Otsikko: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 11 Toukokuu 2010, 21:28:59 Kävin pyörän hakemassa virosta 2009 keväällä. Kävin näyttämässä fillaria katsastuksessa, jossa se todettiin USA-malliksi. Katsastusyhteenveto:
Asiapaperit / Vika: 336 / Todistus säädöstenmukaisuudesta puuttuu / vastaavuus todistus. Pakoputkisto, Äänenvaimennin / Vika: 401 / Säädösten vastainen, ei e-hyväksytty. (Oli jo tiedossa). Paperiin lisätty vielä: *Todistus vastaavuudesta AKE:n lisäpöytäkirja MUU L vihr. ympyröiden kohtien osalta. Liite 1. Liittessä 1. on sitten ympyröity tälläisia asioita: -Toimenpiteet ilman pilaantumisen estämiseksi. "Dokumentti 1.1.1991 alkaen, EPA käy 16.6.2003 asti." -Jarrujärjestelmä "Dokumentti 5.4.1999 alkaen, FMVSS käy 4.4.1999 asti" -Sähkömagneettinen yhteensopivuus "Dokumentti 17.6.2003 alkaen" -Melutaso ja pakojärjestelmä "Dokumentti 1.1.1991 alkaen, US-taso käy 16.6.2003 asti" -Luvattoman käytön estävät laitteet "Dokumentti 14.6.1999 alkaen" -Nopeus- ja matkamittari "Dokumentti: L3e, L4e, L5e, L7e 1.7.2001 alkaen. L1e, L2e, L6e 1.7.2002 alkaen. Tätä ennen tarkkuusvaatimus." Äänenvaimentimen vaihtaminen katsastukseen ei ole ongelma, mutta nämä kaikki muut! Kuinka edetä hommassa? Nyt vuoden tässä pyöritellyt ja pähkäillyt asioita, ja tuntuu siltä että apua en saa mistään. Josko täältä löytyisi joku, joka osaisi auttaa tämän tapauksen kanssa. Kyseessä siis Suzuki SV1000S vm. 2003 Puhun myös tapauksesta mieluusti puhelimessa, vaihdan sähköpostia, ja jos joku haluaa vaikka naamatusten keskustella niin kahvitkin saatan tarjota hyvien vinkkien ja apujen toivossa! TÜV:ltä ei papereita ainakaan irronnut. http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST&f=47&t=100418 (http://www.moottoripyora.org/cgi-bin/palsta/ikonboard.cgi?act=ST&f=47&t=100418) Tuolla aikaisempaa keskustelua samaisesta tapauksesta, ja sieltä myös opastettu tänne ottamaan yhteyttä. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Toukokuu 2010, 21:41:06 Noh, paperia tarvitaan. Ekaksi kuitenkin kvestzön: onko pyörän rungossa FMVSS- ja EPA-tarrat jäljellä?
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 11 Toukokuu 2010, 21:57:33 En ole löytäny muuta kuin tyyppikilven pyörän rungosta.
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Toukokuu 2010, 22:48:34 Sielä pitäis olla kaksi tarraa: toinen FMVSS (varmaankin se tyyppikilpi) ja toinen EPA. Niissä lukee jotain tyyliin "This vehicle is compatible with all FMVSS/EPA requirements..."
Kummatkin pitää löytyä, muuten oot kusessa. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 11 Toukokuu 2010, 23:09:20 Siinä tyyppikilvessä kyllä lukee just jotain tyyliin "This vehicle meets all the safety requirements...tms". Voin tarkistella huomenna kun käyn tallilla, ottaa vaikka kuvan tuosta kyseisestä kilvestä. Tarkistelen samalla onko siellä jossain piilossa lisää jotain kilpiä / tarroja.
