MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: nasse - 06 Maaliskuu 2010, 00:25:00



Otsikko: Vituiks meni.
Kirjoitti: nasse - 06 Maaliskuu 2010, 00:25:00
Ei millään pahalla mutta mun mielestä tää uusi laki meni päin vittua. Ymmärrän toki sitä helevetinmoista työmäärää mitä äijät on asian eteen tehnyt, ja kunnioitan sitä suuresti!
Mutta minkä takia tuntuu että koko hommassa on haettu rekisteröimismahdollisuutta jäykkäperäiselle, yli 2m akseliväliselle Harley-Davidson-merkkiselle moottoripyörälle KEHÄ KOLMOSEN SISÄPUOLELLA??? Kyllä täällä meillä maakunnissa moinen on onnistustunut ennenkin vallan mainiosti, kiitos omilla aivoilla ajattelevien katsastusmiesten.
Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut, ym, niin kiitti vaan, tapoitte juuri sopperirakentelun Suomesta! Ettekai te ihan oikeesti luule, että palttiarallaa 5-6 pyörää vuodessa on riittävä määrä? Ehkä pääkaupunkiseudulla mut mites muu Suomi?
Ja sitte vielä yks 500e lisämaksua kaikkien muitten paskamaksujen päälle. Ei saatana. Se on iso raha persaukiselle maakunnan pienipalkkaiselle duunarille.
Ja minkä helvetin takia tää homma on menny niin pilkunnussimiseksi, entisenkin lain puitteissa pysty tekemään vallan mieluisan sopperin vaikka 215cm akselivälillä ja saada sen täysin lain mukaan katsastettua tieliikenteeseen ilman mitään ongelmia.
Elikkäs kysyn vaan, kannattiko? Vastatkaa ne ketkä tietää ja osoittakaa minun olevan väärässä?? Kiitos.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: leesseri - 06 Maaliskuu 2010, 12:02:55
olen samaa mieltä...ojasta mentiin allikkoon täällä maaseudulla...ennen täällä "jumalan selän takana" pystyi neuvottelemaan herra/henkilö katsastusmaisterin kanssa muutoksista...nyt se ei onnistu...monta pyörää jää kilvettömäksi ensikesäksi,kun pilkkuja käytiin viilaamaan...pyörä pitäisi viedä jonnekkin jollekkin "testeihin" ja maksaa niistä papereista parin kuukauden palkka...onhan se helppoa,kun on millä mällätä...kaikilla ei ole...onneksi poliisin maantie valvonta on täällä "kehä kolmosen" ulkopuolella lähes olematonta,eli jos jossain ratsiassa sattuisi jäämään kiinni,niin sen mahdollisuus on verrattavissa lotto voittoon...ja niin kauan,kun sakoilla selviää,niin se ei ole kallista...


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Hemuli - 06 Maaliskuu 2010, 13:08:07
Ymmärrän kyllä Nassen mielipidettä mutta toisaalta onko sekään reilua että vain jollain tietyillä konttoreilla saa puhuttua läpi muutoksia jotka ovat erittäin tulkinnanvaraisia? Sen sijaan että nyt on kaikilla yhtäläinen lakiin perustuva oikeus saada muutettua pyöräänsä riippumatta siitä missä päin maata asuu? Ja mitä tulee tuohon chopperipainoitteisuuteen niin ei sekään nyt ihan pidä paikkaansa, se vaan sattuu olemaan näkyvin osa lain uudistuksista. Onhan nyt esim. -91 ja uudempien pyörien omistajilla mahdollisuus saada laitteensa laillisiksi putkien ja moottorien vaihtojen yhteydessä ilman mitään vekslausta.

Tervetuloa tuomaan kehäkolmosen ulkopuolista näkökulmaa MMAF:n toimintaan, ei ole viime aikoina ollut jonoa oven takana - samoin kuin ei kuulunut mitään rakentavia ehdotuksia kun lain rakennusvaiheessa lausuntoja täällä julkaistiin.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Turoq - 06 Maaliskuu 2010, 14:20:18
Uusi lakihan on ihan hyvä, se selkeyttää toimintatapoja ja vaatimuksia.

Tietysti se kiristää tavallaan vaatimuksia asemilla jossa on toimittu vanhan lain rajamailla ja nyt kun selvemmät ohjeistukset niin tavallaan säänöt ovat tiukentuneet.

Se, että valmistelu vaiheessa ei rakentavia mielipiteitä löydy johtuu paljolti säännöstekstien hankaluudesta, eli ei ymmärretä mitä niillä haetaan.

Nyt uudet asetukset on voimassa ja vieläkään kaikki eivät ymmärrä niiden sisältöä, vanhoille ne antavat jotain hyvää, mutta niistäkin on tarkkaan säädetty ja uudemmille tyyppihyväksytyille ei juurikaan helpotuksia ole vanhaan nähden.

Rakentajille olisi tärkeä saada se hyväksytty asiantuntija, joka voisi kirjoittaa tarvittavat todistukset.

Asiantuntijan pätevyyden saaminen vaan on aika hankala homma, mahtaakohan MMAF:n sisältä löytyä siihen riittävästi voimavaroja? jos ei niin rakentelu tyssää tai tai jokin muu taho niitä rupee tekemään ja hinta voi olla toinen..



Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Santtu - 06 Maaliskuu 2010, 16:18:41
Ei se 2m akselivälin tulkinta ole mihinkään muuttunut tässä lainmuutoksessa. Viime vuosina konttoreilla tuota on yleensä luettu niin, että se 2m on mitattu ketjunsäätövaran lyhyimmästä kohdasta. Omavalmisteitahan tää 2m raja ei ennenkään koskenut. APU1 ja APU2 raporttien myötä tuli faktapohjaisesti ilmeiseksi, että 2m akselväli voidaan liikenneturvallisuutta vaarantamatta ylittää. Uutta lakia ennakoiden joillakin konttoreilla oli jopa siviilirohkeutta hyväksyä näitä 2m pidempiä muutoksia (tosin ei mennyt ihan pykälien mukaan).

Tiedossa on, että konttoreilla hyväksyttyjä pelejä on sitten tien varressa hylätty juuri tällaisin perustein. Epäselvä laki ja arvaamattomat seuraukset eivät ole kenenkään etu, vaikka jollekulle ei (vielä) ongelmia olisikaan tullut. Ja ne yli 240cm akselivälin legendapyörät on tietääkseni omavalmisteita...

Tällainen lakimuutos on aina myös kompromissi ja neuvottelutulos. Kaikkia ei voi miellyttää. Eri intressiryhmiä on paljon ja joskus käy myös niin, että sellainen osapuoli jonka lausunnolla on paljon painoarvoa ei osaakaan sanoa itse asiasta mitään järkiperäistä tai faktoihin perustuvaa. Näiden kanssa sitten pelataan, vaaditaan jotain ja luovutaan jostain muusta.

Ruotsissa on toimiva harrastajien omakustantennepohjalta pyörittämä testaustoiminta josta saimme uskoa siihen, että tällainen on mahdollista tuoda myös Suomeen. Tämä tietty edellyttää valtakunnallisia testausmahdollisuuksia sekä viranomaislogistiikkaa hoitavilta melko paljon työtä. Vastapuolella tämä kuitenkin mahdollisti monta sellaista muutosta joita ei muuten olisi saanut neuvoteltua mukaan.

