MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Uutiset => Aiheen aloitti: Tuusulan T-Bone - 11 Huhtikuu 2012, 15:04:03



Otsikko: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Huhtikuu 2012, 15:04:03
Prätkien metelistä saa kuulla jos jonkinlaista tarinaa vähän väliä. MMAF päätti selvittää viranomaisten mielenliikkeitä esittämällä virkavallalle seuraavanlaisen setin kysymyksiä. Katsotaan, mitä tuleman pitää!



Lainaus
MMAF ry

Kysymyksiä moottoripyörien käytönaikaisen melun valvonnasta


Moottoripyörien melu puhuttaa niin harrastajia kuin yleisöä ja viranomaisiakin. Moottoripyörien käytönaikaisen melun valvonnasta säädetään Liikenne- ja viestintäministeriön asetuksen L-luokan ajoneuvojen korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta 14 ja 16 §:ssä. Joiltakin osin säännökset ovat melko yksiselitteisiä, toisilta osin niihin puolestaan sisältyy tulkinnanvaraisia elementtejä, jotka askarruttavat harrastajia. Voidaan myös esittää, että poliisi valvonnallaan määrittää sen, miten laki ja sen tarkoitus käytännössä toteutuvat. Näistä syistä MMAF ry pyytää kohteliaimmin vastausta seuraaviin kysymyksiin:

1. MMAF ry:n saamien tietojen mukaan moottoripyörien käytönaikaisen melun valvontaan tullaan käyttämään aikaisempaa enemmän valvontaviranomaisten, erityisesti poliisin resursseja. Millaista mittauskalustoa poliisin käyttöön on hankittu? Kuinka paljon? Entä aiotaanko moottoripyörien äänitasoja valvoa systemaattisesti vai kohdennetusti esimerkiksi rengaskunnon valvonnan tapaan?

2. Laissa ja sitä koskevassa TraFi:n antamassa tulkintaohjeessa käytetään termejä ”moottorin suurimman tehon pyörintänopeus” ja ”moottorin suurin pyörintänopeus”. Mitä näillä käsitteillä tarkoitetaan ja miten ne määritellään erityisesti tilanteessa, jossa kumpaakaan ei ole moottoripyörän valmistajan toimesta yksilöity?

3. Lain mukaan moottoripyörän käytönaikainen melu on mitattava moottorin pyöriessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. MMAF ry:n havaintojen mukaan mittauskierrosluvulla on melko suuri merkitys mittaustulokseen siten, että liian korkea kierrosluku mittauksen aikana merkitsee useita desibelejä korkeampaa tulosta. Millä menetelmällä varmistetaan oikea mittauskierrosluku mittauksen aikana?

4. Lain mukaan mittalaite on sijoitettava vaakasuunnassa 0,5 metrin etäisyydelle pakoputken poistoaukosta ja 45 asteen kulmaan poistoaukon suuntaan nähden. Millä tavoin tätä vaatimusta tulkitaan tapauksissa, joissa poistoaukko ei osoita moottoripyörän pituussuuntaan nähden suoraan taaksepäin, vaan esimerkiksi 45 astetta sivusuuntaan tai suoraan alaspäin?

5. Moottoripyörien sallittu melutaso vaihtelee sen perusteella, minä ajankohtana pyörä on otettu käyttöön ja mikä on moottorin iskutilavuus. Myös mittaustapojen keskinäinen prioriteetti voi vaikuttaa siihen, mikä on käytönaikaisessa valvonnassa sovellettava raja-arvo kussakin tapauksessa. Millä tavoin käytönaikaisen melun mittauksissa varmistutaan siitä, että sovellettava raja-arvo on oikea?

6. Poliisilla on käytettävissään valikoima erilaisia rangaistus- ja muita toimenpiteitä sellaisissa tilanteissa, joissa meluarvojen havaitaan tienvarsitarkastuksessa ylittyvän. Lähtökohtaisesti mahdollisia toimenpiteitä ovat esimerkiksi huomautus, katsastusmääräys, sakko ja ajoneuvon käytön estäminen. Millaisia ohjeita poliisilla on eri toimenpiteiden käytöstä? Onko olemassa samankaltaista ”puuttumiskynnystä” kuin esimerkiksi ylinopeuksien osalta on?

7. Harrastajia askarruttaa yleisesti ajoneuvon käytön estämistä koskevien sääntöjen tulkinta. Onko poliisi laatinut yleisiä ohjeita siitä, miten poliisin harkintavaltaa tulisi käyttää moottoripyörien melunvalvonnan yhteydessä pohdittaessa ajoneuvon käytön estämistä valvonta-arvojen ylittymisen seurauksena? Onko viranomaisen tulkinnan mukaan olemassa jonkinlainen raja-arvo melulle, jonka ylittyessä ajoneuvon käytön liikenteessä katsotaan aiheuttavan niin suurta haittaa ympäristölle, että ajoneuvon käytön estäminen on perusteltua? Jos on, mihin tämä raja-arvo perustuu?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Kuvaja - 12 Huhtikuu 2012, 22:15:11
Siinäpä asiallinen joukko kysymyksiä!
Jään odottamaan hengitystä pidättäen...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Choppers_Forever - 13 Huhtikuu 2012, 16:16:34
Loistavaa toimintaa. Täällä Kehä III:n sisäpuolella tullee olemaan aikamoista koppalakkien paskasadetta lähiviikkoina.... sitten se (toivottavasti) rauhoittuu.

hyviä ajoja kaikille...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: seku - 15 Huhtikuu 2012, 21:36:49
Hienoja kysymyksiä virkavallalle, mutta tietääkö kukaan, onko tämä joku EU-kampanja, kun ruotsissakin kuuluu olevan kurikampanjoita?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Juupe - 16 Huhtikuu 2012, 07:21:47
Hehee, se operaatio missä mitataan melua ei sitten ole meluratsia...


http://www.yle.fi/alueet/helsinki/2012/04/mopomelu_joutuu_poliisin_syyniin_3407985.html (http://www.yle.fi/alueet/helsinki/2012/04/mopomelu_joutuu_poliisin_syyniin_3407985.html)

Poliisi tiukentaa moottoripyörien ja mopojen meluvalvontaa Helsingissä toukokuun alusta. Moottoripyöräpoliiseja on koulutettu käyttämään uusia melunvalvontalaitteita. Tähän asti möykkään ei juuri ole puututtu.

