MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: turboman - 19 Huhtikuu 2010, 21:16:11



Otsikko: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 19 Huhtikuu 2010, 21:16:11
Alle selostus katsastuksesta. Pyörä . katsastuspaikka , yms.


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 19 Huhtikuu 2010, 21:22:08
Suzuki GSX 1100F turbo -91
-tehomittaustodistus ,PROBOOST Kourinkuja 8, 96900 Saarenkylä
-päästömittaustodistus , ROVAHUOLTO Alakorkalontie 4, 96300 Rovaniemi
-melumittaus ja katsastus , A-KATSASTUS Marttiinintie 10, 96300 Rovaniemi


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Tommy_Z - 28 Huhtikuu 2010, 20:57:46
Yamaha YZF-R1 2001

Tehonmittaus: ohenmäen teho, iisalmi
Päästömittaus: Su-Ju Team Ky, siilinjärvi
Katsastus ja melumittaus: Sorsasalon Katsastus, Kuopio

Projekti meni läpi ilman ongelmia, ja palvelu asemalla totuttuun tapaan hyvää ja asiallista!


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 03 Toukokuu 2010, 18:42:19
Hayabusa vm. 2002 turbokatsastettu

-tehomittaustodistus ,PROBOOST Kourinkuja 8, 96900 Saarenkylä
-päästömittaustodistus , ROVAHUOLTO Alakorkalontie 4, 96300 Rovaniemi
-melumittaus ja katsastus , A-KATSASTUS Marttiinintie 10, 96300 Rovaniemi


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 16 Toukokuu 2010, 19:45:44
GSXR1000 -01 ja RF900 -95 katsastettu turbolle

-tehomittaustodistus ,PROBOOST Kourinkuja 8, 96900 Saarenkylä
-päästömittaustodistus , ROVAHUOLTO Alakorkalontie 4, 96300 Rovaniemi
-melumittaus ja katsastus , A-KATSASTUS Marttiinintie 10, 96300 Rovaniemi


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 28 Toukokuu 2010, 16:51:16
Buell XB9S käyttöönotettu 30.6.2004 ;D muutoskatsastettu turbolle. Tämä pyörä on tyyppihyväksytty ja pakoputkiston osalta vaadittiin alkuperäinen tai tähän malliin E-hyväsytty. Pyörään jätettiin orkkisputkisto, jonka jatkoksi asennettin turbo . Näin toimittin asetuksien mukaan.

-tehomittaustodistus ,PROBOOST Kourinkuja 8, 96900 Saarenkylä
-päästömittaustodistus , ROVAHUOLTO Alakorkalontie 4, 96300 Rovaniemi
-melumittaus ja katsastus , A-KATSASTUS Marttiinintie 10, 96300 Rovaniemi


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: urBo - 28 Toukokuu 2010, 17:06:42
Buell XB9S käyttöönotettu 30.6.2004 ;D muutoskatsastettu turbolle. Tämä pyörä on tyyppihyväksytty ja pakoputkiston osalta vaadittiin alkuperäinen tai tähän malliin E-hyväsytty. Pyörään jätettiin orkkisputkisto, jonka jatkoksi asennettin turbo . Näin toimittin asetuksien mukaan.[/i][/i][/b][/i]



Mitenkäs tämä menee busan osalta, kun sehän on myös tyyppihyväksytty(?) joten miten tuon vm. 2002 busan leimaaminen onnistui? Pitikö siinäkin olla orkkis putkisto/vaimentajat?


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Turoq - 28 Toukokuu 2010, 22:19:35
Miten vaatimusten osoittaminen tehty??

Tyyppihyväksyttyyn kun ei riitä päästömittaukset asemalla tai korjaamolla.



Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 29 Toukokuu 2010, 08:28:02
Miten vaatimusten osoittaminen tehty??

Tyyppihyväksyttyyn kun ei riitä päästömittaukset asemalla tai korjaamolla.



Buelli oli tyypitettu 2002 ,EURO 1 tyypitettyyn riittää tuo katsastuskonttorin päästömittaus. EURO 2 taas ilmeisesti vaatii tuon ECE40 mittauksen.


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: urBo - 30 Toukokuu 2010, 00:06:20
No meneekö busa sitte siihen euro1 ryhmään ja katsotaan että siinä ei ole vakiona varsinaista katalysaattoria? Tämä siis 1.7.2004 ja sitä vanhemmat yksilöt.

T: Rautalangasta...


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: vinkkeli - 31 Toukokuu 2010, 11:24:30
Paljonko on ollut melu?
Mulla 100db ja ei mee läpi paikaltaan mitattuna!!
(ei toki turbo)

vaikka yyveenä...


