Otsikko: Ajokorttijärjestelmä uudistuu - SMOTOn lausunto Kirjoitti: Santtu - 17 Toukokuu 2010, 08:16:52 Liikenne- ja viestintäministeriö uudistaa ajokorttilainsäädäntöä. Esitys uudeksi ajokorttilainsäädännöksi on lähetetty lausuntokierrokselle. SMOTO työstää lausuntoaan parhaillaan.
Sinä voit vaikuttaa - Ota osaa keskusteluun Lausunnon laatimisen taustaksi pyydämme kerhoilta ja jäseniltä mielipiteitä esitetyistä uudistuksista. Kommentteja ja mielipiteitä perusteluineen voi lähettää kootusti osoitteeseen sirpa.heiskanen(at)smoto.fi tai keskustella asiasta SMOTOn keskustelufoorumilla: http://www.smoto.fi/foorumi/index.php?showtopic=811 (http://www.smoto.fi/foorumi/index.php?showtopic=811) Lausunto on jätettävä ministeriölle 8. kesäkuuta mennessä. Taustatietoja:
Otsikko: Vs: Ajokorttijärjestelmä uudistuu - SMOTO koostaa lausuntoaan Kirjoitti: Jack - 20 Toukokuu 2010, 08:15:26 En joka foorumille aio kirjautua, josko pienei mielipiteeni otettasiin tässä huomioon.
(enkä lukenut lakitekstejä läpi) Jos mopokorttiin tulee ajokoe ja ajotunteja, tulee siitä saada hyvitystä seuraavaa korttia ajettaessa. KT-korttihan tulee ajettavaksi mahdollisesti jo vuoden kuluttua, eikä 3 vuotta skootterilla ja siitä B-kortti ole mikään mahdottomuus. Jack Otsikko: Vs: Ajokorttijärjestelmä uudistuu - SMOTO koostaa lausuntoaan Kirjoitti: Santtu - 20 Toukokuu 2010, 13:18:03 Eiköhän palaute mene tätäkin kautta perille.
Otsikko: Vs: Ajokorttijärjestelmä uudistuu - SMOTO koostaa lausuntoaan Kirjoitti: Santtu - 09 Kesäkuu 2010, 11:36:15 SMOTO jätti tänään lausuntonsa liikenne- ja viestintäministeriölle luonnosesityksestä uudeksi ajokorttilaiksi ja eräistä siihen liittyvistä laeista.
Tässä tiedotteessa on koottu lyhyesti SMOTOn lausunnon tärkeimpiä pääkohtia. Lausunto on kokonaisuudessaan luettavissa SMOTOn keskustelufoorumilla osoitteessa: http://www.smoto.fi/foorumi/index.php?showtopic=814 (http://www.smoto.fi/foorumi/index.php?showtopic=814) Kuljettajakoulutuksen kehittäminen SMOTO pitää hyvänä esityksessä mainittua pyrkimystä kehittää kuljettajakoulutusta ja kuljettajan vastuun korostamista liikenteessä myös muiden tienkäyttäjien ja muun liikenteen turvallisuudesta. Esityksessä tämä pyrkimys on nostettu esiin erityisesti B-luokan kuljettajaopetuksen kehittämisessä. Ajokieltoharkinta toistuvien rikkomusten perusteella Nykyisten säädösten mukaan ajokieltoon voidaan määrätä tiettyjen toistuvien rikkomusten perusteella. Ajokieltoon johtavien rikkomusten määrä on nykyisellään 3 kpl / vuosi tai 4 kpl / kaksi vuotta. Tämä raja aiotaan esityksen mukaan pitää ennallaan, mutta huomioon otettaviin toistuviin rikkomuksiin kaavaillaan lisäystä. Mm. kännykän käyttö ajon aikana ja henkilökohtaisten hyväksyttyjen suojavarusteiden käyttämättömyys olisivat jatkossa rikkomuksia, jotka laskettaisiin mukaan. SMOTOn mielestä rämä esitys vaatii vielä tarkistamista. Seuraamusjärjestelmä on jo nykyisellään riittävän ankara. Jos seuraamusperusteita laajennetaan uusiin rikkomuksiin, tulee myös sallittujen rikkomusten määrää korottaa nykyisestä määrästä (3 kpl / vuosi tai 4 kpl / kaksi vuotta) tai luoda järjestelmään laajennusta kompensoiva osuus. Ehdotamme lausunnossamme kompensointia esimerkiksi Saksan mallia soveltaen. Saksassa kuljettajan on mahdollista vähentää rikesaldoaan osallistumalla koulutukseen. Esitimme lausunnossa samantyyppisen mahdollisuuden tuomista Suomeen, jolloin kuljettaja voisi vähentää rikesaldoaan esim. osallistumalla vapaaehtoisesti ennakoivan ajon kurssille, joita monet mp-kerhotkin järjestävät. Ajokorttien ikärajat Moottoripyörän kuljettajan ikävaatimukseksi A1-luokassa ehdotetaan 16 vuotta, A2-luokassa 18 vuotta. A-luokan kortin ikärajaa ehdotetaan nostettavaksi nykyisestä 21 vuodesta 24 vuoteen, silloin kun rajoittamaton A-luokan kortti suoritetaan suoraan kuljettajatutkinnon kautta eikä A2-kortin ja ajokokemuksen kautta. SMOTO ei näe riittävästi perusteita ikärajan nostolle. Kustannukset kuriin Kaikkineen lausunnolla olleet esitetyt uudistukset merkitsevät tulonsiirtona autokouluille yli 16 M?/vuosi. Yksistään mopokortin saamiseksi esitetty käsittelykoe lisää jo mopokortin hankinnan kuluja huomattavasti. Harrastajan kannalta kustannusten nousu ei ole hyväksi. On hyvä, että esityksessä on säilytetty mahdollisuudet myös vaihtoehtoisille ajokortin suorittamistavoille. Myös mahdollisuus lukea aikaisemmin saatua opetusta hyväksi seuraavaa ajokorttiluokkaa suoritettaessa on myönteistä muutoin niin kukkaron päälle käyvissä uudistuksissa. Tukea ajoradoille ja vapaaehtoista koulutusta tarjoaville Lakiesityksen perusteissa korostetaan ajokokemuksen merkitystä liikennevahinkoja vähentävänä tekijänä. SMOTO katsoo lausunnossaan, että mahdollisuuksia ajoharjoitteluun on lisättävä. Ajoharjoitteluratoja on saatava lisää ja niiden toimintaa samoin kuin vapaaehtoista ajoharjoittelua järjestävien kerhojen, yhdistysten ja järjestöjen toimintaa on tuettava liikenneturvallisuutta edistävinä toimina. |