MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: JaKe - 26 Lokakuu 2009, 15:50:03



Otsikko: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: JaKe - 26 Lokakuu 2009, 15:50:03
Tervehdys!
Asustelen täällä Usassa seuraavat pari vuotta ja mielessä olisi tuoda ns.omavalmisteinen pyörä Suomeen kun muutan takaisin? Onnistuuko?
Ajatuksena olisi ostaa "rullaava runko"(Demons cycle Inc.) ja rakennella siitä eteenpäin itse. Koneena luultavasti Revtech, ilmeisesti hyväksytty myös Euroopassa.?

Muutama kysymys johon tarvitsen ammattilaisten apua:

1. Mitä eroa on säädöksissä/pykälissä jos EI tuo pyörää muuttoajonevona, ajatuksena tuoda auto.

2. Mitä jos pyörän tuo osissa ja rakentaa loppuun Suomessa.

3. Mitkä osat tarvitsevat välttämättä EU hyväksynnän?

Terveisin,
Jarno Kallioinen
Kanava MC jäsen


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 26 Lokakuu 2009, 23:52:12
1. Mitä eroa on säädöksissä/pykälissä jos EI tuo pyörää muuttoajonevona, ajatuksena tuoda auto.

2. Mitä jos pyörän tuo osissa ja rakentaa loppuun Suomessa.

3. Mitkä osat tarvitsevat välttämättä EU hyväksynnän?

1. Kaikki... Toisaalta kaikki ajoneuvot, jotka raahaat mukanasi Suomeen, ovat rekisteröinnin tarpeisiin muuttotavaraa - ainoastaan veronalennuksen saat vain yhteen.

2. Silloin on aivan sama, vaikka rakennat laitteen kokonaan Suomessa. Jotta pyörän saisi muuttoajoneuvona rekisteröityä täällä, sillä pitää olla identiteetti (valmistenumero). Ennen sitä kyse on vain kasasta osia - ei lainkaan ajoneuvosta.

3. Muuttoajoneuvona eivät mitkään. Sen sijaan muuttoajoneuvossa pitää olla FMVSS-hyväksyntä (tai vastaava Kanadan tai Japsien hyväksyntä). Tämän vaatimuksen katsotaan täyttyvän, kun laite on ollut lähtömaassaan kilvissä.

Hoida pyörä kilpiin Amerikassa ennen kuin tuot sen tänne.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: JaKe - 27 Lokakuu 2009, 00:46:59
Kiitos vastauksesta, erittäin asiallinen ja selventävä.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Thomas - 27 Lokakuu 2009, 13:30:41
Lainaus
Toisaalta kaikki ajoneuvot, jotka raahaat mukanasi Suomeen, ovat rekisteröinnin tarpeisiin muuttotavaraa - ainoastaan veronalennuksen saat vain yhteen.

Mitenkäs tuo käytännössä hoituu, eli mikä on roolijako Tullin ja katsastuskonttorin/AKE'n(?) kesken näiden muuton yhteydessä tuotavien ajoneuvojen suhteen? Tullihan nuo autoverot ja mahdolliset veronalennukset laskee, mutta pitääkö siinä vaiheessa ilmoittaa myös muutkin ajoneuvot 'muuttoajoneuvoiksi' vaikka niille ei hakisikaan verohelpotuksia?

Ja minkälaisia todistuksia katsastuskonttorilla vaaditaan, jos pörhällän paikalle 3-4 'muuttomopon' kanssa? Lähinnä verrattuna tilanteeseen, jossa ostaisin custom-made pyörän muusta EU-maasta tai EU'n ulkopuolelta, ja yrittäisin rekisteröidä sitä Suomeen..


Sinänsä hieman epäselviä nämä kuviot, kun kollegat tuntuvat tuovan vain uusia bemareita ulkomaan komennuksiltaan.. eikä AKE'n/Tullin sivuiltakaan löydy näihin marginaalitapauksiin paljoa ohjeita..

Itsellä aihe ei ole ajankohtainen vielä pariin vuoteen, mutta lisäinfo kiinnostaisi näin hyvissä ajoin..

-t-


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 Lokakuu 2009, 10:14:08
Tulli vastaa verotuksesta, katsastuskonttorit katsastuksesta ja rekisteröinnistä.