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 01 Kesäkuu 2010, 11:30:38
Paljonko on ollut melu?
Mulla 100db ja ei mee läpi paikaltaan mitattuna!!
(ei toki turbo)

vaikka yyveenä...

Buellissa oli rungossa merkintä 97 db ja 3700 r/min . 5 db saa sitten tuon ylittää säännösten mukaan. Mitattiin suurin 101db , joka merkittiin otteeseen.


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: vinkkeli - 01 Kesäkuu 2010, 17:48:11
Jep kiitos, pian menee läpi kun sain lakitekstilinkin  ;D


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Turoq - 02 Kesäkuu 2010, 05:47:24
Miten vaatimusten osoittaminen tehty??

Tyyppihyväksyttyyn kun ei riitä päästömittaukset asemalla tai korjaamolla.




Buelli oli tyypitettu 2002 ,EURO 1 tyypitettyyn riittää tuo katsastuskonttorin päästömittaus. EURO 2 taas ilmeisesti vaatii tuon ECE40 mittauksen.
 
lainaus laista:

3. Jos ajoneuvoon on ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana sovellettu L-luokan rakenneasetuksen liitteen 1 nojalla kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen päästöjen vähentämisestä ja direktiivin 97/24/EY muuttamisesta annettua parlamentin ja neuvoston direktiiviä (2002/51/EY) tai siihen myöhemmin tulleita muutoksia, ajoneuvoon saa asentaa vain kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tyyppihyväksyntää koskevien Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 97/24/EY ja 2002/24/EY muuttamisesta niiden mukauttamiseksi tekniikan kehitykseen annetun komission direktiivin (2005/30/EY) mukaisesti kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi hyväksytyn varaosakatalysaattorin tai pakojärjestelmän tai sen osan taikka L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 vaatimukset pakokaasupäästöille ja melulle täyttävän kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetun moottorin muutossarjan tai viritysosan. Tällaiseen ajoneuvoon sovelletaan muutoskatsastuksessa lisäksi melun mittauksessa 15 §:n 4 momentin vaatimuksia.



Taitaa 2002 tyyppihyväksytty buel olla uudempaa tyyppiä kuin 17.6.1999 ja sen päästöjä koskee 97/24/ey, ja sen mittaamiseen ei taida päästömittari riittää....





Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 02 Kesäkuu 2010, 07:29:41
Ellei siinä Buellissa ole alkuperäisenä kattia, sen päästöt voidaan mitata konttorilla, kuten tossa laissakin lukee. Siinähän sanotaan, että "Jos ajoneuvoon on ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana sovellettu L-luokan rakenneasetuksen liitteen 1 nojalla kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen päästöjen vähentämisestä ja direktiivin 97/24/EY muuttamisesta annettua parlamentin ja neuvoston direktiiviä (2002/51/EY)", tällöin saa asentaa vain e-hyväksyttyä palikkaa. Jos taas ei ollut kattia, päästöt saadaan mitata konttorilla.


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: turboman - 02 Kesäkuu 2010, 12:44:37
Miten vaatimusten osoittaminen tehty??

Tyyppihyväksyttyyn kun ei riitä päästömittaukset asemalla tai korjaamolla.




Buelli oli tyypitettu 2002 ,EURO 1 tyypitettyyn riittää tuo katsastuskonttorin päästömittaus. EURO 2 taas ilmeisesti vaatii tuon ECE40 mittauksen.
 
lainaus laista:

3. Jos ajoneuvoon on ensimmäisenä käyttöönottoajankohtana sovellettu L-luokan rakenneasetuksen liitteen 1 nojalla kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen päästöjen vähentämisestä ja direktiivin 97/24/EY muuttamisesta annettua parlamentin ja neuvoston direktiiviä (2002/51/EY) tai siihen myöhemmin tulleita muutoksia, ajoneuvoon saa asentaa vain kaksi- ja kolmipyöräisten moottoriajoneuvojen tyyppihyväksyntää koskevien Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivien 97/24/EY ja 2002/24/EY muuttamisesta niiden mukauttamiseksi tekniikan kehitykseen annetun komission direktiivin (2005/30/EY) mukaisesti kyseisessä ajoneuvossa käytettäväksi hyväksytyn varaosakatalysaattorin tai pakojärjestelmän tai sen osan taikka L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 vaatimukset pakokaasupäästöille ja melulle täyttävän kyseiseen ajoneuvoon tarkoitetun moottorin muutossarjan tai viritysosan. Tällaiseen ajoneuvoon sovelletaan muutoskatsastuksessa lisäksi melun mittauksessa 15 §:n 4 momentin vaatimuksia.



Taitaa 2002 tyyppihyväksytty buel olla uudempaa tyyppiä kuin 17.6.1999 ja sen päästöjä koskee 97/24/ey, ja sen mittaamiseen ei taida päästömittari riittää....





