Otsikko: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 Marraskuu 2010, 11:48:12 Löysin .orgin kautta tällaisen linkin:
http://www.koeajot.com/blogi/nyt-vttu-riittää (http://www.koeajot.com/blogi/nyt-vttu-riittää) Jännittävää kyllä, minusta tuntuu täsmälleen tuolta. Miten muiden lukijoiden laita on? Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: hirvenjalka - 05 Marraskuu 2010, 12:56:57 Hieno avautumien ja hienoja pointteja selkokielellä. Tänä päivänä panostetaan työturvallisuuteen, liikenneturvallisuuteen ja kaikkeen turvallisuuteen, mutta kuten tekstissä mainittiin "Aina, kun pelissä on inhimillinen tekijä, tapahtuu vahinkoja, ja niiden seurauksena joku saattaa menettää henkensä". Tämä pitäisi muistaa miettiessa noita s--tanan nollatoleransseja. Esim. rakennusteollisuudessa on työmiehet alkaneet salailemaan työtapaturmiaan ettei TR-mittauksen pisteet ropisis alaspäin ja herrat suuttuis... sairasta! Perhetuttu alkoholisti teki muutama vuosi sitten itsemurhan rekkaa päin ajaen, siinä ei olis alkolukot tai promillerajat paljoa auttaneet... Jos joku haluaa tuollaisen munattoman teon tehdä, sitä ei tämä valvova yhteiskunta pysty estämään. Ja taas vituttaa....
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: hakki - 05 Marraskuu 2010, 15:10:23 On hienoa että joku on kirjoittanu minun ajatukset ;D
Ainoa mikä puuttui on toteamus, että jos alennetaan nopeusrajoituksia saavuttaaksemme 'nolla toleranssin' niin kuoleehan ihmisiä jo vanhuuteen tuolla liikenteessä >:( Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Santtu - 05 Marraskuu 2010, 15:16:56 Vanhukset ja itsemurhat kiellettävä lailla!
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: monni - 05 Marraskuu 2010, 20:06:35 no eikös pari lasta syntyny tänä kesänä autoon ja laitetaan alullekkin useita, joten "toleranssi" taitaa oikeasti olla jo plus puolella ;D
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Kokkonen - 05 Marraskuu 2010, 23:11:42 Se on hyvä kolumni. Mihin on tuon kaltainen maalaisjärjen käyttö hävinnyt hallinnosta?
Jollekin kallonkutistajalle olisi tutkimissarkaa siinä, miksi suomalainen vallankäyttö johtaa toisen kyykyttämiseen. Oliko Koskela todella ainoa mallikelpoinen suomalainen johtaja? Miksi Suomi haluaa olla mallioppilas ulospäin ja mutta kansalleen alistaja? Heikko itsetunto...onko se suomalaista kansanperinnettä ja kulttuuria? (Edit typo) Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: MakeH - 06 Marraskuu 2010, 12:52:07 Ja tohon on vielä lisättävää yksi asia joka mua hämmästyttää tossa yksityisen polttomoottorin käytössä, ja sen rajoittamisessa.
Jos fossiilisista polttoaineista , siis niiden käytöstä saatavat verorahat pitäis repiä jostain muualta, se tarkoittais sitä, että tulovero, ALV, tai joku muu maksu nousisi järkyttäviin lukemiin. Tai sitten nämä lesehuulet joutuisivat maksamaan ihan itse humanististen tieteiden 30-vuotiset opintonsa. Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Kokkonen - 07 Marraskuu 2010, 10:34:59 Viitaten tuon kolumnin tekstiin Suomen nopeusrajoituksista ja niiden järkevästä tasosta niin voin todeta että en ole missään muussa maassa kokenut niin tahmeaa ja joustamatona liikennettä kuin Suomessa. Pääkaupunkiseutu on poikkeus, mutta siihen se loppuu.
