MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Tuusulan T-Bone - 13 Kesäkuu 2007, 16:06:10



Otsikko: AKE:n johtama testaustyöryhmä käyntiin
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Kesäkuu 2007, 16:06:10
Liikenneministeriö antoi viime vuoden lopulla AKE:lle ohjeen vaihtoehtoisten testaustapojen tutkimisesta ja määrittelemisestä. SMOTO ja MMAF määrättiin samalla tähän testaustyöryhmään motoristien edustajiksi. Työryhmässä ovat edustettuina myös katsastustoimipaikat sekä autoharrastajien järjestöt FHRA ja SHAL.

Jarrujen, runkojen, päästöjen ja sähkömagneettisen yhteensopivuuden tyyppihyväksyntävaatimusten toteen näyttäminen on yksittäiskappaleena valmistetun moottoripyörän ja rakenteeltaan muutetun moottoripyörän kannalta usein kohtuutonta, eikä todistuksia aina saa Suomesta edes rahalla. Työryhmän tavoitteena on selvittää, miten tällaisia epäsuoria rakentelun esteitä voitaisiin purkaa ilman liikenneturvallisuus- tai ympäristövaatimusten merkittävää heikentämistä.

Tämä testaustyöryhmä on loogista jatkoa viime vuonna loppuneelle prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmän (APU) toiminnalle. Testaustyöryhmän työ ja tulokset ovat harrastajien kannalta tärkeitä. Ne tulevat viitoittamaan rakenteluharrastuksen toimintarajat pitkälle tulevaisuuteen.

Testaustyöryhmä piti ensimmäisen kokouksensa toukokuussa. Moottoripyörien osalta kokouksessa luotiin raameja tulevalle työskentelylle siten, että ensin pyritään laatimaan tekniset vaatimukset testausmenettelyineen omavalmisteille ja muille yksittäin hyväksyttäville prätkille ja näiden valmistuttua tarkastellaan, mitä niistä voidaan soveltaa myös muutoskatsastusvaatimuksina tyyppihyväksytyille tai muille sarjavalmisteisille prätkille.

Työryhmä jakautui alkukokouksessa auto- ja moottoripyöräjaoksiin. Moottoripyöräjaoksen ensimmäinen kokous pidettiin 5.6.2007. Siellä keskusteltiin MMAF:n valmistelun pohjalta putkirakenteisen rungon valmistamisesta, muuttamisesta ja korjaamisesta; ohjausgeometriasta, ajodynamiikasta sekä näiden kannalta tarpeellisista vaatimuksista laissa; jarruista, painojakauman vaikutuksesta hidastuvuuteen sekä jarruja koskevista vaatimuksista; EMC:stä eli sähköjärjestelmälle asetettavista vaatimuksista; sekä pakokaasupäästöjen ja melun kontrollista.

AKE:n alustuksesta keskusteltiin muista vaatimuksista, kuten valot, nopeusmittari, sivuseisontatuki jne. Eräiltä osin työryhmän työn taustalle on vielä hankittava lisätietoa, mutta suurelta osin voidaan jo aloittaa olemassaolevan tiedon sorvaaminen lain säännöksiksi. Seuraava kokous on kesälomien jälkeen.

Työryhmän on tarkoitus jättää loppuraporttinsa toukokuussa 2008, jonka jälkeen homma siirtyy lainvalmistelijoiden käsiin. Muutoksia on siis luvassa, mutta malttia, hyvät kanssaharrastajat, asiat ottavat aikansa!