Tullin ohje muuttoajoneuvojen verotuksesta:

http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/008.pdf (http://www.tulli.fi/fi/suomen_tulli/julkaisut_ja_esitteet/asiakasohjeet/ostaminen_ulkomailta/tiedostot/008.pdf)

AKE:n tietoa muuttoajoneuvoista:

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+2/Rekisteröintikatsastus+ja+yksittäishyväksyntä/Rekisteröintikatsastus/Maahantuotavan+ajoneuvon+rekisteröintikatsastus/Vaatimuksenmukaisuuden+selvittäminen+rekisteröintikatsastuksessa/Muuttotavarana+maahantuodut+ajoneuvot/Muuttotavarana+maahantuodut+ajoneuvot.htm (http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajoneuvotekniikka/Katsastus+2/Rekisteröintikatsastus+ja+yksittäishyväksyntä/Rekisteröintikatsastus/Maahantuotavan+ajoneuvon+rekisteröintikatsastus/Vaatimuksenmukaisuuden+selvittäminen+rekisteröintikatsastuksessa/Muuttotavarana+maahantuodut+ajoneuvot/Muuttotavarana+maahantuodut+ajoneuvot.htm)

Täsmennettäköön, että homma onnistuu helpoimmin, jos pyörä on lähtömaassaan rekisteröity ilman mitään poikkeusmenettelyjä. 1993 ja uudempien pyörien pitää täyttää vähintään E-40/01 päästötaso. Jos pyörä on FMVSS-normien mukaisesti kilvissä Amerikassa, tämä taso täyttyy. APU II:n voimaantulon myötä tämä voitaneen osoittaa myös konttorilla tehtävällä päästömittauksella, jos FMVSS-tarraa ei pyörässä ole.

En löytänyt mistään mitään rajoitusta sille, kuinka monta muuttoajoneuvoa voisi rekisteröidä muuttoajoneuvovaatimuksin. Ainakin auton ja prätkän leimaus on aikaisemmin onnistunut. Muuttotavaran käsite liittyy joka tapauksessa yksityiskäyttöön, joten myytäväksi noita ei saa muuttoajoneuvovaatimuksilla kilpiin. 500 pyörää on ehdottomasti liikaa... ;D


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Joksa - 28 Lokakuu 2009, 10:38:23
En löytänyt mistään mitään rajoitusta sille, kuinka monta muuttoajoneuvoa voisi rekisteröidä muuttoajoneuvovaatimuksin. Ainakin auton ja prätkän leimaus on aikaisemmin onnistunut. Muuttotavaran käsite liittyy joka tapauksessa yksityiskäyttöön, joten myytäväksi noita ei saa muuttoajoneuvovaatimuksilla kilpiin. 500 pyörää on ehdottomasti liikaa... ;D

Autoveron alennuksen ehtona on mm. vuosi ulkomaillaoleskelua, mutta kuinkas noin muuten? Voiko lyhyemmän oleskelun jälkeen tuoda ajoneuvon muuttotavarana?


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 28 Lokakuu 2009, 13:13:05
Ei tuota näköjään ole missään määritelty muuta kuin verotusta varten. Muuttotavaran käsitteeseen kuuluu kuitenkin muu kuin tilapäinen ulkomailla asustaminen, joten mikä tahansa Ibizan reissu ei tätä vaatimusta täytä. Käytännössä tuota varmaan tulkitaan niin, että autoveroalennuksen edellytysten täyttyessä täyttyy muuttotavaran määritelmä myös katsastusta varten. Jos tuo useamman kuin yhden ajoneuvon, pitää vain itse valita, mihin niistä haluaa veronalennuksen.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Natking - 28 Lokakuu 2009, 15:24:34
Autoveron alennuksen ehtona on mm. vuosi ulkomaillaoleskelua, mutta kuinkas noin muuten? Voiko lyhyemmän oleskelun jälkeen tuoda ajoneuvon muuttotavarana?
Taas reissuun lahtiessani kavin tullissa kattomassa onko uusia tiedotuksia tullut. Samat vanhat tiedotuskirjaset siella hyllyssa naytti olevan.
Kannattaa kayda tullista hakemassa noi vihkot, ja lisaks tullin sivulla on yksityishenkiloille ohjeita muuttotavaroiden tuomiseen.
Jollei se ihan just oo muuttunut niin henkilon tarvii oleskella vuosi ulkomailla, ajoneuvo pitaa siella olla omistuksessa JA kaytossa 1/2 vuotta.
Mikali ''joutuu'' palaamaan takaisin ennen kuin toi vuosi on taynna niin tulliin pitaa ottaa yhteytta ja ne kasittelee asiakkaan selvityksen mukaan tapauksen.
Siella kylla luki etta poikkeukset noista aikarajoista on mahdollisia, ja toi siis kait koskisi seka veroa etta noita e-saadoksia.