Mutta sillä siis ei ole mitään merkitystä että tämä kyseinen fillari on ollut kilvissä sekä Saksassa että Virossa? Niin eriskummallisen käsitteen olen saanut että Eu:n sisällä kun ollaan niin ei _pitäisi_ olla hirmuisesti eroja siinä miten maakohtaisesti noita ajoneuvoja kohdellaan. Tuntuu suorastaan täysin käsittämättömältä että jo valmiiksi kahdessa eri EU-maassa kilvissä ollut pyörä Suomeen rantautuessaan muuttuisi täysin tieliikennekelvottomaksi kasaksi metallia jossa on kaksi rengasta ja moottori. :) En siis todellakaan ole perillä ilmeisesti näistä tuontihommista, tuntui vaan luontevalta pyörää ostettaessa että kun siinä on kerta Eu-kilpi ja runkonumero täsmää papereihin, ei rekisteröinnissä pitäisi olla mitään ihmeitä. Oletuksena tosin ei ollut että kyseessä olisi ns. US-Model, enkä myöskään näihin asioihin hirveästi ollut perehtynyt ennen maahantuontia. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Turoq - 12 Toukokuu 2010, 06:25:12 Linkkiä... http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/1FCBC345-D84F-43F1-A706-6F4AFA2CA812/0/Lisapoytakirja_Muu_L_ko_ennen_112010.pdf (http://www.ake.fi/NR/rdonlyres/1FCBC345-D84F-43F1-A706-6F4AFA2CA812/0/Lisapoytakirja_Muu_L_ko_ennen_112010.pdf)
eli taulukon mukaan vaatimukset menee ja jos jenkkituonti niin käyttöönottopäivä voi tuoda ongelmia, mutta jos saksan otteella on päivämäärä tarkka niin sitä voi ehkä käyttää. Muuten, sillä että se on ollut kilvissä saksassa ei ole merkitystä. Taitaa olla ainoa keino saada pyörä kilpiin hankkia suzukin edustajalta tarvittava todistus. Ja laittaa pyörä vastaamaan paperia eli esim putkisto alkuperäiseksi tai sellaiseksi joka voidaan hyväksyä uusien sääntöjen mukaan. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Toukokuu 2010, 09:05:28 Mietaistaanpa uudelleen...
Kyseessä on yksittäin maahantuotu ajoneuvo, joten siihen sovelletaan rakenneasetuksen liitteen 2 taulukkoa. Ongelmallisia vaatimuksia siinä taulukossa voivat olla päästöt ja jarrut. Jos käyttöönottopvm on ennen 17.6.2003, eikä laitteessa ole kattia, niin päästöthän (samoin kuin meteli) mitataan konttorilla, eikös juu? Sen sijaan jarruista joutuu hankkimaan testipaperin, sellaisen saa Pentanovalta. Samalla saa käsittääkseni paprun nopeusmittarista. Loput vaatimukset ovat helpompia. Esimerkiksi EMC:stä selviää, kun lataus- ja sytkälaitteet on koteloitu ja tulpanjohdot suojatut. Kyllä se APU II jotain tähänkin auttaa. Jaa, ohjauslukosta pitää vissiin olla myös paperi. Mistähän sellaisen saa? Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 12 Toukokuu 2010, 14:13:31 Käyttöönottopvm oli viron rekisteriotteessa 01.01.2003, varsinaisessa katsastuspäätöksessä suomen päässä 00.00.2003 ja tuossa Aken Muu L -liitteessä 31.12.2003, tyyppikilvessä Manufacturer Date 05/2003. Lähden kohta pyörähtämään tallilla ja räpsäsen samalla kuvan siitä tyyppikilvestä. Tutkin myös josko löytäisin jotain muita kilpiä / tarroja sieltä.
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Santtu - 12 Toukokuu 2010, 14:39:37 Jos Viron paperissa on 1.1.2003 niin sitten suomalaiset virkamiehet ovat lukeneet sitä väärin ja tässä tapauksessa myös sinun vahingoksesi. Saksan lapuissa saattaisi olla vielä joku muu päivä.
Ota nyt kuva siitä tyyppikilvestä ensin niin päästään itse asiaan. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Hemuli - 12 Toukokuu 2010, 19:25:58 Jos Viron paperissa on 1.1.2003 niin sitten suomalaiset virkamiehet ovat lukeneet sitä väärin... Miten pyörä voi olla rekisteröity ennen kuin sitä on valmistettu? Lainaus käyttäjältä: Keketin tyyppikilvessä Manufacturer Date 05/2003 Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 12 Toukokuu 2010, 21:26:59 Tässäpä tuo ainoa kilpi joka löytyy. En ainakaan usko että pyörässä muuta kilpeä on, tai sitten se on todella hyvin piilotettu.
(http://img696.imageshack.us/img696/2753/12052010045.jpg) Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Toukokuu 2010, 22:36:03 EPA-darra on joskus aika hyvin piilotettu. Voi olla esimerkiksi satulan alla.
Seuraava homma on selvittää tarkka käyttöönottopäivä. Jos se on myöhemmin kuin 16.6.2003, homma ei käytännössä onnistu muuten kuin Sukisukilta saatavalla vastaavuustodistuksella. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 12 Toukokuu 2010, 22:43:10 Jahas, no tähän osuu sopivasti pidennetty viikonloppu niin kerkeää nuita katteita vähän purkamaan ja tutkimaan jos jostain löytyisi joku toinenkin tarra.
