Otsikko: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: juha777 - 12 Joulukuu 2011, 17:41:51 Terve, nyt menin ymmälleen... mitä olen ymmärtänyt väärin? :o Muutin vm. 71 honda cb350 jäykkäperäiseksi ja akseliväli kasvoi muutaman sentin. Ollaan kuitenkin reilusti alle 2metrin ja etuhaarukan kulma vakiona. Katastusmies sanoi että aina kun muuttaa takapään jousitusta vaaditaan tuo jarrujen "testaus" todistus. ????? kun katsastusmiehen kirjasta luimme yhdessä siellä lukee: Mikäli L-luokan ajonouvon takapään jousitusta muutetaan on suoritettava pykälän (muistaakseni) 13 mukainenjarrujen hidastuvuustestaus. Eikä heidän kirjassaan puhuta mistään kulmista tai akseli väleistä mitään. Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: makela68 - 12 Joulukuu 2011, 21:12:13 Moro,lueppa vaikka tää ketju läpi,niin selviääpi jo paljon!
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1236.0) Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: juha777 - 12 Joulukuu 2011, 23:50:33 Just homma selkis.... Olin aikanaan riemusta soikeana kun tuo kopteri laki tuli voimaan ,mutta tämä takapakki meni tosiaan meikältä täysin ohi :-\
Palautteena T-Bonelle että tuosta lukitusta keskustelusta "Pitkäkeulat uudessa kopterilaissa" ei homma selviä kyllä, että siihen sen voisi lisätä riittävän selkeästi.... Noh eipä auta kun testauttaa sitte... no loppujen lopuksi tuo testaus aika pieni murhe siihen verrattuna kuinka paljon näitten katsastus jutut menneet eteenpäin :) Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: Choppers_Forever - 13 Joulukuu 2011, 10:53:04 Testauspaikkoja lienee vieläkin tasan se yksi? Ja hinta on suolainen
Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: makela68 - 13 Joulukuu 2011, 11:17:33 Kyllähän se itestäkin suolaselta tuntu,mutta eiköhän se oo pääasia,että on systeemi millä jäykkäperät saadaan ylipäätänsä katsastettua ja rekisteröityä.
MMAF on järjestänyt testauksia käsittääkseni ympäri Etelä-Suomea ja homma on pelannut hyvin,tänä vuonna tais olla eka testauspäivä heti Toukokuussa. Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: TEKE - 13 Joulukuu 2011, 11:26:11 Testauspaikkoja lienee vieläkin tasan se yksi? Ja hinta on suolainen aye Ainakin näin olen antanut itseni ymmärtää; Firmoja, joille on valtio myöntänyt oikeuden testata on yksi. Tällä pentanova/testmill firmalla on laitteita 2, toinen etelässä ja toinen pohjoisemmassa. Testatahan voi missä tahansa, laite kiinnitetään moottoripyörään kiinni ja eikun jarruttelemaan. Siis testaaja jarruttelee. Hinnasta sen verran että voisihan se olla paljon suolaisempikin, kun kerran monopoli asetelmassa liikutaan. Tokihan se kirpaisi kukkaroa ja varmasti vituttaa jos tieto testauksesta tulee puskista. Itse budjetoin tuon käyttämällä ilmaista orjatyövoimaa(tallin jäbiä) ja osina mitä nurkista sattui löytymään.hehehehe. Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Joulukuu 2011, 13:02:11 Palautteena T-Bonelle että tuosta lukitusta keskustelusta "Pitkäkeulat uudessa kopterilaissa" ei homma selviä kyllä, että siihen sen voisi lisätä riittävän selkeästi.... Tarkalleen ottaen kyse ei ole pitkäkeulahommista, siksi en tuossa jutussa asiaa käsitellyt. Täytyis varmaan raapaista jäykkäperäistyksistä oma juttunsa. Hinnoittelusta sen verran, että eipä tuota näillä hinnoilla kannattaisi kenenkään tehdä. Testi maksaa sen 300 + testaajan kilsat + alv, yhteensä yleensä vähän auki 400 euroa. Tästä summasta ensimmäinen satanen menee käytännössä FINAS:ille eli Mittatekniikan keskukselle, joka myöntää akkreditoinnit eli hyväksynnät testauslaitoksille. Seuraavat puoltoistasataa menee erinäköisiin veroihin sun muihin julkisiin maksuihin. Lopuilla pitäis sitten kattaa laitteistokulut, firman hallintokulut (laskutukset sun muut) ja maksaa jotain liksaa testaajillekin. Ei mitään järkeä. Akkreditointivaatimuksesta kun pääsisi jotenkin eroon, niin homma järkeistyisi paljon. Akkreditoinnin lasku on hirveän iso firmalle, se käsittää paitsi FINAS:n laskun, niin myös hirveän määrän työtä, josta ei saa palkkaa. Kaiken lisäksi akkreditointi tehdään määräajoin, eli kertahyväksyntä ei edes riitä, vaikka mitään muutoksia toiminnassa ei olisi tapahtunut. Varsinaista hyötyä akkreditoinnista ei tässä hommassa ole. Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: Juupe - 14 Joulukuu 2011, 07:36:36 Ulkopuolisena lahjomattomana tarkkailijana voin todeta, että nykyinen jarrutestaussysteemi ja sen kustannukset on tietojeni mukaan viritetty niin alas kuin sen pystyy (jälleen kerran) harrastajaystävällisesti tekemään. Edellä on avattu asian sisälmykset läpinäkyvästi. Järjestelmä toimii muutenkin hyvin harrastajaystävällisesti. Serviisiä järjestellään pyynnöstä tarpeen mukaan jopa yksilötason palveluna ja tunnelmakin on rattoisa. Mikä tahansa muu järjestely, yksityinen kansainvälinen suurbisnes tai megalomaaninen valtion testauslaitos, tulisi taatusti monin verroin kalliimmaksi ja olisi vähemmän joustava, eikä palvelua välttämättä ylipäätään saisi Suomesta.
Myönnän järjestelmälle maailman vaikeimmin saavutettavissa olevan Juupe-sertifikaatin. Ilmaiseksi. Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: Choppers_Forever - 30 Joulukuu 2011, 15:53:22 Ok,
Kiitos selvennyksestä. Milloin keväällä on mittauspalvelu etelässä? Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: jatok - 02 Tammikuu 2012, 13:26:11 Ok, Kiitos selvennyksestä. Milloin keväällä on mittauspalvelu etelässä? Otapa vaikka yhteyttä puheenjohtajaan. Testihommat (kuten mainittu) saa sovittua todella joustavasti! Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 02 Tammikuu 2012, 13:54:15 Voi ottaa yhteyttä myös meikäläiseen sitte kun on kelejä taas jarrutella: teemu@testmill.fi. Käytännössä me siis vaan sovitaan aika ja paikka ja sitte tavataan siellä ja jarrutellaan niin maan perusteellisesti.
Otsikko: Vs: Konttori vaati jarrujen testauksen(muutettu jäykkä peräksi) apua miksi?? Kirjoitti: Choppers_Forever - 05 Tammikuu 2012, 15:23:31 Voi ottaa yhteyttä myös meikäläiseen sitte kun on kelejä taas jarrutella: teemu@testmill.fi. Käytännössä me siis vaan sovitaan aika ja paikka ja sitte tavataan siellä ja jarrutellaan niin maan perusteellisesti. Let´s brake something :) Ok, näin teen. Saan ton japsipopperin 100% legaliksi :) |