Otsikko: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 10 Lokakuu 2010, 17:04:30 Kuten ehkä tiedätte, Saksassa on herra nimeltään Bernhard Leitner, joka ostaa Suzuki GZ 125cc Maraudereja ja tekee niistä dieselmoottoripyöriä. :o Suzukin moottorin sijaan laitetaan yksipyttynen suoraruisku Yanmar-dieseli, teholtaan 10 hp, (7,3 kW) eli aivan sama teho kuin alkuperäisessä moottorissa. Tässä linkki jos asia kiinnostaa : http://www.dieselwiesel.de/ (http://www.dieselwiesel.de/)
No, nyt tämä on aika kallis mopo, noin 7000 €, plus sitten verot ja katsastusmaksut ja kuljetukset ym, ym. Joten ajattelin, että tämä täytyy tehdä itse, täällä kotona pajassa. Olen hankkinut yksi kappale GZ 125, joka on jo rekisterissä, tietysti. Hauska mopo sellaisena, mutta vastatuulessa aika voimaton. Luulis että dieseli-sydämellä vääntö on "hieman erilainen" 8). Well, olen lukenut uutta kopterilakia mielestäni hyvinkin tarkasti, mutta en löydä mitään kohtaa mikä a) kieltäisi samantehoisen koneen laittamista GZ:n runkoon, tai b) kieltäisi dieselmoottorin laittamista bensakoneen tilalle. Jos olen ymmärtänyt kaikki oikein, minun ei tarvitse edes käydä muutoskatsastuksessa, koska koneen teho säilyy samana, ja voimansiirto eli vaihdelaatikko ja ketju ja rattaat pysyy myös samana. Kysymys kuuluukin nyt : Olenko ymmärtänyt oikein ? Mikä voisi olla kompastuskivi tässä projektissa. ??? Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Lokakuu 2010, 12:21:04 Kolme mahdollista kompastuskiveä tossa on: päästöt, päästöt ja päästöt.
En tiiä, minkä ikäisestä härvelistä on kyse, enkä myöskään tiiä, millaisia päästöarvoja prätkän kiisselimoottorille on olemassa. Mutta päästöihin tuo homma kaatuu, jos kaatuu. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: TimppaX - 11 Lokakuu 2010, 14:59:31 Se riippuu.. Päästökysymys menee aihion vuosimallin mukaan. Eli monet nykydieselit, esmesten aggregaateissa täyttävät normit, mutta kun niitä ei ole mitattu&tyypitetty liikenteeseen, niin se ei käy. Tällöin pitää valita pyöräaihio, jolla on ikää "riittävästi", jolloin sen ensirekisteröintipäivä ratkaisee mahdolliset päästövaatimukset.
Tämähän on tuttu sivusto? http://dieselbike.net/ (http://dieselbike.net/) Näitä hD-pohjaisia on tehty vuosia ennen OCC:n äjien version tekoa "maailman 1. dieselcustom" (http://www.dieselbike.net/currentconversions/harley1&2.jpg) Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: eastway - 11 Lokakuu 2010, 16:48:30 http://uralroikka.net/sivut/?p=207#more-207 (http://uralroikka.net/sivut/?p=207#more-207) - Diesel Bun Burner 1500 juttu
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 30 Lokakuu 2010, 12:49:52 No tuskinpa se päästöihin kaatuu, kun se Saksassa hyäksytään (v.m. ennen 2000).
Helpointa olisi tilata sieltä, sais TYV-paperitkin mukaan, joten homma ei voi kaatua, mutta kun se on niin pirun kallista. Että sen takia.... ::) Well, saisko lisää kommentteja asiantuntijoilta ? Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Kokkonen - 02 Marraskuu 2010, 12:26:25 Custombike 6/2010 lehdessä on juttu pyörien diiselöinnistä. Mies nimeltä Heiko Fleck on tehnyt useitakin ko muutioksia, Triumphin Speed Tripleen, Harrikkaan, yms...