Harrastajien pyörittämä testaustoiminta, jos se hoidetaan hyvin, avaa tulevaisuudessa myön monta uutta mahdollisuutta joita ei vielä nyt saatu mukaan. Omakustannepohjalla toimiva testaustoiminta, vähäisessäkin määrässä, toimii myös kaupallisten toimijoiden ahneutta rajoittavana tekijänä.



Btw, terkut täältä Daytonan Bike Weekiltä.
(http://photos-a.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash1/hs444.ash1/24493_342801055657_675900657_4121131_3193770_n.jpg)


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: nasse - 06 Maaliskuu 2010, 23:36:53
Ei se 2m akselivälin tulkinta ole mihinkään muuttunut tässä lainmuutoksessa. Viime vuosina konttoreilla tuota on yleensä luettu niin, että se 2m on mitattu ketjunsäätövaran lyhyimmästä kohdasta. Omavalmisteitahan tää 2m raja ei ennenkään koskenut. APU1 ja APU2 raporttien myötä tuli faktapohjaisesti ilmeiseksi, että 2m akselväli voidaan liikenneturvallisuutta vaarantamatta ylittää. Uutta lakia ennakoiden joillakin konttoreilla oli jopa siviilirohkeutta hyväksyä näitä 2m pidempiä muutoksia (tosin ei mennyt ihan pykälien mukaan).

Ei se kyllä ihan noinkaan ole, vanhassa laissa oli tulkinnanvara yli 2m akselivälissä, jos pyörä on kallistusvaraltaan riittävä. Eli se akseliväli oli täysin katsastusmiehen päätettävissä. Viime keväänä kun katsastin edellisen sopperin 215cm akselivälillä, sano katsastusmies, että AKE:lta oli tullut käsky, että 215cm on ehdoton maksimi. Mihin se perustui, ei tiennyt äijä ittekkään, sano vaan että näin on käsketty. Onneks oli just sen mittanen...Vitustako näistä tietää...


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: nasse - 06 Maaliskuu 2010, 23:44:36
Tervetuloa tuomaan kehäkolmosen ulkopuolista näkökulmaa MMAF:n toimintaan, ei ole viime aikoina ollut jonoa oven takana - samoin kuin ei kuulunut mitään rakentavia ehdotuksia kun lain rakennusvaiheessa lausuntoja täällä julkaistiin.
[/quote]

Hyvät sulle Hemuli, vähän aikaa kun tässä intoilen niin saatan vaikka innostua... :o


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Santtu - 07 Maaliskuu 2010, 01:07:36
Ei se kyllä ihan noinkaan ole, vanhassa laissa oli tulkinnanvara yli 2m akselivälissä, jos pyörä on kallistusvaraltaan riittävä. Eli se akseliväli oli täysin katsastusmiehen päätettävissä. Viime keväänä kun katsastin edellisen sopperin 215cm akselivälillä, sano katsastusmies, että AKE:lta oli tullut käsky, että 215cm on ehdoton maksimi. Mihin se perustui, ei tiennyt äijä ittekkään, sano vaan että näin on käsketty. Onneks oli just sen mittanen...Vitustako näistä tietää...

...eli tää vituiksmäni kommentti koskeekin vain 200-215cm pyöriä? Wanha kopterilaki http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1992/19920332) ja siellä 3 §, kohta (d) oli siis voimassa 15.4.1992-1.1.2010 ja nyt siis kumottu todellakin salli tuon vähäisissä määrin ylittämisen. Käytännössä homma meni niin, että aina jonnekin 2008 lopun hujakoille asti ei sallittu muuta kuin ketjun säätövaran verran ylitystä. Sitten AKE löyhensi linjaa ja joillakin konttoreilla osattiin itsekin seurata APU2-työtä.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: hapi - 07 Maaliskuu 2010, 09:35:37
Mites tämä jäykkäperäksi muutos nykyään sujuu ? http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0) Jos jarrutesti tarvitaan kaikkiin jäykkäperämuutoksiin, niin se on kyllä askel taaksepäin.


Otsikko: Vituiks meni.
Kirjoitti: kopteri.jusa - 07 Maaliskuu 2010, 16:41:00
Morjens,
mopo -88 Sportti muutoskatsastettu 2007 jäykkäperäiseksi  ;D, otteessa maininnat: akseliväli 200cm, rengaskoot etu 90/90-19 ja taka 200/60-16. Vaihdettu takahaarukka, jousitus jäykkä, T-kappaleet, teleskoopin sisäputket, vannekehä taka, istuin, etuvalo, takavalo. Vaihdettujen osien määrä 2007 23%.

Oon vaihtanut mopoon talven aikana etuvanteen 21" ja änkkärit on tehty rosterista huiluineen, yksmäntästen- tilalle nelimäntäset jarrut eteen ja taakse. Prossia menee lisää vannekehä etu 4% ( napoja ei vaihdettu nyt eikä viimeiks ) ja änkkäreistä 1%, etu- ja takajarruista 0% eli prossat pitäis olla katsastuksen jälkeen 28%  8).

Nyt on  taas muutoskatsastus edessä, ratsataanko koko fillari vai pelkät muutokset? Ilmeisesti koko fillari  :-\?

Ja sitten taas tullaan akseliväliin joka on otteessa 200cm, todellisuudessa ketjunkiristysvaralla max 205cm.
Onko moposta tullut todella maagisesti 2-metrin ylittävä "Pitkäkeula"  ;)? 
Meneekö katsastuksesta läpi vai onko odotettavissa ongelmia konttorilla 5cm takia  ????

Lainaus "Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut".


T:Hämeestä




Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: kallio - 07 Maaliskuu 2010, 20:38:56
Muutama viikko sitten konttorilla juttelin aiheesta kun näytti että mullakin sentit menevän yli tuosta maagisesta 2m rajasta. Vastaus oli että pieni heitto/ylitys sallitaan. Olin ymmärtävinäni että se heitto olisi noin 0-15cm. En tiedä oliko apu2 ohjeistukset luettu kyseisellä konttorilla.
Mutta taitaa olla eroa konttoreissa ja missä moposi katsastat.

Ja tuosta uudesta laista on mun mielestä se hyöty että enää ei tarvitse tienpäällä kinastella säännöistä ja asetuksista, ja kumpi on oikeassa katsastusmies vai mp-poliisi.. (mä ainakin otan kesän ajoihin lakitekstit sivulaukkuun).


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: paso - 08 Maaliskuu 2010, 15:03:23
Vähän asian vierestä; Muutoskatsastin viime kesänä prätkän jäykkäperäksi ja samalla muutkin muutokset. Otteeseen ei tullut kuitenkaan oikeastaan mitään merkintöjä, koska katsuri sanoi jotta kaikki muutostiedot löytyy heidän tietokannasta.
Kannattaisikohan käydä pyytämässä uusi ote jossa kaikki on mainittu?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Lurjus79 - 09 Maaliskuu 2010, 14:36:31
Vähän asian vierestä; Muutoskatsastin viime kesänä prätkän jäykkäperäksi ja samalla muutkin muutokset. Otteeseen ei tullut kuitenkaan oikeastaan mitään merkintöjä, koska katsuri sanoi jotta kaikki muutostiedot löytyy heidän tietokannasta.
Kannattaisikohan käydä pyytämässä uusi ote jossa kaikki on mainittu?