Tuohon Buelliin ne varmaan sovelsivat tuota :

" Muiden kuin tyyppihyväksyttyjen moottoripyörien pakokaasupäästöt mitataan katsastuskonttorilla. Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla. Ennen 1.1.1991 käyttöönotetuilla moottoripyörillä ei ole alunperinkään ollut päästövaatimuksia, joten niissä mittausta ei tarvita lainkaan. Aikavälillä 1.1.1991 - 16.6.1999 käyttöönotettujen moottoripyörien raja-arvot ovat CO 4,5 % ja HC 1000 ppm. 17.6.1999 tai sen jälkeen käyttöönotettujen moottoripyörien, joissa ei vielä ole katalysaattoria, raja-arvot ovat CO 3,5 % ja HC 600 ppm. "


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Turoq - 03 Kesäkuu 2010, 06:02:44
lainaus:

Myös sellaisten tyyppihyväksyttyjen pyörien, joissa ei ole katalysaattoria (Euro 1-taso), päästöt mitataan katsastuskonttorilla.



Kysymys kuuluu mihin perustuu edellämainittu käytäntö tyyppihyväksytyssä pyörässä jossa päästöjen tulee täyttää 97/24/ey (tuli voimaan ko.17.6.1999 ja yt 17.6.2003) ja 
koska laki sanoo:



1. Ajoneuvoa saa korjata tai rakenteen muuttaa 2 luvun vaatimusten mukaisesti tai siten, että ajoneuvo muuttamisen jälkeen täyttää kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1250/2002), jäljempänä L-luokan rakenneasetus, liitteen 2 vaatimukset tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset.

2. Ennen ensirekisteröintiä muutetun ajoneuvon tai rakennettuna ajoneuvona rekisteröitävän ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa voidaan soveltaa tämän asetuksen tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleita teknisiä vaatimuksia. Päästöjä ja melutasoa koskevia vaatimuksia sovelletaan kuitenkin vain, jos voidaan osoittaa, että ajoneuvo on ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin täyttänyt päästöjen ja melutason osalta vähintään L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 ensimmäisen käyttöönoton ajankohtaa vastaavat tai uudemmat vaatimukset




Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Kesäkuu 2010, 11:41:50
Eikös vain olekin mukavan sekavia nuo pykälät... :P

Tuo siteeraamasi 2 momentti koskee vain rekisteröintikatsastusta. Muutoskatsastuksessa voidaan soveltaa kopterilain 2 lukua, josta tyyppihyväksytyn mutta katalysaattorittoman pyörän moottorin ja pakoputkien muuttamista koskevat säännöt on jo edellä mainittu.

Tää on sitä ministeriön ajatuksenjuoksua: muutoskatsastuksessa kelpaavat kopterilain 2 luvun mukaiset vaatimukset, mutta rekisteröintikatsastuksessa ne eivät kelpaa päästöjen osalta. En kertakaikkiaan käsitä, mitä järkeä tässäkin on.

Vähän lisää sekavuuksia: rakenneasetuksen liitteen 2 mukaan yksittäin maahantuodun katalysaattorittoman moottoripyörän päästötaso voidaan rekisteröintikatsastuksessakin mitata konttorilla (kohta 28, alaviite 4). Toisin sanoen kopterilain 2 luvun sääntöjä ei voida kopterilain mukaan soveltaa rekisteröintikatsastuksessa, mutta rakenneasetuksen 2 luvun mukaan sama mittaustapa kuitenkin kelpaa yksittäin maahantuodun pyörän osalta.

Aukesko? ???


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Turoq - 03 Kesäkuu 2010, 21:10:05
Kyllä tuo lainaus oli ihan siitä uudesta "ajoneuvon korjaamisesta ja muutamisesta asetuksesta", joka kumosi vanhan mopo lain.

Sitähän tietysti voidaan  ja pitää soveltaa myös muutetun rekisterointi katsastuksessa.

Asian ydin kuitenkin on ettei mitään hyväksyntää vaativaa osa-aluetta saa muutta, siten ettei vaadittava hyväksyntä täyty.

Ja erillisenä vaatimuksenaon tuo katalysaattori,jota ei saa poistaa jos sellainen on, vaikka päästötasottäyttyisivätkin.

Eikö siinnä uudessa mopolaissa ole myös viittaus, jossa sallitaan lain soveltaminen rek.katsastuksessa----


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Kesäkuu 2010, 22:37:45
Kyllä tuo lainaus oli ihan siitä uudesta "ajoneuvon korjaamisesta ja muutamisesta asetuksesta", joka kumosi vanhan mopo lain.

Sitähän tietysti voidaan ja pitää soveltaa myös muutetun rekisterointi katsastuksessa.