Pahimmillaan poliisi on mitannut 130 desibelin melutasoja, joka vastaa hävittäjän jälkipolttoääntä. Jo 115 desibeliä saattaa kertaluonteisena aiheuttaa kuulovaurion. Meluhäiriöitä aiheuttavat moottoripyörät, joiden pakoputkia on muunneltu tai vaihdettu toisenlaisiksi.

Ihmisiltä tulee paljon valituksia mopojen ja moottoripyörien pärinästä etenkin lämpiminä kesäöinä, kertoo ylikonstaapeli Risto Maksimainen Liikkuvan poliisin Helsingin yksiköstä.

- Kesäaikaan valitukset ovat päivittäisiä. Ihmiset ovat yrittäneet olla kotonaan ikkunat auki ja valitukset olivat sen mukaisia, että ei saa nukuttua. Osa metelistä tulee tietysti siitä, että mopoilijat ja moottoripyörät kokoontuvat samoihin paikkoihin.

Maksimaisen mukaan yksi suuri riesa on se, että menopelejä muunnellaan niin, että niistä saadaan lähtemään enemmän ääntä kuin säännökset sallivat.

- Vaihdetaan pakoputki, tai poistetaan pakoputkesta kaikki äänenvaimentimet.

Varsinaisia meluratsioita ei järjestetä, vaan desibelejä tarkkaillaan muun liikennevalvonnan yhteydessä. Melurajat mopoille, moottoripyörille ja mönkijöille tulivat voimaan jo vuoden 2010 alussa, mutta niitä ei ole Helsingissä tätä ennen valvottu näillä valvontalaitteilla.

Yle Helsinki



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Choppers_Forever - 16 Huhtikuu 2012, 13:32:21
Tulee olemaan niin mukavaa että...

Normimotoja tuskin hirveesti mittailevat, mutta taas saa streetfightereilla ja rakennetuilla Hurlikoilla olla paska jäykkänä. Ja tallista löytyy molemmat. On tää niin syvältä. Vaikka ei melut menis yli, niin vituttaa jo valmiiksi prätkäkyylien virnuilu ja asenne asiaa kohtaan.

ihan perseestä sanon mä. No, olihan tossa 10v melkeen hauskaa ajella rakennetuilla motoilla.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 16 Huhtikuu 2012, 16:00:27
Näkisin muutoksessa positiivisiakin piirteitä. Iänikuisena ongelmana moottoriäänten vaimennuksessa on ollut se, miten melua saadaan pienemmäksi laajalla moottorin käyntialueella.
Nyt uusimman käytännön myötä tätä ei enää tarvitsisi huomioida vaan riittäisi, että vaimennusta tapahtuu ainoastaan pienellä mittausalueella. Tämä antaa rakentajille aivan uusia mahdollisuuksia: hän voi esimerkiksi jättää kaikki vaimentimet kokonaan pois ja asentaa tilalle hyvin kapealla kierrosalueella toimivan resonanssivaimentimen, joka muilla kierroksilla jopa lisää ääntä. Myös erilaiset mekaaniset tai sähköiset läppäviritykset tulevat nyt entistä houkuttelevammiksi, koska niiden toiminta voidaan rajoittaa hyvin pienelle kierrosalueelle siten, etteivät ne juuri vaikuta pyörän käytettävyyteen.
Veikkaan, että puolen vuoden sisällä on Suomeen katsastettu uusimmat meluvaatimukset täyttäviä pyöriä, jotka tuottavat tyhjäkäynnillä oleellisesti suuremman äänen, kuin melumittauksen kierroksilla.
Toinen merkittävä puute mittautavassa on se, ettei se huomioi, minkälaista ajoa mittaustilanne vastaa. Joillakin moottoripyörillä mittauskierroksia ajo lyhytaikaisestikin saattaa ajo-oikeuden vaaraan ja toisaalta joillakin laitteilla voi ajaa jatkuvasti kierrostenrajoitinta vasten ilman, että saa edes ylinopeussakkoja.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Santtu - 17 Huhtikuu 2012, 07:39:05
Veikkaan, että puolen vuoden sisällä on Suomeen katsastettu uusimmat meluvaatimukset täyttäviä pyöriä, jotka tuottavat tyhjäkäynnillä oleellisesti suuremman äänen, kuin melumittauksen kierroksilla.

Kokemuksesta voin sanoa, että väärinkäytökset sekä pykälien (hengen) kiertäminen lopulta johtaa vain pykälien ja käytäntöjen kristämiseen. Porkkanaa virkakoneistolla ei juuri ole tarjota, yleensä vain keppiä. Toivoisinkin muilta harrastajilta siis edes jonkin verran itsekuria näissä asioissa niin, että voisin itse jatkaa suhtellisen vapaata rakentelua...

99 % motoristeista pilaa koko porukan maineen.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 18 Huhtikuu 2012, 21:21:06
Mitenkäs lainvoimainen ratkaisu on tehty tänään kun tuttava joutui melumittauksen uhriksi, mökää oli liikaa, ei muita rikkeitä ja poliisit vei kilvet ja lätkäisi 260€ sakon.