Suurelta osaltaa tahmeuteen vaikuttaa juuri nuo alimitoitetut nopeusrajoitukset, mutta myös tiellä liikkujien kyvyttömyys havainnoida muuta liikennettä. Kaistoja tiellä saattaa olla usieitakin, mutta niitä blokkaavat omissa ajatuksissaa ja maailmoissaan ajavat, jotka ovat ryhmityneet vasemalle heti kun on mahdollista, vaikka itse kääntyminen tapahtuisi jossain kilometrien päässä. Tyypillistä on myös se että suomalaiselle kasvaa sarvet päähän kun lähdetään tien päälle. Siellä muut liikkujat ovat vihollisia joiden vapaata liikkumista pitää koittaa vähintäänkin häiritä. Joustavuutta ja kohteliasuutta esiintyy vain poikkeustapauksissa. Tämä on varmana osaltaan tulosta kolumnissa mainitusta liikennevalistuksesta; pelottelua, uhkailua ja naurunalaiseksi tekemistä. Asun Saksassa. Liikun keikkahommissa jonkinverran maailmalla ja täällä Keski-Euroopassakin on tullut jokunen kilometri ajettua, joten kontrastia on. Suomen liikenne ei ole mallikelpoista, toivottavasti siitä ei havitella vientituotetta mutta sensijaan sen puutteet otettaisiin vakavaan harkintaan ja suoritettaisiin oikeansuuntaisia korjaavia toimenpiteitä. Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Santtu - 08 Marraskuu 2010, 11:48:21 Lainaus käyttäjältä: http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/1135261486108 Tutkimus: Väsyneet kuskit syynä joka kuudenteen kuolonkolariin USA:ssa Arviolta joka kuudes kuolonkolari Yhdysvalloissa johtuu kuljettajan väsymyksestä, kertoo maanantaina julkaistu tutkimus. Määrä on nelin-viisinkertainen aiempaan arvioon verrattuna. Tutkimuksessa analysoitiin Yhdysvaltain tieturvallisuudesta vastaavan viranomaisen National Highway Traffic Safety Administrationin (NHTSA) onnettomuuksista keräämiä tietoja vuosilta 1999–2008. Vuonna 1994 tehdyssä vastaavassa analyysissä väsymys oli päätekijä vain 3,6 prosentissa kuolinkolareista. Yhdysvaltain autoliiton teettämässä tutkimuksessa selvitettiin myös kuljettajien arviota omasta valppaudestaan. Kyselytutkimuksessa 41 prosenttia kuljettajista myönsi torkahtaneensa ratissa jossain vaiheessa elämäänsä. Alttiimpia rattiin torkahtelijoita ovat miehet ja teini-ikäiset nuoret. Tutkimukseen haastateltiin kahtatuhatta yli 16-vuotiasta. Tutkijoiden mukaan kuljettajien väsymyksen sekä onnettomuuksien suhdetta on tutkittu kunnolla viimeksi yli 15 vuotta sitten. Sen jälkeen asia on unohdettu eikä se ole ollut esillä liikennevalistuskampanjoissa. Suurin yksittäinen tekijä Yhdysvaltain kuolonkolareihin on yhä rattijuoppous, joka on syynä noin 32 prosenttiin tapauksista. Aivan sen kannoilla (31 prosenttia) on ylinopeus. Lainaus käyttäjältä: http://www.hs.fi/talous/artikkeli/1135261484053 Järjestöt: Biopolttoaineet lisäävät metsäkatoa ja kasvihuonepäästöjä EU:n suunnitelma lisätä biopolttoaineiden käyttöä uhkaa lisätä kasvihuonepäästöjä, varoittavat ympäristöjärjestöt. Yhdeksän järjestön yhteisessä raportissa arvioidaan, että kasvava biopolttoaineiden kysyntä johtaa siihen, että noin Irlannin kokoinen ala metsää raivataan pelloiksi ja plantaaseiksi. EU on asettanut tavoitteeksi, että vuonna 2020 liikenteessä käytettäisiin kymmenen prosenttia uusiutuvia polttoaineita joko biopolttoaineina tai uusiutuvilla keinoilla tuotettuna sähkönä. Useimmat EU-maat ovat jo laatineet kansalliset suunnitelmat siitä, miten tavoitteeseen päästään. Jopa 9,5 prosentin osuus tavoitteesta tulee niiden perusteella biopolttoaineista. Raportin laatijoiden joukossa ovat muun muassa ympäristöjärjestöt Greenpeace, Birdlife International ja Friends of the Earth (Maan ystävät). Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: squid - 08 Marraskuu 2010, 12:06:27 Moro vaan. Huomasinpa että tänne oli joku laittanut tuon pärinän, joka mun näppäimistön kautta Intterin Nettiin päätyi. Kiitos linkittämisestä ja kommenteista. Hauska huomata, etten ole yksin ajatuksineni. Lisäkommentteja (pos/neg) saa myös laittaa ja ihan vaikka suoraa palautetta, jos siltä tuntuu vaikka tuonne jos ei tähän kehtaa: (petri ät rokrok.net).
