MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: Creature - 18 Kesäkuu 2010, 13:30:06



Otsikko: Rakentelumenetelmien "hyväksyttävyys"
Kirjoitti: Creature - 18 Kesäkuu 2010, 13:30:06
Ensimmäisen varsinaisen projektin edetessä hiljalleen herää myös kysymyksiä joistain mahdollisesti vältettävistä menetelmistä vakavassa rakentelussa.

Pakkelilla kokonaan leivottuja juttuja varmasti karsastetaan. No, yksinäisyydessä rakennetun pyörän maalin alle toisten paha nähdä, mutta nauretaanko kaveri tallilta ulos jos vaikka hitsaussaumoja siistitään kittaamalla?

Autopuolella taitaa olla melko runsaat kuorrutuksetkin ok ja tinailua ei kai kukaan halveksu. Oman pyörän tankkia on myös tullu tasoteltua tinalla, koska tarttuu ja pysyy takuulla ja tiivistää mahd tihkumiset.

Entäs sitten näyttelyissä arvosteluperusteena tuollaset vimäsen päälle hiotut saumat. Hyvä hitsaussauma (muukin kuin tig) viimeistelemättömänä ei sinänsä tarvi olla kenenkään mielestä ruma, mutta meneekö hiotut kuitenkin aina edelle. Monien arvostamasta käsityön jäljestä ei viimemainituissa ainakaan puhuta.

Puhtaasti makuasioita vai ei?


Otsikko: Vs: Rakentelumenetelmien "hyväksyttävyys"
Kirjoitti: Kkallioj - 18 Kesäkuu 2010, 20:39:29
Itse ainakin meinaan kittailla tehtaan saumat sileäksi. Kyseessä ei tosin ole HD tai muukaan custom tai chopper.


Otsikko: Vs: Rakentelumenetelmien "hyväksyttävyys"
Kirjoitti: Hemuli - 19 Kesäkuu 2010, 11:42:43
Ainakin sellaiset saumat joilla on merkitystä pyörän rakenteen kannalta - kuten runkoliitokset - jättäisin suosiolla hiomatta. Vaikea sitä on näyttelytasoista pyörää tehdä niin että siihen ei tulisi yhtään tinaa tai kittiä - ainakaan meikäläisen hitsaustaidoilla. Aina se pelti tahtoo sauman kohdalta vetää alaspäin vaikka kuinka varovasti hitsaa. Tankit olen kyllä pyrkinyt tekemään tiiviiksi hitsaamalla, en tinaamalla.

Kaikkiin tyylisuuntiin ei myöskään sovi moldatut saumat, toisiin taas kuin nenä päähän. Loppupelissä se oma silmä on paras työkalu määriteltäessä "oikeita" työmenetelmiä.