Otsikko: Renkaan vaihto kotikonstein Kirjoitti: Kokkonen - 19 Heinäkuu 2009, 20:25:16 Laitetaas vähän renkaanvaihtoa kuvasarjana. Tähän hommaan lienee itse kullakin jippoja ja työkaluja, niitä voisi julkistaa tähän topiikkiin.
Kuva 1. Tarvittavia työkaluja: rengasrautasarja, löytyy krossi- ja enduroharrastajien liikkeistä, kumivasara, geeliä taikka fairia, ilmaa kompurasta tai tosimiehille pumppukin riitää, venttiiliavain. Aluvanteita varten on myös kaiken näköisiä suojamuoveja, jotta ei pinta tärväänny. Laastaria sormia varten ja kuulosuojat tenaville, jos ovat seuraamassa kun isä vaihtaa rengasta. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/tyokalut.jpg) Kuva 2. Vanhan renkaan poisotto on homman vaativin vaihe. Etenkin vahvistetun (taka)renkaan olakkeen pudottaminen ruostuneelta vanteelta sen keskiuraan kysyy joskus hermoja ja aikaa. Tehtävään voi valmistaa työkalun taikka käyttää kuvan tapaan pyörän seisontatukea apuna. Itse renkaan vääntö vanteelta aloitetaan venttiilin kohdalta. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Poisto1.jpg) Kuva 3. Onnistuneen poiston jälkeen vannenauha pitää tarkastaa, poistaa ruosteet vanteesta jotta asennus onnistuu ilman isoja kirosanoja. Uuden renkaan pyörimissuunnan tarkistus, geeliä tai muuta liukastetta renkaan reunaan ja punnerretaan ensimmäinen reuna vanteelle. Menee yleensä kivutta. Sisärenkaan venttiili ujutetaan reikäänsä, mutta ei kiristetä vielä lujaan. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Venttiili1.jpg) Kuva 4. Sisärengas pujotetaan renkaan ja vanteen sisään. Lisätään hieman ilmaa ja tarkistetaan, että sisäkumi on hyvin paikallaan eikä siihen jää laskoksia. Sopiva määrä ilmaa estää sisäkumin joutumasta rengasraudan ja vanteen väliin päälirenkaan asennuksessa. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Vaihto2.jpg) Otsikko: Vs: Renkaan vaihto kotikonstein Kirjoitti: Kokkonen - 19 Heinäkuu 2009, 20:29:33 Sitten lisää....
Kuva 5 Päälirenkaaseen taas geeliä, jotta luistaa hyvin vanteen reunan yli, mutta etenkin sen takia, että nousee vaivatta vanteen olakkeelle, kun renkaaseen lisätään ilmaa. Silikonia eikä öljyä pidä käyttää liukasteena koska ne eivät haihdu taikka poistu renkaan pinnasta. Saattaa rajussa lähdössä rengas pyörähtää vanteella. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Vaihto4.jpg) Kuva 6 Ennen päälirenkaan toisen puolen asennusta tarkistus, että venttiili on edelleen suorassa, jos ei kumin pyöräytys jotta seikka korjaantuu. Asennus aloitetaan venttilin vastapuoleiselta reunalta. Asennuksessa on tietty oltava varovainen, jotta ei turmele sisäkumia. Jos loppuvaiheessa tulee tiukkaa, tarkasta, että päälikumi on asennetulta osin molemmin puolin vanteen keskiurassa. Jos rengas makaa jo vanteen olakkeella, tiukkaa tulee olemaan ja todennäköisesti rengasraudat vaurioittavat hieman rengasta. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Vaihto5.jpg) Kuva 7 Renkaaseen laitetaan ilmaa sen verran reippaasti, että päälirengas nousee kauttaaltaan vanteelle. Painetta saa ja joskus pitääkin olla ainaskin tuplat varsinaisesta ohjearvostaan. Jos rengas ei kuitenkaan asetu paikalleen, niin kumivasaralla voi koittaa paukuttaa niskoittelevaa kohtaa. Joskus pitää päästää ilmaa pois ja koittaa takoa taas. Jos liukasteena on fairyä tai muuta pesunestettä, pieni suihkaus vettä tuohon vastustavaan paikaan saattaa auttaa, ja sitten taas painetta renkaaseen runsaasti. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Vaihto6.jpg) Kuva 8 Venttiilin kiristys paikalleen. Jos tämän tekee liian aikaisin, se estää päälirenkaan menemästä paikalleen tästä kohtaa. Oikean ilmanpaineen tarkastus, eli päästetään ylimääräiset ilmat pihalle. (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Vaihto7.jpg) Kuva 9 Taspainoitus. Tässä se tehdään renkaan ollessa paikallaan. Jarrusatula on pois, joten rengas pyörii vapaasti. Jos rengas asettuu aina samaan asentoon, merkkaus ja paino siihen johtaan joka jäi ylös. Itse ole pyrkinyt tuonne 5 gramman haarukkaan. Tubeless on hieman oma tarinansa, sen voi kertoa joku muu (http://i200.photobucket.com/albums/aa232/kokkonen_photo/Reankaat/Tasapainotus1.jpg) Otsikko: Vs: Renkaan vaihto kotikonstein Kirjoitti: Joksa - 19 Heinäkuu 2009, 22:35:12 Ruuvipenkillä saa myös painettua renkaita pois olalta.
Otsikko: Vs: Renkaan vaihto kotikonstein Kirjoitti: Kanki - 20 Heinäkuu 2009, 13:08:42 Terve!
Irroittelin tuossa viime syksynä kaverin cbrää sen tubeles takakumin. Työkaluina oli vaan pistolapio, rälläkän avain ja halkaistuja puutarhaletkun pätkiä. En muista oliko lienee joku lattarauta tuon avaimen kaverina. Kyl siinä vähän hiki tuli mutta lähti ilman naarmuja. Uuden se halus laitattaa liikkeessä paikalleen. Meni vissiin luotto mun työkaluihin ;D Otsikko: Vs: Renkaan vaihto kotikonstein Kirjoitti: Don Quijote - 19 Elokuu 2009, 15:53:46 Tubeless renkaan voi myös vetää vaikka mattopuukolla keskeltä halki koko ympärysmitalta irroituksen helpottamiseksi. Tämä siis jos sille vanhalle kumille ei ole enää mitään käyttöä.
Jossain näin kuinka uusi rengas laitettiin vanteelle (tubeless) siten, että sekä vanne että kumi oli rasvattu hyvin reunoistaan, vanne lattialle kyljelleen, kumi siihen päälle hollille, tukeva ote renkaasta ja nopea painallus renkaasta koko vartalolla kädet jäykkinä. Rengas muljahti vanteelle kuin itsestään. Sitten painetta sisään ja kumi napsahti vanteella paikoilleen. Näytti helpolta ja mitään työkaluja ei tarvittu, myöskään mitään vahingoittumisen vaaraa ei ollut renkaallla eikä vanteella. En ole kokeillut itse mutta eipä tuo mitään maksa jos joku haluaa testata. Ei tarvitse syyttää mua jos napsahtaa leukaan ;D Taisi olla muuten Russel Mitchell Exileltä jossain "Build or Bust" jaksossa? |