Mutta siis, tuosta kilvestä ei mitään järkevää irti saa? Ja mistähän ihmeestä olisi mahdollista tuota käyttöönottopäivämäärää lähteä tarkistelemaan? Tämmoinen vin-decoder löytyi joka tuommoset tiedot antaa pyörästä: 2003 SUZUKI SV1000SK3 VIN: JS1VT54A032104679 World region: Asia Manufactured in: Japan Year: 2003 Make: Suzuki Model: SV1000SK3 Body style: Road / Street Drive type: RWD Cylinders: 2 Cylinders ...Ja tähän en muka vastaavuustodistusta saa. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Toukokuu 2010, 10:50:20 Tosta FMVSS-darrasta on apua moneen pikkujuttuun, mutta ei päästöihin (eikä jarruihin, kun käyttöönotto on 2003). Jos käyttöönotto on ennen 16.6.2003, päästöistä selviää konttorin mittauksella tai sillä EPA-darralla. Muussa tapauksessa pitää olla vastaavuustodistus.
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 13 Toukokuu 2010, 16:17:55 Omasta mielestä helpoimmalla selviäis siis jos sen paperin jostain sais. Anyone, ideoita notta mistä?
Hinnalla sinällään ole mitään väliä, jos rahalla tuosta selviää ja kilvet tuohon sillä saa niin olen valmis maksamaan paperistakin satoja euroja. :) Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: arvo - 13 Toukokuu 2010, 22:25:56 samansorttinen tapaus kaverilla,tosin pyörä oli 2000 mallinen,jarruista ei hyväksytty,maahantuojasta ei apua,muttaTUV Nord hoiti vastaavuustodistuksen.Maksoi muistaakseni jokusen satasen.
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 14 Toukokuu 2010, 00:37:01 Ei ole Tuv nordista apua tässä tapauksessa, ilmoittivat viime keväänä että eivät kirjoita minulle eikä kenellekkään muullekkaan enään papereita näihin jenkkimalleihin, mistä lie johtuu.
...Vai ovatko taas alkaneet kirjoittamaan? Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: arvo - 14 Toukokuu 2010, 07:23:26 ainakin tässä tapauksessa kirjoitti viime syksynä.pyörä ostettiin Virosta,Ameriikan vientimallin Suzuki Intruder 1400 vm 2000,ja näytti että ei saa Suomessa kilpiin kun ei saa vastaavuustodistusta,mutta tällä kertaa TUV Nord hoiti homman.ilman heitä ei olisi onnistunut.
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 14 Toukokuu 2010, 09:09:46 Jahas, mielenkiintoista. Minulle tosiaan keväällä vakuuttivat että eivät kirjoita enää papereita jenkkeihin.
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Hemuli - 14 Toukokuu 2010, 09:21:13 Ne oli siinä vaiheessa ihan pihalla ja kuvittelivat että kaikki "jenkkipyörät" on salvagetitlellä tuotuja harrikoita. Sen vuoden American Car Showssa (vai oliko MP-näyttely) juttelin heidän kanssaan ja aika korkealentoista oli juttu...
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 14 Toukokuu 2010, 09:26:44 No kuulosti se puhelimessakin todella omituiselta kun eivät perustelleet asiaa mitenkään. "Emme vain kirjoita enää mihinkään jenkkituonteihin."
Mutta siis, asia on nyt "korjaantunut" vai? Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Turoq - 14 Toukokuu 2010, 14:20:45 Voi olla samat perusteet kuin valmistajan edustajallakin ja eihän siinä ole kyse pelkästään paperin kirjoittamisesta, vaan pitää myös laitteiden täytää vaatimukset.
Riippuen ajoneuvon käyttöönottopäivästä ja ajoneuvoluokasta laitteiden pitää olla hyväksyttyjä tai vastata sitä, ja jotkin osat vain tarkastetaan että ovat säänösten mukaisia. Helpoin voisi olla ajaa se takaisin viroon tai saksaan ja vaihtaa se hyväksyttävään malliin... Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 14 Toukokuu 2010, 14:26:04 Se on jo tarkistettu jenkkilän Suzukilta että pyörät ovat samoja valaisimia lukuunottamatta, oli ne sitten amerikan markkinoille tai euroopan markkinoille. Tosin enhän tästä voi olla 100% varma purkamatta ja tutkimatta itse molempaa, mutta näin minulle sanottiin.