Pitääpä lukaista artikkeli, josko sieltä löytyisi jotain apuja. Tässä linkki ko miehen blokiin, jossa joitain esimerkkejä: http://dieselmotorrad.blogspot.com/2010_03_01_archive.html (http://dieselmotorrad.blogspot.com/2010_03_01_archive.html) EDIT: Leitner käyttää ilmeisesti Hatz:in dieseleitä, kuten moni muukin. Hatzilta nöytyy mm 97/68 EG todistukset ((teilläkin) liikkuvat työkoneet?) http://www.hatz-diesel.com/index.php?id=171 (http://www.hatz-diesel.com/index.php?id=171) Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 02 Marraskuu 2010, 16:23:54 Kiitos vastauksesta. Leitner käyttää Yanmar-yksipyttysiä dieselkoneita. 10 hp, sama kuin orggismoottorin tehot, kun kysymyksessä on Suzuki GZ:n dieselöinti. Muita aihioita hän ei käytäkään.
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Kokkonen - 02 Marraskuu 2010, 19:17:21 Lueskelin lehteä, mutta ei siitä paljon tähän asiaan irronnut. Speed Triplen vuosimallia en tiedä, siinä on Lombardian tubo diesel, katsastettu. Harley oli -84 siinä myös saman valmistajan kone kuten myös M72. Mutta noissa vanhemmissa ei ainakaan ollut mitään onglemaa katsastuksessa.
Myös jotain kiinalaista 800cc konetta käytytään dieselöinneissä. Sommer valmistaa edelleen Enfieldin rungolla dieseleitä (Hatz) kuten myös Leitner (tosiaan Yanmar L100AE) Suzukin runkoon ( yhdessä teksissä luki että tyyppi olisi Marauder?). Netin tekstejä tavaillessani sain käsityksen että nämä pysyvät valmistamaan edelleen EU:n piensarja hyväksynnän perusteella uusia diesel-moottoripyöriä (?). Tällaisessa tapauksessa paikallinen asiantuntija hyväksyy ajoneuvon (piensarjana) tiekäyttöön. Saksassa asiantuntijat ovat TÜV ja DEKRA. Sama juttu omavalmisteessa. Eli pitäs onnistua Suomessakin (kuulin naurua...) Liekö niin, että diesel moottoripyörälle ei ole olemassa varsinaisia direktiivejä päästöjen osalta? Kannattaiskohan ennen muutosta asiaa kysäistä katsastusasemalta? Sinne pyörä kuitenkin pitää viedä näytille. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 02 Marraskuu 2010, 19:27:26 ..... Sommer valmistaa edelleen Enfieldin rungolla dieseleitä (Hatz) kuten myös Leitner (tosiaan Yanmar L100AE) Suzukin runkoon ( yhdessä teksissä luki että tyyppi olisi Marauder?). Oikein, se on Suzuki GZ 125cc Marauder Netin tekstejä tavaillessani sain käsityksen että nämä pysyvät valmistamaan edelleen EU:n piensarja hyväksynnän perusteella uusia diesel-moottoripyöriä (?). Tällaisessa tapauksessa paikallinen asiantuntija hyväksyy ajoneuvon (piensarjana) tiekäyttöön. Saksassa asiantuntijat ovat TÜV ja DEKRA. Sama juttu omavalmisteessa. Eli pitäs onnistua Suomessakin (kuulin naurua...) Liekö niin, että diesel moottoripyörälle ei ole olemassa varsinaisia direktiivejä päästöjen osalta? Kannattaiskohan ennen muutosta asiaa kysäistä katsastusasemalta? Sinne pyörä kuitenkin pitää viedä näytille. No se on just kysymysasettelun ydin - pitääkö viedä näytille ? Dieselmoottorin päästöistä moottoripyörissä ei lue missään mitään, ei lue että bensamoottorin tilalle ei sais laittaa dieselkonetta, ei lue että on pakko käydä katsastamassa jos moottorin teho ja voimasiirto ei muutu, jne, jne... En löydä mikään pykälää jossa selvästi sanotaan että pitäisi muutoskatsastaa. Onko mahdollista että on olemassa tämmönen porsaanreikä ? ;D ??? :o Ja vielä, tiesittekö että moottoripyörästä jossa on dieselmoottori ei makseta dieselveroa ;D voi mikä kauhee moka virkamiehiltä... Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Kokkonen - 03 Marraskuu 2010, 10:51:53 Näköjään taas innoissani eksyin aiheesta ja alkuperäinen kysymys jai taka-alalle. :)
Ja olen aina pitänyt koneen vaihtoa sellaisena toimenpiteenä, että konttorille pitäis mennä. Meneekö, se olkoon jokaisen oma asia. Nyt liikun taas alueella jossa mun pitäis olla varovainen, mutta muutoskatsastuksesta löysin täältä MMAF:n foorumilta seuraavaa tekstiä jolloin tulisi käydä muutoskatsastamassa: Lainaus •Ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos. Ahtimen asentaminen tai tehoputken eli ”sliparin” vaihtaminen vaatii siis muutoskatsastamista, sensijaan pelkkä ilmanputsarin tai kaasutimen mallin vaihtaminen ei. •Ajoneuvon moottorin vaihtaminen samanlaiseen jos moottorissa on yksilöintietiedot, esim. meistetty sarjanumero lohkossa. Muuttuuhan tuossa ainskin koneen iskutilavuus, se on muutenkin poikkeava, koneen sarjanumero muuttuu, prossiakin menee vaihdon myötä jonkin verran (ei saanut excel laskuria auki, mutta olisko vähintään 14% menetys...?) Jos tämä on vanhaa tietoa, niin nuo ohjeet pitää sitten päivittää. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 03 Marraskuu 2010, 11:04:08 Taitaa olla osittain vanhaa tietoa, koska nyt äsken voimaantulleessa asetuksessa ei puhuta enään moottorin kuutioista van sen TEHOSTA. Jos teho ei muutu moottorinvaihdossa, ei tarvitse katsastaa. Ja moottorin sarjanumeroista ei puhuta mitään.