Mihin tämmöinen perustuu?

Mittaustavasta tai lukemista ei vielä tietoa, ja alkaa jännittää oman mopon puolesta jotta kelpaako viranomaisille.

E:
Jahans, tuo edellisen aiheen lukeminen valotti paljon.

Ei kukaan satu tietämään sporan mittauskierroksia, ja onko eroa 883 ja 1200 välillä?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: TEKE - 19 Huhtikuu 2012, 08:36:03

 On eroa.

 Kun kuulin tästä meluhommelista vuosikokouksessa ni tsekkasin tallil jäbien kaa vähän  noita eroja.

 ikävä kyllä en muista ja tallikin on työpäivän päässä.

 jos ei tähän kukaan vastaa factaa ni katon kun kerkeen.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: jussi - 19 Huhtikuu 2012, 09:42:16
Seba, minkäikäinen spora on kyseessä. Uudemmissa ne mittauskierrokset löytyvät rungossa olevasta tarrasta ja vaihtelevat hiukan malleittain. Tarrasta löytyy myös ne desibelit.



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 19 Huhtikuu 2012, 11:13:47
Jaa, että kilvet lähtee???

http://yle.fi/alueet/lahti/2012/04/parisevasta_moposta_voidaan_vieda_kilvet_3412547.html (http://yle.fi/alueet/lahti/2012/04/parisevasta_moposta_voidaan_vieda_kilvet_3412547.html)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 19 Huhtikuu 2012, 11:29:31
Seba, minkäikäinen spora on kyseessä. Uudemmissa ne mittauskierrokset löytyvät rungossa olevasta tarrasta ja vaihtelevat hiukan malleittain. Tarrasta löytyy myös ne desibelit.



Muista Jussi kuitenkin että vaikka ne kierrokset ja desibelit löytyy jo 90-luvun puolenvälin jälkeen valmistettujen tyyppikilvestä, niin valvontamittauksessa niitä käytetään vasta 17.6.2003 jälkeen rekisteröityjen osalta. Sitä vanhempien mittaus tehdään edelleen puolella maksimitehon kierrosluvusta ja rajat 103/106 dB(a) vuosimallin mukaan.

Äkkiseltään löysin ennen vuotta 2004 valmistetuille evosporteille seuraavat maksimitehon kierrosluvut:

883: 6000 rpm
1200: 5200 rpm

Hyvä sivusto erimerkkisten pyörien tekinsten tietojen tarkasteluun on www.bikez.com (http://www.bikez.com)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: jussi - 19 Huhtikuu 2012, 20:54:43
Hyvin on tuo ollut jo pari vuotta muistissa... Jäi näköjään tähän tarkentamatta.



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Röpöttäjä - 20 Huhtikuu 2012, 05:49:51
Herää kysymys esim mikäpähän mahtaapi olla 127 koneen kierrosalue. Tahtoopi 6000 olla sille liikaa? Entä jos on kiellamittari ja kone alkaa pätkimään rajaoittimeen esim 4200kiekan kohdalla  ::) mitäs siitä seuraa????
Poitsulla 1000 rauttis. Kiekkamittari on. Jos rajoittaa värssyt vaikka 5000kiekkaan?? Ei ota enempää..........


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: erakko - 20 Huhtikuu 2012, 09:39:35
Aika aktivoitua.

Herää kysymys esim mikäpähän mahtaapi olla 127 koneen kierrosalue. Tahtoopi 6000 olla sille liikaa? Entä jos on kiellamittari ja kone alkaa pätkimään rajaoittimeen esim 4200kiekan kohdalla  ::) mitäs siitä seuraa????
Poitsulla 1000 rauttis. Kiekkamittari on. Jos rajoittaa värssyt vaikka 5000kiekkaan?? Ei ota enempää..........

Pari tarkentavaa kysymystä:
1. Missä laitteessa tämä 127 on kiinni?
2. Onko se muutoskatsastettu ja jos on ni onko katsastuksen yhteydessä pitänyt toimittaa jonkinlainen dokumentti ko moottorin tehosta?

Koneen kierrosalue lienee selviävän valmistajan dokumenteista. Jos laitat rajoitimen 4200 rpm ni siitä seuraa se että alkaa pätkiä kierroksia siinä kohtaa,epäoleellinen asia äänten mittauksen kannalta paitsi jos sulla maksimitehon kierrokset yli 8400rpm..
Sama itseasiassa pätee tuohon rautikseenkin.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Thomson - 21 Huhtikuu 2012, 10:28:10
Muista Jussi kuitenkin että vaikka ne kierrokset ja desibelit löytyy jo 90-luvun puolenvälin jälkeen valmistettujen tyyppikilvestä, niin valvontamittauksessa niitä käytetään vasta 17.6.2003 jälkeen rekisteröityjen osalta. Sitä vanhempien mittaus tehdään edelleen puolella maksimitehon kierrosluvusta ja rajat 103/106 dB(a) vuosimallin mukaan.

Onko näin vaikko mopo olisi EY-tyyppihyväksytty mutta rekisteröity ENNEN 17.6.2003? Kaikki äkkiä löytämäni Trafin dokumentit tekee rajauksen nimenomaan tyyppihyväksynnän mukaan..


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: ATP - 21 Huhtikuu 2012, 11:19:10
Foorumin keskustelusta "MMAF Forum > Keskustelut > Pykälät ja vaatimukset > Moottorin ja pakoputkiston muutokset uudessa kopterilaissa" sivulta 1:

Tuo tyyppihyväksyntädirektiivi koskee uusia tyyppejä 17.6.1999 alkaen ja kaikkia käyttöönotettuja 17.6.2003 alkaen.


