MMAF Forum

Keskustelut => Yleistä keskustelua => Aiheen aloitti: Choppers_Forever - 01 Elokuu 2007, 13:00:20



Otsikko: Akseliväli vm 1952 suomipyörä
Kirjoitti: Choppers_Forever - 01 Elokuu 2007, 13:00:20
Eli eli,

Urbaanissa legendassa sanotaan, että vanhempia kuin 1952 suomipyöriä voi muokata aika rajattomasti. Esim akseliväli voi olla tuon maagisen 200 cm:n yli? Monien pyörien laput ( poikkeuksetta brittipyöriä ) olen nähnyt joissa ei ole akseliväliä merkitty lainkaan motoon. Oma on myös sellainen. Ja sitkeästi myyjäkin väitti asian olevan sellainen, että pyörästä voi tehdä vaikka 230 pitkän, jos siltä tuntuu. Lapuissa on rengaskoot, ei muuta. Mukana kulkee kuitenkin muutoskatsastus lappu vuodelta 2000 ERILLISENÄ. Siinä siis akseliväli sekä leveä takanakki yms. Lappu on siis varalta,. Koskaan en ole sitä tarvinnut, vaikka parit tarkistukset on tapahtunut. Eli miten on, oi gurut???

CF


Otsikko: Vs: Akseliväli vm 1952 suomipyörä
Kirjoitti: Hemuli - 01 Elokuu 2007, 14:15:47
Hevosmiesten tietotoimiston juttuja :D...

Ei laki erottele suomipyörää tai tuontipyörää puhumattakaan ensirekisteröintivuodesta kun puhutaan akselivälistä. Sitä kahta metriä ei saa ylittää ellei kyse ole tehdastekoisesta chopperista, sitä ei rajoita kuin EU-direktiivin määritys moottoripyörän maksimipituudesta eli neljä metriä. Kahden metrin akselivälirajoitus koskee muutettuja ajoneuvoja.


Otsikko: Vs: Akseliväli vm 1952 suomipyörä
Kirjoitti: Santtu - 01 Elokuu 2007, 14:46:50
Legenda pohjannee siihen taustatietoon, että ennen vuotta 1973 kun raiskausvero tuli päälle ei ajoneuvojen muutokset tai identiteetti oikeasti kiinnostanut juuri ketään. Elettiin vapaiden nopeuksien ja penisilliinillä talttuvien tautien aikaa. Periaatteessa siis vm. -52 laitteeseen on voitu vaikka joskus 60-luvun alussa vaihtaa vaikka bamburunko ja sukkahousuveto ja se olisi ns. "ok" koska takautuvasti on tullut voimaan hyvin vähän rajoituksia. Käytännössä asiahan ei ole näin, vaikka en itse ollut tuolloin kuvioissa niin käsittääkseni teknistä kuntoa ja ajoneuvon rekisteritietojen oikeutta valvottiin jo ennen sotia vaihtelevin menetelmin. tähän mennessä tällaiset bamburungot ovat jostain syystä myös kadonneet vuosien tuuliin...

Summa summaarum, pienellä teoreettisella tasolla mahdollista jos myös muutokset olisi tehty 50-luvulla (tjsp), pääosin kuitenkin sitä hevosmiesten tietotoimiston legendaa.

Btw, olikos se niin että akselivälin kasvattaminen / muuttaminenha tuli lailliseksi vasta 1992???


Otsikko: Vs: Akseliväli vm 1952 suomipyörä
Kirjoitti: choppermika - 01 Elokuu 2007, 21:49:04
oon kanssa ihmetellyt kun aina välillä esim. nettimotossa on ollut pyöriä kaupan joissa lukee esim. että akseliväli 215cm otteessa... mistäköhän löytäisi itsekin sellaisen katsastusmiehen joka mullekin tuollaisen otteen kirjoittaisi...


Otsikko: Vs: Akseliväli vm 1952 suomipyörä
Kirjoitti: Hemuli - 01 Elokuu 2007, 22:47:40
Laissahan on annettu mahdollisuus poiketa "vähäisissä määrin" annetuista rajoista mikäli pyörän muut ominaisuudet mahdollistavat sen turvallisen käytön. Tällä tarkoitetaan esim. kallistusvaraa. Jotkut katsurit ovat sitten käyttäneet tätä poikkeamamahdollisuutta asiakkaan hyväksi.

Käytännössä ei ole hyväksytty kuin ketjujen säätövara, eli jos akseliväli on kaksi metriä silloin kun taka-akseli on etummaisessa asennossaan saa se poiketa siitä sen verran kuin rungossa on säätövaraa. Kuka tekee ensimmäisen rungon jossa on puoli metriä ketjunsäätöaukkoa? ;D


Otsikko: Vs: Akseliväli vm 1952 suomipyörä
Kirjoitti: Choppers_Forever - 02 Elokuu 2007, 15:25:52
Niinpä,

Näin sen olen ajatellutkin. Aina välillä joutuu aiheesta kinastelemaan. Kuitenkin, mikä on sitten ns. vapaa-akseliväli??? Sellainen jota ei ole otteessa, eikä tarvitse merkitä....?? Legendaako myös? Kuitenkin, mulla sellainen on...??? ja toimii...höh???

CF