Otsikko: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 19 Huhtikuu 2007, 12:50:53 Kansallinen moottoripyörätyöryhmä kokoontuu jälleen ensiviikon tiistaina 24.4.2007. Työryhmässä ovat mukana kaikki moottoripyöräalaan liittyvät toimijat: myyjä- ja maahantuojaliikkeet (Mp-Kauppiaat, YTL), katsastustoimi (A-katsastus, YKL), poliisi, tulli, vakuutusala, motoristit (SMOTO) sekä viranomaistahot (AKE, LVM).
Työryhmä kokoontuu nyt kolmatta kertaa. Aikaisemmin on keskusteltu muunmuassa istumapaikkamerkintöjen virheistä ja korjaustarpeista sekä tienpäällä tapahtuvista valvonta- ja rangaistuskäytännöistä. Myös tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien muuntelu sekä erilaiset vakuutuskäytäntöjen ja tulkintojen epäkohdat ovat olleet asialistalla. Työryhmä ei ole päätöksiä tekevä toimielin, vaan ensisijaisesti keskustelufoorumi. Sen tarkoituksena on tunnistaa ja yksilöidä käytännön ongelmakohtia, jotta ne voidaan siirtää ratkaistavaksi oikeisiin toimielimiin. Tieto lisää tuskaa, mutta tuo myös tullessaan motiivin muuttaa asioita. Esimerkiksi istumapaikkamerkintöjen epäkohtiin saatiin nopeasti korjaus tämän työryhmän kautta. Tässä onkin kysymys harrastajille: Onko tiedossasi epäkohtia tai ongelmia joita haluaisit, että nostamme esiin tällä foorumilla? Laita palautteesi joko suoraan tähän ketjuun tai yksityisviestinä allekirjoittaneelle. Taustaa ja lisätietoja
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 19 Huhtikuu 2007, 13:35:37 Seuraavasta ongelmasta on tullut palautetta: Miten vakuutetaan uusien teho/painovakuutusten mukaisesti sellaiset vanhemmat pyörät, joiden tiedoista puuttuu teho (mutta paino on)? Vakuutusyhtiöhän ei tällaisessa tapauksessa saa AKE:n kautta tarvittavia tietoja.
Onko muuta? Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: LEQ - 19 Huhtikuu 2007, 13:40:20 Rengaskoko-muutos-laki on persiistä.
Kopterilaissahan lukee: Etupyörä ei saa muutoksen jälkeen olla takapyörää pienempi Sanan pyörä käyttäminen on johtanut siihen, että kaikki eivät tiedä, onko kyseessä rengas vai vanne ja siksi soveltavat jompaa kumpaa. Jos otetaan tyyppiesimerkki sporttipyöristä, vaikka GSX-R1000 '07, joka täyttää varmasti kaikki EU- ja muiden maiden lait, koska on tyyppihyväksytty. Siinä on ensiasennuksena renkaat 120/70/17 ja 190/50/17. Näiden molempien vanteiden halkaisijahan on sama (17"), jolloin renkaiden korkeus vaikuttaa siihen, kumpi rengas on suurempi. 120/70-kumin korkeus on 84mm ja 190/50-kumin korkeus on 95 mm. Eli takarengas on suurempi jo ensiasennuksena. Ja siis silti turvallinen. Jos nyt haluaa käydä leimaamassa takarenkaaksi esim. 200mm:sen, pitäisi sen olla 40-sarjalainen, jolloin korkeus on vain 80mm, jotta täyttäisi lain kirjaimen, mikäli "pyörän" koolla tarkoitetaan rengasta, eikä vannetta. Ongelma tietysti on, että 40-sarjalaisia renkaita ei valmisteta ja muutenkin takarenkaan madaltaminen originaalista 15mm tulisi kompensoida jousituksen korkeuden säädöllä, ettei pyörästä tulisi custom-vessa-tyyppistä, vaan ohjattavuus säilyisi toivotulla tasolla. Itse leimatessani kumeja törmäsin tuohon ongelmaan ja ratkaisin sen menemällä toiselle konttorille, jossa tulkittiin "pyörä" vanteeksi, ei renkaaksi. Kyseessä lienee 70-luvun EasyRider-choppereiden ajalta jäänyt kummajainen, joka roikkuu vieläkin laissa samanlaisena. Toivottavasti MMAF saa puhuttua tässä asiassa järkeä lainsäätäjille ja laki muutetaan sellaiseksi, jolla aidosti pyritään turvallisuuden säilyttämiseen ja että se ei jätä tulkinnan varaa. Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Huhtikuu 2007, 14:21:05 Rengaskokoasia on työn alla jo muutenkin, ja periaatteessa melko valmista kauraa lainmuutosta silmällä pitäen. Lakipaketti uusitaan kuitenkin suurempana kokonaisuutena, joten jonkin aikaa täytyy vielä koettaa selvitä vanhalla kopterilailla.
