Otsikko: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Rexa - 24 Huhtikuu 2007, 12:43:41 Pistin USA,sta "uustuotuun" Shoveliini ( vm -79) uuden ns "Lehmänpään" missä on e-hyväksymätön ajovaloumpio, meneekö se läpi katsastuksesta ? Umpion vaihto ei olekaan pikkujuttu, koska se sattuu olemaan pisaranmuotoinen, eli tuo umpio on lähinnä -39 fordin umpiota.
Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: rautis - 24 Huhtikuu 2007, 13:32:38 Nämä riittää käyttöönottoajankohtaan 31.12.1988 asti:
LÄHI- JA KAUKOVALAISIN: lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen SUUNTAVALAISIMET: väh. 15 W eteen ja taakse ruskeankeltainen JARRUVALAISIN: väh. 10 W (tai R50 hyv.) punainen tai ruskeankeltainen (sekä etu/takajarru) TAKAVALAISIN: väh. 2 W (tai R50 hyv.) punainen REKISTERIKILVEN VALAISIN: valaisee valkoisella tai vaaleankeltaisella valolla kilven TAKAHEIJASTIN: E-tai ARK-HYVÄKSYTTY Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Hemuli - 24 Huhtikuu 2007, 14:11:44 Saisiko täsmennyksen tuohon "symmetriseen ajovaloon" - mitä se käytännössä tarkoittaa? Onko esim. jenkkimallin DOT-merkitty valo tämän mukaan kielletty - muutenhan se on samanlainen kuin E-valo mutta antaa hajavaloa ylöspäin jotta myös tien yläpuolella olevat liikenneopasteet näkyvät paremmin pimeässä.
Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Choppers_Forever - 11 Kesäkuu 2007, 09:12:26 Moroz,
Kävin katastamassa Sukisuki vm 1983 GSXE 1100sta ja konttorilla hylättiin Allrightista hankitut tuplavalot. Ovat kuulemma molemmat kaukovaloja. Olin aika ällikällä päähän lyöty. Kaikki asianmukaisesti kytketty ja säädetty. Omituista, että moinen pulju myy laillisena laittomia valoja...? CF Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Santtu - 11 Kesäkuu 2007, 09:40:47 Nämä riittää käyttöönottoajankohtaan 31.12.1988 asti: Minäs vuonna tuo E-hyväksyntä muuten ylipäätään keksittiin? LÄHI- JA KAUKOVALAISIN: lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: rautis - 11 Kesäkuu 2007, 12:06:12 Ns. "Geneven sopimus" on tehty 20.3.1958 ja voimaan se tuli 20.6.1959. Suomi liittyi sopimukseen 17.9.1976.
Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: MakeH - 10 Helmikuu 2009, 16:09:36 Jatketaan wanhaa valoja sivuavaa aihetta. Lähtökohta on se, että ebayssa pari kantikkaita hippivaloja pakotti ostamaan itsensä. Näissä 1-lankainen muistaakseni 50w-polttimo. Voisinko kuvitella yhden valon hoitavan lähivalon virkaa, ja kahden palavan valon markkeeraavan sitten kaukovaloa? Vai pitääkö vaihtaa lähivaloksi pienempitehoinen polttimo? Pyörä mallia -80.
Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Thomas - 10 Helmikuu 2009, 21:51:33 Tämän linkin takaa löytyy valojen merkinnöistä tietoa..
http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.4.5 (http://www.bajahill.net/s-h-m-FAQ-5.html#5.4.5) ..eli hyväksyntä riippuen mikä kirjainmerkintä niissä laseissa on. -t- Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Hemuli - 11 Helmikuu 2009, 11:08:26 Tuon ikäisessä ei tarvita hyväksyntää, voisikohan sitä valojen suuntauksella pelata pitkät/pätkät?
Toisaalta, eipä niitä kukaan kysele varsinkaan kun ei ole edes muutoskatsastuspakon alainen teko. Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Thomas - 11 Helmikuu 2009, 13:00:54 Vaikka asia ei itseäni koskekaan, niin kysytäämpä vielä hieman tarkennusta..
