MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Santtu - 07 Tammikuu 2010, 12:32:40



Otsikko: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: Santtu - 07 Tammikuu 2010, 12:32:40
Tällainen uutuus sattui silmiin: http://www.cpowert.com/ (http://www.cpowert.com/) ...näyttäis maksimiahto olevan (vain) 1.45 ja se saavutetaan jo alle 350 ms:ssa. Melko mielenkiintoisia sovelluksia voisi pyöräkäytössä tuolla olevan.

Onko joku jo kysellyt hintoja tai jopa miettinyt mahdollisia ratkaisuja...?
(http://www.cpowert.com/images/3/8a90bvtesside1-jpg.jpg)


Otsikko: Vs: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: leesseri - 07 Tammikuu 2010, 16:10:33
kelpo kamraatillani on tuollainen vanha turbo muutettu hihnavetoiseksi...pakopesä pois ja hihnapyörä tilalle...aivan tavallinen moniurahihna pyörittää ja kivasti vanha diiseli liitää...ahtoja on nyt 1,2bar...joku tanskalainen firma tekee hihnavetoisia turboa,mutta hinnoista ei hajua...sähköisiä "ahtimia" on ollut ainakin 90luvulla myynnissä,mutta taisivat olla vähän krääsää...itseäni mietityttää mp-käytössä sähkövirran riittävyys,kun haetaan sitä oikeaa iloa,eli +2,0bar, mutta kai joku saa ilon irti alle pienemmälläkin buustilla...


Otsikko: Vs: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: Santtu - 07 Tammikuu 2010, 17:05:18
...kun haetaan sitä oikeaa iloa,eli +2,0bar, mutta kai joku saa ilon irti alle pienemmälläkin buustilla...

...mä olen toistaiseksi saanut irti lähinnä alumiinisilppua, tai vaihtelun vuoksi teräshilettä...  ;D


Otsikko: Vs: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: Hemuli - 07 Tammikuu 2010, 20:05:43
Noita hihnavetoisia "turboja" on ihan kaupallisestikin saatavilla - ainakin http://www.procharger.com/ (http://www.procharger.com/) Aika näppärän näköisiä kapistuksia.


Otsikko: Vs: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: Santtu - 07 Tammikuu 2010, 20:08:38
Turboon tai mekaaniseen ahtimeen nähden tällaisessa sähkövermeessä olisi sellaisia etuja, että ahto on päällä vain silloin kun halutaan, ja juuri sen verran kun kullakin hetkellä alutaan. Perinteisimmillä systeemeillä kyseessä on aina kompromissi.


Otsikko: Vs: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: msp - 07 Tammikuu 2010, 20:26:03
Ottaa vaan aika kovasti virtaa. vaatii vissiin jämyä akkua ja laturia et jaksaa 220A jatkuvaa kuormaa.


Otsikko: Vs: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: Hessu - 08 Tammikuu 2010, 08:05:02
kelpo kamraatillani on tuollainen vanha turbo muutettu hihnavetoiseksi...pakopesä pois ja hihnapyörä tilalle...aivan tavallinen moniurahihna pyörittää ja kivasti vanha diiseli liitää...ahtoja on nyt 1,2bar...joku tanskalainen firma tekee hihnavetoisia turboa,mutta hinnoista ei hajua...sähköisiä "ahtimia" on ollut ainakin 90luvulla myynnissä,mutta taisivat olla vähän krääsää...itseäni mietityttää mp-käytössä sähkövirran riittävyys,kun haetaan sitä oikeaa iloa,eli +2,0bar, mutta kai joku saa ilon irti alle pienemmälläkin buustilla...

Oon nähny noita patentteja missä on haettu romikselta pakokaasuahdin, missä pakopesä on ollu paskana ja alettu pyörittää sitä hihnalla.
Olen ihmetelly niiden kestoa, kun siitä hihnavedosta tulee kumminkin kohtuullisen paljon radiaalisia kuormia ja sen turbon oma laakeri ei kuitenkaan ole suunniteltu niitä kestämään yhtään???


Otsikko: Vs: Sähköisiä ahtimia
Kirjoitti: leesseri - 08 Tammikuu 2010, 09:48:08
kamraattini otti turbosta käyttöön ainoastaan kompurapesän ja sen siipipyörän,akselin teki itse ja laakeroinnin "takavarikoi" sähkömoottorista,jossa on öljyvoitelulinja.päissämme pähkäilimme,että hihnavetoisen turbon pyörimisnopeus jää pakokaasu mallisesta huomattavasti,eli kopressorikotelo on iso(muistaakseni osat on volvo fh16:sta).hihnapyörien välitystä hakiessa kamraattini törmäsi baarissa erääseen herraan,joka laski lautasliinaan lyijykynällä,minkä kokoisia hihnapyöriä pitäisi käyttää...epäilimme herran laskutaitoa/verraten sitä herran yleiskuntoon ja teimme ensimmäiset hihnapyörät itse.ne meni metsään.lautasliina esille ja sorvi käyntiin.nyt se sitten toimii...
Lainaus
hihnavedosta tulee kumminkin kohtuullisen paljon radiaalisia kuormia ja sen turbon oma laakeri ei kuitenkaan ole suunniteltu niitä kestämään yhtään???
jostain jenkkisivustolta luin,että kuulalaakeroidun pakokaasuturbon pystyy muuttamaan hihnavetoiseksi,koska hihnaa(moniura) ei tarvitse kiristää mitenkään "hampaatirvessä",liukulaakereilla varusteetu voi olla ongelmallisempi,koska siinä laakerin ja akselinvälissä on öljykalvo,ja nyt hihnapyörän aiheuttama rasitus,etenkin kylmäkäynnistyksessä voi aiheuttaa tuhoa,mutta en ole asiasta tohtoriksi väitellyt,eli voin olla väärässä...
Lainaus
...mä olen toistaiseksi saanut irti lähinnä alumiinisilppua, tai vaihtelun vuoksi teräshilettä...
itse olen "räjäyttänyt" kaksi turboa,sulattanut lukuisia mäntiä,tuhonnut parikymmentä lohkoa,ym...vaittäävät sitä oppirahojen maksuksi,mutta ei tähän kai opintotukea kunnalta saa,pankilta vain niin kauan kun on perämetsät sileät...