MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Stiffneck - 09 Lokakuu 2009, 16:24:49



Otsikko: Välitysten vaihto
Kirjoitti: Stiffneck - 09 Lokakuu 2009, 16:24:49
Olisi tarkoitus Sporan välityksiä vaihdella notta matka-ajosta tulisi leppoisampaa. Kuinkahan paljon yhden tai kahden välin suurentaminen etuhihnapyörässä vaikuttaa kierroksiin moottoritieajossa? Entäpä takana? Vuosia sitten törmäsin jonkun innokkaan tekemään excel-taulukkoon jolla pystyi laskemaan merkkikohtaisesti ratasten/hihnapyörien vaihdon vaikutukset km/h ja rpm, mutta onpahan valitettavasti hävinnyt omalta kovalevyltä.


Otsikko: Vs: Välitysten vaihto
Kirjoitti: Hemuli - 09 Lokakuu 2009, 20:32:41
Oletan että kyseessä on 883 SPORTSTER jossa on tiheämmät välitykset kuin isoveljessään 1200 SPORTSTERISSA. Tarkemmin sanoen nuo välitykset ovat 883:ssa 27/61 kun taas isommassa taisi olla 29/55. Noilla putoaa kierrokset niin että ei varmasti huuda motarivauhdissa.

Pari vuotta sitten viritin emännän SPORTSTERIN koneen 883->1200 muutamalla lisämausteella ja samalla oli tarkoitus vaihtaa välitykset pidemmiksi - onneksi laiskuus iski ja jäi vaihtamatta. Nyt en enää edes harkitsisi moista toimenpidettä - pyörä loikkaa valoista kuin vesikauhuinen jänis eikä se mielestäni huuda motarivauhdissakaan, itse asiassa ko. laite kulkee päälle 200kmh ja vielä riittäisi kirittävää.

SPORTSTER on H-D:n urheilumalli ja sillä pitää ajaa kierroksilla, siitä se kone tykkää. Tyhjäkäynnin pinnassa rynkyttäminen vaan syö ensiövedon ja laatikon ennen aikojaan - puhumattakaan toisiovedon remmistä.


Otsikko: Vs: Välitysten vaihto
Kirjoitti: KvL - 10 Lokakuu 2009, 03:38:45
Oletan että kyseessä on 883 SPORTSTER jossa on tiheämmät välitykset kuin isoveljessään 1200 SPORTSTERISSA. Tarkemmin sanoen nuo välitykset ovat 883:ssa 27/61 kun taas isommassa taisi olla 29/55. Noilla putoaa kierrokset niin että ei varmasti huuda motarivauhdissa.

Pari vuotta sitten viritin emännän SPORTSTERIN koneen 883->1200 muutamalla lisämausteella ja samalla oli tarkoitus vaihtaa välitykset pidemmiksi - onneksi laiskuus iski ja jäi vaihtamatta. Nyt en enää edes harkitsisi moista toimenpidettä - pyörä loikkaa valoista kuin vesikauhuinen jänis eikä se mielestäni huuda motarivauhdissakaan, itse asiassa ko. laite kulkee päälle 200kmh ja vielä riittäisi kirittävää.

SPORTSTER on H-D:n urheilumalli ja sillä pitää ajaa kierroksilla, siitä se kone tykkää. Tyhjäkäynnin pinnassa rynkyttäminen vaan syö ensiövedon ja laatikon ennen aikojaan - puhumattakaan toisiovedon remmistä.

Sporalla menin ja matkasin jotta SPORTSTERILLA matkaan pääsin.