Edit: virheellinen tieto korjattu.



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 21 Huhtikuu 2012, 12:00:20
Koskee uusia tyyppihyväksyntiä kuten tuossa yllä asianmukaisesti lausuttiin.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: ma^ko - 21 Huhtikuu 2012, 13:21:59
Kyllä gyyt osaa. Pojan kaverin piikkiä olivat mittailleet ja koska vanha teelmä CB-twinistä kyseessä, niin ei ole tarraa apuna. Oli tullut 16v nuormiehen ja gyiden välille oikeen riitasointua koska gyyt oli sitä mieltä että jos huipputehon kirrokset ei ole tiedossa niin ohjeet on että mitataan 90%:lla huippukierroksista. Ohjehan on, että jollei huipputehon kierrokset ole tiedossa, katsotaan huipputehon kierrosluvuksi tuo 90% maksimista ja siitä puolella mitataan. Oli sitten tullut toinen partio paikalle ja sit oli tilanne rauennut ilman sakkoja tai sanktioita kun möly oli ollut 101db päädytyillä kierroksilla.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Thomson - 21 Huhtikuu 2012, 13:55:54
Koskee uusia tyyppihyväksyntiä kuten tuossa yllä asianmukaisesti lausuttiin.

Eli rautalangasta vääntäen; tyyppihyväksytyn mopon valvontaraja on tyyppikilpeen merkattu, rekisteröintipäivämäärästä riippumatta? Ja vaimentimen pitää vielä olla tyyppihyväksytty?
Toisaalta taas päästöistä puhuttaessa vaimentimen tyyppihyväksyntää vaadittaisiin vasta EURO2:n myötä.

Siis, jos tyyppihyväksytyn mopon rekisteröintipäivä on esim 2002 alkupuolella (EURO1), kelpaa päästöjen puolesta hyväksymätön vaimennin, muta melujen takia vain hyväksytty vaimennin?   ???

Vai?





Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Röpöttäjä - 21 Huhtikuu 2012, 17:45:15
Niin kysymyksessä on vielä rekisteröimätön uusi omavalmiste 127 kuutiotuuman mylly. Jos ilmoitan että maksiki kiekat on 3800 varvia ja pistän dynon sytkäpoksin tälle alueelle rajoittimen niin eiks se oo sitten siinä


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 22 Huhtikuu 2012, 07:10:59
Seba, minkäikäinen spora on kyseessä. Uudemmissa ne mittauskierrokset löytyvät rungossa olevasta tarrasta ja vaihtelevat hiukan malleittain. Tarrasta löytyy myös ne desibelit.



Joo eli 94 malli on kyseessä ja tarroista ei löytynyt, siksi kysyin


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 22 Huhtikuu 2012, 13:43:04
Kyllä gyyt osaa. Pojan kaverin piikkiä olivat mittailleet ja koska vanha teelmä CB-twinistä kyseessä, niin ei ole tarraa apuna. Oli tullut 16v nuormiehen ja gyiden välille oikeen riitasointua koska gyyt oli sitä mieltä että jos huipputehon kirrokset ei ole tiedossa niin ohjeet on että mitataan 90%:lla huippukierroksista. Ohjehan on, että jollei huipputehon kierrokset ole tiedossa, katsotaan huipputehon kierrosluvuksi tuo 90% maksimista ja siitä puolella mitataan. Oli sitten tullut toinen partio paikalle ja sit oli tilanne rauennut ilman sakkoja tai sanktioita kun möly oli ollut 101db päädytyillä kierroksilla.

"Huippukierrokset" on liukuva käsite. Ainakin omissa laitteissa punarajan saa laittaa mihin haluaa (alle 20000 rpm) ja sekä mittarin näyttämää, että kierrostenrajoittimen tasoa voi säätää. Muutenkin pyörän oman kierroslukumittarin käyttäminen sakotuksen perusteena on enemmän kuin kyseenalaista. Mittarihan ei ole pakollinen varuste, eikä sen tarvitse näyttää oikein. Jossain CB125:ssa taisi olla jopa kitkavetoinen mittari, jonka tarkkuus on enemmän kuin kyseenalainen?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: ma^ko - 22 Huhtikuu 2012, 23:32:50
"Huippukierrokset" on liukuva käsite. Ainakin omissa laitteissa punarajan saa laittaa mihin haluaa (alle 20000 rpm) ja sekä mittarin näyttämää, että kierrostenrajoittimen tasoa voi säätää. Muutenkin pyörän oman kierroslukumittarin käyttäminen sakotuksen perusteena on enemmän kuin kyseenalaista. Mittarihan ei ole pakollinen varuste, eikä sen tarvitse näyttää oikein. Jossain CB125:ssa taisi olla jopa kitkavetoinen mittari, jonka tarkkuus on enemmän kuin kyseenalainen?

Ohje kuitenkin lienee Trafilta ja se on, että jollei huipputehon kierrokset ole tiedossa niin huipputehon kierroksiksi katsotaan 90% maksimikierroksista ja tästä puolella mitataan äänenpaine. Oikeasti tuossa tienvarsimittauksessa on paljonkin epäkohtia, mutta kun innokkaalle kytälle annetaan mittari handuun ja jonkinmoinen ohjeistus, niin sehän haluu poimia kilpiä ja skrivata sakkoja. Valtaosassa möykkäputkellisista V2-putkirunkopyöristä ei ole varvikelloa, joten hauska nähdä miten gyyt määrittää mittailukierroksia, omassa valitettavasti mokoma varuste, siis varvikello, on. Pitäisköhän laittaa katkaisijan taakse?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Juupe - 23 Huhtikuu 2012, 07:47:31
Tuommoinenko sen "testiradan" kuuluu olla?

