MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: eastway - 09 Maaliskuu 2011, 23:36:39



Otsikko: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: eastway - 09 Maaliskuu 2011, 23:36:39
Miten auton vannekehä valmistetaan MP käyttöön?

Ei liene vieras työ tän forumin sepille? Jotenki muistan että jopa V8 magazine käsitteli tätä omana juttunaan kauan sitte. Poraus sekä nipan "pesän" teko nyt lähinnä ihmetyttää / kiinnostaa.

Pitäs tehdä muhkut renkaat liitekuvan pyörän tyyliin...


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: Hemuli - 10 Maaliskuu 2011, 12:25:10
  • Sorvaa/laikkaa keskilaippa pois, siisti saumat.
  • Mittaa ja merkkaa tarkasti pinnajako vanteen kehälle.
  • Tee hydrauliprässiin työkalu jonka puristavan osan pää on tulevan pinnakupin muotoinen ja sille vastaava alasin jonka halkaisija on vanteen ainevahvuuden suurempi joka suuntaan.
  • Paina muutama harjoitusprässäys vastaavanpaksuiseen peltilevyyn. Tällä haetaan oikea puristuspaine, vanne repeää helposti jos puristusta on liikaa.
  • Prässää upotukset vanteeseen, yleensä ne tulee joka toinen limittäin suurin piirtein niin että reunat ovat keskiviivalla.
  • Poraa nippojen reiät. Tässä kohtaa voit rakentaa lattaraudasta ja putkenpätkistä vanteeseen lukkopihdeillä kiinnitettävät jigit, itse olen porannut reiät vapaalla kädellä. Kannattaa katsoa reikien suunnat vastaavasta tehdasvanteesta.
  • Pinnaa ja rihtaa.
Silloin aikoinaan noita tehtiin paljon kuplan vanteista koska niiden upotus oli symmetrisesti vanteen keskellä. Nykyautojen vanteet tuppaa olemaan aika paljon offsetissa ja niistä ei tule niin hyvän näköisiä. Jos laskee yhtään omalle työlleen hintaa niin homma ei kannata mutta toisaalta käsin tekeminen on aina kivaa.

Mainitsemasi lehtijuttu löytyy vanhasta Kopterista, numeroa en tähän hätään muista.


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: Santtu - 10 Maaliskuu 2011, 12:40:58
Muistaakseni autojen vanteiden ja prätkien renkaiden olan muodossa on myös eroja niin, että kaikille vanteille eivät prätkän renkaat siten nouse kunnolla vaan saattavat jopa hajota. Muistanko väärin vai ei...?


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: eastway - 10 Maaliskuu 2011, 17:54:32
Kiitos täydellisestä vastauksesta - tätä tietoa juuri hain  :)

Kuppelon vanteista tarkoitus tehdä ja hintaa työlle ei ajatella (koitan lähinnä että saanko tommoset tehtyä). Renkaiksi auton 135R15 kumit - maksavat 45€ kpl tontille toimitettuna,  eli tulee koko setti hommattua ku on sivuvaunu sekä siinä "varapyörä". Nippakodon prässäys kuullostaa jännälle puuhalle. Nipaksi mietiny 4mm nipaa ku nykypinna on 4,5mm paksuinen ja nippa on prässätty M5 kierteelle. Sais vanhasta lyhennetystä pinnasta kiertää pakalla uuden pinnan ku mennään "alikokoon" päin. Aika näyttää.

Mista nipat? Suomesta (ko) sais http://www.symotic.com/racing/ (http://www.symotic.com/racing/)

Onko muita weppikauppoja tarjolla?


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: Jack - 11 Maaliskuu 2011, 08:19:07
Pinnoihin mankeloidaan kierteet, ei vedetä pakalla. Muistikuva, että olis jotenkin heikompi jos kierteytetty, eikä mankeloitu.


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: Hemuli - 11 Maaliskuu 2011, 15:28:37
Katso sitten että ei ole liian vanhan kuplan vanteet, niitä kun on sellaisiakin joissa ei ole renkaan pedillä kohoumaa estämässä kumia putoamasta alas jos ilmanpaine yhtäkkiä vähenee. Voi tehdä kutaa jyrkässä kanttauksessa ;D...

Jos on kyse erikoisemmasta navasta niin sitten Symotec tai merta edemmäs kalaan American Wire Wheel. HD-tyyliseen napaan löytyisi pinnat suoraan kotimaisiltakin tavarantoimittajilta kohtuurahalla. Niissä nipan vaatima reikä on karvan alle 7,5 mm. Mutta taisitkin puhua pinnan paksuudesta.