Tulli on siita metka laitos(ja Kela ja AKK jajaja) etta niillahan ei ole mitaan vastuuta siita mimmosia vastauksia ne ihmisille antaa, ja luonnollisesti mitaan ohjeita ei kirjallisina saa, ei ainakkaan helpolla.




Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Joksa - 28 Lokakuu 2009, 16:50:23
Muuttotavaran käsitteeseen kuuluu kuitenkin muu kuin tilapäinen ulkomailla asustaminen, joten mikä tahansa Ibizan reissu ei tätä vaatimusta täytä. Käytännössä tuota varmaan tulkitaan niin, että autoveroalennuksen edellytysten täyttyessä täyttyy muuttotavaran määritelmä myös katsastusta varten.

Olisi mielenkiintoista tietää, löytyykö tästä käytännön kokemusta keltään. Jos ei nyt ihan yhden aurinkomatkan oleskelun verran, mutta esim. puolenvuoden komennus, notta saisiko verot maksamalla tuollaiselta reissulta tuoda muuttoajoneuvon.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: JaKe - 28 Lokakuu 2009, 22:20:07
Tämä on mun toinen keikka täällä Usassa, 2,5v pituinen näillä näkymin. Viime kerralla (2005) toin 2003 softailin, muuttoajoneuvona.

Ennen konttorille menoa hankin maahantuojalta vaatimuksenmukaisuus todistuksen, jonka sai kyllä helposti "sadalla eurolla" kun kyseessä oli muuttoajoneuvona tuotu pyörä.
Sitten menin Katsastus konttorille kyselemään että mitä muutoksia pitäisi tehdä että saa pyörän kilpiin. Vastaus oli heti että, valot,vilkut ja peilit oltava E-hyväksyttyjä ja putket oli vaihdettava alkuperäsiin.
Nooh, katsastuksen jälkeen kaveri tokaisi että, ei niitä vilkkuja,valoja yms. olisi tarvinutkaan vaihtaa kun tää onkin muuttoajoneuvo... :-X Eli tietotaito on mitä on.. No sain pyörän kilpiin joka tapauksessa aika helposti.

Mutta miten on vaatimukenmukaisuus todistuksen saanti maahantuojalta jos tuot esim. Buelin muuttoajoneuvona mutta maksat siitä verot.??

Onko kellään kokemusta että olisi tuonut auton ja pyörän ja maksanut toisesta verot?? ??? Koska itselläni tämä saattaa olla vaihtoehto tällä kertaa.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 29 Lokakuu 2009, 20:16:15
Konttorit osaavat usein vastata oikein, jos osaa esittää oikeat kysymykset... ;D

Omakohtaista kokemusta auton ja pyörän tuomisesta ei ole, mutta pari tapausta tiedän onnistuneen. Jommasta kummasta pitää maksaa täysi vero, mutta katsastuksessa kumpiakin käsitellään muuttoajoneuvoina, kunhan kysymys on ollut muusta kuin tilapäisestä ulkomailla oleskelusta. Ideahan tossa on alun pitäen ollut se, että ulkomailla esimerkiksi työskentelyä varten hankitun ajoneuvon on saanut tuoda mukanaan Suomeen ilman viranomaisten "tavanomaista erityiskohtelua".

Tulli ja katsastus ovat periaatteessa toisistaan täysin riippumattomia viranomaisia. Se, että jokin katsotaan muuttotavaraksi katsastuksessa, ei automaattisesti tarkoita, että se katsottaisiin muuttotavaraksi myös verotuksessa. Käytännössä asiaa tulkittaneen niin, että autoverohuojennuksen edellytysten täyttyessä täyttyvät myös katsastusvaatimusten huojennuksen edellytykset.