Ja nuo perhanan biopolttoaineet, siinä on myös melkoisen avautumisen paikka. Porukkaa nääntyy nälkään, ja täällä (Brysselissä) päätetään että olisikin kiva, jos viljeltäisiin polttoainetta eikä vaikkapa ruokaa. Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: annek - 08 Marraskuu 2010, 17:06:31 ^Jos pyrit eduskuntaan, äänestän varmasti 8).
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: eastway - 09 Marraskuu 2010, 23:21:00 Muutosten ajajalla on aina oma lehmä ojassa. Liikennepolitiikan muutoksia johdetaan tarkoitushakuisesti ja kustannusvastuun periaate on kaikonnu ajat sitte. Virallinen koneisto on demagoogien kusettaamaa. Osin koneisto keksii jo itse itselleen oikeutusta. Aloitettas vaikka siitä että asiat valmistelee sellainen taho joita päätös koskee ja kuka sen maksaa - oltais kai jo melkeen maalissa. Kyky tuntea empatiaa on kai este virkamiesuralle...
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: PeWe/WHMC - 10 Marraskuu 2010, 20:25:51 ÄÄRETTÖMÄN UPEAA TEKSTIÄ!
Tuohon ei ole oikeastaan muuta lisättävää kuin: täytynee muistaa että ihmiset, jotka näitä asioita ajaa ja on päättämässä ovat usein niin kaukana reaalimaailmasta etteivät he tajua "normi" elämästä hevonpaskaa. Jostain ihmeen syystä Suomi on AINA ensimmäisenä huutamassa HEP, kun mietitään jotain vitun kurkun käyryyttä, moottoripyörien rakentelun rajoittamista tai jotain muuta niin helvetin tärkeää. Tämä sama porukka nauttii kohtuullista liksaa ja etuja, sekä ainakin mikäli iltapäivä lehtiin on uskomista ajelevat/ajeluttavat huoria taksikorteilla. Tokihan veromarkoilla maksetuilla sellaisilla(siis taksikortti). Helppoahan se on paasata julkistenkäytöstä ja ekolookisuudesta, kun asuu stadissa, tai sitten vaan hyppää taksiin veronmaksijien piikkiin tai sitten sanoo Virtaselle että kuskaas mut sinne minne oon menossa, ja verorahoilla tämäkin. Kuinkahan kauan me Suomalaiset olemme kontillamme perseeseen vedettävinä. Pitäsköhän ettiä se kuuluisa Talvisodan henki vintiltä ja tehrä jotain, vai kaivetaanko vaan luistovoiteet sekä polvisuojat ja pysytään lattialla? Ei muuta kun pitkää keulaa kaikille! T:Paksu-Pewe ;D Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: PeWe/WHMC - 10 Marraskuu 2010, 21:01:05 Ai niin, eikös Suomessa ole ilmaisun vapaus? Moottoripyörän rakentaminen on mielestäni itsensä ilaisemista.