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 19 Huhtikuu 2007, 14:33:35 Onhan tuossa tuo puoli asiaa, että osa konttoreista ei hiffaa mitä "pyörä" tarkoittaa, rengasta vai vannetta. Mun mielestä tulkinta tulisi olla niin, että kumpi on harrastajalle edullisempi vaihtoehto valitaan... ;D Oikeasti, kopterilain (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332) 5 § ekan momentin halkaisijapykälä kyllä mielestäni melko selvästi viittaa renkaan ja vanteen symbioosiin "pyöränä".
Mutta kuten Wintteri tuossa jo kommentoi, tämä koko pykälä (ja itseasiassa suurin osa kopterilakia muutenkin) on auttamattomasti vanhentunut ja sen korjaus on työn alla. Myös tästä pyörien koko -asiasta oli SMOTO:n ja MMAF:n valmistelemassa Ohjausgeometria- ja ajodynamiikkaesityksessä (http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf) melko tarkka esitys asianlaidan korjaamiseksi. Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: friikki - 19 Huhtikuu 2007, 14:36:28 Rengaskoko-muutos-laki on persiistä. Pikaisesti vähäistä aivotoimintaani käyttäen tulin siihen tulokseen, että eikös eturengas ole takarengasta pienempi silloinkin kun se on kapeampi? Eli näin ajateltuna tuon voisi olettaa tarkoittavan vannetta.Kopterilaissahan lukee: Etupyörä ei saa muutoksen jälkeen olla takapyörää pienempi Sanan pyörä käyttäminen on johtanut siihen, että kaikki eivät tiedä, onko kyseessä rengas vai vanne ja siksi soveltavat jompaa kumpaa. Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Huhtikuu 2007, 15:49:30 Ihan hyvin aivot friikillä pelaavat. Kyllä sen voisi noinkin tulkita. Vaan puppahuuhaata on melkein koko pykälä, jos asianäkökulmasta katsotaan. Tulkintasaivartelut ovat sitten erikseen, lakimiesten hommia... ;D
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: teemu - 20 Huhtikuu 2007, 23:07:09 ongelma nimeltänsä PÄÄSTÖT! esim.omavalmisteet
erittäin helppoa ja yksinkertaista saada todistus pyörän päästöistä.konttorille vaan kone käyntiin ja letku putkeen ja arvot mitattu samallailla kun autoista samalla kalustolla ja edullisesti n 10e hintaan saat lapun pyöräs päästöistä. <-ei ihan onnistu noin.toivottavasti vielä jonain kauniina päivänä päästöjen mittaus onnistus konttorilla yksinkertaisesti niin kuin ne muistakin vehkeistä mitataan.tohon asiaan pitäs saada jotain järkeä. tällä hetkellä lähin päästöjen mittaus paikka taitaa sijaita tukholmassa ja paperin pyörän päästöistä saa mukaansa isolla vaivalla& isolla kasalla euroja. eli vaikka pyöräsi täyttäisi kyseiset vaatimukset päästöjen suhteen niin missään et sitä todeksi pääse näyttämään tällä hetkellä ainakaan kohtuu hintaan. Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: leesseri - 21 Huhtikuu 2007, 08:46:42 niin..päästöt on se mörkö joka lymyään minunkin aivolohkojen välissä,aiheuttaen oikosulkuja...nythän nuo vallan viisaat päättäjät ovat muuttamassa ainakin autojen osalta tuota "verotus"hässäkkää siten,että verotus kohdistuu auton käyttöön ja sen tuottamiin päästöihin...miten tuo tulee vaikuttamaan moottoripyöriin?...tässä näen taas mahdollisuuden omavalmisteen kohdalla,että pakoputken päästä ei vaadittaisi tulevan vettä ja perhosia,vaan sieltä saisi tulla myös nokea ja bentseeniä tietyissä rajoissa,jolloin ns.käyttö maksaisi enempi...ainakin minä olisin valmis maksamaan isompaa "käyttöveroa",kuin ostamaan ge moneyn sponssaamana uuden uutta katalysaattori,hybridi,urea tankillista voimalähdettä, jonka lähin merkkikorjaamo olisi uudessaseelannissa... kaiken lisäksi joutuisin kinnittämään talon,auton,akan ja metristä pajua pukkaavan hehtaarin kokoisen metsäpalstan velkojen vakuudeksi...