Jos kyse on muuttoajoneuvosta, vaatimustenmukaisuustodistusta ei tarvita. Riittää, kun laite on ollut lähtömaassaan kilvissä.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: jty - 29 Lokakuu 2009, 22:45:26
Mä olin just USAssa vuoden ja toin auton ja pyörän, vaimo toi auton. Kuviot on vielä kesken mutta periaatteessa se on noin kun T-bone sanoo. Jos oot paluumuuttaja niin sulla on tavaraa joka vapautetaan alv:stä. Nyt kun alv:tä ei enää ole vaan koko paskaa kutustaan autoveroksi niin muttaja häviää enemmän. Auton katsastuksessa katsotaan että valot on lailliset mutta liikennekelpoinen USAssa kelpaa täällä, ei tarvi E-hyväksyntää eikä vatimuksenmukaisuustodistusta. Autossa valoista katsotaan ettei vilkut pala keltaisina ajovaloina (keltaiset saa olla kyllä erikseen kulmissa) ja peruutusvalo ja sumuvalo. Sivuilla ei saa olla oransseja heijastimia. Prätkään pitää asentaa umpioon parkkivalo joka tulee käsittääkseni olla E-hyväksytty (siis se parkkipolttimo) ja pitää saada palamaan erikseen.   
Vain yhdestä ajoneuvosta saa tuon 13500 autoveron alennuksen, eli mun tapauksessa moposta joutuu maksaan täyden veron. Tästä syystä pyörä on nyt tullattuna Suomeen mutta sitä ei ole vielä käyttöönotettu: Pyörään saa 5 päiväksi kilvet ja sen saa siirtää huoltoon, katsastukseen tai säilytykseen ilman käyttöönottoa. Nyt odottelen ensi vuotta ja keväällä teen käyttöönottoilmoituksen jolloin Tulli arvioi veron vuotta vanhemmalle pyörälle ja toivottavasti hieman halvemmaksi. Käyttöönotossa saa tarrakilvet 3 kk:ksi ja silloin pyörä on katsastettava 5 päivän sisällä. Sit veropäätös tulee 2-3 kk päästä. Tullin sivuilla on kyllä hyvät selvitykset pdf:inä.
Numeroina: ostin 2008 FLHRC Road King Classicin uutena, hinta veroineen noin 21000 USD, nyt ajettu 16tkm ja ens vuonna odotan semmoista vajaan viiden tonnin muistamista.
Ai niin, veronalennuksen edellytyksenä on siis vuosi ulkomailla, puoli vuotta ajoneuvo omistuksessa ja käytössä. Käytännössä sun on
tätä varten ajoneuvoista esitettävä ostolasku nimelläs (semmoinen keltainen pitkä pumaska) ja vakuutuskuponki jossa on sun nimi ja vähintään tuo puoli vuotta voimassaoloaikaa (tulee vakuutusyhtiöltä kun vakuutat). Jos meinaat muuttotavarana tuoda niin tuo ostolaskun päivämäärä ja voimassaollut vakuutushan on selkeitä dokumentteja jotka todistaa että ne on sun alv:ttomia muuttotavaroita. Katsurille pitää tietty heti kättelyssä kertoa että nyt on muuttotavarasta kysymys.



Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: vinkkeli - 30 Lokakuu 2009, 09:44:50
jos haluaa rahoja säästellä niin suosittelen käytetyn omavalmisteen ostamista, sellainen missä on mieleinen tekniikka,
verot halvemmat ja tietty halvempi kuin rakentaa itse (poikkeuksia tietysti on).
muuttelee sitä sit  mieleisekseen.



Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Thomas - 30 Lokakuu 2009, 13:37:06
Lainaus
veronalennuksen edellytyksenä on siis vuosi ulkomailla, puoli vuotta ajoneuvo omistuksessa ja käytössä

Tuohon omistukseen ja käyttöön sanottiin vielä Tulli'n sivuilla, että välittömästi ennen muuttoa.

Ajoneuvo on välittömästi ennen muuttoa ollut muuttajan tai hänen aviopuolisonsa omistuksessa tai omistukseen johtavassa hallinnassa ja muuttajan käytössä vähintään kuuden kuukauden ajan

Eli tämä tarkoittanee (näin ainakin itse tuon tulkitsin), että veroalennusta ei voi myöntää ajoneuvoon, joka on ollut tuon min 6kk käytössä ja omistuksessa jossain vaiheessa, ja sitten poissa rekisteristä ennen muuttoa.


