MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Santtu - 28 Heinäkuu 2009, 22:55:04



Otsikko: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Santtu - 28 Heinäkuu 2009, 22:55:04
Mikä on kuin seosten pitäisi lambdan mukaan ja perstuntumalla olla kohdallaan mutta tulpat kuolevat yhden tankillisen ajon jälkeen??? Oheisten kuvien mukaisessa kunnossa tulpat on siis loppu jo noin 200 - 250 km ajon jälkeen, tosin tuo Accelin iridiumtulppa kesti tuplasti (eli kaksi tankillista) tuohon NGK:n tulppaan nähden.

Alla on siis '90 FLHS Bigtwin Evo jossa on Megasquirt I ruisku, kapeakaistalambdat molemmisa putkissa ja BMW:n läppärungot & suuttimet. Etupytty käy hiukan takapyttyä laihemmalla, kuvissa etupytyn tulpat.

Se tulpan kuolema tarkoittaa tässä sitä, että peli alkaa paukkuun, rykiin ja pykiin ja seokset menee sekaisin. Ongelma poistuu vaihtamalla uudet tulpat.

Lueskelin apua http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/diagnosis.htm (http://www.spark-plugs.co.uk/pages/technical/diagnosis.htm) ja http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html (http://www.gnttype.org/techarea/engine/plugs.html) sivuilta. Olisko mulla tulppien lämpöarvo liian alhainen? Arvauksia mihin tuota kannattaa viedä?


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Santtu - 29 Heinäkuu 2009, 13:05:02
Vastauksia odotellessa.... Tulppien vaihto käy tien varressa nopeasti: (http://media.share.ovi.com/m1/s/1039/c4cece4b11b04e3e8a06e37e8bacadb5.jpg)


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Sloper - 29 Heinäkuu 2009, 15:41:42
Moi,

Kannattaisko kokeilla muutamaa pykälää kylmemmillä tulpilla, jos ei tokene niin sitten on vikaa seoksissa, koneen jäähdytyksessä tai sytytys reilusti aikaisella.

 :-\

Edit: niin ja nämä on siis vain arvauksia...


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Hemuli - 29 Heinäkuu 2009, 16:03:39
Vastauksia odotellessa.... Tulppien vaihto käy tien varressa nopeasti...

No nyt mä tajuan miksi sä halusit tuollaisen laukkuvessan, mahtuu riittävästi varatulppia mukaan ;D ...


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: tattoos - 29 Heinäkuu 2009, 22:30:17
Vastauksia odotellessa.... Tulppien vaihto käy tien varressa nopeasti: (http://media.share.ovi.com/m1/s/1039/c4cece4b11b04e3e8a06e37e8bacadb5.jpg)
   miten ilmanputsari onko tukossa


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Karzza - 01 Elokuu 2009, 22:34:17
...hmm, kyllä iridium-tulpat kestää vähän kovempaakin menoa ja paljon pidempään. Toki puhtaana pysymisen vuoksi lämpöarvon pitää olla suunnilleen kohdallaan, ehdotan ihan ko. laitteen alkuperäistä vastaavaa lämpöarvoa.

Ettei vaan jäljet johtaisi puolan jännitteentuottokykyyn, eli (liian kylmien 7) tulppien vähänkin nokeentuessa puola ei kykene tuottamaan riittävää jännitettä kipinän synnyttämiseksi. Oletko kokeillut pienentää "pimentyneiden" tulppien kärkiväliä?

Vian ei tarvitse välttämättä olla puolassakaan, se voi olla myös puolaa ohjaavassa pääteasteessa. Oletko varmistanut että käyttämäsi puolien resistanssit/induktanssit ovat Megasquirt:in pääteasteeseen käypäset? Olethan kytkenyt puolan oikein, eli mitä reittiä toisiovirta kiertää ensiövirran katketessa?


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Santtu - 02 Elokuu 2009, 20:36:41
Hyviä ehdotuksia Karzza, tutkitaan nuokin. Mulla on Megasquirtin kierrosluvun tunnistin puolan maapuolelta ja sieltä tulee jotain häiriötä, saattaa liityä ongelmaan. Puola on alkuperäinen, kuten sen johdotkin, joten nekin saattaa kaivata vaihtoa...

Vaihdoin NGK 7:sta kutosiin (eli astetta kuumempiin) tulppiin ja ne kestivät laakista vähintäään kolme kertaa pidemmälle kuin edelliset. Ja kestävät yhä, katsotaan kuinka pitkään...


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Hemuli - 04 Elokuu 2009, 11:52:26
Varo noiden kuumempien tulppien kanssa sitten mahdollista nakutusta, ainakin emännän sportissa jouduin vaihtamaan pykälää kylmempiin että pystyi paremmin vedättämään matalilta kierroksilta.


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Santtu - 04 Elokuu 2009, 12:00:19
NGK:n omilla sivuilla muuten suositeltiin 5:n tulppia tähän koneeseen...


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Juvakka - 05 Elokuu 2009, 06:09:01
NGK:n omilla sivuilla muuten suositeltiin 5:n tulppia tähän koneeseen...
Jos nyt oikein ymmärsin, niin tuolta löytyvässä taulukossa liputetaan myös vitosen puolesta...

http://www.hotbike.fi/varaosat.html (http://www.hotbike.fi/varaosat.html)

... ja sieltä se "tulppataulukko"


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Santtu - 03 Elokuu 2010, 09:57:55
Ongelma ratkesi vaihtamalla alkuperäinen, näennäisen toimiva puola uuteen ja tehokkaampaan Dynatekin puolaan.


Otsikko: Vs: Tulpille oikeat lämpöarvot
Kirjoitti: Choppers_Forever - 19 Elokuu 2010, 09:00:41
Kiitos tästä :)

Omassa 83- Shovelissa toinen tulppa veti aina mustaksi. Santun linkistä selvisi, että tulpan johtohan se siellä on paskana / paskaksi menossa. Eikun vaihtoon. Kiitos :D

CF