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Santtu - 03 Marraskuu 2010, 11:21:25 Taitaa olla osittain vanhaa tietoa, koska nyt äsken voimaantulleessa asetuksessa ei puhuta enään moottorin kuutioista van sen TEHOSTA. Jos teho ei muutu moottorinvaihdossa, ei tarvitse katsastaa. Ja moottorin sarjanumeroista ei puhuta mitään. En muista säädöstä varmuudella, luultavasti asetus ajoneuvojen rekisterööinnistä (saa etsiä jatarkistaa), mutta jossain säädetään varmuudella, että jos rekisteriin merkityt tiedot muuttuvat niin pitää muutoskatsastaa (pl istuinpaikkaluvun muutos 1:stä kahteen tai toisinpäin). Rekisteriin on merkitty mm. käyttövoimalähde (bensiini, diesel, sähkö, sianpieru etc), kuutiot, identifiointinumerot jne. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: -Teme- - 03 Marraskuu 2010, 12:36:36 Mun mielestä mikään ei vapauta muutoskatsastusvelvollisuudesta
Tuosta muutoskatsastuksesta vapauttamisesta on omat säädökset, joissa luetaan vähäisiksi muutoksiksi katsotut asiat joita ei tarvitse muutoskatsastaa Lainaus Valtioneuvoston asetus Diesel moottorin vaihto vaikuttaa kaikkiin noihin kohtiin joista jo yksikin luetaan muutoskatsastuksen alaiseksi toiminnaksiajoneuvojen hyväksynnästä 4 luku Muutoskatsastus 25 § Muutoskatsastusvelvollisuus Ajoneuvolain 61 §:n 2 momentissa tarkoitetuksi ajoneuvon tilapäiseksi tai vähäiseksi muutokseksi, joka ei edellytä muutoskatsastusta, katsotaan seuraavia muutoksia vähäisemmät muutokset: g) ajoneuvon varustaminen iskutilavuudeltaan tai muutoin alkuperäisestä poikkeavalla moottorilla taikka ajoneuvon pakokaasujärjestelmän tai käyttövoiman muutos; joku toinen korjatkoon jos olen väärässä Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Kokkonen - 03 Marraskuu 2010, 12:46:48 Nuo mun lainaukset oli tuolta Milloin moottoripyörä pitää muutoskatsastaa (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0), juttu vuodelta 2007.
Näköjään Suomessa käyttövoimaveroa (ent dieselvero) ei tarvitse maksaa moottoripyöristä, ei sähkösellaisistakaan. Aiheeseen jotenkin liittyen: Saksan sivulta sain kans sen käsityksen ettei dieselmoottoripyörälle olisi (varsinaisia) pakokaasusäännöksiä, ainaskaan (omaan maahan tarkoitetun) piensarjan tai omavalmisteen kyseessä ollen. Sarjavalmisteisia ei ole Saksaankaan tuotu 2005 jälkeen. 2007 tuli uusi Euro 3 säännös ja Sommer sai 462-mallinsa hyväksytettyä testeissä, joten se on myytävissä ja rekisteröitävissä muihinkin EU-maihin. Saksaan rekisteröityyn tuota Euro 3:sta piensarjalta tai omavalmisteelta ei olisi vaadittu. Sommer Diesel (http://www.motorradmanufaktur.de/index.php?main=462) Edit: typot Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 03 Marraskuu 2010, 18:27:50 Kiitoksia, hyviä kommentteja ! ;)
Ei siis muuta kuin kiltisti muutoskatsastukseen sitten... :-\ Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Kokkonen - 07 Marraskuu 2010, 09:16:12 Jos pakokaasuvaatimuksia ei ole aiemmin ollut puristussytytteisellä moottorilla varustetulle moottoripyörälle, niin uudessa EU-parlamentissa hyväksyntäkierroksella olevassa asetuksessa sellaiset kyllä ovat.