Lainaus
Käytännössä asiaa tulkittaneen niin, että autoverohuojennuksen edellytysten täyttyessä täyttyvät myös katsastusvaatimusten huojennuksen edellytykset.

Onko tästä oletettavissa, että myös noiden 'autoverohuojennuksen edellytysten' oletetaan täyttyvän myös muuttoajoneuvon katsastuksessa? Eli lyhyesti, pitääkö kaikki muuton yhteydessä tuotavat ajoneuvot, joita yrittää rekisteröidä 'muuttoajoneuvo-helpotuksin', olla omistuksessa ja käytössä muuttoa edeltävän puolen vuoden aikana?

Näin ainakin itse tuon ymmärsin, etten voi hankkia puolen vuoden välein uutta custom-made ajoneuvoa, ja jättää edellistä talliin odottamaan paluumuuttoa. Noo, täytyy vain olla tarkkana näiden kanssa ja selvittää Tullin/AKE'n kanssa hyvissä ajoin ennen paluuta..

-t-


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Lokakuu 2009, 14:05:34
^Noin minä tulkitsisin asiaa. En muutakaan ohjeistusta asiasta ole löytänyt.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: JaKe - 30 Lokakuu 2009, 15:52:58
Konttorit osaavat usein vastata oikein, jos osaa esittää oikeat kysymykset... ;D

Jos kyse on muuttoajoneuvosta, vaatimustenmukaisuustodistusta ei tarvita. Riittää, kun laite on ollut lähtömaassaan kilvissä.

Niinpä ;D Kumpa olisi silloin ollut jo tämä foorumi niin olisin saanut asiallista tietoa.. Joo hommahan menee just niin kun JTY kirjoitti. Kun tässä tarkemmin muistelin.

Huom. veronalennuksen saanut muuttoajoneuvo, lue "karenssi". Merkintä rekisteriotteesta ei poistu automaattisesti tai ei onnistu vaan uusimalla rekisteriotetta kun ajoneuvo on ollut omistuksessa määrätyn ajan!! Vaan on erikseen käytävä Tullissa tekemässä selvitys paperit ja sitten kiikutettava konttorille todistus tullista.
Jos olet ajoneuvon karennssi aikana ollut esim.ulkomailla 2kk löytyy tullin sivuilta tämmönen pykälä. Tämä ns. karenssiaika kuluu siten vain sinä aikana,
jona muuttaja käyttää ajoneuvoa Suomessa. Esimerkiksi ajoneuvon poistaminen rekisteristä
tai muuttajan oleskelu ulkomailla keskeyttävät karenssiajan kulumisen.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Natking - 04 Marraskuu 2009, 13:06:32
Ja lisaksi viela semmoinen erikoisuus etta kannattaa olla tarkkana tuon vuoden kanssa.
Kun tuo VEROvapaus ja TULLI vapaus on kaksi eri asiaa.
Eli jos olet EUn sisalla toissa niin tavara on automaattisesti tullivapaata, mutta jos olet EUn ulkopuolella toissa niin tavara on tullin(maksun) alaista. Mutta tullimaksusta vapautuu silla etta olet ollut YLI vuoden EUn ulkopuolella(tai sen sisalla).

Eli kun tuo juttu ei varmaan aukene kaukille niin laitetaan omakohtainen esimerkki.

Menin toihin Norjaan 4.1-98 ja hommat loppui 31.12-98. Jatkoin tyomatkaa Saksaan 12.1-98 mista palasin 15.4-98.
Tullissa tulkittiin(aivan oikein) etta minahan en ollut EUn ulkopuolella yli vuotta toissa, vaan 3 paivaa vaajaan vuoden, ja loppuajan ulkomailla oleskelusta EUn sisalla.
Eli verovapaus katsottiin tayttyneeksi koska olin matkalla 1v4kk, MUTTA tulli vapaus ei ollut tayttynyt koska en ollut vuotta EUn ulkopuolella tai sen sisapuolella.
Hyva tuuri sattui sitten etta mulla oli laivalippu suomeen vasta 8.1 koska jain Norjaan viettamaan Uutta vuotta ja palasin EUn sisalle(Ruotsin rajan ylitin 6.1) niin sain silla todistettua etta olikin ollut EUn ulkopuolella sen vuoden.
Eli summa summarum, juomalla paripaivaa hiihtokeskuksessa pari paivaa ylimaarasta pasee luistamaan tullimaksuista.
 
