Otsikko: Muutoskatsastus, tehonmuutos Kirjoitti: cockjerry - 22 Heinäkuu 2007, 11:27:05 Pykien kanssa probleemia, yritän mahd. selvästi kuvailla.
Homman nimi: 1-mukinen ahdettu prätkä, muutettu ruiskutus / sytytyksenohjaus, turboahdin. Vuosimalli 1989! Dynolappu haettu, jengat rajoitettu 4000rpm ja tehoa ~40hp. Ahtoa 0.2bar. Vähemmän kuin alkuperäisessä siis (50hp). Paperissa on allekirjoitukset ym. Nyt tuli sellasta infoa, että tehon pitäisi nousta yli vakion! Missään ei sanota kuinka paljon ja saako teho laskea? Rajoitetaanhan prätkiä 25kW? Sitten pitäisi jengat olla yli 4000rpm, missä se sanotaan paljon ne jengat sitten pitää olla, voihan toi prätkä kiertää vaikka 1500rpm. Sitten toinen huvittava juttu.. kierrosrajoitin pitää olla erillinen palikka, siis ruiskusysteemissä, missä sama ECU ohjaa sytystä. Millä helvetillä sitä voi todeta, että se palikka rajoittaa. Toi alempi homma, eli kierrosrajoitin ei ole itseasiassa ongelma, mutta toi ylempi tehojuttu on! Ei viittis taas maksaa 60egee siitä, että se teho nousee, siis ihan turhia lappuja todellisuudessa. Koska joudun kuitenkin rajoittamaan kierroksia. Probleemana on siis se, että paineet nousee vaikka hukkaportin ruuvaa täysin auki korkeammilla kierroksilla ja vaikka saisinkin paineet 0bar, niin teho menisi silti yli rajojen, koska on mekaanisesti tehokkaampi kuin sen 60hp. Ei viittisi alkaa duunaamaan ERILLISTÄ hukkaporttia jonkun katsastusmiehen "järjen" takia. Perusteluina oli, että hommassa ei ole mitään järkeä. No ei olekaan, mutta haluan pienemmät tehot virityksellä ja vaikka enemmän vääntöä! :) . Toi "järkiperustelu" viittaa just siihen, että mitä se prätkä on todellisuudessa. Mutta onko tossa järkiperustelussa mitään järkeä, kun se lopputulos on ihan sama, teki sen "kuristuksen" miten tahansa. Kysyinkin tätä jo AKEsta ja sanoivat, että asiasta ei ole mitään pykälää, joten teoriassa pitäisi mennä läpi. Eikä myöskään tosta "sytytyspalikasta" ole mitään pykälää. Mutta katsastusmies ei vaan anna leimaa.. Onkohan tohon mitään keinoa, millä sais menemään läpi? Muutakuin hakemalla uus dynolappu (jonoa on) + Silti joudun rajoittamaan. Mitähän ne sitten keksii? Kiitoksia Otsikko: Vs: Muutoskatsastus, tehonmuutos Kirjoitti: Santtu - 22 Heinäkuu 2007, 11:33:07 Vaihda konttorille missä on ymmärtäväisempi katsastusmies? K-mieheltä voisit kysäistä millä perusteella se pyytää XYZ rakenteita?
Otsikko: Vs: Muutoskatsastus, tehonmuutos Kirjoitti: monni - 22 Heinäkuu 2007, 13:40:48 tehot saa nousta max +20%.
Ja sen pitää aina nousta jonkin verran (MUTU) Toi katastusmies keksii tollasii omasta päästä, vaiha konttoria. Varmaan kantsii soittaa eka sinne konnttorille minne on viemässä näytille, voi puntaroida asennetta moiseen "viritykseen". OT. aikonaan muijan gs suitsaa kuristettiin alle 25kw pyöräksi (vakiona 34kw), no penkissä oli tehoja tallella vain 22kw. Kuristettiin kuiteski muutama ilovatti ja sit tarjoomaan konttorille - ei kelvannu. Soitto akeen ja yliyli insiniööri oli sitä mieltä et pitää virittää takas alkuperäis tehot tai sit laskee mitatusta 22kw.stä 9kw lisää (34-25 = 9). Kuristettiin 13kw tehoseksi, oli kuristukset tasan niinkauan kuin tallille oli matkaa katastuskonttorilta. Otsikko: Vs: Muutoskatsastus, tehonmuutos Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Heinäkuu 2007, 09:16:05 AKE:n veijarit ovat oikeassa. Laissa ei edellytetä tehon nousevan, eikä siellä ole mitään standardoituja kierroslukuja tai muuta kummallisuuksia. Myöskään kierrosluvun rajoittamismenetelmää ei todellakaan ole säännelty, saa olla sama boksi tai erillinen boksi.
Katsastuspäätöksestä voi valittaa, mutta se on raskasta. Kuluttaja äänestää jaloillaan, eikä enää milloinkaan astu konttorille, joka tuollaista puppahuuhaata tarjoilee. Mene toiselle konttorille. Post scriptum: 11 ja 25 kW rakkineissa mitataan käsittääkseni kampiaksilatehoa. Siksi takapyöräteho + 9 kW. Otsikko: Vs: Muutoskatsastus, tehonmuutos Kirjoitti: cockjerry - 07 Elokuu 2007, 13:23:26 Kävin leimapaikalla X tänään ja melkein sama homma! Samat "ei mitään järkeä" perustelut ja sitten tää heppu laski dynokäyrän muodosta, jengoista ja tehosta paljon siinä oikeasti oli! Aika hienosti tosin osu arvio kohdalleen..
Eli jengat pitää nousta 5500rpm, niin silloin ei tarvitse mitään rajoitin palikoita! Ei tietenkään, koska eihän ne tiedä paljon toi jengaa, joten mitään rajoitusta ei siis ole periaattessa. Toi 5500rpm on kuitenkin se hyväksyttävä raja. Tehon pitäisi nousta ja olla alle 62hp. Käytännössä ECUsta sytkää todella paljon myöhäiselle. Täytyy hioa se ihan siihen 62hp rajalle, niin ei voi valittaa. Table switchillä saa vaihdettua kuitenkin sytkäkartan lennosta. Sytkän myöhäistys sen takia, että pitää olla systeemi, minkä saan lennosta ON/OFF. Jos törmään virka-intoiseen poliisiin. Eli hukkaportit ym. näkyvät ei ole oikein hyviä, koska niitä ei voi lennosta vaihtaa. Sähköinen boost control pitäisi viritellä talven aikana, niin sitten se olisikin aika helppoa. Ja eihän sitä tarvitse millään erillisillä palikoilla rajoittaa, jos ei tehoa tosiaan lähde enempää kuin se 62hp :D Eli se todellisuus ei muutu mihinkään, eikä sitä pystytä valvomaan mitenkään. Luovutan! Seuraava askel onkin sitten kunnon säätösessio dynossa, meinaa siis 2-300egen paukkua. |