MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Ekku - 14 Marraskuu 2010, 13:02:18



Otsikko: rungon vaihto
Kirjoitti: Ekku - 14 Marraskuu 2010, 13:02:18
Onnistuuko rungon vaihtaminen vuosimallin 1997 pyörään laillisesti?

Rungon tekee asiansa osaava rakentaja ja kantapyörästä käytetään yli 50% alkuperäisiä osia.

Katsastusmiehen kanssa käymäni alustavan keskustelun mukaan tämä on mahdollista, kun rungosta ja sen materiaaleista ja tekotavasta saadaan luotettava selvitys ja rakentaminen dokumentoidaan huolellisesti valokuvia apuna käyttäen.

Onko kenelläkään varmaa tietoa, onko tämän ikäisiä pyöriä onnistuneesti muutoskatsastettu kokonaan itsetehdyllä ja ei alkuperäisen näköisellä rungolla?


Otsikko: Vs: rungon vaihto
Kirjoitti: Santtu - 14 Marraskuu 2010, 14:13:54
On varmaa tietoa, on onnistunut. Useat HD-liikkeet, mm Jep Jep, Moore Custom Craft jne tekee näitä myös ammattimaisesti ja käsittääkseni melko rutiininomaisesti.


Otsikko: Vs: rungon vaihto
Kirjoitti: Ekku - 14 Marraskuu 2010, 21:05:08
Kiitos tiedosta.

Tuo muutoskatsastuksen helppous vaan tuntui aluksi liian hyvältä ollakseen totta, niin pisti epäilemään saadun informaation paikkaansapitävyyttä.

Eipä se Guzzin alkuperäinen runko nyt niin huono ole, mutta kun takarunko, tankki ja suurin osa kosmeettisita osista olisi pistettävä muutenkin uusiksi jotta pyörästä saisi mieleisen, niin miksipä ei sitten laittaa koko pakettia uusiksi.


Otsikko: Vs: rungon vaihto
Kirjoitti: Antti M. - 20 Joulukuu 2012, 17:56:49
Asiaa sivuten varmistuksena vielä, olenko ymmärtänyt asiat oikein että rungon voi tehdä myös kokonaisuudessaan itse ja siis täysin erilaisen? Paikalliselta katsastuskonttorilta kävin kyselemässä eikä katsuri osannut neuvoa ja koitti selvitellä trafistaki muttei selkoa tullut, mutta vähä vastahankaan oli tai ei itse projektia kohtaan, mutta epäili ettei onnistu.

Sillä oletuksella, että onnistuu niin miten näitä on ollut tapana selvittää, että rakenne on riittävän kestävä jne.? Riittääkö että kertoo käytetyt materiaalit ja hitsaustavat, räpsii kuvia projektivaiheesta ja ehkä liittää jotain esimerkki kuvia millasia runkoja "custom pajat" tekevät?

Ja sitten noihin omavalmiste T-paloihin en löytänyt myöskään täältä selvyyttä et saako nykyään ite tehä?

Projekti on vasta suunnitelmissa, aihion voisin lähipäivinä ostaa jos tää vois onnistua,prosentteja sillä tulis maltilliset 49%. Meinasin et tekis matalahkon budjetin kopterin 80/90-luvun taitteen 1100GSX-R:stä.


Otsikko: Vs: rungon vaihto
Kirjoitti: pekkas - 16 Tammikuu 2013, 21:00:27
Lainaanpa vähän tätä,ettei samasta tarvii monen otsikon alle laittaa.
Mites menee prossat moottori (28%) runko jossa n puolet alkup.?
Kuinka vanteet (alu) jos alkuperäisistä levitetty,vastaako kohtaa pyörät (16%)?
Muuta ei ehkä alkup. tankki vois olla modattu alkup.8(%)

"rakennanko turhaan naapurin tontille"


Otsikko: Vs: rungon vaihto
Kirjoitti: jatok - 17 Tammikuu 2013, 16:57:52
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=58.0


Otsikko: Vs: rungon vaihto
Kirjoitti: Seba - 18 Huhtikuu 2014, 13:17:12
Joojoo vanha aihe mutta kuitenkin.
Mulla on perä levitetty sporassa, tankki, stonga, takalokari, valot jne muutettu.
Tuommoisenaan käytetty leimassa, otteeseen tuli vaan merkintä rengaskoosta, prosentteja ym ei ollenkaan?

Nyt houkuttaisi jäykkistellä joko vaihtamalla koko runko, tai sitten vaan hommata hitsattava jäykkäperäsetti.
Tuo kuitenkin hitsattavana osana mennee takahaarukan prosenteilla?
Eli jos mennee kuin elokuvissa, pitäisi -94 vehkeessä mennä jos kaiken leimaa uusiksi:
Takahaarukka 7%
T-palat 3%
Ohjaustanko 4%
Takalokari 1,5%
Valot 1%
Mittari 2%
Takapyörä 3,5%
Pakoputkisto 5%
Istuin 3%
Peilit 1%

Mahtunee siis kevyesti vaikka heittäisi koko keulan uusiksi, mutta miten tuo menee sitten jos päättää vielä keulakulman kallistaa rungosta?
Vaikuttaako prosentteihin, vai meneekö vaan muutoskatsastamalla?

Tälläkin hetkellä ylläoleva lista muutoksia on tehty, mutta muutosleimassa ei tosiaan olleet kiinnostuneita prosenteista, muuttivat vaan rengaskoon.

Tosin sillähän ei ole mitään väliä mitä osia on kiinni jos menee muutosleimaamaan esim perän muutoksen, ei ne saa puuttua konttorilla muuhun kuin siihen mitä tullaan leimaamaan, se on sitten virkavallan hommaa, mutta mietityttää kyllä jotta kerjäänkö ongelmia kun noi muutokset ei ole otteessa, vaikkakaan ne ei varmaan ole muutoskatsastukseen velvoittavia juttuja vaikka prosenttihommia onkin?

Mutta jos tekee jäykkiksen, niin paree varmaan samalla merkkauttaa kaikki?



Otsikko: Vs: rungon vaihto
Kirjoitti: Hemuli - 25 Huhtikuu 2014, 11:30:52
Ei katsastusmies voi muutoskatsastaa vain yhtä kohtaa pyörässä jos siinä on jotain muutakin mikä edellyttää syynäämistä. Kaikki muutokset kerralla tai ei mitään, se on pelin henki. Jos katsuri huomaa pyörässä jotain määräysten vastaista, on hänen virkavelvollisuutensa puuttua siihen. Mitä jos sata metriä konttorilta onkin ratsia jossa poliisi toteaa että vasta leimalta ajettu pyörä onkin määräysten vastaisessa kunnossa? Saa leimatehdas äkkiä Trafin tarkastajat vierailulle.

Sitten ne helpommat hommat. Jäykkäperän teko vie prossat takahaarukasta ja -iskareista. Keulakulman muutos vaatii muutoskatsastuksen mutta ei vie prossia jos rungon malli pysyy alkuperäisen kaltaisena (ts. kaksikehtorunkoa ei muuteta yksikehtoiseksi yms.).

Prossia ei nykyään näy otteessa ellei katsastusmies erikseen niitä sinne kirjoita. Ne on kuitenkin yleensä merkitty Trafin tietojärjestelmään, tämä tuli osana suurta rekisterioteuudistusta ja sen tarkoitus on palvella kuluttajaa entistä paremmin ;D.