Otsikko: kolaripyörän tuonti Kirjoitti: leesseri - 15 Maaliskuu 2007, 21:53:46 selailin tullin sivuja ja huomasin kauhukseni,että ajoneuvon on oltava liikennekelpoisessa kunnossa,kun sitä tulliin kiikuttaa verotettavaksi...
ajatusleikkinä toisin kaadetun pyörän vaikka transylvaniasta,jonka paikallinen kreivi olisi päräyttänyt mättäikköön.pyörästä olisi tarkoitus tehdä suomen hienoin chopperi(tai ainakin suomen pykälien mukainen,eli ei kovin kaunis).eli mitä teen?.korjaan pyörän alkuperäiseksi,eli hitsaan hampaan jäljet tankista,laitan vilkut varsiinsa,oikaiset lokasiivet ja maalaan sen miranolilla myrkynvihreeksi.näin kelpo pyöräni olisi liikennekelpoinen ja verotus systeemi onnistuisi...vai tekisinkö kaikki muutokset(lakipykalien mukaan) ja sitten kiikuttaisin sen tulliin syynättäväksi...vai meneekö se niin,että ensin teen siitä liikennekelpoisen,tullaan,katsastan,teen muutokset ja muutoskatsastan... todennäköisesti viimeinen vaihtoehto on ainoa oikea,sillä siinä pieni ihminen(kuvainnollisesti) joutuu tekemään helvetisti turhaa työtä,maksamaan itsensä kipeäksi ja elämään jalostajan maksalaatikolla kolme vuotta...olisiko valoa tunnelin päässä?. Otsikko: Vs: kolaripyörän tuonti Kirjoitti: Santtu - 16 Maaliskuu 2007, 08:50:24 Sulla on tässä mietittävänä kaksi erillistä asiaa: [1] Mistä hommaat ne fyysiset palikat ja paljonko ne maksaa ja [2] minkä identiteetin (eli paperit, runko ja kone) pohjalta haluat pelisi rakentaa. Aina näitä ei kannata hommata samassa paketissa vaan tuo [2] hommataan jostain.
Jos aloitat rakentamisen jo maahantuodun ja rekisteröidyn pelin pohjalta on kustannuslaskenta melko suoraviivaista: Projektin hinnaksi tulee karkeasti osat + työt + muutoskatsastus. Osia voi saada esim. ulkomaisista kolaripyöristä hyvinkin edullisesti, silloin niistä maksetaan ostohinnan mukaan ALV ja tuontimaasta riippuen ehkä tullia. Jos tuot EU:n sisältä käytettyjä osia kumpaakaan ei tarvitse maksaa. Tämä myös sillä oletuksella, että et aio / voi käyttää sitä ulkomailta tuotavan laitteen identiteettiä (eri maksut). Sensijaan jos tuot maahan projektin joka ei sellaisenaan ole ajokuntoinen mutta jonka pohjalta haluat sen näyttelylaitteesi rakentaa... Tässä neuvoisin rakentamisen aikatauluttamista kahteen osaan: Ensin rakennat sen mahdollisimman edullisesti rekisteröintikelpoiseksi. Tämä vaikuttaa mm. arvonmääritykseen ja autoveron määrään. Sitten kun peli on kilvissä rakennat sen selloaiseksi kuin oikeasti haluat. Käytettyjen ajoneuvojen verotuksesta on kirjoitettu melko laajasti, tarkenna kysymystä mikäli kaipaaty lisäinfoa? Kaikki edellinen tietenkin prosenttisääntöjen rajoissa, niistä on kokonaan eri ketju joiten niihin en tässä tarkemmin puutu... Otsikko: Vs: kolaripyörän tuonti Kirjoitti: leesseri - 16 Maaliskuu 2007, 10:51:48 koko aamun olen hyppinyt hattuni päällä ja lasetellut kirouksia...
eli en voi tehdä muutoksia(toki lakipykälät mielessä),tai jopa ihan valmiiksi,kun vien tulliin verotettavaksi?.nyt muistutan että ainoat oikeat harrikat tehtiin 1900luvun 50:nen ensimmäisen vuoden aikana. kreivikin oli laatutietoinen.eli tulli luokittelisi sen hyväkuntoiseksi ja silti vero jäisi suhteellisen pieneksi.liikennekelpoiseksi rakentaminen tässä tapauksessa olisi turhaa ja mahdollisesti lisäkustannuksia tietävää nipomista...mutta palataampa pilvilinnoista maan pinnalle ja mietitään mistä saisi vaikka 40luvun harrikan,alkuperäiskuntoisena ja halvalla...(ja vielä kolaroituna eu-maasta).helpompi on voittaa lotossa ensi lauantaina 2,4miljuunaa.mutta lähden jatkamaan hatun päällä hyppimistä ja kirouksien lasettelua... Otsikko: Vs: kolaripyörän tuonti Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Maaliskuu 2007, 12:03:39 Jos rakennat prosenttien puitteissa, eli säilytät alkuperäistä 50 prossaa, vanhan pyörän osalta on melko lailla se ja sama, miten verotuksen kanssa toimit. Nimittäin:
Jos taasen haluat tehdä omavalmisteen, niin vanhan raadon tuomisesta pohjaksi ei ole verotuksessa mitään hyötyä. Otsikko: Vs: kolaripyörän tuonti Kirjoitti: Santtu - 16 Maaliskuu 2007, 15:02:11 koko aamun olen hyppinyt hattuni päällä ja lasetellut kirouksia... Jep. Pyörien rakentelu kuluttaa hattuja. Ja juuri kun olet saanut ne pykälä- paperi ja muuta viranomaisasiat kuntoon niin sitten se poikii pimeällä metsätaipaleella ja kuusta asti tilattu kallis ja "parempi" varaosa ei sovikaan... eli en voi tehdä muutoksia(toki lakipykälät mielessä),tai jopa ihan valmiiksi,kun vien tulliin verotettavaksi?. Tottakai voit. On eri asia kannattaako se. mietitään mistä saisi vaikka 40luvun harrikan,alkuperäiskuntoisena ja halvalla...(ja vielä kolaroituna eu-maasta).helpompi on voittaa lotossa ensi lauantaina 2,4miljuunaa.mutta lähden jatkamaan hatun päällä hyppimistä ja kirouksien lasettelua... Kuten Wintteri tuossa jo laskeskeli niin tällaisen wanhemman pelin kanssa ei veroista ole kovin suuria huolia, huolet on muualla.... |