MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: jambo82 - 20 Tammikuu 2012, 15:04:13



Otsikko: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: jambo82 - 20 Tammikuu 2012, 15:04:13
minkälainen homma on saada lunastus kunnossa ollut keulakolaroitu pyörä liikenteeseen?


Otsikko: Vs: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: Santtu - 20 Tammikuu 2012, 15:10:51
Riippuu millä argumenteila se myydään. Jos se myydään 'varaosina' niin homma on melkoinen, jos se myydään olemassaolevan identiteetin kanssa 'korjattava ja katsastettava' niin homman määrä liittyy lähinnä ruuvaamiseen.


Otsikko: Vs: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: Kkallioj - 20 Tammikuu 2012, 16:04:24
Joitain vastauksia antaa AVK.fi -> myyntiehdot ja valvontaehdot, edellyttäen, että se on myös lunastettu eikä vain lunastuskunnossa. Jos se on vain mällätty, mutta ei ole haettu vakuutuskorvauksia, tai poistettu rekisteristä, niin silloin kai vaurioista ei ole viranomaisilla tietoa. Vai...?


Lainaus
Ehdollinen korjaus
 


 -Ajoneuvon edelleen myynti korjaamattomana on kielletty.
 -Korjaustyö on tehtävä asianmukaisesti ja hyväksyttävin työmenetelmin. Erityisesti turvarakenteiden sekä turvavarusteiden toiminta ja ominaisuudet on palautettava vauriota edeltäneelle tasolle.
 -Korjaukseen käytettävien varaosien alkuperä on tarvittaessa selvitettävä.
 -Kun vakuutusyhtiö valvoo korjauksen, työ tulee tarkastuttaa vakuutusyhtiön määräämällä tavalla, sovitussa työvaiheessa ja viimeistään ennen maalausta ja ruostesuojausta.
 -Mikäli ajoneuvolle on ilmoitettu valvontaehdoksi tarkastajan käynti, on ennen korjaustyön aloittamista aina otettava yhteyttä valvonnan suorittajaan.
 -Korjaus ja rekisteröinti tulee suorittaa kahden vuoden kuluessa ajoneuvon ostopäivästä lukien. Määräajan jälkeen ajoneuvo määrätään tuhoutuneeksi, eikä sen rekisteröinti onnistu enää ilman veroseuraamuksia.
 -Korjauksesta, myyjän tai katsastuksen niin vaatiessa, on esitettävä hyväksyttävä korinmittauspöytäkirja ja pyörien asentokulmien mittauspöytäkirja.
 -Ajoneuvon korin turvarakenteet ja turvavarusteet on korjattava maahantuojan antamien ohjeiden mukaisesti. Korjaustyö on tehtävä asianmukaisesti ja hyväksyttävin työmenetelmin. Turvarakenteiden ominaisuudet on palautettava vauriota edeltäneelle tasolle.
 -Moottoripyöristä on esitettävä rungontarkastus- ja/tai oikaisutodistus. HUOM! Tarkastus voi johtaa rungon hylkäämiseen, jolloin moottoripyörän rekisteröinti vaatii rungon uusinnan.
 -Luovutusasiakirjat luovutetaan ostajalle kun valvottavien kohteiden tiedot on siirretty AKE:n tiedostoon tai/ja valvonnan suorittaja on hyväksynyt työn. Rekisteriotteen tekninen osa/jatko-osa saattaa puuttua luovutusasiakirjoista.
 -Katsastusviranomaiselle on aina valvotun korjauksen kyseessä ollen esitettävä em. asiapapereiden lisäksi niiden yhteydessä saadut vaurioajoneuvon valokuvat.
 -Ulkomaille vietävä ehdollisena korjauksena myytävä ajoneuvo poistetaan ajoneuvorekisteristä vakuutusyhtiön toimesta TUHOUTUNEENA, eikä sitä voi enää rekisteröidä Suomessa uudelleen liikenteeseen.


Otsikko: Vs: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: Turoq - 20 Tammikuu 2012, 19:12:29

Riippuu onko pyörä poistettu rekisteristä vai onko se määrätty katsastukseen esim poliisin toimesta liikennevahigon yhteydessä vai miten.
Jos pyörä on poistettu liikeenteestä vaurioituna ja myydään esim AVK: kautta vaatimuksena on rungonmittaus pöytäkirja ja osaluettelo vaihdetusta osista.
Jos runkoa on korjattu, se katsotaan tapauskohtaiseti riippuen rungosta ja vauriosta.
Tuhoutuneena tai varaosiksi myytävää pyörää ei saa rekisteriin uudelleen.


Otsikko: Vs: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: Hemuli - 23 Tammikuu 2012, 11:04:36
Onko kolaroitu pyörä ollut Suomen rekisterissä vai onko kyse muualta uitetusta salvage-laitteesta? Sinänsä asialla ei ole muuta merkitystä kuin että jos pyörä on niin uusi että siihen vaaditaan vaatimustenmukaisuustodistusta niin sitä ei maahantuoja enää kirjoita kolaripyörälle.

Suomilunarit jotka ostetaan AVK:lta menee sitten niinkuin edellä on sanottu. Ei sitä rungonmittauspöytäkirjaakaan ole aina vaadittu eikä koko vaatimus perustu mihinkään lakiin. Joskus on riittänyt lausunto rungon suoruudesta ja joskus on jopa katsastusmies osannut itse katsoa että kaikki on niinkuin pitää.


Otsikko: Vs: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: motomatti - 24 Tammikuu 2012, 09:16:53
Hieman asian sivusta.
Kokemuksesta tiedän että liikenteestä poistetun ja romutettavaksi merkityn pyörän on saanut asianmukaisten korjausten jälkeen liikenteeseen.
Tosin pyörä oli poistettu liikenteestä toisessa EU-maassa. Pyörän papereiden, joista selvisi ensirekisteröintipäivä, lisäksi tuli paperi jossa ilmoitettiin että pyörä on poistettu liikenteestä eikä sitä voi enää ottaa uudelleen kyseisen maan liikenteeseen.

Kun tuota tulkitsee oikein niin mitään laillista estettä ei ole rekisteröidä sitä liikenteeseen toisessa EU-maassa.

Jätin kyseisen paperin piironginlaatikkoon kun vein pyörän korjausten jälkeen katsastuskonttorille jossa katsastusmies totesi pyörän vastaavan identiteetiltään sitä mitä kauppakirjassa ja alkuperäisissä rekisteröintipapereissa luki. Veron maksun ja vakuutuksen ottamisen jälkeen posti toi rekisteröintitodistuksen.


Otsikko: Vs: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: Hemuli - 25 Tammikuu 2012, 10:07:17
Näinhän se menee, kyse olikin näistä Suomessa vakuutusyhtiön toimesta purettavaksi määrätyistä laitteista. Niistähän tehdään pysyvä rekisteristäpoisto eikä niihin saa edes rekisteriotetta mukaan, ainoastaan kauppakirja.


Otsikko: Vs: lunastuksesta liikenteeseen?
Kirjoitti: jambo82 - 29 Tammikuu 2012, 10:46:10
kiitoksia kaikille :D selvis kaik olennainen :D