sitä katoavaa kansanperinnettä kuullutan,eli maalaisjärkeä päätöksiin. Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 21 Huhtikuu 2007, 08:59:01 Omavalmisteen ja muutettujen pyörien hyväksyntäkäytännöistä on jo oma erillinen projektinsa viranomaisten kanssa. Tämän projektin piiriin kuuluu päästöt, EMC säännöt, runkojen lujuustodistukset, jarrumittaukset sekä koko joukko muita pienempiä yksityiskohtia vaikka esimerkikisi vilkkujen sijoittelusta tai rengaskokojen muutoksista.
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 23 Huhtikuu 2007, 13:30:37 Työryhmän kokousta on siirretty eteenpäin, uusi aikataulu lienee tiedossa piakkoin. Vielä ehtii lisäajatukset ja toiveet esityslistan valmisteluun...
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 25 Huhtikuu 2007, 12:26:54 Muistutus ketjusta: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=57.0
Tutkiskelin minäkin (taas vaihteeksi) tuota prosenttilaskuria ja ihmettelin myös tuota jarruasiaa. Kun vanhassa jyvityksessä etunavasta meni 1.5% ja etujarrusta 1.5% niin uudessa systeemissä menee kyllä jarrusta 0% mutta navasta 4%. Jos nyt sitten haluaa korvata vanhan yksinokkaisen pienihalkaisijaisen rumpujarrun esim. kaksi- tai jopa nelinokkaisella isommalla rummulla niin mikä on napaa ja mikä jarrua? Jos se rumpu on vielä osa jarrua niin mikä on se napa - akseli ja laakerit? Tai jos se rumpu/akseli nyt on sitten yhtä kuin napa niin sittenhän tuossa "jarrujenparantaja" häviää 1%:n vanhaan systeemiin verrattuna? Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: teemu - 25 Huhtikuu 2007, 20:56:30 tota jarru asiaa mietin joskus itsekkin.
varmasti vaihettas enemmän levyjä rumpujen tilalle ja muutenkin jarruja paranneltais jos navastakaan ei menis prossia tai ainakaan niin paljon kuin nykyään.napojen prosentti pienemmäksi niin sillä jo kannustetaan parempien jarrujen vaihtamiseen ainakin vanhempiin pyöriin. onhan se kivaa ja turvallista,että pyörä pysähtyykin :) Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 11 Toukokuu 2007, 17:40:49 Olisko valmistajan kilven (tarran) rispaantumisesta ja kulumisesta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=127.0 aihetta tähän työryhmään kun siitä riittää vääntämistä?