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisilla_uusi_tehotarkkailun_aihe/ (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisilla_uusi_tehotarkkailun_aihe/)

Jaa, taitaa olla kyse eri mittauksesta. Hee.



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 23 Huhtikuu 2012, 07:48:21
Valtaosassa möykkäputkellisista V2-putkirunkopyöristä ei ole varvikelloa, joten hauska nähdä miten gyyt määrittää mittailukierroksia, omassa valitettavasti mokoma varuste, siis varvikello, on. Pitäisköhän laittaa katkaisijan taakse?
Osalla partioita on ilmeisesti käytössä kiihtyvyysantureita, jotka kiinnitetään magneetilla koneen kylkeen - ainakin, jos koneesta löytyy magneettista materiaalia. Näiden mittareiden tyypistä tai niiden tarkkuudesta ei luonnollisestikaan saa tietoa, koska ne todennäköisesti eivät täytä direktiivin vaatimusta kierrosluvun mittaustarkkuudesta (mittalaite itsessään on kyllä tarkka, mutta mittaustapa ei). Niiden mittaus perustuu kiinnityskohdan värähtelyyn, jonka oletetaan muuttuvan suorassa suhteessa koneen kierroslukuun, eikä riippuvan kiinnityskohdan omista resonanssitaajuuksista tai musta herätteistä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: hakki - 23 Huhtikuu 2012, 09:35:31
Tuommoinenko sen "testiradan" kuuluu olla?

http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisilla_uusi_tehotarkkailun_aihe/ (http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseutu/uutiset/poliisilla_uusi_tehotarkkailun_aihe/)

Jaa, taitaa olla kyse eri mittauksesta. Hee.



Melko viileetä tilitystä ylikonstaapeli Risto Maksimaiselta Liikkuvasta poliisista. Lainaus linkin jutusta...
"- Kun pakoputkistoon tehdään muutoksia, pyörä pitäisi muutoskatsastaa. Jos arvot ylittyvät, seurauksena on päiväsakkoja ja pyörästä poistetaan rekisteritunnus sekä määrätään katsastettavaksi, Maksimainen luettelee."

Että tällaisella asenteella kohti kesää  >:(


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 23 Huhtikuu 2012, 10:02:34
Melko viileetä tilitystä ylikonstaapeli Risto Maksimaiselta Liikkuvasta poliisista. Lainaus linkin jutusta...
"- Kun pakoputkistoon tehdään muutoksia, pyörä pitäisi muutoskatsastaa. Jos arvot ylittyvät, seurauksena on päiväsakkoja ja pyörästä poistetaan rekisteritunnus sekä määrätään katsastettavaksi, Maksimainen luettelee."

Että tällaisella asenteella kohti kesää  >:(

Eli, aletaanko näistä kilpien poistoista keräämään listaa?

Ei luulisi olevan liikennettä vaarantava rike, josta kilvet pitää poistaa...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Thomson - 24 Huhtikuu 2012, 16:25:13
Tää on niin hieno aihe, että hämmennetään vielä...
Trafin ohjeessa sanotaan notta:
>>
Jos ajoneuvo on hyväksytty liikenteeseen EURO2 (97/24/EY muutettuna 2002/51/EY) tai uudemmilla
päästövaatimuksilla saa siihen vaihtaa ainoastaan kyseiseen ajoneuvoon käytettäväksi
tarkoitetun e-hyväksytyn pakojärjestelmän, varaosakatalysaattorin, moottorin muutossarjan
tai moottorin viritysosan.
>>

Mutta onkos näitä tyyppihyväksyntiäkin vielä eri tasoisia? Jos otteessa lukee kohdassa "Tyyppihyväksyntänumero" E4*92/61 jne , onko tämäkin sellainen tyyppihyväksyntä, joka estää muiden kuin tyyppihyväksyttyjen osien käytön? Vai estääkö vasta tuo 2002/51 -tasoinen tyyppihyväksyntä muiden kuin tyyppihyväksyttyjen osien käytön?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 24 Huhtikuu 2012, 20:35:46
Onko täällä ketään hereillä? Viimeisimmän tiedon mukaan melua jälleen "mitataan" hieman kyseenalaisessa ympäristössä hieman kyseenalaisin tuloksin. MTV3:n uutisissa esiintynyt uunituore, vakio, 1000 km ajettu Kawa ei läpäissyt poliisin melutestiä, vaan lukemat olivat 6 dB liian suuret. Pyörä esiintyy jossain 0:45 tienoilla.

MTV3 Uutiset - Poliisi tehostaa valvontaa (http://www.youtube.com/watch?v=MxD6OnEVORE#ws)

Eikö tuohon hommaan saa mitään tolkkua?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 24 Huhtikuu 2012, 21:02:13
Virheitähän noissa tehdään, muttei ihan niin suuressa mittakaavassa kuin yleisesti luullaan. Tosta uutisesta ei riittävästi näe, että pystyis arvostelemaan tarkemmin. Jotain on kyllä tehty päin honkia, jos uudesta pyörästä saadaan kuus desibeliä "liikaa" meteliä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: eastway - 24 Huhtikuu 2012, 21:50:55
Erityisesti nautin tästä MTV3 uutisesta, kun poliisi setä lupasi minulle myötätuntoisia katseita, silloin kun olen rakentanut pyöräni alkuperäiseen kuntoon. Lupasivat että silloin saan liikua rauhassa. Kiitos.

Kamoon, tää tulee TV:stä ja kaikki ihmiset uskoo että tää on totta.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Choppers_Forever - 25 Huhtikuu 2012, 08:06:29
Joopa...joo,

Juuri tuo "rakentakaa alkuperäiseen kuntoon, niin saatte ajaa rauhassa" on jotain aivan uskomatonta. Panee vanhan miehen niin vihaiseksi että...
Tässä muokataan taas ihmisten mieltä ja rankalla kädellä. Todella paskaa kampanjointia.