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 07 Marraskuu 2010, 13:36:36 Joo, kohta luovuus ja rakentelu on tapettu tyystin >:(
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: TimppaX - 07 Marraskuu 2010, 18:40:46 ei kun vaan kiiruulla tekemään/ostamaan dieselhäkkärää ;D
Oman projektin koneen tilluutin suoraan Kiinasta, kun sitä ei eu-roopasta kohtuudella saanut hankittua. Käyttövoiman muutoksen takia pitää käydä konttuurilla ja usein dieselöinti edellyttää runkomuutoksia, että se kone mahtuu runkoon. Heiko on eräänlainen alan guru. Kannattaa kysellä häneltä. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 07 Marraskuu 2010, 19:02:20 ei kun vaan kiiruulla tekemään/ostamaan dieselhäkkärää ;D Oman projektin koneen tilluutin suoraan Kiinasta, kun sitä ei eu-roopasta kohtuudella saanut hankittua. Kerro mikä projekti sinulla on, kiinnostaa paljon ! 8) Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: TimppaX - 08 Marraskuu 2010, 17:13:37 http://kerubit.palaios.com/?cat=9 (http://kerubit.palaios.com/?cat=9)
(http://palaios.com/kerubit/wp-content/uploads/05012009001.jpg) Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 08 Marraskuu 2010, 21:21:31 Hieno projekti, toivottavasti menee oikein hyvin ! ;)
Tällainen linkki voisit laittaa tonne teidän sivuille, http://www.dieselwiesel.de/ (http://www.dieselwiesel.de/) hivenen kevyempi mopo ja samoin moottori ;) Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 31 Tammikuu 2011, 17:07:55 Prkl !! :-X Varmuuden välttämiseksi soitin katsastusasemalle ja tiedustelin että voiko tämä projekti kaatua vielä jonkun idioottipykälän ansiosta.
Voi se. Katsastusmies soitteli ympäri maata, ja kertoi sitten että se kaatuu kolmeen pykälään : 1, Päästöt 2, Liian suuri iskutilavuus (vaikka uudessa asetuksessa ei puhuta kuin tehoista, AKE katsoo kuitenkin että iskutilavuutta ei saa kasvaa enemmän kuin 25%) 3, Pitää olla moottoripyörille tarkoitettu moottori, muuta ei saa laittaa. Tämä homma onnistuu vain ja ainoastaan jos saa tieliikenneministeriöltä erikoisluvan. On se NIIN väärin... :'( Minusta tämä on erinomainen ja ympäristöystävällinen hanke. Jos ajaa salaattiöljyllä, tuleeko päästöjä ?? ja "moottoripyörille tarkoitettu moottori"...tällaista en muista lukeneeni missään. Pitäiskö tästä tehdä MMAF:in kanssa piloottiprojekti ? :-\ Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Hemuli - 31 Tammikuu 2011, 17:49:54 Katsastusasemalle soittelu on vähän kuin lottokoneen pyörittäminen, joka kerta tulee eri tulos.
