Otsikko: LVM: Miten uudistaisit liikennepoliittista ajattelua? Kirjoitti: Santtu - 25 Syyskuu 2011, 09:00:21 Miten haluaisit helpottaa arjen liikkumista? Millainen joukkoliikenne hyödyttäisi sinua parhaiten? Mitkä ovat mielestäsi suurimmat ongelmat liikenteessä? Liikenne- ja viestintäministeriö on avannut keskustelun Otakantaa.fi-kansalaisfoorumilla. Toivomme kansalaisten ajatuksia ja toiveita siitä, mihin suuntaan liikennejärjestelmää ja liikkumista pitäisi kehittää. Voit kommentoida myös ministeriön Facebook-sivulla.
Keskustelu liittyy liikennepoliittisen selonteon valmisteluun. Selonteolla hallitus linjaa liikennepolitiikan pitkän tähtäimen tavoitteet ja toimenpideohjelman vuoden 2022 loppuun. Samalla hahmotellaan sitä, mikä on liikennepoliittinen visio ja tahtotila vuodelle 2030. Lisätietoa:
LVM tiedote 22.9.2011 http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/1271940 (http://www.lvm.fi/web/fi/uutinen/-/view/1271940) Otsikko: Vs: LVM: Miten uudistaisit liikennepoliittista ajattelua? Kirjoitti: Santtu - 25 Syyskuu 2011, 10:03:56 Hyviä aiheita olisivat esimerkiksi:
- Turvavarusteiden verottomuus - Verotuksen ohjaustavoitteet ja liikenteen kokonaisverotus nykyisen sillisekoilusalaatin sijaan - Liikenneympäristön kehittäminen myös motoristien tarpeet huomioiden, esim kaideratkaisut... - rakentelun ja pienyrittämisen edellytykset, rajoituksia ja kieltoja vain jos ne voidaan perustella turvallisuus- tai ympäristötavoitteilla Kannattaa osallistua. Otsikko: Vs: LVM: Miten uudistaisit liikennepoliittista ajattelua? Kirjoitti: motomatti - 30 Syyskuu 2011, 12:11:52 Siirretty osa omasta kannanotostani vastaavasta keskustelusta moottoripyora.org.comista tänne.
Vanha vikisee: Olin nuoruudessani "nuori vihainen mies" ja puuttumassa kärkevästi liikennepolitiikan epäkohtiin ja motoristeja koskeviin epäoikeudenmukaisuuksiin. Löysin sittemmin aateryhmän jolla oli hyvin paljon samoja tavoitteita kuin itsellä ja siellä oli lisää ja vielä vihaisempia "vihaisia nuoria miehiä". Kohta huomattiin että metelin pitäminen, hyvässä ja pahassa, periaatteella kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta, tuottaa tulosta mm jäsenmäärän kasvussa vaikka mitään todella konkreettista ei silloin vielä saatu tehdyksi. Metelöity kyllä ja oltu muun motoristikentän hampaissa. Muutamassa vuodessa homma paisui niin että jäsenistöön kului 20 prosenttia motoristeista. Rupesi löytymään selkärankaa. Silloin keksittiin se että eduskuntatalon edessä, tai muualla, mielenosoituksen järjestäminen ei tuo yleistä hyväksyntää motoristeille vaan pitää olla toinen keino. Strategiaa muutettiin ja otettiin tavoitteeksi soluttautua asiantuntemuksella ja suhteilla varustettuna politiikkaan ja vaikuttamaan lainsäädäntöön sisältä päin. Pitkäveteistä hommaa mutta alkoi muutamissa vuosissa/vuosikymmenissä tuottamaan tulosta. Siten saatiin aikaan parannuksia mutta kyseinen toiminta ei näy, eikä näkynyt silloin ulospäin. Tässä olisi ollut tiedotuksella tekemistä. Tosin kokemuksesta tiedän ettei tavan rivimotoristi halua/kykene lukemaan puolikasta A4:sta pidempää lakitekstiä sisältävää selvitystä. Aktiivinen ja näkyvä toiminta ja mahdollisesti kansalaistottelemattomuus vetää porukkaa helposti mielenosoituksiin ja saa sen tuntumaan "tekemiseltä". Valitettavasti se on vain huutamista, protestointia, kun kakka on jo housussa. Homma pitää tehdä ennen kuin niin käy ja valtion lakivalmisteluihin sisältä vaikuttaminen on osoittautunut siinä suhteessa tehokkaimmaksi toimintatavaksi. Ja silloin on oltava julkisivu kunnossa. Se vaan ei ole näkyvää toimintaa. Eikä kiinnosta edes omaa kohderyhmäänsä. Sirkusta pitää olla! Tässä asioita mitä on käsitelty ja mitä käsitellään vieläkin. Ja uutta tulee... http://www.mmaf.fi/documents/ (http://www.mmaf.fi/documents/) Tälläkin hetkellä edunvalvontaa harjoitetaan ja nyt mennään monessa kohtaa vasta siellä mihin on perustellut lausunnot annettu jo vuosia sitten. Byrokratian rattaat eivät pyörähdä kovin äreästi. Mutta älkää näistä välittäkö. Vanhan ukon jorinoista. Tehkää niin kuin hyvä tulee! mm Voin kantaa korteni kekoon ja laittaa mielipidettä menemään vaikka tosissaan en usko se vaikuttavan kovinkaan kovasti. On toki toisiakin tapoja mutta ajat ovat muuttuneet. Viittaan seuraavassa menneisiin vaiheisiini ja miten sellainen toimisi tänään. Flunssasta johtuen ajatusvirta ei ole ehkä selkeintä... Kovin sivistynyttähän tuo vaikuttaminen on kun sitä oikein kansalaiselta kysytään. Toisaalta jotkut haluavat barrikaadeille pitämään meteliä, kuin minäkin aikoinani, niin sitä kannattaa harkita tarkoin että edistääkö se todella jo tehtyä tai työn alla olevaa. Siellä toisella taholla. Metelöinnistä johtui aikoinaan se että jäsenistö "meteliorganisaatiossa" kasvoi liki räjähdysmäisesti. Aatteella oli voimaa ja näkyvyyttä mutta ei kunnon työkaluja. Siksi muut moottoripyöräorganisaatiot, virkavalta ja byrokraatit karsastivat meitä. Kun työkalut löytyivät niin kentän kiinnostus väheni koska "äksöni" puuttui. Yritän sanoa tällä sitä että tuo kansalaiskanava täyttää tietyn tarpeen mutta suhtaudun siihen skeptisesti. Mutta se kai on vaan mun vika... Koska edellisten viestien rivien välistä eivät kaikki saaneet selvää niin suoraan sanoen (Tästä saan kyllä kuulla konservatiivisiltä tahoilta!) menkää Smoton kokoukseen ja lyökää nyrkkiä pöytään ja kysykää miksi ei tapahdu, mielestänne, mitään. Samalla voitte aloittaa laittamalla homman uusiksi siihen muotoon että toimintaa ja tuloksia syntyy. Säännöt ja rahoituspohja uusiksi ja homma haltuun, toimisto pystyyn ja pari edunvalvojaa töihin! Ei nykyaikana pysty käsittelemään EU-tason asioita keittiön pöydän äärestä. Vaikka on sekin ihme nähty. Helpompi juttu kuin aloittaa uusi organisaatio. Vallatkaa Vanha! Tietysti minun on täältä nimimerkin takaa helppo huudella mutta katson tehneeni jo oman osani ja tämä keskustelupalstoilla nyhrääminen riittäköön mulle. Häivyn tallille ruuvaamaan. mm |