Suosittelen, lämpimästi, nimittäin ne tiedot ei näy tien päällä liikkuvilla, sinivalkosilla motoristeilla, olin viimekesänä, kaverin kyydissä kun näin kävi, eli samanlailla muuutoskatsastettu pyörä, eikä tullut merkintöjä muuta kuin muutettu ajoneuvo tjs. lappuihin, poliisihan sitten laittoi kysyen että mitäs on mahdettu muuttaa ja laittoi uusintakatsastukseen ja rapsahti huolelliset rapsut, no onni onnettomuudessa veimme asian käräjille ja katsumies joutui tekemmään kyseiset paperit ja sakoista luovuttiin. Mutta on näitä muitakin tapauksia ja aina ei ole tälläinen tuuri.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: paso - 09 Maaliskuu 2010, 20:09:41
Suosittelen, lämpimästi, nimittäin ne tiedot ei näy tien päällä liikkuvilla, sinivalkosilla motoristeilla, olin viimekesänä, kaverin kyydissä kun näin kävi, eli samanlailla muuutoskatsastettu pyörä, eikä tullut merkintöjä muuta kuin muutettu ajoneuvo tjs. lappuihin, poliisihan sitten laittoi kysyen että mitäs on mahdettu muuttaa ja laittoi uusintakatsastukseen ja rapsahti huolelliset rapsut, no onni onnettomuudessa veimme asian käräjille ja katsumies joutui tekemmään kyseiset paperit ja sakoista luovuttiin. Mutta on näitä muitakin tapauksia ja aina ei ole tälläinen tuuri.


No voi perkele. Huomenna konttorille sitten jotta homma saadaan järjestykseen, eikä ole tulkinnanvaraa muutoksista. 


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Rezi - 09 Maaliskuu 2010, 21:49:15
Kokonaisuudessaan APU2 on huippu juttu. Onhan se lähes uskomatonta, että täällä sarvikuonojen maassa voi nyt laillisesti rakentaa kunnon pitkäkeulan 2.5 metrin akselivälillä. Ja meikäläisen mieltä lämmittää eritoten rengaskokorajoitusten poistuminen. MMAF rules!! ;D


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Hemuli - 10 Maaliskuu 2010, 11:09:12
Eihän uusi lakimuutos suinkaan ole täydellinen ja Nassen osoittama pointti on yksi niistä asioista jotka ei välttämättä muuttuneet parempaan suuntaan. Tätä pohdittiin eräänkin katsurin kanssa joka totesi että onko hänen nyt hommattava astemitta kun tuli tuollainen raja-arvo keulakulmaan jonka ylittävät pitäisi passittaa testeihin.

Tulevaisuus osoittaa minkälaiseksi käytäntö muodostuu, nussitaanko pilkkua jos akseliväli on 2001 mm vai käytetäänkö rehellistä maalaisjärkeä.

Mielenkiintoista on myös nähdä miten hyväksytyn testauslaitoksen statuksen hankkiminen onnistuu alan toimijoilta.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: monni - 11 Maaliskuu 2010, 18:27:19
niin, mites kun keulana on girder ja kulmaa on 47+7 astetta akseliväli 207? testeihin vai ei??


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: av - 11 Maaliskuu 2010, 22:01:18
girderissä ei tuo keulakulma haittaa, 47 astetta on raja pumppukeulassa. akseliväli on sitten sopimuskysymys katsastusmiehen kanssa, voidaan tulkita "pieneksi 2 metrin ylitykseksi", tai sitten niin että pyörä on "pitkä" ja täytyy testata. paikallisia katsastusmiehiä jututtamaan, jos löytyy yhtään palveluhalua niin pitäis onnistua katsastus ihan konttorilla; jättö, maavara yms. kun on kuitenkin kohdallaan.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: teemu - 12 Maaliskuu 2010, 12:12:40
Mielenkiintoinen puheenaihe.
Näitä keskusteluja käytiin jo ennen kuin uusi laki tuli voimaan.
Mielipiteet oli yleensä sellaisia,että miksi niitä pitkäkeuloja ei voi sitten konttorilla hyväksyttää ja testata...jne.
Nyt saa laillisesti tehdä okeasti pitkiä pyöriä ja kaikkea muuta kivaa.Tosin jostain testeistä joutuu jotain pulittamaan.
Tollaisia nassen mainitsemia 215cm akselivälillä olevia pelejä sai katsastettua oikeastaan vain viime kesänä.
Siihen asti se raja on ollut se 2m+ muutama sentti.
Jos jossain päin suomea on katsastettu sitä reilusti pidempiä pyöriä niin lakia on tulkittu silloin väärin.
Kaikki pitkät pyörät on ollut läytännössä tähän asti ollut omavalmisteita.
Nyt uusi laki mahdollistaa pitkän pyörän tekemisen mistä tahansa tehtaan tekeleestä.
Ei se laki nyt niin vituiks menny vaikka jostain voi siltä tuntua tällä hetkellä.
Uudet pykälät toi mukanaan PALJON kaikkea hyvää.
Tosin tulevana kesänä ei varmaan paljon uusia pitkäkeuloja nähdä kilvissä tienpäällä.
Pointtini on se,että kunhan nyt saadaan hykäksyttyjä testauslaitoksia ja konttorit tulkitsemaan lakia järkevästi. Kyllä uudet lait aikanaan näyttää hyvältä joskus tulevaisuudessa kun niitä osataan tulkita oikein...


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: teemu - 12 Maaliskuu 2010, 12:15:37
Mites tämä jäykkäperäksi muutos nykyään sujuu ? http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0) Jos jarrutesti tarvitaan kaikkiin jäykkäperämuutoksiin, niin se on kyllä askel taaksepäin.

miten se perän jäykistäminen siihen takajarruun vaikuttaa? no ei mitenkään.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Chito - 12 Maaliskuu 2010, 12:16:07
Laitetaas nyt tähän, vaikka ei ihan ketjun alkuperäiseen aiheeseen osukaan, mutta kuitenkin liittyy konttorilla katsastamisen ja asiantuntijatestien rajapintaan.

Voi olla vähän pälli kysymys, mutta niin on kysyjäkin. Kun puhutaan 47 asteen rajasta pumppukeulassa, tarkoitetaanko emäputken kulmaa vai keulaputkien kulmaa? Kyllä mulla tästä aika vankka käsitys on (olevinaan), mutta äskettäin eräs tietäjä vannoi muuta, ja epäilyksen siemen oli kylvetty...


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: teemu - 12 Maaliskuu 2010, 12:20:17
Laitetaas nyt tähän, vaikka ei ihan ketjun alkuperäiseen aiheeseen osukaan, mutta kuitenkin liittyy konttorilla katsastamisen ja asiantuntijatestien rajapintaan.

Voi olla vähän pälli kysymys, mutta niin on kysyjäkin. Kun puhutaan 47 asteen rajasta pumppukeulassa, tarkoitetaanko emäputken kulmaa vai keulaputkien kulmaa? Kyllä mulla tästä aika vankka käsitys on (olevinaan), mutta äskettäin eräs tietäjä vannoi muuta, ja epäilyksen siemen oli kylvetty...

