Otsikko: Teknisiä vaatimuksia takautuvasti Kirjoitti: Santtu - 07 Heinäkuu 2010, 17:46:05 Vastatessani keskusteluun http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.msg6882#msg6882 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=385.msg6882#msg6882) niin tuli mieleen, että onko koskaan säädetty mitään teknisiä vaatimuksia takautuvasti. Muistelisin että näin on, nämä menee kuitenkin aika knoppitietoon ajalle ennen sotia.
Ainakin rekisterikilpi ja moottoripyörien rekisteröinti tuli takautuvasti pakolliseksi kaikille, samoin kilven valo sekä ajovalot (valkoinen eteen, punainen taakse) joskus viime vuosisadan ja itsenäisyyden alkuvuosina. Mikään näistä ei käytännössä vaikuta tämän päivän harrastajiin, pikkutarkkaa entisöintiä lukuunottamatta. Mutta tarkemmin, mitä ja milloin on määrätty pakolliseksi varusteeksi tai varusteen tekniseksi ominaisuudeksi takautuvasti käyttöönottopäivän jälkeen? Muistaako kukaan? Otsikko: Vs: Teknisiä vaatimuksia takautuvasti Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 Heinäkuu 2010, 20:03:15 Periaatteessa ainoa paikka, josta mokomia voisi teoriassa löytyä, on ajoneuvolaki, tarkemmin sanottuna 25 §. Kilven valo ei ole taannehtiva vaatimus.
Otsikko: Vs: Teknisiä vaatimuksia takautuvasti Kirjoitti: Santtu - 08 Heinäkuu 2010, 16:18:18 Tarkoitinkin, että muistaako kukaan onko näitä tälläisia takautuvia säädetty joskus aikaisemmin, ja sitten ehkä myös kumottu. Villi arvaukseni on, että männävuosikymmenille mahtuu tällaisia kukkasia. Mutta mitä ne ovat? Kukaan...???
Nuo ajoneulain vaatimukset oli hyvä pointti, tekeekö se ajoneuvolain 25 § pakolliseksi esim. nopeusmittarin jos sellaista ei esim saman lain 29a § (käytettynä maahantuotavan vaatimustenmukaisuus määräytyy käyttöönottopäivän vaatimusten mukaan) nojalla ole alunperin vaadittu? Otsikko: Vs: Teknisiä vaatimuksia takautuvasti Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 19 Heinäkuu 2010, 09:10:55 No ei tee, koska ajoneuvolakia ei ole säädetty perustuslain säätämisjärjestyksessä. Nopeusmittari ja ohjauslukko saattaisivat muutoin olla taannehtivia vaatimuksia - riippuen siitä, miten 25 ja 29 a §:n keskinäinen suhde ymmärretään. Onneksi asiaa ei ole kukaan näin edes yrittänyt tulkita, mutta mistäpä tiedämme, kuka tämänkin jutun lukee... :P
Tosiasiassa ajoneuvolainsäädännön valmistelussa tämänkaltaiset ongelmat huomioidaan sangen huonosti (yleensä ei ollenkaan). Siellä tarvittaisiin insinöörien rinnalle muutama pätevä lainoppinut... |