Vai että moottoripyörään tarkoitettu moottori - mitähän sekin mahtaa vastaajan mielestä tarkoittaa? Onko se sama kuin että laivoissa pitää olla erityisestä kelluvasta laivametallista valetut lohkot tai sitten lentokoneessa lentokonealumiinista ;D... Ei se palotapahtuma juuri välitä mitä siinä ympärillä on - neljä vai kaksi pyörää. Samoin toi tilavuushomma. Jos tehorajat alittuu ja moottorin paino mahtuu pyörän kokonaispainon sisään niin että kuskillekin jää vielä tilaa niin ei siinä mitään. Ainoa mikä tossa edelleen pitää paikkansa on ne päästöt. Ja siitäkään ei oikein pääse yli eikä ympäri vaikka koneen mukana tulisi vaikka minkälaiset paperit, ne kun eivät mitenkään liity ko. moottorin käyttöön moottoripyörän voimanlähteenä. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 31 Tammikuu 2011, 18:47:06 Niin , katsastusmiehenkin mukaan esteet olivat mielettömiä. ;D
Päästöistä sitten : jos kaataa biodieseliä tankkiin, millaiset päästöt tulee ? Onks kellään mittään tietoja ? ??? Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: TimppaX - 31 Tammikuu 2011, 21:23:56 Katsuri ei tiiä mitään, kielsi varuilta: Oulunsalossa(?) on katsatuskonttori, jonka pääjehulla (omistaja?) on itellään dieselpyörä, taitaa tietää vähän enemmän ja paremmin, miten homma menee. Päästöt jne jne menee aihion vuosimallin mukaan. Eli riittävän vanhalla ei ole niin mitään päästörajoja. Tuttu teki kylmäkompuran dieselkoneesta rautaperse-ajopyörän : http://uralroikka.net/sivut/?p=207#more-207 (http://uralroikka.net/sivut/?p=207#more-207)
Kehno, kun en nyt muista sen katsastuskonttoridieselpyöräilijän nimeä/yhteystietoja. Iteasiassa niitä on sielä Oulun seudulla useampia, osa ite tehtyjä. Kellä kontakteja? Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 31 Tammikuu 2011, 21:48:47 Loistava juttu, kiitos TimppaX ! 8)
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Hemuli - 31 Tammikuu 2011, 21:57:04 Sitä en epäile etteikö tuollainen kaupan dieselmoottori läpäisisi päästöjä, ihan sama mitä sinne tankkiin kaataa. Mutta mitkä ovat dieselkäyttöisen moottoripyörän päästörajat? Toinen mikä voi tuottaa harmaita hiuksia on meteli, dieselikoneesta kun saattaa tulla jonkin verran enemmän mekaanista ääntä ja moottoripyörässä ei ole koppaa ympärillä vaimentamassa sitä.
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 31 Tammikuu 2011, 23:10:36 No, runko on vm 1998, ei silloin vielä niin tarkkoja oltu desibellien kanssa kuin nyt...
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Hemuli - 01 Helmikuu 2011, 11:45:43 1998? No eihän se tuosta enää paljon vaikeammaksi voi mennä - korkeintaan että pyörä olisi tyyppihyväksyttyä mallia...
Kopio tuolta toisesta keskustelusta: Lainaus B. Muut kuin tyyppihyväksytyt moottoripyörät Meluvaatimusten täyttyminen voidaan osoittaa mittaamalla. Äänenvaimentimen E-merkintää ei vaadita (toki sellainenkin kelpaa). Ensisijainen mittaustapa on ns. staattinen mittaus, joka voidaan suorittaa kaikilla katsastuskonttoreilla. Mittauksen aikana moottorin kierrosluvun on vastattava 1/2 maksimitehon kierrosluvusta, minkä jälkeen kaasu käännetään nopeasti täysin kiinni. Desibelimittari sijoitetaan 0,5 metrin päähän pakoputkesta 45 asteen kulmaan. Jos staattisen testin raja-arvo ei ylity, moottoripyörä hyväksytään muutoskatsastuksessa. Raja-arvot ovat: •Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 106 dB(A) •1.1.1992 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 103 dB(A) Jos staattisen mittauksen raja-arvo ylittyy, peli ei välttämättä ole vielä menetetty, vaan siirrytään toissijaiseen mittaustapaan, ohiajomittaukseen. Siinä ajetaan rauhallisesti viivalle, jonka kohdalla kaasu avataan kokonaan ja kiihdytetään 20 metrin matka, jonka jälkeen kaasu suljetaan täysin. Mittaus tapahtuu 7,5 metrin etäisyydeltä sivusuunnasta ja molemmilta puolilta. Jos ohiajotestin raja-arvo ei ylity, katsastus hyväksytään huolimatta siitä, että kohdassa 1. mainitun staattisen testin raja-arvo ylittyisikin. Uuden lain mukaan raja-arvo ohiajotestille on kaikki laissa mainitut seikat huomioon ottaen pyörän käyttöönottoajankohtana sovellettu ohiajotestin raja-arvo + 5 dB(A):•Ennen 1.1.1992 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 500 cc) 91 dB(A) •1.1.1992 - 30.9.1995 käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 87 dB(A) •1.10.1995 tai sen jälkeen käyttöönotetut moottoripyörät (yli 175 cc) 85 dB(A) Jos staattisen testin raja-arvo ylittyy, mutta ohiajotestin raja-arvo ei ylity, suoritetaan uusi staattinen testi, jonka tulos kirjoitetaan rekisteriotteelle ja se toimii valvonta-arvona tien päällä. Jos ohiajotesti menee läpi, staattisen testin tulos saa olla mitä vain. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 01 Helmikuu 2011, 12:05:30 Eli oletko Hemuli sitä mieltä että dieselkone vaan roheasti runkoon ja sitten Olunsalon suuntaan katsastamaan ?