...onko se yhtä pahaa myös Helsingin ulkopuolella? Täällä ovat gyyt niin maan perkeleen innoissaan. Rattijuopot taputtavat käsiään ja katsastamattomilla autoilla ajavat vallan ovat innoissaan... motot ovat kaiken pahan alku ja juuri. Pitäsköhän laittaa fillariin ihan kostoksi semmoinen päristin pinnoihin.

No, tilasin V&H putkiin uudet sisäkamat pitäs tiputtaa 5 - 6 db:tä alaspäin... sitten luulis olevan ok.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 25 Huhtikuu 2012, 09:17:11
...MTV3:n uutisissa esiintynyt uunituore, vakio, 1000 km ajettu Kawa ei läpäissyt poliisin melutestiä, vaan lukemat olivat 6 dB liian suuret....

Ja jos poliisi oikein valtakunnallisissa uutisissa mainostaa että he poimivat mitattavat pyörät liikenteestä kuulohavaintojen perusteella niin miten ihmeessä tuollainen uusi vakiopyörä edes päätyi ratsattavaksi? Kovin tuntuu olevan herkällä puuttumiskynnys... Nimittäin 96 dB ei muun liikennevirran seasta erotu mihinkään.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Santtu - 25 Huhtikuu 2012, 09:48:03
Juuri tuo "rakentakaa alkuperäiseen kuntoon, niin saatte ajaa rauhassa" on jotain aivan uskomatonta.

Aiheesta lisää: http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042515497478_uu.shtml (http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012042515497478_uu.shtml)
Lainaus
Suomeen halutaan uusi rikosnimike: vainoaminen
Keskiviikko 25.4.2012 klo 10.03

Toisen jatkuva piinaaminen voi pian olla rikos.

Oikeusministeriön työryhmä esittää, että vainoamiseksi voitaisiin lukea esimerkiksi jatkuva uhkailu, seuraaminen ja tarkkailu. Vainoamisesta tuomittaisiin enintään kaksi vuotta vankeutta.

Rikokseksi kirjattaisiin myös viestintärauhan rikkominen. Siitä voitaisiin tuomita, jos joku lähettelee toiselle toistuvasti viestejä tai soittelee häirintätarkoituksessa. Häirinnän rikollisuus ei olisi enää sidottu siihen, mitä välinettä siinä käytetään ja otetaanko viestit vastaan kotirauhan piirissä.

Uudet rikokset olisivat asianomistajarikoksia. Vainoamisen voisi viedä eteenpäin myös syyttäjä, jos tärkeä yleinen etu sitä vaatii tai teossa on käytetty hengenvaarallista välinettä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 25 Huhtikuu 2012, 09:57:53
Ja jos poliisi oikein valtakunnallisissa uutisissa mainostaa että he poimivat mitattavat pyörät liikenteestä kuulohavaintojen perusteella niin miten ihmeessä tuollainen uusi vakiopyörä edes päätyi ratsattavaksi? Kovin tuntuu olevan herkällä puuttumiskynnys... Nimittäin 96 dB ei muun liikennevirran seasta erotu mihinkään.

Homma näyttää tällä hetkellä toimivan seuraavasti: liikennevirrasta esim moottoritieltä poimitaan kaikki moottoripyörät ja niiden melu mitataan kätevästi ohi ajavan liikenteen vieressä pientareella. Kenellä olisi niin paksu kela rautalankaa, että siitä voisi vääntää ymmärrettävään muotoon sen tosiasian, ettei melua mitata kuten lämpötilaa tai nopeutta, vaan se on hyvin riippuvainen ympäristöstä, mittaustavasta ja mittarin asetuksista?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 25 Huhtikuu 2012, 10:20:17
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078 (http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2009/20091078)

Laissa sanotaan seuraavaa:

Lainaus käyttäjältä: Finlex
Liikenne- ja viestintäministeriön asetus
L-luokan ajoneuvon korjaamisesta ja rakenteen muuttamisesta
14 §
Käytönaikaisen melun mittaus

...

4. Melutaso mitataan asfaltti- tai betonialustalla taikka muulla vastaavalla alustalla, joka ei aiheuta merkittäviä akustisia häiriöitä. Mittauspaikalla 3 m etäisyydellä ajoneuvosta ei saa olla muita akustisia esteitä kuin enintään kaksi mittauksen suorittajaa. Mittauspaikan taustaäänitason on oltava vähintään 10 dB(A) pienempi kuin mitattavan ajoneuvon äänitaso.

Pitääkin tässä joku päivä käydä Tuusulantiellä mittailemassa taustamelun määrää...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: L - 25 Huhtikuu 2012, 13:44:03
Itse kävin tänään katsastusasemalla kyselemässä asiaa, eikä siellä paljon asiasta vielä tiedetty. Sen verran mitattiin että -89 XV1100 tuottaa ääntä lähemmäs 120 db. Soittelivat sieltä moneen paikkaan ja kaikki olivat lopuksi sitä mieltä että ei haittaa vaikka äänet ovat kovemmat, kun Silvertailin putket ovat tyyppihyväksytyt kyseiseen pyörään. Käskivät vain pitää todistuksen tästä mukana ja näyttää poliisille jos tarvetta vaatii.