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 24 Syyskuu 2007, 12:29:07 Seuraava kokous lähestyy. Jos jollakulla on sydämmellään uusia aiheita käsiteltäväksi täällä, tämä on sopiva paikka ilmoittaa niistä! :)
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 24 Syyskuu 2007, 14:06:12 Seuraava kokous lähestyy. Jos jollakulla on sydämmellään uusia aiheita käsiteltäväksi täällä, tämä on sopiva paikka ilmoittaa niistä! :) Tässäpä pari pesämunaa: Ainakin poliisille voisi välittää kiitokset hyvin menneestä kaudesta. Meille kertyneiden tietojen mukaan erityisiä kyykytystalkoita ei ole ollut eli kesä on kulunut puolin ja toisin asiaankuuluvasti, pl B-ilta 27.7.2007 josta mielellään kaivataan harrastajilta vielä lisätietoja. AKE:n (maksullinen) tietopalvelu kerää hyvin maksuja mutta osaa valitettavan vähän neuvoa asioista, siis harrastajan kannalta. Tämä näkyy meille tulevina kyselyinä ja hämmennyksenä. Ongelma kertaantuu konttoreilla. Mitä tälle voisi (yhdessä) tehdä? Onko AKE:lla jotain tiedotuslehteä konttoreille mihin me voitais vaikka kirjoitella? Miten LVM:ssä ja AKE:ssa on ajateltu tulkittavan rispaantunutta ja/tai kadonnutta tyyppikilpitarraa? Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: hapi - 24 Syyskuu 2007, 17:30:17 Moottorin vaihto, lähinnä vanhempaan kalustoon. Siihen olis hyvä saada selkeämmät ohjeet. Monesti näissä foorumeissa ainut neuvo on olla puhumatta tekemisistään ja näinhän olen tehnyt itsekin, mutta ei liene harrastukselle eduksi, jos näillä tapahtuu vahinkoja, koska aina on helppo vedota siihen ettei ollut oikeat tiedot rekisteriotteessa. Ei ihan sama asia, mutta hyvä esimerkki on ilokaasujen kielto 80-luvulla.
Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: rautis - 24 Syyskuu 2007, 17:49:23 Onko AKE:lla jotain tiedotuslehteä konttoreille mihin me voitais vaikka kirjoitella? Teillä ei taida olla ketään asiaan perehtynyttä, joka kykenee ilmaisemaan asiansa näin lyhyesti ;D Ja siis katsastuskonttoreita ei nimenomaisesti saa ohjeistaa oikeastaan muuten kuin tiedon lähteille, sillä ne ovat itsenäisiä toimijoita, eikä AKE voi asettaa vaatimuksia "normiluonteisilla" laajoilla selostuksilla. http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Katsastusyritykset/Tiedotteet/Tiedotteet.htm (http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Katsastusyritykset/Tiedotteet/Tiedotteet.htm) Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 24 Syyskuu 2007, 18:05:23 Teillä ei taida olla ketään asiaan perehtynyttä, joka kykenee ilmaisemaan asiansa näin lyhyesti ;D Ja siis katsastuskonttoreita ei nimenomaisesti saa ohjeistaa oikeastaan muuten kuin tiedon lähteille, sillä ne ovat itsenäisiä toimijoita, eikä AKE voi asettaa vaatimuksia "normiluonteisilla" laajoilla selostuksilla. ...no ajattelin jos niillä olisi vaikka jokin asiakaslehti "KARSASTAJA" tjsp...? http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Katsastusyritykset/Tiedotteet/Tiedotteet.htm (http://www.ake.fi/AKE/Kumppanit/Katsastusyritykset/Tiedotteet/Tiedotteet.htm) Katoppa, en ollutkaan huomannut että nää on tulleet vihdoinkin "julkisiksi". Hienoa! Nyt noille ei enään tarvita kuin suomennos, hakukone ja relaatiokanta.Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 24 Syyskuu 2007, 18:11:43 Kymmenen vuoden päästä katsastusmies ei enää muista noita, ja vaatii roiskeläppiä moottoripyörään... ;D
Saiskohan ton "Karsastajan" rekisteröityä tavaramerkiksi MMAF:ille????? ;D ;D :P Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: rautis - 24 Syyskuu 2007, 18:13:26 Katoppa, en ollutkaan huomannut että nää on tulleet vihdoinkin "julkisiksi". Hienoa! Nyt noille ei enään tarvita kuin suomennos, hakukone ja relaatiokanta. No kyllä mä testasin googlella, että löytyykö. Ja kun löyty, niin saa kai sinne linkittää suoraankin. Näin mä ainakin testaan kaikki sisäpiiritietoni jotka "vuodan" ja vastaus tulee huomattavasti nopeammin kuin oikeuskanslerilta ;D Otsikko: Vs: Esityksiä tai aiheita kansalliseen mp-työryhmään? Kirjoitti: Santtu - 19 Helmikuu 2008, 14:26:58 Seuraava kokous on maaliskuun puolivälissä (2008). Onko kentältä ehdotuksia palaveriin?
|