Saattaahan se olla että olen väärässä, ei olisi ensimmäinen kerta, eikä varmasti viimeinen. PP Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Choppers_Forever - 11 Marraskuu 2010, 13:51:42 Siellä on ekonatsit voittamassa ziljuuna paikkaa Saksanmaalla... pelottavaa. Kohta tulee täyslaidallinen direktiiviä syljen kera.
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Santtu - 11 Marraskuu 2010, 23:36:29 Lainaus käyttäjältä: http://www.ts.fi/online/ulkomaat/103995.html Tutkimus: Etanolin käyttö polttoaineena lisää päästöjä STT 19.1 2010 03:38:40 Etanolin käyttäminen polttoaineena bensiinin sijasta on lisännyt hiilidioksidipäästöjä, kertoo ruotsalaisen asiantuntijaryhmän tekemä selvitys. Sen mukaan etanolin käyttö on aiheuttanut Ruotsissa 20 miljoonan tonnin ylimääräiset päästöt kymmenen vuoden aikana. Tutkimuksen tehnyt professori Sören Wibe kirjoittaa Svenska Dagbladet -lehdessä, että tulokset antavat kauhistuttavan kuvan etanolin vaikutuksista maailmantalouteen: elintarvikkeiden hinnat nousevat, polttoaineen hinta laskee ja kasvihuonekaasupäästöt lisääntyvät. Wiben mukaan kielteisiin ympäristövaikutuksiin johtaa ennen kaikkea maankäytön muuttuminen. Viljelmien valjastaminen etanolituotantoon vähentää joidenkin elintarvikkeiden tarjontaa maailmanmarkkinoilla ja nostaa samalla hintoja. Tämä puolestaan johtaa uuden viljelymaan raivaamiseen jossain muualla, jonka myötä vapautuu runsaasti hiiltä. Lisäksi etanolin tuotannosta koituu raportin mukaan suuremmat päästöt kuin bensiinin tuotannosta. Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: squid - 12 Marraskuu 2010, 08:32:07 Tuosta itseasiassa tulikin jo kirjoitettua: klik (http://liikenteesta.blogspot.com/2010/11/suuri-ymparistovedatys.html)
Aiheita tuntuu riittävän enemmän kuin aikaa kirjoittaa kaikesta. Eilen uutisoitu saksalaistuomari, joka ei anna ylinopeudesta tuomioita, koska pitää automaattista liikenteenteenvalvontaa rahastuksena ja muissa EU-maissa tieliikenteeseen hyväksytyt ajoneuvot ja niiden osat, joita ei pidetä hyväksyttyinä Suomessa tulevat nyt ensimmäisenä mieleen Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Marraskuu 2010, 10:31:32 Joo se on jännä juttu, että miksi juuri liikennepolitiikassa on tehty niin monta asiaa niin huonosti. Onhan niitä muitakin asioita pielessä, mutta liikenteeseen liittyen niitä on jotenkin hämmentävän paljon.
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: shoveltimppa - 12 Marraskuu 2010, 20:20:57 No jos eräänkin lvm:n entisen yli-insinöörin (nykyisen liikenneneuvoksen) mielipide autojen rakenteluun liityen 10 vuotta sitten oli, että "Jos niitä autojanne haluatte rakennella, niin ajelkaa niillä sitten suljetuilla alueilla, eihän golffaritkaan puistoissa pelaa", niin ei tarvitse ihmetellä miksi asiat on pielessä. Tämän kommentin sai autotekniikan opiskelija, joka kysyi jotain muutoskatsastukseen liityen... Tiedä sitten miten paljon ko. henkilö on vaikuttanut liikennepolitiikkaan muuten kuin ajoneuvoja koskevien säännösten suhteen.
Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Kokkonen - 18 Marraskuu 2010, 15:42:37 Aiheeseen löyhästi liittyen:
Santtu on postannut uutisen STT:n sivuilta etanolin haitoista bioenergiana. Luin myös Squidin linkittämän artikkelin. Tutkimuksia julkaistaan maailmassa kaikennäköisiä . Jotkut ovat puolueettomia, siis minun näkökannastani, oikeita tutkimuksia. Sitten on niitä jotka näyttävät puolueettomilta, mutta kaiken takana onkin jokin taho, yleensä tutkimuksen rahoittaja, jolle ei välttämättä olekkaan yhdentekevää, mitä tutkimus painottaa ja tekee johtopäätöksekseen. Valitettavasti taustavoimia ei suinkaan aina tuoda tutkimuksissa julki. No, asian jotenkin tiedostaneena, koitin kaivella noidenkin uutisten kohteena olevia tutkimuksia. Ja jos jotain on oppinut niin sen, että harvoin, jos koskaan asia on niin miten se meediassa esitetään. Tässä asiassa kävi nyt kuitenkin niin, että kaivelu johti vain vankempaan uskoon, että noilla mainituilla tutkimuksilla on faktoja väitteilleen. Bioenergiaa on tuotu kovin yksipuolisesti meediassa ja politiikassa esille. Tämän taas ei pitäisi yllättää ketään. Bioenergia varmaankin näytti alkujaan hyvältä vaihtoehdolta Lainaus Before the agrofuel policies came the studies: Studies about the 'global biomass potential' [5]. Together with the myth of biomass being 'carbon neutral' (with all emissions from land-conversion, agro-chemical use, etc ignored), those studies convinced policy-makers that it was possible to replace a significant proportion of oil for transport with biofuels and they could do so in a climate-friendly way. True, the full picture is more complex and from the start, many policy makers were far more interested in 'energy security' than climate change. In the US in particular, military „security‟ interests and arguments also continue to play an important role in agrofuel developments [6]. Yet without the 'feasibility studies' and the belief in carbon neutrality, it is hard to see agrofuels having attracted anything like the near-universal support amongst Northern governments. Mutta sen kokonaisvaikutuksia ei osattu ennustaa oikein. Sinisilmäisyyttä, naiviutta, oma edun tavoittelua, lobbausta. Ja niin homma on karannut käsistä. Ketä kiinnostaa, niin tuossa olisi yksi artikkeli, joka on laadittu Toronton ilmastonmuutoskonferenssiin 2010 http://www.biofuelwatch.org.uk/docs/agrofuels_and_biochar_article.pdf (http://www.biofuelwatch.org.uk/docs/agrofuels_and_biochar_article.pdf) yo lainaus on myös siitä. www.biofuelwatch.org.uk (http://www.biofuelwatch.org.uk) Tiedä sitten viedäänkö Kokkosen akan poikaa tässäkin asiassa kun pässiä narusta. Mut aina pitää epäillä. Biopolttoaineet tulevat kaikesta kirjoittelusta ja konferensseista huolimatta. Energian hinnat on nousussa. Bioenergia seuraa nousua fossiilisten perässä. Mitä kalliimpaa, sen enemmän sitä pyritään tuottamaan. Se että se ottaa leivän nälkäisen suusta ei paina mitään koska nälkäiseltä puuttuu leivän lisäksi raha. Ja se ratkaisee. Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Lurjus79 - 18 Marraskuu 2010, 15:52:49 allekirjoittanut kiittää ja kuittaa näin teen myös minä =)
^Jos pyrit eduskuntaan, äänestän varmasti 8). Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: squid - 19 Marraskuu 2010, 12:27:08 Kiitos kommenteista ja erityisesti luottamuksesta.