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Röpöttäjä - 01 Helmikuu 2011, 21:04:22 Ja riittävän vanhaan vehkeeseen niin hiukkaspäästöille ja CO:lle ei ole rajaa. Rekisterissä oleva mopo ja muutoksena on moottorin ja käyttövoiman muutos. Taitaapi olla -88 ja vanhempi runko ja vaihda vain moottori ja jätä orkkis vaihdelaatikko niin ei % karkaa muutettujen osien osalta yli 50%.
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Hemuli - 02 Helmikuu 2011, 08:33:57 Eli oletko Hemuli sitä mieltä että dieselkone vaan roheasti runkoon ja sitten Olunsalon suuntaan katsastamaan ? Mistä niin päättelit? Lähinnä olen sitä mieltä että melkoisen uusi on tuo kantapyörä, saattaa seurata monenlaista harmia päästöjen ja metelin kanssa... Tietty kaikki on mahdollista, kannattaisi ehkä lähteä selvittämään minkälaisilla moottoreilla ja minkäikäisiin runkoihin noita on Suomessa tehty. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: TimppaX - 03 Helmikuu 2011, 14:32:37 Tointaa muistaa, että massa kasvaa myös, eli oman turvallisuuden vuoksi hitu tykymmät jarrut voivat olla asiaa.
Nonnih: kontaktia Oulun seudun Terwamotoristien kautta http://www.terwamotoristit.net/ (http://www.terwamotoristit.net/) Mikäs runko tämä on? (http://www.matkaendurot.net/raimo/kesa2005/terwa01.jpg) mä melkein tiiän, kuka arvaa okein? Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Hemuli - 04 Helmikuu 2011, 09:31:27 Jos tää ei ole kompa niin sanoisin että Dnepr? ::)
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 04 Helmikuu 2011, 10:11:37 Kiitos TimppaX, mutta sivujen kautta ei löytynyt kontaktia, ne oli osittain tyhjät... :-\
Niin olisko sittenkin Dnepr ? :D Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: shoveltimppa - 04 Helmikuu 2011, 13:26:03 No onhan tuolla tervamotoristien sivuilla webbimasterin ja kerhon sihteerin meiliosoitteet. Eiköhän sitä kautta pitäisi lisätietoa löytyä... ::)
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 04 Helmikuu 2011, 17:23:20 No noilla sivuilla s-postilinkkiä ei auennut kun kokeilin... ??? Pitänee yrittää myöhemmin uudestaan...
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: shoveltimppa - 04 Helmikuu 2011, 18:06:45 Vieppä hiirulainen siihen linkin päälle, niin näet näytön vasemmassa alakulmassa s-postiosoitteen eli risto.nurmi@oulu.fi
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 04 Helmikuu 2011, 18:46:44 voe, tämä tekniikka.. ;D kiitos ja kumarrus
Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 06 Helmikuu 2011, 16:26:11 ... Oulunsalossa(?) on katsatuskonttori, jonka pääjehulla (omistaja?) on itellään dieselpyörä, taitaa tietää vähän enemmän ja paremmin, miten homma menee. Päästöt jne jne menee aihion vuosimallin mukaan. Eli riittävän vanhalla ei ole niin mitään päästörajoja... Yep, nyt tärppäs ! ;D Nyt löysin sen diesel-gurun, katsastusaseman omistajan valepuvussa (?) ;) En laita puhelinnumeroa eikä s-postiosoitetta tänne, koska en älynyt kysyä lupaa, mutta niitä saa tietysti yv:llä minulta jos tarvitsette. Hän sanoi heti, että puheet siitä että pitäisi olla moottoripyörälle tarkoitettu moottori on ihan huuhaa. Myös tehon suhteen hän oli sitä mieltä, että pitäisi onnistua, mutta hän tarkastaa asian. Ja lopuksi päästöistä : Ei ole mitään määräryksiä moottoripyörän DIESELmoottorin päästöistä. Joten hän lupasi käydä pykälät läpi ja palaa asiaan kun tieto on löydetty ;) Toivossa on hyvä elää. Kirjoitan heti kun saan lisätietoja. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: TimppaX - 06 Helmikuu 2011, 17:14:24 Asiantuntija osaa.