Joskus on tarvinnut jatkaa pinnassa olevaa kierrettä kun sopivan mittaista ei ole löytynyt. Kierre on tosiaan mankeloitu eikä siihen sopivaa pakkaa löydy sitten mistään. Oikea kierrenousu on kyllä löytynyt mutta kierre jää vähän vajaaksi. On ne nipat sitten vähän väkisin vääntäen saanut vedettyä kireäksi. Ylipitkät pinnat kannattaa katkaista vasta rihtaamisen jälkeen vanteen sisäpuolelta, voi tulla muuten hankalaa saada nippoja kierteille.

Nippaupotuksen prässäykseen ei itse asiassa tarvitse kovin kummoista alasinta värkätä, reikä lattaraudassa riittää. Silloin vaan saa olla todella tarkka sen puristusvoiman kanssa ettei vanne repeä. Itse asiassa nyt kun muistelen sitä kopterin artikkelia niin siinä oli puristustyökalu tehty hitsaamalla sopivan kokoinen laakerikuula varren päähän. Vastineena oli haarukan muotoinen kappale joka sopi napakasti vanteen keskiupotukseen ja siinä sitten reikä vähän sivussa. Tulee ainakin samaan linjaan upotukset. Vanne vaan piti kääntää ympäri kun siirryttiin tekemään toisen reunan upotuksia.


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: panhead - 11 Maaliskuu 2011, 21:57:59
Pinnoihin mankeloidaan kierteet, ei vedetä pakalla. Muistikuva, että olis jotenkin heikompi jos kierteytetty, eikä mankeloitu.

Kyllähan oikean mittaisia pinnoja pitäisi tänäpäinänä löytyä, kun nitä löyty jo 90-luvulla noihin 15" . Tuo mitä jack sanoi pitää paikkaansa, pinnan kierteytystä ei pidä jatkaa kierrepakalla, niinkuin hemuli sanoi niin kierteen harja jää matalaksi kun sen jatkaa kierrepakalla, se uusi pinnasarja ei paljoa maksa.


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: Jack - 14 Maaliskuu 2011, 08:48:20
pannaan tohon pannupään kommenttiin lisäystä, jo 80-luvulla löytyi pinnasettejä 15 tuumasille HD'hen.
Jos kyseessä joku muu merkki, niinkuin Hemuli sanoi, Symotec voisi olla kova sana pinnahommissa...


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: eastway - 14 Maaliskuu 2011, 22:31:23
Kiitos vinkistä. Lumien sulettua tallien takaa kierrän lähiseudun rysät ja hommaan semmoset kuppelon vanteet joissa on kohouma. Vaikkaki jos pärrä kanttaa tiukasti sivuvaunun kans ajettaessa, niin sillä hetkellä on muutaki akuuttia tapahtumassa, ku nakin alta vääntyminen ;D

http://s534.photobucket.com/albums/ee346/Kuukankorjaamo/?action=view&current=5mmrosteripinnat_0002.mp4 (http://s534.photobucket.com/albums/ee346/Kuukankorjaamo/?action=view&current=5mmrosteripinnat_0002.mp4)

Tuossa linkin videossa ratkes se mun viimeinen rasti, eli ne pinnat. Itälaitteissa nippa on normi M5 kierre. Pinna on 4½mm paksu ja mankeloitu M5 kirteeksi. Ku 5mm rosterista tekee niin se on siinä pakalla kierron jälkeen. Uudet vakionipat 0,30€ x 160 kpl neljälle vanteelle tekee noin 50€. Napoja on ennestään tallissa kierojen vanteiden muodossa ja käytetty käypänen napa maksaa 20€ pintaan. Vanteet ja rostertankoa tartee hommata. Kolme alle ja yksi vaunuun varalle olis pudjetti apout ~350€ ja siinä olis renkaat sisuskumeineen mukana. Jännittää jo ennakkoon osaako vaiko ei, pakko koitaa kuitenki.

Aikaa menee taatusti paljon eikä tämmöstä vois rahasta kellekään tehdä. Mutta autotalli on semmone mystinen luola missä voi olla omissa ajatuksissaan, niinku kalassa. Homman järkevyydestä ei oo ny kyse. Kaikkea saa kaupasta ja taatusti tulis nätimpää jälkee. Nään jo sieluni silmillä miten pensselillä maalatut vanteet sitte hilseilee, mutta tekee vaan mieli koitaa osaisinko minäkin. Jos järkeä aletaan käyttää ajetaan kohta kaikki Tojotalla. Mulle nää MP jutut (niinku kaikki muutki elämän mukavat asiat) ovat tunnetta eikä järkee ;)


Otsikko: Vs: Auton vannekehästä MP vanne
Kirjoitti: Jorkka Juuresharja - 15 Maaliskuu 2011, 11:10:25
Muistaakseni autojen vanteiden ja prätkien renkaiden olan muodossa on myös eroja niin, että kaikille vanteille eivät prätkän renkaat siten nouse kunnolla vaan saattavat jopa hajota. Muistanko väärin vai ei...?

Näin se menee: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1421.msg7851#msg7851 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1421.msg7851#msg7851)