Omasta mielestäni ongelmana lähinnä on ainakin Suomen päässä maahantuojan välinpitämättömyys tuontipyöriä kohtaan. Kuulemma joskus veholla ollut samankaltaista meininkiä tuonti mersuja kohtaan, kunnes mersulta otettiin yhteyttä ja kerrottiin että laput liikenteeseen, mersuja ne ovat jokatapauksessa, oli ne sitten veholta ostettuja tai saksasta tuotuja. Kalifornian Suzukilta myös kehotettiin ottamaan yhteyttä Suzukin päämajaan ja kertomaan miten asiat Suomessa ovat. Ja lisättäköön vielä että en kovin helpolla ole luopumassa tästä kyseisestä yksilöstä sen takia että se on virheetön, lähes täydellinen ja siihen on jo tehty kaikki pieni lisätyö jonka joutuisin joka tapauksessa tekemään toiseen pyörään. Aikaa, rahaa ja kiukunpuuskiakin on sen verran jo tähän tuhlattu että ei tee mieli kovinkaan helpolla tästä taistelusta luopua. :) Lisätään vielä kuva kyseisestä renkailla liikkuvasta metallihärpäkkeestä, johon on jo valtava tunneside muodostunut! :-* (http://www.motot.net/galleria/data/5/46722/medium/SV1000S.jpg) Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 02 Heinäkuu 2010, 22:20:16 Tovihan tästä edellisestä postauksesta jo vierähti, mutta näyttäisi siltä että vihdoinkin aurinko rupeaa paistamaan risukasaankin. Sähköpostia tuli eilen:
Terve Vastaavuustodistus on tämän sähköpostin liitteenä. Lähetän vastaavuustodistuksen alkuperäisen version sen saavuttua Saksasta, tämän mukana saatte myös laskun postitse. Terveisin xxxx xxxxxxx Toivottavasti ne ongelmat nyt ratkesivat, papereissa ainakin lukee tyyppihyväksyntä e4 + kaikkea muuta. Nyt sit odotellaan paperin saapumista että päästään konttorille! Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Keketin - 17 Heinäkuu 2010, 09:55:58 Pyörä kilvitetty eilen onnistuneesti. Kiitos kaikille mielenkiintoa osottaneille!
Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: -Teme- - 17 Heinäkuu 2010, 11:09:50 Pyörä kilvitetty eilen onnistuneesti. Kiitos kaikille mielenkiintoa osottaneille! Onnea ja huolettomia kilometrejäOtsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: serious-sam - 03 Tammikuu 2011, 15:57:52 Nostetaan vanhaa topickia hiukan ylöspäin, koska itsellä hiukan samanlaista paperin metsästystä edessä...
Kävin tosiaan tuossa ennen joulua hakemassa tuolta viron maalta liettuan kilvissä olevan 2005-mallin 1000rr hondan. Mulla oli jo etukäteen tiedossa että pyörä on alkujaan jenkkimalli ja virolainen omistaja oli sen tarkoituksella rekisteröinyt liettuaan koska siellä ei tosiaan vaadita mitään vastaavuustodistuksia ja rekisteröiminen viroon olisi maksanut n.10000kr (700e) enemmän. Nyt siis itsellä suomeen edessä ilmeisesti myös tuo vastaavuustodistuksen metsästys, ilman sitä ei ilmeisesti tuotakaan laitetta ole mahdollisuus saada kilpiin? Tuolta tuv.fi olen tuosta paperista toimeksiannon tehnyt ja ilmeisesti he sitä ainakin yrittävät saada. Brandilta asiaa myös tiedustelin, mutta heidän kauttaan ei jenkkimallin pyöriin sitä tarjolla ole. Aika takapajuista ja vaikeaa on kyllä tällläinen toiminta... Voisihan sitä tietysti pokkana yrittää johonkin konttorille mopon kanssa ja kokeilla josko menisi kilpiin... Tai sitten vaan ajella ilman kilpiä ;D Viimeisenä korttinahan tuohon sitten on löytää suomesta kolaroitupeli mistä sitten saisi paperillisen rungon itselleen. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: serious-sam - 06 Tammikuu 2011, 11:13:22 Ja itse itselleni vastaten...
Tuolta tuv.fi tuli eilen postia, että vastaavuustodistuksen saa heidän kauttaan. Tosin koska tosiaan usa-mallin mopo, niin todistus tulee ehdollisena, missä mainittuna rekisteröintiin vaihdettavat osat. Otsikko: Vs: Suzuki SV1000s jenkkimalli kilpiin Suomessa apuja kaivataan Kirjoitti: Kuvaja - 07 Tammikuu 2011, 20:15:27 [quote author=serious-sam link=topic=1344.msg7536#msg7536
Aika takapajuista ja vaikeaa on kyllä tällläinen toiminta... Voisihan sitä tietysti pokkana yrittää johonkin konttorille mopon kanssa ja kokeilla josko menisi kilpiin... Tai sitten vaan ajella ilman kilpiä [/quote] Turha sinne konttorille olis ollut mennä. Käsittääkseni olisivat jokatapauksessa vaatineet sen vastaavuustodistuksen. Hyvä että tuv:lta löytyy. Brandilta kyselin itsekkin kerran papruja. Kalliimmaksi olisi tullut kuin tilata tuv:lta. |