Vielä kun ne saisi kootusti paperille, että voisi lopulta konttorille mennessään laittaa kättäpidempää katsurille käteen. Ja puhelinnumero mukaan, niin voi ite keskittyä juomaan aseman tarjoamaa kahvia ja selailla vuoden vanhaa Tuulilasia ootellessaan? Mä voin konsultoida, jos joku tahtoo sotkeutua moottorintilluuseen Kiinasta. Niin tuossa kuva pyörässä on enimmät osat Dnepristä ja kone on Deutz (-Fahr - just se traktori/työkonetehdas) Se moottori kestää käyttöä, painaa, on iso, eikä ole mikään keirroherkkä tehomylly, mutta kuuleman mukaan vääntöä riittää sitten senkin eestä. Mersun Smartin koneita käytetään kanssa noissa. Joidenkien ulkomiasten rakentelijoiden märkä päiväuni on Subarun bokserinelikko. Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: leppis - 13 Heinäkuu 2012, 11:02:13 Hop Hop Hop
nostetaanhan vähän aihetta esiin, kun löysin internetin syövereistä tämän foorumine ja aiheen joka on itselle ajankohtanen Eli tavotteena olisi -89 transalppi dieselöidä ja tehdä oikea matkaenduro... haaveena olis mahdollisesti hommata intiasta romuenkeli dieselillä, tahi sitte jostain lähempää vastaava moottori ja sovittaa se tuohon alpin runkoon. Mutta nää suomalaisviranomaisten vaatimukset on melkolailla kysymysmerkkejä, joten jos nyt sitte joku on jotain vastausta saanut ja osaisi etiäpäin neuvoa niin uteliaana kuuntelen. tietenki jos täälä länsiuudella maalla jollakulla olis samanlaisia prokkiksia suunitteilla / tehtynä niin kävisin mieluusti katselemassa -leppis- Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: Peter - 13 Heinäkuu 2012, 11:28:24 Älä osta romua Intiasta - sellainen projekti kestää ainakin puoli vuotta, etkä tiedä mitä sieltä tulee. Noin viidelläsadalla eurolla saat heti kaupan hyllystä tuliterän dieselin, kiinalainen Yanmarin kopio, 410cc. Kestää varmasti ihan hyvin, ja varaosatilanne on hyvä.
Lycka till 8) Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: TimppaX - 14 Heinäkuu 2012, 11:29:23 Hollannista saisi valmiita, tai siis tehdas joutu laittaan lapun luukulle, kun niiltä loppu rahat ja osatoimittaja teki konkan.
Smartin kone ja variaattoriveto: http://www.trackdiesel.com/ (http://www.trackdiesel.com/) Otsikko: Vs: Dieselöinti Kirjoitti: leppis - 14 Heinäkuu 2012, 21:56:23 Hollannista saisi valmiita, tai siis tehdas joutu laittaan lapun luukulle, kun niiltä loppu rahat ja osatoimittaja teki konkan. Smartin kone ja variaattoriveto: http://www.trackdiesel.com/ (http://www.trackdiesel.com/) Juu, toivon ettei itelle käy samalla tavalla, siksi siis koitan pikkasen pienemmällä budjetilla selvitä. ja kyllä , yanmarin kopiokoneita joskus jopa kaupanneena tiedän nuo, tuossa intian romuenkelissä houkuttaa ajatus helppoudesta. Laatikko ja koneisto kun tulisi samassa paketissa niin niiden keskinään sovittaminen jäisi pois. Olkoonkin että prosentteja tulee, mutta tuleeko niitä niin paljon että sillä on jotai merkitystä johonkin ? Ja kun kerran on tuollasella intialaisella dieselillä ajanu , tai oikeammin useammankin kerran, niin se vaan tuntu äärettömän hyvältä :P |