MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Dante - 04 Marraskuu 2009, 11:08:59



Otsikko: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Dante - 04 Marraskuu 2009, 11:08:59
Olen tässä spekuloinut ajatuksella rakentaa itse putkirunko tuollaiseen streetfighter -kikkareeseen, eli kyseessä olisi joko GSXR 1100 -pohjainen rakennelma 90-luvulta, tai sitten tuoreempi Hayabusaan perustuva.

Seuraava kysymys onkin, että onko tuo rungonvaihto laillinen, josta lasketaan sitten prosentit ihan vaan rungonvaihdon mukaan? Mahtaako takahaarukan vaihto mennä samalla logiikalla, jos valmistaa siis takahaarukankin itse?

Ja miten tuo rungon/takahaarukan vaihto sitten suhtautuu näihin omavalmisteisiin, eli milloin pyörä on omavalmiste, eikä enää pyörä johon on vaihdettu runko tms..? Oikeastaanhan tuossa suunnitteilla olevassa hankkeessa alkuperäisestä pyörästä hyödynnettäisiin renkaat, moottori (apulaitteineen) ja etupää (ohjaustankoineen), joten mikä mahtaa olla tilanne prosenttien yms suhteen?

Samantyyppisiä asioita on täällä palstalla käsitelty aikaisemminkin, mutta suoraa vastausta yllämainittuihin kysymyksiin en valitettavasti löytänyt, joten olisin kiitollinen asiallisista vastauksista!


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Hemuli - 04 Marraskuu 2009, 13:11:45
Pyörä säilyttää identiteettinsä niin kauan kuin siinä on yli 50% alkuperäisiä osia tallella. Kun yli puolet on muutettu niin härveli pitää uudelleenrekisteröidä omavalmisteena.


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Ripa - 04 Marraskuu 2009, 13:34:14
Ei taida enää onnistua päästöjen takia omavalmisteen rakentelu jos käytetään jotain vanhaa moottoria.


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Dante - 04 Marraskuu 2009, 15:29:52
Eli siis kannattaa koittaa pysyä prosenteissa alle viidenkympin, jolloin hommasta pitäisi selvitä pelkällä muutoskatsastuksella..?

Osaiskos joku vielä kertoa onko tuosta rungosta olemassa jotain tarkempia speksejä tai vaatimuksia mitä sen pitää täyttää? Jostain täältä lueskelin että riittää jos on selvitys materiaaleista ja työtavoista, mutta mitenkäs (ja kuka) arvioi että runko on tarpeeksi luja? Ts. täytyykö esittää jotakin lujuuslaskelmia vai käyttääkö katsastusmies "maalaisjärkeään" ja arvioi NÄYTTÄÄKÖ runko kestävältä?
Jos noista asioista löytyy linkkejä tai jotakin selväjärkistä esitystä (eli ei siis ihan jäykkää lakitekstiä, vaikka olisihan sellaiseenkin hyödyllistä tutustua) niin mielellään katselisin moisia! Myös aiheeseen liittyvät kokemukset kiinnostaa kovasti.


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Santtu - 04 Marraskuu 2009, 15:33:51
Ja miten tuo rungon/takahaarukan vaihto sitten suhtautuu näihin omavalmisteisiin, eli milloin pyörä on omavalmiste, eikä enää pyörä johon on vaihdettu runko tms..? Oikeastaanhan tuossa suunnitteilla olevassa hankkeessa alkuperäisestä pyörästä hyödynnettäisiin renkaat, moottori (apulaitteineen) ja etupää (ohjaustankoineen), joten mikä mahtaa olla tilanne prosenttien yms suhteen?

Tuosta alkuun: http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls (http://www.mmaf.fi/documents/Prosenttilaskuri.xls)


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Dante - 04 Marraskuu 2009, 15:57:51
Kiitoksia, tuota laskuria jo silmäilinkin edellisen tutkimusretken jäljiltä... ;)

Edelleen kaipailisin infoa rungolle asetetuista vaatimuksista! Ilmeisesti katsastuskonttorin ukoiltakin pitäs aiheesta jotain infoa löytyä, he kun kerta tarkastuksenkin viime kädessä tekevät..?


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Santtu - 04 Marraskuu 2009, 16:16:49
Edelleen kaipailisin infoa rungolle asetetuista vaatimuksista!

Helppo homma: Omavalmisteiselle rungolle ei tällä hetkellä ole juuri vaatimuksia muuta kuin "tarvittaessa annetava selvitys sopivuudesta" tjsp. Tuon selvityksen tarpeellisuus ja sisältö sitten vaihtelee tekijän ja katsurin mukaan. Toisille ei kelpaa mikään, tosin tiukimmallekin katsurille pitäisi sopia TUV- tai e-leimattu mallikohtainen jälkimarkkinarunko (esim. Spondonin tai C&C jotkin mallit?)


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Hemuli - 05 Marraskuu 2009, 12:45:59
Ei taida enää onnistua päästöjen takia omavalmisteen rakentelu jos käytetään jotain vanhaa moottoria.

Ja mihinkähän tämä olettamus perustuu? APU2:sen astuessa voimaan asettuvat omavalmisteiden päästövaatimukset sellaiselle tasolle että niistä on todistetusti selvitty mm. 30-luvun Harley-Davidsonilla ;D...

Ylipäätään lähes mikä tahansa nelitahtimoottori saadaan säädettyä sellaiseksi että se ei juuri saastuta - katalysaattorilla varustettujen moottorien päästövaatimukset ovat sitten taas sen tiukat että niistä selviä ilman kattia.


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Dante - 05 Marraskuu 2009, 13:36:08
Osaako joku mainita jonkun lain taikka asetuksen mihin tuo koko selvitys perustuu?

Helppo homma: Omavalmisteiselle rungolle ei tällä hetkellä ole juuri vaatimuksia muuta kuin "tarvittaessa annetava selvitys sopivuudesta" tjsp.


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Ripa - 05 Marraskuu 2009, 14:16:20
Ja mihinkähän tämä olettamus perustuu? APU2:sen astuessa voimaan asettuvat omavalmisteiden päästövaatimukset sellaiselle tasolle että niistä on todistetusti selvitty mm. 30-luvun Harley-Davidsonilla ;D...

Ylipäätään lähes mikä tahansa nelitahtimoottori saadaan säädettyä sellaiseksi että se ei juuri saastuta - katalysaattorilla varustettujen moottorien päästövaatimukset ovat sitten taas sen tiukat että niistä selviä ilman kattia.
Mitä vaatimuksia päästöille on APU2:ssa?


Otsikko: Vs: Rungon vaihtaminen omavalmisteiseen fighterissa..?
Kirjoitti: Santtu - 05 Marraskuu 2009, 15:22:35
APU2 dokumentit ja myös muuta materiaalia: http://www.mmaf.fi/documents/ (http://www.mmaf.fi/documents/)