Itse olen kuitenkin sitä mieltä että tuskin siinä mikään paperi auttaa jos äänet ylittävät rajat, vai miten on?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: raimo-raato - 25 Huhtikuu 2012, 18:10:59
Homma näyttää tällä hetkellä toimivan seuraavasti: liikennevirrasta esim moottoritieltä poimitaan kaikki moottoripyörät ja niiden melu mitataan kätevästi ohi ajavan liikenteen vieressä pientareella. Kenellä olisi niin paksu kela rautalankaa, että siitä voisi vääntää ymmärrettävään muotoon sen tosiasian, ettei melua mitata kuten lämpötilaa tai nopeutta, vaan se on hyvin riippuvainen ympäristöstä, mittaustavasta ja mittarin asetuksista?

Eiköhän tuossa ole vaan toimittajat lähteneet partion kanssa otolliseen paikkaan odottelemaan ja ottaneet mittaukseen ensimmäiset motskarit mitä näkyy että saadaan filmille materiaalia ja päästään donitsille.  ;)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Turoq - 25 Huhtikuu 2012, 20:46:35
Jos arvot ylityy, olis sitten -89 tai -09 pyörä niin ei se auta... vanhoissa pyörissä ne eivät ole tyyppihyksyttyjä vaan kyseiseen pyörään tehtyjä putkia ja uudemmissa hyväksyttyjä tiettyyn pyörään, siten että vaatimukset täyttyy...


Niin uudet ja vanhatkin vaimentimet kuluu ja rajat saattavat ylittyä ja niihin valvonta voi puuttua..


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 25 Huhtikuu 2012, 22:40:49
Lakiteknisesti mielenkiintoinen juttu on se, että kopterilain 2 luku, jossa tää melumittaussääntökin on, koskee muutoskatsastusta. Jos putket ovat alkuperäiset, ei noita 14 §:n valvonta-arvoja pitäisi näin ollen soveltaa ollenkaan... vai kertoisiko joku, millä perusteella alkuperäiset putket pitää muutoskatsastaa... ;D


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: erakko - 25 Huhtikuu 2012, 22:50:40
Eli alkuperäisille putkille ei ole olemassa mitään laissa määriteltyä valvonta-arvoa..
Vai loytyyko moinen jostain muusta säädöksestä?  ???


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 25 Huhtikuu 2012, 23:00:20
Uudemmissa vehkeissä valvonta-arvo lukee tyyppikilvessä, mutta vanhojen pyörien alkuperäisiä putkia koskevaa valvonta-arvoa ei lue laissa eikä missään muuallakaan. Jos sellainen vaaditaan myöhemmin otteeseen kirjattavaksi, kysymyksessä on taannehtivasti sovellettava tekninen vaatimus. Sellainen ei ihan tuosta noin vain käy, kun tulee tuo perustuslaki vähän vastaan...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: L - 26 Huhtikuu 2012, 06:06:07
Jos arvot ylityy, olis sitten -89 tai -09 pyörä niin ei se auta... vanhoissa pyörissä ne eivät ole tyyppihyksyttyjä vaan kyseiseen pyörään tehtyjä putkia ja uudemmissa hyväksyttyjä tiettyyn pyörään, siten että vaatimukset täyttyy...


Niin uudet ja vanhatkin vaimentimet kuluu ja rajat saattavat ylittyä ja niihin valvonta voi puuttua..
Lakiteknisesti mielenkiintoinen juttu on se, että kopterilain 2 luku, jossa tää melumittaussääntökin on, koskee muutoskatsastusta. Jos putket ovat alkuperäiset, ei noita 14 §:n valvonta-arvoja pitäisi näin ollen soveltaa ollenkaan... vai kertoisiko joku, millä perusteella alkuperäiset putket pitää muutoskatsastaa... ;D

Lainaanpa tässä nyt sitten kahta viestiä. Eli katsastusasemalla tähän muutoskatsastusasiaan vedottiinkin että vaikka pyöräni ei ole tyyppihyväksytty, mutta putki silti kyseiseen malliin on (http://www.leovince.com/files/SIL/CO-2243.pdf (http://www.leovince.com/files/SIL/CO-2243.pdf)), niin ei muutoskatsastustakaan tarvitse suorittaa, ja siksi koko systeemi on laillinen tällaisenaan.

Mielelläni uskoisin tätä katsastusmiehen päätöstä! :D


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 26 Huhtikuu 2012, 07:44:00
^On tuo ihan oikein tehty. Putken hyväksyntä on osoitus vaatimustenmukaisuudesta myös vanhemmissa laitteissa, se vain ei ole pakollinen.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: L - 26 Huhtikuu 2012, 07:55:28
^On tuo ihan oikein tehty. Putken hyväksyntä on osoitus vaatimustenmukaisuudesta myös vanhemmissa laitteissa, se vain ei ole pakollinen.
Eli saan mennä ja päristä suuren metelin saattelemana?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Korson Welles - 26 Huhtikuu 2012, 08:31:59
Aamulähtökiireessä vilkuilin topiccia läpi. Aika paljon oletuksia ja mutu-tietoa... Löytyykö palstalta jotain viisasta, joka osais heittää FAKTAA, kui on lakipykälät joiden nojalla uskaltais tarpeen mukaan lähteee vaikka käräjille perkele! Siis lähinnä vanhempia rätkiä koskevat hyväksyttävät äänenmittaustavat tienpäällä/katsauskonttorilla yms.

Make Your Neighborhood Happier - KERKER


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 26 Huhtikuu 2012, 09:49:20
...mitattiin että -89 XV1100 tuottaa ääntä lähemmäs 120 db. Soittelivat sieltä moneen paikkaan ja kaikki olivat lopuksi sitä mieltä että ei haittaa vaikka äänet ovat kovemmat, kun Silvertailin putket ovat tyyppihyväksytyt kyseiseen pyörään. Käskivät vain pitää todistuksen tästä mukana ja näyttää poliisille jos tarvetta vaatii...