Tuolla aiemmin sanottiin, että e-hyväksyntä astui voimaan '59 ja Katsastajan Käsikirjan mukaan '68 jälkeen käyttöönotetuissa ajoneuvoissa pitää olla e-hyväksytyt valaisimet. Eikö kuitenkaan nuo tyypitykset (ks. em. linkki Bajahillin sivuille) ole olleet käytössä vastaavasti jo tuohon aikaan, eli ennen Halogen-aikakautta olisi nämä merkinnät löydyttävä lasista ? C Low (dip) beam headlamp, tungsten filament R High (main) beam headlamp or driving lamp, tungsten filament CR Low/high (dip/main) beam headlamp, tungsten filament Vai missä vaiheessa valojen 'tyypitykset' tulivat käyttöön, tai vaikka noista ei katsastus- tms. viranomaiset välittäisikään vanhempien laitteiden osalta, niin missä vaiheessa pitäisi löytyä? -t- Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: av - 11 Helmikuu 2009, 14:40:29 "lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen"
eli ei tartte e:tä jos on muute hyvä. lasin merkinnöistä taas en tajua mitään, käytännössä ainakin mulla on ollut lisäpitkät ainoina valoina, toinen vaan oli suunnattu alas ettei häikäse ja toimii lyhyenä. tietty joku innokas olisi tehnyt siitäkin rikostutkinnan... Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: MakeH - 11 Helmikuu 2009, 22:47:28 "lähivalo E-hyväksytty tai väh. 15 W symmetrinen" eli ei tartte e:tä jos on muute hyvä. Se on hyvä(nnäköinen). Tämä vastaus miellytti. Pultataan tuikut kiinni. Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Hemuli - 12 Helmikuu 2009, 10:39:55 Katsastajan käsikirjan mukaan E-hyväksyttyä lähi/kaukovaloa ei vaadita vasta kuin -87 lähtien. Mutta kampittuuko hippituplat tohon kohtaan joka valojen kahdentamistapauksessa määrää pitkät molempiin umpioihin?
NIMIKE: 7.5 LÄHI- JA KAUKOVALOT, C8, C9 AJONEUVOLUOKAT: MP ja L5 01.12.1957 oli voimassa säädös, jonka mukaan moottoripyörässä - tulee olla lähi- ja kaukovaloheitin - kolmipyöräisessä kaksi edellä mainittua valonheitintä. MaA Tpp 34 §, 392/57 01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä - tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot - kolmipyöräisessä riittää yksi valonheitin MaA Tpp 34 §, 392/57 + 233/67 01.01.1984 tai sen jälkeen tyyppikatsastettua mallia olevassa moottoripyörässä tulee olla - lähi- ja kaukovalonheitin - väri valkoinen tai vaaleankeltainen - lähivalon heitin E- hyväksytty tai vähintään 15 W lampulla varustettu symmetrinen lähivalo. - 50 - 120 cm korkeudella - saa olla kaksi valonheitintä, valaisevien pintojen väli enintään 10 cm lähivalo vain toisessa, kaukovalo molemmissa ja milloin valonheittimet päällekkäin, lähivalot ylemmissä. Referenssiluku enintään 40. ANA Tpp 73 §, 150/83 01.12.1987 tuli voimaan säädös, jonka mukaan - moottoripyörän valojen katsotaan olevan määräystenmukaiset, jos pyörä on hyväksytty E- säännön 53 mukaisesti. ANA Tpp 81a §, 150/83 + 875/87 103 01.01.1989 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä tulee olla - E 57 tai jonkin autojen valoja koskevan hyväksymissäännön mukaisesti hyväksytty lähi- ja kaukovaloheitin. ANA Tpp 73 §, 150/83 + 875/87 Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Ripa - 12 Helmikuu 2009, 11:06:25 Luulis tän olevan aika yksiselitteinen asia?
01.07.1967 tai sen jälkeen käyttöön otetussa moottoripyörässä - tulee olla E- hyväksytty tai symmetriset eurooppalaiset lähivalot Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Helmikuu 2009, 15:37:47 Symmetrialla tuossa tarkoitetaan valokeilaa, ei asennusmääräyksiä. Käsittääkseni kaukovalon kahdentaminen ei ole välttämätöntä ennen 1.1.1984 käyttöönotetuissa laitteissa, vaan niissä voisi olla hippituplat, joista toisessa lähivalo ja toisessa kaukovalo. Myös rinnakkainen kahdentaminen siten, että lähivalo on toisella ja kaukovalo toisella puolella, on mielestäni symmetriavaatimusten estämättä sallittua, koska nykyiset määräyksetkin sallivat (itse asiassa edellyttävät) epäsymmetriaa silloin, kun valot ovat vierekkäin.
Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: Ripa - 12 Helmikuu 2009, 16:35:55 Niin pitää olla eurooppalainen valaisin jossa on symmetrinen valokuvio. Kai sillä on haluttu kieltää amerikkalaiset valot missä on symmetrinen valokuvio. Kahdennussäännöt on erikseen.
Otsikko: Vs: Ajovalojen e-hyväksyntä Kirjoitti: MakeH - 12 Helmikuu 2009, 21:27:26 Näissä mun lyhdyissä ei ole mitään merkintöjä lukuunottamatta "made in japan"-tarraa. Voidaanko ajatella, että himmeämpi on silloin lähivalo ja kirkkaampi kaukovalo? ???
|