Se 47 astetta tarkoittaa ETUHAARUKAN kulmaa


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Chito - 12 Maaliskuu 2010, 13:27:56
Se 47 astetta tarkoittaa ETUHAARUKAN kulmaa

Juuri tätä hain. Kiitos.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: janshovel70 - 12 Maaliskuu 2010, 15:02:10
Eikai ihan vituiks kuitenkaan,kyllähän toi uusi laki tuo tullessaan
paljon hyviä uudistuksia, vaikka henk.kohtaisesti viimeisempään projektiin vaikuttava lakiehdotus omavalmisteen lievemmät päästöarvot ei mennytkään läpi,itse en uskonut et näinkin paljon asioita saatiin hyväksytyksi.
Tulevaisuudessa voi muutoskatsastuksia teettää melkeen millä konttorilla vain ,eikä tarvii arvuutella kuka mitäkin
hyväksyy,jos tulee väittelyä niin aina voi lyödä faktaa pöytään ja niiden mukaan mennään jos lakiin on uskomista ja
se on hyvä asia.Sekin on  et jos jotkut hommat vaatii testausta niin hyvähän se on et on paikkoja jossa niitä
voi tehdä ja eikai kukaan ilmaiseksi?Sit jos laskee pyörän rakentelun kokonais kustannuksia niin ei ne enää siin tunnu,
kunhan ne pysyy harrastaja ystävällisinä. ;)


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 17 Maaliskuu 2010, 12:44:54
Jahas, täällähän on ollut vilkasta, kun olin hetken toisaalla...

Ja minkä helvetin takia tää homma on menny niin pilkunnussimiseksi, entisenkin lain puitteissa pysty tekemään vallan mieluisan sopperin vaikka 215cm akselivälillä ja saada sen täysin lain mukaan katsastettua tieliikenteeseen ilman mitään ongelmia.

Tämä harhaluulo on sangen yleinen, mutta harhaluulo se on silti. Totta, vanhassa laissa oli pieni pelivara, mutta 215 akseliväliin saakka se ei taittunut. Se, että laite on katsastettu, ei valitettavasti tarkoita, että se olisi laillinen. Mitä tulee keulakulmaan, yli 47 astetta oli aikaisemman lain mukaan yksiselitteisesti laiton. Jos joku katsuri ei ole astemittaa ennen käyttänyt, se ei tee pelistä laillista.

Outlaw-vehkeillä on vedetty, eikä siinä mitään, kukin tavallaan. Tulee vaan mieleen kysyä, että miksi sinne konttorille ylipäänsä piti mennä, kun homma oli pelkkää puljaamista? Olis nekin rahat voinut vaikka pistää bensaan ja ajaa vaan. Ihan yhtä laitonta sekin on, maakunnasta riippumatta.

Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut, ym, niin kiitti vaan, tapoitte juuri sopperirakentelun Suomesta! Elikkäs kysyn vaan, kannattiko? Vastatkaa ne ketkä tietää ja osoittakaa minun olevan väärässä?? Kiitos.

Aluksi yritettiin kehitellä sellaisia sääntöjä, joiden mukaan erillistä testiä ei olisi tarvittu. Se ei kuitenkaan ollut mahdollista hyvin monesta eri syystä, esimerkiksi ohjattavuuteen liittyviä muuttujia on aivan liian monta ja ne vaikuttavat myös toinen toisiinsa. Myöskään jarrujen toiminnan laskennallinen osoittaminen on käytännössä mahdotonta: emme tiedä esimerkiksi todellisia kitkakertoimia emmekä sitä, miten vekotin jarrutuksen aikana käyttäytyy, vaikka laskelma osoittaisikin niinsanotusti positiivista tulosta.

Ruotsissa SFRO on ainoa taho, joka voi hyväksyä sopperin jarrut sun muut. Mun käsittääkseni tämä ei ole tappanut sopperinrakentelua Ruotsissa. Eikä se tee sitä täälläkään, on noita testattavia jonossa jo jokunen. Ilmaisia lounaita ei vieläkään ole, mutta jos nyt ylipäänsä saadaan testilupa AKE:sta, niin yritetään selvitä mahdollisimman pienin kustannuksin. Mut oikeesti: jos on fyrkkaa rakentaa sopperi, niin mä en suostu uskomaan, että muutama satanen testikuluihin vie ketään konkurssiin.

Kaikkea ei voi saada. Eritoten täydellistä rakentelun vapautta ei tässä maassa voi saada. Sille ei MMAF voi mitään. Edes sitä, mikä olisi realistista ja järkevää, ei kaikilta osin saatu. Parhaamme kuitenkin yritettiin. Taistelu jatkuu, uudella miehityksellä.

P.S. Mua hiukan häiritsee, että tästä sopperihommasta rutina alkoi vasta nyt kun uusi laki on jo voimassa. Kaikki - siis todellakin kaikki - tähän asiaan liittyvä tieto oli kuitenkin saatavilla jo pari vuotta aikaisemmin monestakin eri paikasta, esimerkiksi täältä taululta, MMAF:n jäsenkirjeistä, Kopteri-lehdestä. Miksi avautuminen vasta nyt?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: chopman - 18 Maaliskuu 2010, 11:51:31
Toi jälkikäteenrutina on aivan normaalia valitettavasti. Silloin kun asioihin olisi mahdollista vaikuttaa tai ilmaista mielipiteensä niin yleensä kaivellaan kotona kivespusseja ja herätään siinä vaiheessa kun on jo myöhäistä, näin karkeasti ilmaistuna. Hyvää työtä maffi on joka tapauksessa tehnyt joten kiitokset siitä.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Hessu - 18 Maaliskuu 2010, 12:37:39
Jos joku katsuri ei ole astemittaa ennen käyttänyt, se ei tee pelistä laillista.

Outlaw-vehkeillä on vedetty, eikä siinä mitään, kukin tavallaan. Tulee vaan mieleen kysyä, että miksi sinne konttorille ylipäänsä piti mennä, kun homma oli pelkkää puljaamista? Olis nekin rahat voinut vaikka pistää bensaan ja ajaa vaan. Ihan yhtä laitonta sekin on, maakunnasta riippumatta.

Tässä koko vallinnut käytäntö kiteytyy hyvin


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: mausan - 18 Maaliskuu 2010, 13:02:51
Mielenkiintoinen pointti jo hyväksytyn pyörän mahdollisesta laittomuudesta. Oma kilvitetty -08 218 akselivälillä ja asiasta vähän juttua toisaalla. Katsurin kans neuvottelin ja hän sanoi koko pyörien rakentelun liikkuvan ns. harmaalla alueella ; laissa liikaa tulkinnanvaraa. Kuitenkin päästiin hyvään lopputulokseen eikä asiasta ole jälkeenpäin tullut mitään kyselyjä/kommentteja miltään suunnalta.Tiedustelin myöhemmin asiaa ko. inssiltä.
Jos ensi kesänä ratsiassa pyörä todetaan laittomaksi, saan sakot, määräys katsastukseen ja siihen määrätään uusintakatsastuksen jälkeen tehtäväksi  muutoksia, testauksia jne , kuka maksaa muutoksista aiheutuneet kulut?
Muutama vuosi sitten sattuneen tapauksen päätös; Jos katsastusasema on hyväksynyt liikenteeseen määräysten vastaisen ajoneuvon on ko asema maksuvelvollinen kustannuksista jotka aiheutuu ajoneuvon saamiseksi määräysten mukaiseksi. Asiasta ei tarvinnut mennä edes oikeuteen.
Hyvää työtä ootte tehny ja rutisioita riittää joka nurkalla. Kun jalka on jo sisällä eikä ovenraossa on helpompi mennä eteenpäin. Kevättä kaikille.
 