 


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Joksa - 15 Tammikuu 2010, 11:34:07
1993 ja uudempien pyörien pitää täyttää vähintään E-40/01 päästötaso. Jos pyörä on FMVSS-normien mukaisesti kilvissä Amerikassa, tämä taso täyttyy. APU II:n voimaantulon myötä tämä voitaneen osoittaa myös konttorilla tehtävällä päästömittauksella, jos FMVSS-tarraa ei pyörässä ole.

Voidaanko muuttopyörien (tai vastaavien*) päästötaso osoittaa nyt APU II:n myötä käytönaikaisella mittauksella?

*)
Lainaus
Samoin käsitellään myös ulkovallan edustuston tai diplomaattikunnan jäsenen hallinnassa olevan tai olleen, perintönä tai testamentilla saadun sekä tullihuutokaupasta tai muusta valtion järjestämästä huutokaupasta hankitun M-, N- ja L-luokan ajoneuvon vaatimuksenmukaisuutta


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Tammikuu 2010, 11:44:19
Jos muuttopyörä on otettu käyttöön ennen 17.6.2003, eikä sitä ole tyyppihyväksytty, kyllä voidaan.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Joksa - 15 Tammikuu 2010, 14:35:29
Jos muuttopyörä on otettu käyttöön ennen 17.6.2003, eikä sitä ole tyyppihyväksytty, kyllä voidaan.

Eli uudempaan ei tyyppihyväksyttyä tuodessa, pitää taikoa jostain ECE 40-01 mukainen päästötoditus?
Ts. konttorilla tehtävä käytönaikainen mittaus korvaa ko. hyväksynnän vain muutoskatsastaessa?


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Tammikuu 2010, 21:00:42
ECE 40/01 ei kelpaa 17.6.2003 jälkeen käyttöönotetuissa, ne ovat vähintään Euro 1-tasoa. Muuttopyörässä sen sijaan kelpaavat EPA-vaatimukset.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Joksa - 15 Tammikuu 2010, 22:02:18
ECE 40/01 ei kelpaa 17.6.2003 jälkeen käyttöönotetuissa

Entisen AKE:n oheissa esim ( http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/8328F714-70F9-4BF8-86FA-61EB2A7468CB/0/15722082009_Vaatiohje.pdf) ) ei mainita muutto- yms. ajoneuvojen kohdalla muita rajoja kuin 1993 ja ECE 40/01. Muuttoautoa tuodessa riittää käytönaikainen mittaus konttorilla. Tästä heräsi ajatus että APU II:n myötä tähänkin olisi voinut tulla helpotusta, kuten euro-1-tasoisten pyörien muutoskatsastukseen.


Lainaus
Muuttotavarana (ym. mp-asetuksen (1250/2002) 10 §:n mukaisena) maahan tuodun L-luokan ajoneuvon katsotaan täyttävän asetuksen 1250/2002 liitteessä 1 säädetyt tyyp-pihyväksyntää tai vaatimustenmukaisuutta koskevat vaatimukset, jos ajoneuvo täyttää aiemman rekisteröintimaan kyseistä mallivuotta koskevat vaatimukset ja vuotta 1993 ja sitä uudempien ajoneuvojen päästöjen osalta vastaa vähintään E-säännön n:o 40/01 päästötasoa.
Aiemman rekisteröintimaan vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, että ajo-neuvo on hyväksytty lähtömaassa rekisteriin ilman poikkeuslupia ja sen rakennetta ei ole jälkikäteen muutettu.
Tällaisen L-luokan ajoneuvon vaatimustenmukaisuuden osoittamiseksi riittää, mikäli ajoneuvosta löytyy valmistajan vakuutus vaatimustenmukaisuudesta sekä pakokaasu-päästöistä (ajoneuvolle yksilöity tarra tai todistus). Yhdysvaltojen EPA-päästötason katsotaan vastaavan E-säännön n:o 40/01 tasoa.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Tammikuu 2010, 23:15:06
Niinpä taisi ollakin... Mutta EPA-normit vastaavat ECE 40/01:tä (ovat tiukempia), joten jos peli täyttää ne, asia on kunnossa.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Joksa - 16 Tammikuu 2010, 22:35:27
Niinpä taisi ollakin... Mutta EPA-normit vastaavat ECE 40/01:tä (ovat tiukempia), joten jos peli täyttää ne, asia on kunnossa.

