MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: janshovel70 - 19 Maaliskuu 2010, 15:05:45



Otsikko: Prosenttikatsastuksen kuuluvan vaurioituneen osan vaihto
Kirjoitti: janshovel70 - 19 Maaliskuu 2010, 15:05:45
Elikkä mitäs toi uusi laki toi tullessaan ongelmasta jos prossien piiriin kuuluva osa hajoaa käyttökelvottomaksi,
voiko osan vaihtaa menettämättä prosentteja? :-\

Jani


Otsikko: Vs: Prosenttikatsastuksen kuuluvan vaurioituneen osan vaihto
Kirjoitti: Santtu - 19 Maaliskuu 2010, 15:31:48
Vuodenvaihteen lakimuutos ei tuonut tähän uutta. Voimassaoleva pykälä:
Lainaus käyttäjältä: http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021258 - 3 § (16.11.2006/1087) Ajoneuvon osien osuudet
3. Ajoneuvon kulutusosien ja yksittäisten kriittisten osien vaihtaminen ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta eikä vaikuta kanta-ajoneuvosta peräisin olevien osien osuuteen.


Yksittäisen kriittisen osan, esim. lohkon puoliskon tai keulaputken, voi kolarin tai muun perusteellisen ja ennalta-arvaamattoman tuhon seurauksena vaihtaa ilman prosenttiseuraamuksia.

Edellyttää tietty konttorin kanssa asioimista niin, että ne prosentit eivät kulu. Tuo kriittisen osan lisäys sorvattiin tuonne rakenettujen ajoneuvojen kolarikorjausta ajatellen.


Otsikko: Vs: Prosenttikatsastuksen kuuluvan vaurioituneen osan vaihto
Kirjoitti: Hemuli - 21 Maaliskuu 2010, 22:00:57
Mistäs lähtien kriittisen osan vaihtaminen on tarkoittanut korjausrakentamisen sallimista? Taitaa Santulla olla vielä pää sekaisin Floridan lämmöstä...

Kun virkamiehet tuon "kriittisen osan" määritteen lakiin kirjoittivat, tarkoittivat he sillä osaa jota ilman moottoripyörä ei toimi - taisivat oikein huomautuksiin kirjata esim. vaihdelaatikon rattaan tms. Eli se ei suinkaan salli korjausrakentamista.

Toisaalta, jos sulta hajoaa alkuperäinen osa josta menisi prossat ja korvaat sen toisella samanlaisella niin kannattaako siitä mennä huutelemaan kylillä? Järjen käyttö on sallittua. Tietysti jos homma menee vakuutusyhtiön kautta jossa kirjataan jokainen vaurioitunut nippeli ylös niin sitten se on eri asia. Jos taas havittelet "vaurioituneen" osan korvaamista jollain kustomkäikäleellä niin se vie kyllä prosentit, oli alkuperäinen rikki tai ei. Muutenhan alkaisi lekat heilumaan talleissa kun alkuperäisiä osia taottaisiin solmuun että saadaan vaihtaa ne toisiin ilman prossamenetyksiä ;D...


Otsikko: Vs: Prosenttikatsastuksen kuuluvan vaurioituneen osan vaihto
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Maaliskuu 2010, 09:47:15
Kyllä tota kriittisen osan määritelmän tulkintaa pikkusen kevennettiin, kun uudet prossataulukot tulivat voimaan ja kanta-ajoneuvon tarkastus poistui. Laphilaisen pannu on elävä esimerkki tästä. Tiukkaa on silti vieläkin, homma menee suurinpiirtein näin:

- Prossat valmiiksi "tapissa"
- Joku eteenpäin menemisen kannalta olennainen osa (kuten lohko) hajoaa
- TraFi:sta lupa vaihtamiselle ilman prosenttien menetystä
- Konttorille

Kuten herra H toteaa, myös arkijärjen käyttö on sallittua. Jos orggisetulamppu hajoaa, se tavallisesti vaihdetaan samanlaiseen eikä enempiä huudella kellekään. Laitonta - kyllä. Moraalitonta, rikollista ja paheksuttavaa - ei.