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Kokkonen - 26 Huhtikuu 2010, 10:06:57
Asoita hieman laajemminkin seuranneena ei voi muuta kuin nostaa hattua aina vaan korkeammalle APU2 paketin läpisaanniin puuhaihmisille ja järjestöille.
Tuon suuntainen rakentamista edistävä säännöstömuutos on poikkeuksellista tämän päivän maailmassa. Minä en tiedä  mitään muuta maata, joka antaisi nykyään myönnytyksiä tuohon suuntaan. Trendi on nimenomaan päinvastainen.
Ilmeisesti tuo asiassa närästääkin Suomen virkamieskoneistoa, joka on tottunut siihen että ruuvia kiristetään eikä löysätä, joten muutosvastarintaa on. Ja haluttomuutta ymmärtää asiaa, vaan jarrutetaan vielä se mikä voidaan.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: kopteri.jusa - 29 Huhtikuu 2010, 19:09:15
Tänään katsastus, kaksmetriä / ketjunkiristysvaralla 205cm ok! Jarrut ok ;D!
Katsastajan kanssa kävin keskusteluita neljästi ennen muutoskatsastusta ja pääsimme yhteisymmärrykseen muutoksista. Asiallista katsastustoimintaa.
Vaimentimia ei tällä asemalla voitu mitata kun ei ollut laitetta jolla katsovat puolivälin kierrosluvun alueesta / mopossa ei kierroslukumittaria.

Äänet lähden mittauttamaan Loimaan Db-päivillä 8.5.2010. Jos ovat ihan metsässä niin täytyy ehkä vaihtaa vaimentimet tai tehdä niille jotain  ::).

Turhaa hermoilua ennen katsastusta, Iso kumarrus ja kiitos MMAF  ;D!

T:Hämeestä







Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 30 Huhtikuu 2010, 13:37:03
Tänään katsastus, kaksmetriä / ketjunkiristysvaralla 205cm ok! Jarrut ok ;D!
Katsastajan kanssa kävin keskusteluita neljästi ennen muutoskatsastusta ja pääsimme yhteisymmärrykseen muutoksista. Asiallista katsastustoimintaa.

Yes! Näin sen pitäisi mennä.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: chopman - 30 Huhtikuu 2010, 18:11:47
Hyvä kuulla välillä näistä onnistuneistakin katsastuksistakin :)


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Walt - 30 Huhtikuu 2010, 23:06:22
Hyvää vappua kaikille  ;D
Tuota kävin päissäni miettimään, että onko jollakin tietoa miten tuo jarrujen toimivuus-mittaus mahdollisesti toteutetaan.
Vedetäänkö jollakin rullapenkillä ja jos on huonosti rullille sopivat kumit niin saa yrittää uudestaan kun on vaihtanut kumit.
Vai vetääkö joku ammattilainen ammattimaisesti vitusti kittiä tankkiin ja sitten taas saa yrittää uudestaan?

(itse vetelen ilman kumeja.. tuli mieleen, kun taustalla tulee radiosta klamydia tiedoituksia)



Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Joksa - 01 Toukokuu 2010, 11:19:49
Tuota kävin päissäni miettimään, että onko jollakin tietoa miten tuo jarrujen toimivuus-mittaus mahdollisesti toteutetaan.

http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.msg6338#msg6338 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.msg6338#msg6338)


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: shovelman - 07 Toukokuu 2010, 21:06:25
Tänään muutoskatsastettu -70 shovel jäykäksi, akseliväli 200, muutettu 20%, aikaa taisi mennä paperitöineen 45 min. Asiallinen suhtautuminen kaiken kaikkiaan.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: el pee - 07 Toukokuu 2010, 21:36:43
Tänään muutoskatsastettu -70 shovel jäykäksi, akseliväli 200, muutettu 20%, aikaa taisi mennä paperitöineen 45 min. Asiallinen suhtautuminen kaiken kaikkiaan.

Mitenkäs jarrutesti meni ja mitä maksoi?
Jos ei tarvinnut testata, niin konttorin sijaintia kiitos! ;D


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: shovelman - 07 Toukokuu 2010, 21:43:57
Mitenkäs jarrutesti meni ja mitä maksoi?
Jos ei tarvinnut testata, niin konttorin sijaintia kiitos! ;D

jarrutesti? ei tarvinnut, sehän täytyy tehdä "tarvittaessa", tässä tapauksessa käytettiin järkeä. Alkuperäiset rummut on vaihdettu levyjarruiksi, katsottiin jarruteho "riittäväksi". Ja kotimainen konttori kyseessä.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: el pee - 07 Toukokuu 2010, 22:00:12
Tämähän käy mielenkiintoiseksi,
oman jäykkäbärsseprojektin kohdalla Trafin perustelut jarrutestille olivat konttorille tulleen s-postin mukaan seuraavat:

"jarrutestissä tutkitaan pyörän yleistä hallittavuutta jarrutuksen aikana, mistä halutaan varmistua
 muutettaessa pyörän jousitusta oleellisesti."

Ei tossa mitään jarrujen tehosta mainita.
Mitä helvettiä? Vaadin tasa-arvoa! ;D
 


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Junnu - 27 Toukokuu 2010, 20:50:58
Ei millään pahalla mutta mun mielestä tää uusi laki meni päin vittua. Ymmärrän toki sitä helevetinmoista työmäärää mitä äijät on asian eteen tehnyt, ja kunnioitan sitä suuresti!
Mutta minkä takia tuntuu että koko hommassa on haettu rekisteröimismahdollisuutta jäykkäperäiselle, yli 2m akseliväliselle Harley-Davidson-merkkiselle moottoripyörälle KEHÄ KOLMOSEN SISÄPUOLELLA??? Kyllä täällä meillä maakunnissa moinen on onnistustunut ennenkin vallan mainiosti, kiitos omilla aivoilla ajattelevien katsastusmiesten.
Jos nyt mennään sen mukaan, että MMAF on ainoa taho, joka voi hyväksyä yli 2m akselivälisen pyörän ajettavuuden, jarrut, ym, niin kiitti vaan, tapoitte juuri sopperirakentelun Suomesta! Ettekai te ihan oikeesti luule, että palttiarallaa 5-6 pyörää vuodessa on riittävä määrä? Ehkä pääkaupunkiseudulla mut mites muu Suomi?
Ja sitte vielä yks 500e lisämaksua kaikkien muitten paskamaksujen päälle. Ei saatana. Se on iso raha persaukiselle maakunnan pienipalkkaiselle duunarille.
Ja minkä helvetin takia tää homma on menny niin pilkunnussimiseksi, entisenkin lain puitteissa pysty tekemään vallan mieluisan sopperin vaikka 215cm akselivälillä ja saada sen täysin lain mukaan katsastettua tieliikenteeseen ilman mitään ongelmia.
Elikkäs kysyn vaan, kannattiko? Vastatkaa ne ketkä tietää ja osoittakaa minun olevan väärässä?? Kiitos.
Oikeessa olet; vituiksi meni! Tää koko juttu on ampunut yli hilseen. Pyörään vaihdetaan lankalampun tilalle ledi lamppu ja eiku konttorille muutoskatsastukseen. Kaukaa haettu ajatus tämän hetken ajatusmallista. Vittu että jotkut voi vaivata pienen muutoksen takia päätänsä ja miettiä niitä perkeleen prosentteja tai oikeesti promilleja. Virkamiesten ruokkiminen yksityiskohtaisesti joka perkeleen mutterin vaihdosta on aiheuttanut mm. sen että tien päällä jokaisessa virka-autossa voidaan päätteeltä lukea/katsoa, mikä on pykälien mukaan, mikä ei, kyseisessä pyörässä/mallissa.(viitaten APU 2) Tarkoitan käsikirjan luomista kulloinkin partioimassa oleville sinivuokoille, jotka ehkä aiemmin tunnistivat pyörästä vain merkin ilman rekisteriotteeseen kurkkaamista. En halua mitenkään arvostella tehtyä työtä hyvien asioiden puolesta, mutta jotenkin tuntuu et asiat ovat kääntyneet itseään vastaan.
 


