Otsikko: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: JonesL - 01 Huhtikuu 2007, 23:20:12 Elikkä vaaditaanko rattilukko (emäputkeen upotettu/hitsattu sylinterimalli) muutoskatsastuksessa, se on poistettu emäputkesta koska springeri keulaa ei saanut muuten asennettua. Ja mikä on vakuutusyhtiön suhtautuminen asiaan, riittääkö heille Vakuutusyhtöiden hyväksymä leyjarrulukko vaurkaudenestona? Toivottavasti ei tarvi tuota rattilukkoa asentaa takaisin, koska se ei yksinkertaisesti onnistu tai ei ainakaan sen jälkeen ei saa keulaa enää pois. Ymmärtääkseni lukko vaaditaan vain maahantuontikatsastuksessa. ???
Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: Hemuli - 02 Huhtikuu 2007, 08:29:58 Jos lakia luetaan tarkasti niin sieltä löytyy seuraava teksti:
01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 + 405/66 - vaatimukset ja hyväksyntä MaA Tpp 21 §, 392/57 + 233/67 Tähän asti tuolla on tarkoitettu kiinteästi asennettua ohjauslukkoa jollainen sinullakin on ilmeisesti aikaisemmin ollut. Käytäntö on sitten eri juttu, riippuu ihan katsastusmiehestä tarkistaako se moisen härvelin olemassaoloa/toimintaa. Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: Santtu - 02 Huhtikuu 2007, 09:55:23 Kuten Hemuli tuossa jo selvensi niin kiinteä lukko on vaadittava varuste. Kiinteälle lukolle on myös erilaisia vaatimuksia vuosimallista riippuen, muistaakseni 1.1.1991 jälkeen vaaditaan tietyn direktiivin täyttymistä (vaatimustenmukaisuustodistuksessa pitää mm. olla maininta rattilukosta). Ainakin tuota vanhemmissa kiinteäksi lukoksi on kelvannut jokin muukin ratkaisu kuin emäputkeen hitsattu ja työnnettävä lukkopesä.
Muutoskatsastuksessa oli ennen periaate, että tarkastetaan vain muutoskatsastettava kohde ja unohdetaan ne muut osat. Tähän tuli kuulemani mukaan muutos joskus viime vuonna kun AKE ohjeisti konttoreita, että muutoskatsastuksessa tulisi tarkastaa samalla myös muut kohteet ja niiden määräystenmukaisuus. Tuntuu kuitenkin siltä, että onneksi aika moni katsastushenkilö käyttää tässä maalaisjärkeä ja keskittyy oleelliseen... Kysymys: Onko jollakulla tätä AKE:n ohjetta meille niin, että voisimme sitä tarkastella ja tämän(kin) asian vahvistaa / kumota? Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: JonesL - 02 Huhtikuu 2007, 14:25:33 kyllä pää hajoaa jos ne alkaa vaatimaan sen asennusta, kun sitä ei yksinkertaisesti juuri tuota emäputkeen hitsattua työnnettävää mallia saa asennettua. Luulis että tämäkin asia on enemmänkin asiakkaan ja vakuutusyhtiön välinen homma ???
Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: Hemuli - 02 Huhtikuu 2007, 18:14:42 Jos lipsahdetaan lakitekstistä käytännön puolelle niin kysyisin, että miten lukon paikallaan olo estää keulan asennuksen? Olen tässä yrittänyt pähkäillä eri vaihtoehtoja eikä oikein mene jakeluun...
Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: JonesL - 02 Huhtikuu 2007, 20:34:04 yksinkertaisesti se lukon "putki" eli emäputkesta ulkoneva osa esti springerin paikalleen menemisen vaikka missä asennossa yritti keulaa paikoilleen, siis keulaa ei saanut lykättyä emäputken läpi kun lukon putki otti keulaputkiin kiinni >:(. Kyseessä siis -91 spora
Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: Hemuli - 03 Huhtikuu 2007, 07:32:51 Ihan sen takia vain kysyin, että niitä Neimannin lukkoja saa kahdella eri pituisella sisäosalla varustettuna. Jos ottaakin sen lyhyemmän ja upottaa lukkorungon syvemmälle runkoputkeen (tekee isomman reiän että koko lukkorunko menee osittain putken sisään) niin silloin siitä ei jää paljoakaan näkyviin.
