Otsikko: Kävin konttorilla. Voisko joku jeesaa? Kirjoitti: reppu - 22 Kesäkuu 2010, 19:06:42 Eli vaihdoin koneen. Kävin konttorilla,
ja setä vaati maahantuojalta selvityksen, että runko/jarrut sun muut "kestävät"muutoksen. Hassua on se,että vaihdon jälkeen- kuutiot kasvoi 750>900 sen sijaan kW:t taas tippui -17 kW. Eli ei ihan normi viritys? Lisäksi tuota pyörää on tehty myös tonnisella padalla=runko/alusta sama.. Runko on 2002ja "uusi kone" on -98. Jos. Sillä väli? Tietääkö joku saako ton kilpiin vai ei? Iso kiitos kaikille, etukäteen!! Otsikko: Vs: Kävin konttorilla. Voisko joku jeesaa? Kirjoitti: Turoq - 22 Kesäkuu 2010, 20:15:51 Se on normaali vaatimus, että kantapyörä kestää muuttuneet teho/paino rasitukset, eli muutokset ja jos niitä ei muuten selviä niin valmistajan edustajan selvitys tai muu vastaava.
Katsastaja se päättää mikä riittää, lisäksi muut vaatimukset esim päästöt ja melut pitää täyttää ajankohdan vaatimukset ja lisäsi jos moottorin tilavuus muuttuu tiettyjen rajojen yli, seuraa moottoripyörälle jälkiveroja riippuen, muuttuuko veroluokka. Kyllä sen varmaan kilpiin saa kunhan näyttää toteen katsastajan vaatimat asiat ja ne voi himan vaihdella riippuen missä käy näytillä. Otsikko: Vs: Kävin konttorilla. Voisko joku jeesaa? Kirjoitti: av - 22 Kesäkuu 2010, 21:19:28 jos pystyt osoittamaan, että samaa runkoa ym komponentteja on käytetty siinä tonnisessa versiossa, niin pitäis riittää osoitukseksi että kestää heikkotehoisemman 900:n. jos taas kyseessä on uuden moottorin asentamisen edellyttämät kiinnikemuutokset, niin niistä hitsaustodistus on paikallaan.
Otsikko: Vs: Kävin konttorilla. Voisko joku jeesaa? Kirjoitti: reppu - 22 Kesäkuu 2010, 21:39:06 Koneen asennus ei vaatinut runko/kiinnikemuutoksia.
Samat kiinnitys pisteet. Otsikko: Vs: Kävin konttorilla. Voisko joku jeesaa? Kirjoitti: reppu - 23 Kesäkuu 2010, 06:58:38 Onko muuten joku joskus saanut vastaavaa todistusta?
Jostain/joltain? Otsikko: Vs: Kävin konttorilla. Voisko joku jeesaa? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Kesäkuu 2010, 09:34:23 Tuota noin, ei tämä nyt ihan pilkulleen uuden lain mukaan mennyt...
Rungon lujuudesta ei tarvitse esittää mitään selvityksiä, ellei ole tehty runkomuutoksia. Tämä on yksi syy siihen, miksi tehon nostamista on laissa rajoitettu: runkojen katsotaan kestävän muuttunut teho, kunhan se pysyy tehorajojen sisällä. Mokomia selvityksiä kun ei mistään saa. Jarrujen riittävyydestä sen sijaan saa vaatia selvitystä uuden lain mukaan. Lakitekstin mukaan "jarrulaitteiden ja jousituksen tulee vastata uutta enimmäisnopeutta" (uusi kopterilaki 16 § 4 momentti d) kohta). Mikäli enimmäisnopeus ei olennaisesti muutu, ei mikään selvityskään luonnollisesti ole tarpeen. Kysyjän tapauksessa moottori vaihdettiin, iskutilavuus kasvoi, mutta teho laski. Runkomuutoksia ei ole tehty. On näin ollen ilmeistä, että huippunopeus ei ole olennaisesti muuttunut. Vastaavasti rungosta eikä jarruista ole tarpeen esittää mitään selvityksiä. Sen sijaan pakokaasupäästöjä ja melua koskevien vaatimusten pitää täyttyä, kuten Turoq tuossa jo mainitsikin. Otsikko: Vs: Kävin konttorilla. Voisko joku jeesaa? Kirjoitti: reppu - 23 Kesäkuu 2010, 11:50:02 Iso kiitos tästä!!
|