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 27 Toukokuu 2010, 21:31:39
Öööh, valaisinlaitteiden muutoksia ei tartte muutoskatsastaa (vaatimukset pitää silti täyttää). Ei myöskään prosenttien takia, niiden takia muutoskatsastukseen pitää mennä vasta kun 25 % ylittyy.

Mikä oli Junnulla pointti? Ei ymmärrä... ???


Otsikko: Vituiks meni.
Kirjoitti: Junnu - 27 Toukokuu 2010, 22:23:46
Öööh, valaisinlaitteiden muutoksia ei tartte muutoskatsastaa (vaatimukset pitää silti täyttää). Ei myöskään prosenttien takia, niiden takia muutoskatsastukseen pitää mennä vasta kun 25 % ylittyy.

Mikä oli Junnulla pointti? Ei ymmärrä... ???

Pointtina on se että moottoripyöräily ja rakentelu on muutakin kuin prosenttikatsastusta.
 Kärjistetty esimerkkini oli nyt vaan heitto. Jos näistä perkeleen prosenteista pitää koko ajan kiinni joutuis käymään joka vuosi konttorilla ennen ajokautta. No oli miten oli; kiitos ja hyvää ajokautta, oli prosentteja tai ei!


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Walt - 28 Toukokuu 2010, 09:26:27
Laskin tuon niin että..
Pyörän hinta 600e, ylimääräisistä osista saatu myydessä 250e, hankittujen osien summa 120e, kypärä kirppikseltä 28e.
Projektin hinta jää alle 500e, joten jarrutestiä ei tarvita ja jäsenmaksun kun jättää maksamatta niin pääsee kerran kylälle kaffelle.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: teemu - 28 Toukokuu 2010, 20:18:29
Oikeessa olet; vituiksi meni! Tää koko juttu on ampunut yli hilseen. Pyörään vaihdetaan lankalampun tilalle ledi lamppu ja eiku konttorille muutoskatsastukseen. Kaukaa haettu ajatus tämän hetken ajatusmallista. Vittu että jotkut voi vaivata pienen muutoksen takia päätänsä ja miettiä niitä perkeleen prosentteja tai oikeesti promilleja. Virkamiesten ruokkiminen yksityiskohtaisesti joka perkeleen mutterin vaihdosta on aiheuttanut mm. sen että tien päällä jokaisessa virka-autossa voidaan päätteeltä lukea/katsoa, mikä on pykälien mukaan, mikä ei, kyseisessä pyörässä/mallissa.(viitaten APU 2) Tarkoitan käsikirjan luomista kulloinkin partioimassa oleville sinivuokoille, jotka ehkä aiemmin tunnistivat pyörästä vain merkin ilman rekisteriotteeseen kurkkaamista. En halua mitenkään arvostella tehtyä työtä hyvien asioiden puolesta, mutta jotenkin tuntuu et asiat ovat kääntyneet itseään vastaan.
 

pointtisi on kyllä selkee mutta ei se nyt ihan noin mielestäni mene.
ensinnäkin ei sinne konttorille tarvitse joka kevät mennä muttereitten ja muitten pikku kikkareitten vaihdon jälkeen.
käy kattoo muutoskatsastus velvollisuudesta http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0)
on se pyörien rakentelu joo muutakin kuin prosenttikatsastusta...mutta se aika on mennyttä,että sinivuokot ei olisi perillä mistään muusta kuin pyörän nimestä.
enään ei tosin ole mahdollisuutta ajella täysin laittomalla pelillä ilman,että sinivuokot sen hokaa.
apu2 toi tullessaan mahdollisuuden vapaammin muutella pyöriä LAILLISESTI.
oliko ennen sitten paremmin kuin ne ei hokannut oliko pyörä sellainen kuin pitäisi olla...??
apu2 toi selkeät ohjeet harrastajille ja virkavallalle mitkä pykälät minkäkin pelin pitää täyttää.
ei se paljon vaadi jos pitää pyöränsä sellaisessa kondiksessa,että se on lainkirjaimen mukainen.
toi muutoskatsatus velvollisuus on aika iso. kaiken näköstä kikkaretta saa vaihdella käymättä joka kevät konttorilla.
kunhan pääpiirteet täsmää papereihin niin antaa mennä vaan entiseen malliin.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: MakeH - 28 Toukokuu 2010, 22:00:33
Tähän kommentoisin että vaihdetun osan kun on kertaalleen muutoskatsastanut, ni senhän saa vaihtaa vaikka päivittäin ilman konttorilla käyntiä. 50% vaihdettuja osia on edelleen maaginen raja. Ja toi muutoskatsastusvelvollisuus on enneki ollu olemassa.
 Ja hyvä se on että poliiseillakin on kirja josta lukea, mikä on oikein ja mikä väärin. Parempi se on kuin se, että tietämätön poliisi vie "varmuuden vuoksi" kilven.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Walt - 28 Toukokuu 2010, 22:25:30
nasse tuossa jo kiteyttikin tuon uuden suunnan "Mutta minkä takia tuntuu että koko hommassa on haettu rekisteröimismahdollisuutta jäykkäperäiselle, yli 2m akseliväliselle Harley-Davidson-merkkiselle moottoripyörälle KEHÄ KOLMOSEN SISÄPUOLELLA???"

Ainahan ne on olleet virkavallan ja pykälien kanssa kusessa, jotka oikeasti rakentavat ajokkinsa, on sitten kyse autoista tai moottoripyöristä.
Mutta nyt saatiin vielä uusin vitsaus, otetaan siitä harrastuksesta vielä rahat pois, aina kun haluaa jotakin tehdä ja melko moni haluaa tehdä niitä pyöriä ja yleensä sen saman vielä uusiksi tai useammankin kappaleen.

Itselläkin seisoo 3 pyörää tallissa ja kaikki vaativat muutoskatsastuksen, yksi myös jarrutestin.

(valmiita leimattuja osia direktiivipyöriin, voi prkl..)