Lähinnä ajatusleikki oli, että voisiko ihan tuoreenkin muuttopyörän (esim. jostain omavalmisteystävällisestä maasta tuodun valmisteen) ECE 40/01 -vastaavuuden todeta konttorin mittauksella.


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Tammikuu 2010, 22:42:11
Hyvä kysymys. Asia on hiukan tulkinnanvarainen, joten arvaapa, miten sitä tullaan tulkitsemaan... ::)


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Joksa - 16 Tammikuu 2010, 22:45:23
Hyvä kysymys. Asia on hiukan tulkinnanvarainen, joten arvaapa, miten sitä tullaan tulkitsemaan... ::)

Taitaa riittää yksi arvaus...


Otsikko: Vs: Omavalmisteisen Moottoripyörän tuonti Usasta takaisin muuton yhteydessä.
Kirjoitti: Kismetti - 25 Tammikuu 2010, 07:12:54
 Itse olen kanssa muuttamassa jenkeistä takaisin Suomeen, mutta en saa tuota 12 kk täyteen. Tarkoitus olisi tuoda
jonkunlainen chopper/bobber suomeen ja kysymys kuuluisi, että saiskohan esim tälläistä pyörää suomessa rekisteriin

PAUGHCO 200 TIRE SHOVELHEAD SOFTAIL BOBBER! 1 OF A KIND! TITLED!

Clean title in hand! Just completed. Paughco Softail Frame features 3" of backbone stretch w/ 35 degrees of rake. Brand new chromed out Jammer 88" Shovelhead motor has nearly double the power of stock. Entire Motor is chromed with Chrome smooth rocker boxes, chrome nose cone, chrome tappets, chrome pushrod tubes, chrome oil pump, and more. S&S Super E Carb with teardrop air cleaner. Brand new Kicker 5 speed transmission w/ chrome covers & Skull pedal. New SS-2 BDL Open Belt drive w/ quiet clutch & black spider removable cover and final chrome chain drive. Black Wide Glide front end w/ smooth legs. Single fire ignition w/ single tower Dual coils mounted in a Dave Perewitz Chrome motor/coil mount with ignition switch. New Supreme Legends billet band forward controls w/ custom kickstand, All Chromed Harley style hand controls w/ chrome switches have all your buttons next to your hands for ease of use. New 16" black apes w/ performance machine renthal black grips, chrome 1" risers, Chrome 4 piston front & rear calipers. Gloss black paint w/ gold metallic inlay w/clearcoat and hot rod striping. All ebony lines & cables. Modified King 3.3 gallon gas tank with trick round pingel high flow petock. West coast rear fender hugs the tire and will easily accomodate a passenger. Custom Made sissy bar. Front fender was split & widened to accomodate wider tire. One of a kind exhaust w/ black header wrap, chrome mufflers 7 Rinehart signature black tips! Black winged oil tank w/ battery tray, Black 80 Spoked Wheels w/ stainless steel spokes wrapped in Avon Venom tires. 18 x 5.5 Rear, 21" x 3" front. 200 Rear & 120 Front. Matching Stainless Spoke rotors & sprocket.  Custom black halogen headlight w/ neutral, high beam, & turn signal indicators hidden in top of tree and motor mount. 1.75KW chrome high torque starter, chrome softail shocks, chrome o-ring chain, 8-ball mirror. High performance battery, oil pressure gauge, and much more. An incredible bike for an incredible price! This bike has our street package which includes chrome hand controls w/ switches, electronic speedometer/tipometer, Pro-one light bar & rear bullet turn signals, indicators, & removable chain guard.
 Ja sori pitkä litanja mutta linkitys ei oikeen toiminut olis tullu muutama kymmentä erilaista pyörää samaan linkkiin....