Kansanedustajaehdokkuutta olen leikilläni pyöritellyt ennenkin, mutta varsinkin viime aikoina on todellakin tuntunut siltä, että mulle tärkeitä asioita lyödään täysin surutta. Mun koko elämä on oikeasti ollut enemmän tai vähemmän bensantuoksuinen, ja todellakin alkaa huolettaa rakkaan harrastuksen tulevaisuus. Turvallisuudella ja ympäristöystävällisyydellä voi näköjään perustella ihan minkä tahansa moottoreihin liittyvän haitanteon, otetaan nyt esimerkiksi Motopark, josta ei saisi lähimökille kuulua lehtien havinaa voimakkaampaa ääntä. Epäilenpä, ettei radalla taideta enää kummemmin ajaa, ja Pieksämäki varmasti kiittää, kun jos ei suurin, niin ainakin yksi suurimmista tulonlähteistä kuolee. Kuitenkin ehdokkuudella on pari estettä. En ole koskaan ollut poliittisesti aktiivinen, ja en tiedä puolueiden suhtautumista pystymetsästä pomppaaviin ehdokkaisiin. Toisekseen rahaa vaalimainontaan ei ole käytettävissä lainkaan (kaikki liikenevä on aina tullut käytettyä harrastukseen), joten läpimeno ei taitaisi olla kovinkaan todennäköistä. Tarvittava äänimäärä on joka tapauksessa melkoinen. Lähinnä tahtoisin saada aikaan keskustelua näistä asioista, jolloin ehkä joku, jolla jonkinlaista vaikutusvaltaa on, niistä kiinnostuisi. Tässä (http://liikenteesta.blogspot.com/2010/11/todellista-vaaraa-kansanterveydelle.html) tämänpäiväinen kirjoitelma, varmaankin tuttua asiaa, mutta uskomatonta, ettei tähänkään kukaan puutu. Jätin tarkoituksella vielä muualla EU:ssa hyväksyttyjen osien Suomi-kiellon hautumaan. Otsikko: Vs: Liikennepoliittinen avautuminen Kirjoitti: Kokkonen - 24 Maaliskuu 2011, 10:18:02 Tämä ei nyt suoraan liity liikennepolitiikkaan, vaan suomalaisen virkamiehen yleiseen haluun pitää kansa kyykyssä. Se on totta liikenteeseen liittyvissä asoissa, mutta ei ainostaan niissä.
Kansa taas helposti kuvittelee tämän johtuvan Eu-säännöksistä, mutta näinhän ei välttämättä ole (kuten tuossa Squidin kirjoituksessakin käy esille) Tämä on ravintoasoista koskeva juttu päivän YLEn uutista kopioituna: Lainaus Kun ulkoilumajalla ei saa paistaa munkkeja, eikä tuoretta kalaa saa nostaa merestä ravintolaan, osoittaa syyttävä sormi usein Euroopan unionin suuntaan. Sama on tilanne silloin kun kalakukkoon tarvittavia muikkuja ei saa perata kalliolla ja lapsen päiväkotiin saa viedä synttäriherkkuja vain kaupan pakkauksessa. EU-määräyksethän ne varmaan on tässä takana? - Tässä tapauksessa sillä väitteellä ei ole perää, sillä EU-lainsäädäntö lähtee hyvin pitkälti siitä, että kaikennäköisten ja -kokoisten toimijoiden pitää päästä helposti markkinoille. Jos pilkunviilausta esiintyy, niin sitä haluavat varmasti yksittäiset terveystarkastajat ja eläinlääkärit, sanoo eläinlääkintöylitarkastaja Sebastian Hielm Maa- ja Metsätalousministeriöstä. Me rapautamme siis ruokakulttuuriamme ihan itse. - Suomen kunnissa on tässä asiassa itsemääräämisoikeus. Jos jossain kunnassa päätetään että halutaan olla hyvinkin tiukkapipoisia esimerkiksi hygienialainsäädännön noudattamisessa, niin kyllä siihen hyvät mahdollisuudet on, Hielm näkee. Koko juttu: http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/eu_ei_olekaan_syyllinen_pilkunviilaukseen_2458889.html (http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2011/03/eu_ei_olekaan_syyllinen_pilkunviilaukseen_2458889.html) |