Joo ja joku tuossa väliin jo laittoikin jotain..
Parempi se minusta oli, jos poliisi kerran kymmeneen vuoteen jostakin huomautti tai vei vaikka kilvetkin, kuin se että jokaisesta teostaan pitäisi maksaa vitusti.




Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: rampo63 - 30 Toukokuu 2010, 09:41:07
Motoristit piipittää laillisuuden perään,,,kyllä on mallillaan prkl


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 31 Toukokuu 2010, 10:23:25
Motoristeista ja piipityksestä en tiiä, mutta onhan tämä paketti altis kritiikille. Mun mielestä kylläkin eri syistä kuin mitä tässä ketjussa on huudeltu, mutta silti: tästä voi ihan perustellusti sanoa että vituiks meni. Mitenkö niin? Noh:

Omavalmistehommat eivät ole järkevin kuluin katsastettavissa - kiitos ministeriön päästövedätyksen. Se oli sellainen konnankoukku, joka vituttaa vieläkin. Lainsäädännön tavoitteiden kannalta omavalmisteiden tiukka päästövaatimus on täysin turha, mutta eipä lainsäätäjä tuota enempää vaivautunutkaan perustelemaan. Siitä mistä ei voida puhua, on vaiettava...

Jäykkäperämuutokset vaativat jarrutestin. Tämäkin koira on haudattuna Esplanaadille. Ja tämäkin testi on täysin tarpeeton. Liikenneturvallisuuden kanssa asialla ei ole mitään tekemistä.

Laki on monin paikoin käsittämättömän sekava ja monimutkainen. Jotain tästä ehkä kertoo se, että TraFi:ssa on yritetty jo monta kuukautta sorvata tulkintaohjeita uudesta laista. Ei ole helppoa se. Katsastajat puolestaan ymmärtävät lain kuka mitenkin. Ja meikäläisenkin pitäisi yrittää neuvoa harrastajia tämän sotkun keskellä.

Esimerkkinä nyt vaikka toi moottorin ja pakoputkien muuttaminen. Oon niitä pykäliä tavannut monta kuukautta, mutten vieläkään ole varma, mitä niissä tarkoitetaan minkäkin pyörän osalta. Jos joku harrastaja ei niitä ymmärrä, ei häntä todellakaan voi syyttää mistään.

Laissa on tehty "muka kompromisseja", jotka eivät loppujen lopuksi palvele ketään. Esimerkkinä vaikka toi takavalon sivukiinnitys. Lain sanamuodon mukaan se on lähtökohtaisesti sallittu, mutta ottaen huomioon kaikki asiaa koskevat säännökset ja vaatimukset, lain mukainen asennus onkin useimmiten mahdotonta. Lisäksi lain perustelumuistiossa sivuasennus kielletään vilkullisissa pyörissä. Haloo? Ei perusteluilla säädetä, laissa säädetään!

Arvatenkin lainsäätäjä on ilmoittanut, että tätä lakia ei muutamaan vuoteen uudestaan avata, joten näillä mennään toistaiseksi. No, sehän motivoi tällaista vapaaehtoisporukkaa opastamaan harrastajia ja tutkimaan asioita paremman lainsäädännön aikaansaamiseksi.

Mulla olis mielessä joitakin hyvän lainsäädännön laatimisen prosessuaalisia ja organisatorisia uudistusehdotuksia. Jätän ne kuitenkin lukijoiden arvattaviksi.

Mielenterveyden kannalta on ehkä hyvä muistaa, että kaikenlaista saa lain mukaan leimattua, kunhan vain osaa hakea laista sopivat pykälät. Oon monesti miettinyt, että pystyn itse täysin laillisesti katsastamaan oikeastaan ihan minkänäköisen pyörän tahansa - kunhan lähdetään liikkeelle puhtaalta pöydältä. Ja olen näin tehnytkin. Ei ole päästövaatimuksia (eikä paljon muitakaan vaatimuksia).

Homman pointti ei varmaan kuitenkaan tarttis olla se, että saadakseen pyörän rekisteröityä pitää olla oikeustieteellinen koulutus. Siinäpä miettimistä sinne Espalle.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 11 Kesäkuu 2010, 16:02:08
Äh... viestini ei tullut jostain syystä perille... Kirjoitin siis että olen aloitteva "harrastaja" ja haluais saada helpolla ja halvalla pitkän keulan (ja laillisesti). Pyörä on Yamaha Drag Star 1100. Oon katsellut AME:n sarjaa. Heillä olis kuulemma CE-merkinnät 14 ja 18 asteen kulmapaloille ja putkiin 8 tuumaan asti. Mutta eivät osanneet sanoa akseliväliä ja että jos menee yli sen kahden metrin ja joutuu väistökokeeseen niin taipuuko siihen. Onko jotain tapaa selvittää tarkasti? suunnilleen oon photoshopin kanssa kokeillut ja se on  just siinä kahdessa metrissä 14 asteen paloilla. Konttorille soittelin ja kyselin asioita niin sanoivat että kannattaa pitäytyä CE merkityissä sarjoissa hitsailujen sijaan koska muuten menee kuulemma tosi kalliisiin testeihin? Ei osannut sanoa kuka testejä tekee mutta puhui röntgenkuvauksista ja muusta? Teillä on varmaan kokemuksia tästä katsastuspuolesta että onko homma kuinka kallista ja kuinka vaikea on saada näitä läpi? Ja meneeköhän tollaisen sarjan kanssa sit ihan heittämällä? Tuleeks toi keulakulma myös ihan ynnäämällä alkuperäinen kulma ja sit tää sarjan kulma? Jos saamani tiedot pitää kutinsa niin Drag Starin rake on 35 astetta ja jos siihen ynnää 14 niin se olis 49 eli menee vissiin sen takia kuitenkin väistökokeeseen? Onkohan silti helpompi (ja halvempi testien takia) saada läpi kun hitsailtu? Ja käyttöönottopäivä on 5.3.2001 jos se asiaan vaikuttaa


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: av - 11 Kesäkuu 2010, 16:45:17
jos menee yli kahden metrin tai pumppukeula loivemmaks kun 47 astetta niin samat jarrutestit + väistökokeet on edessä, oli sit hitsailtu tai eì. ja mitään röntgeneitä ei hitseistä tarvitse ottaa, vapaamuotoinen hitsaustodistus riittää. jos ei riitä niin suunta sellaiselle konttorille jossa riittää.
osa konttoreista/insseistä haluais että runkomuutokset tekee luokkahitsari, konerempat ammattimekaanikko, maalaukset automaalaamo ja ajamisen ammattikuski. harrastaja voinee keskittyä katseluun. näissä kun aletaan joustaa ja taivutaan ihmeellisiin vaatimuksiin, niin ei se jatkossa ainakaan helpotu.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: arvo - 11 Kesäkuu 2010, 19:08:28
kuulin konttorilta että KAIKKI runkomuutokset,vaikka jäis alle 2 metrin ja 47 asteen tai säilyis iskarit tarttis nää jarrutestit.Olikos insinöörillä väärä mielipide?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: teemu - 11 Kesäkuu 2010, 19:54:58
kuulin konttorilta että KAIKKI runkomuutokset,vaikka jäis alle 2 metrin ja 47 asteen tai säilyis iskarit tarttis nää jarrutestit.Olikos insinöörillä väärä mielipide?