Eikö siinnä uudessa mopolaissa ole myös viittaus, jossa sallitaan lain soveltaminen rek.katsastuksessa----

Uudesta kopterilaistahan se lainaus on, kyllä. Sitä voidaan ja pitää soveltaa muutetun rekisteröintikatsastuksessa, ellei siinä erikseen toisin mainita. Siteeraamassasi 2 momentissa säädetään poikkeuksesta, jonka yllä mainitsin. Tässä se vielä kursiivilla höystettynä...

Lainaus
2. Ennen ensirekisteröintiä muutetun ajoneuvon tai rakennettuna ajoneuvona rekisteröitävän ajoneuvon rekisteröintikatsastuksessa voidaan soveltaa tämän asetuksen tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleita teknisiä vaatimuksia. Päästöjä ja melutasoa koskevia vaatimuksia sovelletaan kuitenkin vain, jos voidaan osoittaa, että ajoneuvo on ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin täyttänyt päästöjen ja melutason osalta vähintään L-luokan rakenneasetuksen liitteen 2 ensimmäisen käyttöönoton ajankohtaa vastaavat tai uudemmat vaatimukset

Siis: päästöjen ja melun osalta uutta kopterilakia ei voida soveltaa rekisteröintikatsastuksessa. Sen sijaan rakenneasetuksen liitettä 2 sovelletaan, mikä johtaa monissa tapauksissa täysin samaan lopputulokseen. Päivänselvää? Juuei...

Asian ydin kuitenkin on ettei mitään hyväksyntää vaativaa osa-aluetta saa muutta, siten ettei vaadittava hyväksyntä täyty.

No ei. Tämäkin lukee siinä siteeraamassasi uuden kopterilain säännöksessä. Tässäpä vielä sekin, taas sopivasti kursivoituna ja korostettuna:

Lainaus
1. Ajoneuvoa saa korjata tai rakenteen muuttaa 2 luvun vaatimusten mukaisesti TAI siten, että ajoneuvo muuttamisen jälkeen täyttää kaksi- ja kolmipyöräisten ajoneuvojen sekä nelipyörien rakenteesta ja varusteista annetun liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen (1250/2002), jäljempänä L-luokan rakenneasetus, liitteen 2 vaatimukset tai ajoneuvon ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset.

Toisin sanoen myös sellaista osaa, jolta on rekisteröintikatsastuksessa edellytetty esimerkiksi e-hyväksyntä, saa muuttaa uuden kopterilain 2 luvun säännösten mukaisesti. Kyseisessä 2 luvussa säädetään tapauskohtaisesti erikseen sellaisista osista, joita ei saa muuttaa muihin kuin e-hyväksyttyihin osiin (lähinnä valaisinlaitteet ja päästöihin vaikuttavat osat, jos käyttöönottoajankohtana on vaadittu e-hyväksyntä).

Offtopic: tämä(kin) keskustelu kertoo karua tarinaa uuden lain sekavuudesta. Motskarilainsäädäntöön vuosikausia perehtyneet ihmiset lukevat uutta lakia kukin omalla tavallaan ja päätyvät jopa täysin toisiinsa nähden vastakkaisiin ratkaisuihin. Toooosi hyvää lainsäädäntöä sellainen... :(


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: artzu - 11 Kesäkuu 2011, 17:37:31
Suzuki GSF 1200S turbo -00
-tehomittaustodistus , Moto Kokkola Oy , Mestarintie 10, 67600 KOKKOLA.
-päästömittaustodistus , Autohuolto Tmi R. Niemi-Korpi Yhdystie 1 68300 KÄLVIÄ.
-melumittaus ja katsastus , A-Katsastus Kokkola Mestarintie 6, 67600 KOKKOLA.


Otsikko: Vs: APU2 turbokatsastukset
Kirjoitti: bizarre - 12 Syyskuu 2011, 20:57:28
Yamaha Fzr600 1990
-Muutoksina ahdin, cooleri.
-Otteeseen merkittiin myös muut muutokset, jarrut,takaiskari,valaisimet, alkukäyrästö  ;)

-tehomittaustodistus, wheelgood turku
-päästömittaustodistus, oma & konttorilla mitattu uudestaan johtuen omasta erheestä:liian pienet kierrokset
-melumittaus & muutoskatsastus, Raisio K1

Muutaman käyntikerran ja pyörän vilkaisun jälkeen, saatiin aika varattua. Jolloin hoitui muutoskatsastus kerta seisomalta.
Ihan kaikista trafi:n uusista & vanhoista ohjeista ei oltu terävästi hereillä, mutta luetun ymmärtäminen toimisi 10+ arvoisesti.
Joten ilman turhaa hierarkiaa saatin pyörän yksien kansien väliin trafin kellariin.

Sekä tietysti mmaf:in kautta roima alennus operaatiosta.