Yritän muistaa mitata oman fillarin lukkorungon ulkonevan osan kun menen tänään pajalle, asensin nimittäin omani juurikin noin upottamalla vaikka siinä oli se pidempi sisäosa. Olen itse tottunut käyttämään ohjauslukkoa kun jätän pyörän jonnekin parkkiin, ainakin täällä pääkaupunkiseudulla tuntuu lukitseminen olevan välttämättömyys. Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: JanneK - 10 Huhtikuu 2007, 15:41:35 Morjens,
Osaisiko joku kertoa mistä noita "Neiman" -tyyppisiä (alkuperäisiä tai Kiinan-kopioita - sama mulle :) lukkoja voisi kysellä? Pre-unit Riumpissani on rattiputkessa paikka sellaiselle ja vaikka laki ei kai noin vanhassa ('61) vehkeessä lukkoa vaadikaan, niin joskus on tullut mieleen, että sellaisenkin voisi hankkia... -Janne Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: Hemuli - 11 Huhtikuu 2007, 12:22:15 Ainakin HotBikessa www.hotbike.fi niitä on ollut hyllyssä - siis koko lukkoja runkoineen päivineen. Pelkkiä lukkosylintereitä on saanut ainakin aikaisemmin myös Storm-Motorilta.
Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: GaryP - 19 Huhtikuu 2007, 14:03:26 Kaveri Lahdesta oli kysynyt katsastusmieheltä tuosta lukosta ja vastaus oli että kelpaa vaikka ketjulukko joka estää ohjaustangon kääntämisen. Vielä siis löytyy tulkintoja maailmalta vaikka olevinaan on säännöt tehty tarkoiksi.
Kari Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: rautis - 22 Huhtikuu 2007, 15:53:42 Tällainenkin ohje on olemassa
Moottoripyörien ja L5-luokan ajoneuvojen lukkolaitteen ja nopeusmittarin määräystenmukaisuus http://www.ake.fi/pdf/156-208-2004.pdf (http://www.ake.fi/pdf/156-208-2004.pdf) Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: heppi - 01 Toukokuu 2007, 19:22:43 Jos lakia luetaan tarkasti niin sieltä löytyy seuraava teksti: 01.01.1968 tai sen jälkeen käyttöön otetussa henkilö- ja pakettiautossa sekä moottoripyörässä tuli olla erikseen hyväksytty lukkolaite ajoneuvon luvattoman käytön estämiseksi, MaA 12 §, 330/57 + 405/66 - vaatimukset ja hyväksyntä MaA Tpp 21 §, 392/57 + 233/67 Pyörä vm:69 ja rekisteriotteessa maininta:Lukkolaitteeseen LM:n erivapauspäätös L71/90-100491. Ei ole ohjauslukkoa,ilmeisesti ei tarvitse laittaakaan ? ??? Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: Hemuli - 02 Toukokuu 2007, 14:48:23 Jos otteessa noin lukee niin lähtisin siitä että lukkoa ei tarvitse asentaa.
Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: leesseri - 08 Toukokuu 2007, 21:11:57 täällä maalla,kaukana kehä3:sen bermuudan kolmiosta meni ns.munalukko rattilukosta...t-kappaleessa ja rungossa on "lenkki",joihin tuo abloyn tekemä kellarin turva sujautetaan...
Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: kjb - 10 Toukokuu 2007, 16:49:53 Tere,
AKE ei hyväksy HD:n riippulukko-tyyliin tehty ratkaisu. -90:ssä HD:ssä oli vaan tuo paikka riippulukolle, eikä kiinteätä Neimann-lukkoa. Katsastusmieskin yritti selvittää kolmelta eri taholta (myös AKE:lta) tämän asian, ja sai vain kielteinen vastaus, riippulukkoa ei hyväksytä, pitää olla ihan exakt tuollainen kiinteä ohjauslukko Neimann-tyyliin. Loppujen lopuksi hitsasin siihen neimann-lukon. Suomen laki viittaa EY direktiiviin 93/33/ETY, jossa lukee mm. näin: (Tosin riippuu vuosimallista). 3.5 Suojalaitteen on oltava osa ajoneuvon alkuperäisiä laitteita (eli valmistajan on asennettava se ennen ensimmäistä vähittäismyyntiä). Lukko on asennettava tukevasti suojalaitteeseen. (Lukon mahdollinen pois ottaminen käyttämällä avainta sen jälkeen, kun suojalevy tai muu pidättävä laite on otettu pois, ei ole vaatimuksen vastaista). Ruotsissa riippu-lukko on hyväksytty, kuten myös kettingillä varustettu lukko jne. varkaudenestolaitteeksi. Ruotsi on myös EU-maa. Kirjoitin sähköpostin johon liitin selvityksen Ruotsin käytännöstä ja EY-direktiivien ohjeista. Tässä AKE:n vastaus : Terve. Liitteenä olevan kuvan mukaista lukkoa ei voida hyväksyä moottoripyörän ohjauslukoksi, koska lukko ei ole kiinteä. Ohjauslukon tulee olla kiinteästi asennettuna moottoripyörään. Tuomas Peltokangas tarkastusinsinööri Ajoneuvohallintokeskus -----Alkuperäinen viesti----- Lähettäjä: kberts3@hotmail.com Lähetetty: 16. huhtikuuta 2007 22:59 Vastaanottaja: I_Tekniikka Aihe: Moottoripyörien ohjauslukko - lainsäädäntö Tervehdys, olisi muutama kysymys moottoripyörien ohjauslukosta, joka pitää olla kiinteästi asennettuna moottoripyörään. EY-direktiivi (93/33/ETY) johon Suomen Laki viittaa, ei kuitenkaan esitä kiinteästi asennettu ohjauslukko ainoana vaihtoehtona, vaan mahdollistaa myös (kuten Ruotsissa on hyväksytty) esim. riippu-lukon toimivan ohjauslukkona. Olen kerännyt vähän taustatietoa asiasta liitteenä olevaan 2-sivuiseen Word-dokumenttiin, jos voisitte antaa lausunnon voiko tällainen lukko-järjestelmä mahdollisesti hyväksyä myös Suomessa ? ystävällisin kevät-terveisin, ......... Tässä linkki direktiiviin: http://eur- lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:31993L0033:FI:HTML Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: streamliner - 03 Helmikuu 2010, 13:04:46 Ihan sen takia vain kysyin, että niitä Neimannin lukkoja saa kahdella eri pituisella sisäosalla varustettuna. Jos ottaakin sen lyhyemmän ja upottaa lukkorungon syvemmälle runkoputkeen (tekee isomman reiän että koko lukkorunko menee osittain putken sisään) niin silloin siitä ei jää paljoakaan näkyviin. Yritän muistaa mitata oman fillarin lukkorungon ulkonevan osan kun menen tänään pajalle, asensin nimittäin omani juurikin noin upottamalla vaikka siinä oli se pidempi sisäosa. Tyhmä kysymys, mutta eikös ohjausakseliin joudu poraamaan lukon kielelle sopiva kolo, jos siinä ei sellaista valmiina ole? Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: kallio - 03 Helmikuu 2010, 23:26:51 Täytyy tehdä kolo.
Mites tuon lukon ja nopeusmittarin kanssa nykyään? Mopo vuosimallia -88. Ja mistähän löytäs nuo uudet pykälät ja asetukset luettavassa/printattavassa muodossa? Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: -Teme- - 04 Helmikuu 2010, 09:20:54 Ja mistähän löytäs nuo uudet pykälät ja asetukset luettavassa/printattavassa muodossa? oikealta, keltaisesta "UUTISIA" laatikosta APU2 saapui – Shampanjat kylmään - Lisäinfoa piakkoin (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1182.0) Otsikko: Vs: Rattilukko muutoskatsastuksessa? Kirjoitti: av - 04 Helmikuu 2010, 10:32:01 nopeusmittari vaadittaneen edelleen -84 eteenpäin.
|