Oletko ihan tosissasi,että joku inssi on esittänyt vakavasti tollasen mielipiteen ???  :o


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Kesäkuu 2010, 22:19:21
kuulin konttorilta että KAIKKI runkomuutokset,vaikka jäis alle 2 metrin ja 47 asteen tai säilyis iskarit tarttis nää jarrutestit.Olikos insinöörillä väärä mielipide?

Mielipiteet ovat kuin persreikiä. Lain mukaan asia ei kuitenkaan ole noin.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 12 Kesäkuu 2010, 10:44:44
pystyykö tota keulakulmaa ja akseliväliä selvittämään laskemalla etukäteen? Onks se väistökoe tälläisellä maltillisella muutoksella edes ongelma? Eli ymmärsinkö oikein että ei tuu mitään kalliimpia testejä hitsailujen takia? Meneekö ne yhtä helposti läpi kun rakennussarjat?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Röpöttäjä - 12 Kesäkuu 2010, 12:21:33
gooklettamalla keulakulmalaskuri niin saatmittailtua mieleisesi. Tarkistuksen voipi tehdä vaikka halvoillakin dikitaalivatupasseilla asteen 100 osan tarkkuudella. Myy rautakaupat.................


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 12 Kesäkuu 2010, 17:07:42
Okei. Vatupassi olis helppo jos homman tekis jälkikäteen mutta kun haluaisin varmistaa homman etukäteen. Laskurin löysin... mutta mistäpä tuollainen määrä tietoa. Ei lienee tule kovin tarkkaa tulosta tule jos itse mittailee? Onko jotain hyviä saitteja josta löytyisi alkuperäisiä mittoja? Rake on monien saittejen ja löytämäni korjausopaan mukaan 33 astetta (ei 35 niinkuin aikaisemmin löytämäni saitti kertoi) eli 14 asteen käännön kanssa olis just se 47 eli ei tarvis testeihin mennä jos pituus pysyy aisoissa.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Röpöttäjä - 13 Kesäkuu 2010, 09:21:43
T-kappaleiden offsetti on tietty ongelma, ne kun vaihtelee muutamasta millistä useisiin sentteihin. Esim itsellä yhdet 28mm toiset 39mm kolmannet 58mm että näin. Keulan jos ostat kokonaisena niin 3-5 asteiset T-kappaleet +10-+12 yläputket ja sitten runkoa mitoittamaan jigissä sen mukaan.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 13 Kesäkuu 2010, 10:55:52
Mulla oli tarkoitus asentaa se AME:n sarja joka muuttaa kulman runkoon koskematta. Siksi Haluisikin selvittää homman etukäteen ettei mee reisille. Eli sarjalla tulevan akselivälin selvittäminen olis nyt itseasiassa se ongelman ydin. Ei varmaan oo monimutkainen laskutoimitus kun tietää miten se tehdään?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: janne63 - 13 Kesäkuu 2010, 11:56:33
Amen sarjan kanssa ei ole ollut ongelmia ainakaan ennen.Oulussa leimattu useita.Intikassa on vakio asteita muistaakseni 36 ja Amen 14 asteen palikat kelvanneet.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 14 Kesäkuu 2010, 17:39:36
toihan tekis 50 astetta? Onko menneen väistökokeen kautta? Eikun eihän sitä ennen edes ollut vaan raja piti olla tiukka 47 ennen?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: av - 14 Kesäkuu 2010, 20:13:15
noi amen paketit on menny läpi kun niissä on tüv-hyväksynnät. konttorilla ei oo osattu lakia niin on luotettu hyväksyntiin. pykälien mukaan moisia ei olis pitänyt saada leimattua tässä maassa... sinänsä ihan asiallista toimintaa, vaikkakin laitonta :)


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: monni - 15 Kesäkuu 2010, 17:06:14
unoha amet ja tee/teetä kunnon keula muutos, se on sit semmonen vehe et ei oo kellään. noita tusina vehkeitä kun saa kaupasta, mut personoitu pyörä on sun oma eikä tuu tiellä ja toreilla samanlaisia vastaan ;)

ps ei tää vituiks oo menny, ei mun mopo menny läpi leimasta viime vuonna eikä tänä vuonna, mut nyt ei tarvii kuin  muutaman testin.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: MakeH - 15 Kesäkuu 2010, 21:48:02
Komppaan edellistä kirjoittajaa. Ei hajuakaan mitä tollaset kikkareet kustantaa, mutta se summa on ainakin pesämuna oikeille runkomuutoksille, noi t-kappaleet rankoilla asteilla ei tee muuta kuin sattuu silmiin.

Tämä on sitten vain allekirjoittaneen mielipide.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: av - 16 Kesäkuu 2010, 22:03:47
vaikka oon samaa mieltä, niin ymmärrän myös sen et kaikilla ei oo mahdollisuuksia/suhteita hitsaushommiin yms. mut jos on, niin sit unohdetaan ne instant-chopperit...


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 17 Kesäkuu 2010, 14:57:42
Kyllä siitä ihan tarpeeks personal tulee mulle noillakin :) En oo yhtään nähnyt vielä liikenteessä suomessa pitkäkeulaista Drag Staria. Kustantaa kaikkineen karvan yli 1700€, eikä ne mun silmiin kyllä ees satu. Mitäköhän saa varata rahaa "oikeaan" muutokseen?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: kallio - 17 Kesäkuu 2010, 21:28:39
Kustantaa kaikkineen karvan yli 1700€, eikä ne mun silmiin kyllä ees satu. Mitäköhän saa varata rahaa "oikeaan" muutokseen?

No ei ainakaa 1:tuhatta700:sataa..Tai maksaa jos viet johonkin hoghausiin.

Ei rungon katkaseminen ja yhteen sovitus niin iso juttu olet. Mä taisin maksaa ammattimiehelle hommasta 400€, tuli sretsit ja reikit tuohon hintaan.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 19 Kesäkuu 2010, 11:48:36
Siis koko homma valmiiksi pyöräksi 400€??? Mistä tuohon hintaan saa?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: kallio - 19 Kesäkuu 2010, 12:01:23
Siis koko homma valmiiksi pyöräksi 400€??? Mistä tuohon hintaan saa?

Rungon muutokset.


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: Juge - 19 Kesäkuu 2010, 12:49:26
Joo, mutta tässä sarjassa on siis kaikki. Mitä makso valmiiksi pyöräksi?


Otsikko: Vs: Vituiks meni.
Kirjoitti: kallio - 21 Kesäkuu 2010, 23:34:52
Joo, mutta tässä sarjassa on siis kaikki. Mitä makso valmiiksi pyöräksi?

Sori, en ehkä seurannut  tarpeeksi aikaisempaa keskustelua. Luulin että kyse oli keulakulma muutoksesta ja pidemmän keulan laitoista, en koko pyörän kokoamisesta.

Mutta karkeasti oman keulan muutokset/pidennys prosessi:

- runkotyöt n 400€ (tähän ei kuulu maalausta)
- t-palat n.500€ (käytettynä)
- keulaputket n300€ (käytettynä)
- keulan alaputket n.300 (käytettynä)
- keulan öljyt n20€
- pidempi etujarrun vaijeri 30€ (käytettynä)
- mummorauta vielä tekemättä, jotain sekin maksaa.