120 dB ja KOSKEMATON tyyppihyväksytty putki? En usko. Vaimentimien kuori voi olla tyyppihyväksyntämeistoksella varustettu mutta sisuskaluja on kyllä rukattu kovalla kädellä jälkeenpäin.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: L - 26 Huhtikuu 2012, 10:18:50
120 dB ja KOSKEMATON tyyppihyväksytty putki? En usko. Vaimentimien kuori voi olla tyyppihyväksyntämeistoksella varustettu mutta sisuskaluja on kyllä rukattu kovalla kädellä jälkeenpäin.
Joo siis meillä ei ollut kierroslukumittaria, joten ei voitu testata näitä oikeita kierroksia. Pyörästä siis saadaan ylipäätään lähtemään tuommoinen meteli lähes täysillä kierroksilla. Pahoittelen että ilmaisin asian erittäin huonosti. Virallinen mittaus olisi kyllä mielenkiintoista saada suoritettua.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: jkm - 27 Huhtikuu 2012, 08:32:32
Mitkähän mahtaa olla oikeat kierrokset metelin mittaukseen vääntömoottorissa, jossa max kierrokset on sytkäboxissa rajoitettu 5 tonniin? Onko se 90% 5 tonnista ja siitä puolet, jolloin kierrokset olis 2250? Jos katsotaan moottorin alkuperäiset max tehon kierrokset ja siitä puolet niin tulos on jotain 2600 tai ehkä enemmänkin. Metelillä on suuri ero näiden kierrosten välillä.
Jos mittaus kierrokset on tuo suurempi, niin silloinhan ei toteudu laissa mainittu max tehon kierroksista puolet, kun tuo kone ei yksinkertaisesti kierrä 5 tonnia enempää.
Kysehän on nimenomaan käytön aikaisesta melusta jolloin tuo 2250 pitäisi olla oikein.
Entä kuinka saan kadunvarsi mittauksessa menemään jakeluun nuo rajoitetut kierrokset, avaanko sytkäkopan uteliaille sinipukuisille virkamiehille jotta he näkevät itse max kierrokset?
Mikäli kuitenkin katsotaan alkup.max-tehon kierrokset, niin silloin tuo "käytön aikainen" termi ei toteudu.
Arvatenkin mittaus tapahtuu tuolla korkeammalla kierrosluvulla. Jos siinä tapauksessa kiistän sakon niin varmaankin rajoitettujen kierrosten todistaminen on mun harteilla. Ja nimenomaan mittaushetkellä olevat max kierrokset. Pitääkö mun silloin näyttää se sytkäboxi ja pyytää poliisien nimet paperiin että ovat nähneet kierrosluvun rajoittimen asetetun tuohon 5 tonniin? Ja vielä selvennykseksi että laite on vanha HD, jota pitäis koskea se 106 db.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 27 Huhtikuu 2012, 14:45:52
Laki määrää mittauksen tehtäväksi 50% maksimitehon kierrosluvusta. Siinä ei mainita mitään kierrosten rajoittamisesta. Periaatteessa ainoa millä saat todistettua moottorisi alemman testauskierrosluvun on dynolappu josta ilmenee maksimitehon kierrokset. Pahoin kyllä pelkään että ne on samat tai korkeammat kuin vastaavan tehdasvireisen moottorin.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 27 Huhtikuu 2012, 15:14:39
Laki määrää mittauksen tehtäväksi 50% maksimitehon kierrosluvusta. Siinä ei mainita mitään kierrosten rajoittamisesta. Periaatteessa ainoa millä saat todistettua moottorisi alemman testauskierrosluvun on dynolappu josta ilmenee maksimitehon kierrokset. Pahoin kyllä pelkään että ne on samat tai korkeammat kuin vastaavan tehdasvireisen moottorin.

Juuri tuo 50% maksimitehosta tekee sen, ettei mittaustulos korreloi juuri lainkaan ajonaikaisen melun kanssa. Huomattavasti tasapuolisempi tapa olisi mitata melu kierroksilla, joillaa moottori tuottaa esim 20 kW tehon, tai kierroksilla jotka vastaavat ajotilannetta esim 100 km/h nopeudessa. Käytännössä ohiajomittaus katsastusasemalla ottaa jossain määrin tätä huomioon, mutta siitähän ei ole mitään hyötyä silloin, jos poliisi vie kilvet tien päällä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Kuvaja - 27 Huhtikuu 2012, 19:18:37
^On tuo ihan oikein tehty. Putken hyväksyntä on osoitus vaatimustenmukaisuudesta myös vanhemmissa laitteissa, se vain ei ole pakollinen.

Mitenkäs se näin on lipsahtanut?
Jos vanhaan pyörään laittaa uudet vilkut, niin pitää täyttää uudet pykälät. No joo, turvavälineestä kyse. Mutta eikös äänenvaimenninkin ole nykyään jos kilvet voi viedä vedoten turvallisuuteen?  ;)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: jkm - 27 Huhtikuu 2012, 20:08:06
Periaatteessa ainoa millä saat todistettua moottorisi alemman testauskierrosluvun on dynolappu josta ilmenee maksimitehon kierrokset. Pahoin kyllä pelkään että ne on samat tai korkeammat kuin vastaavan tehdasvireisen moottorin.
Ok. Ei tässä mitään paniikkia ole, saahan nuo mölyt sellaiseksi kun tarvii. Mitkähän on alkupään evon maksimitehon kierrokset? Ja onko mittaustuloksessa tosiaan 5db toleranssi ylöspäin, silloinhan mulla vois olla 111db mittaustulos. Ainakin tuolla toisella palstalla kirjoitellaan tuosta +5db toleranssista, mutta en muista itse sellaisesta lukeneeni noissa lakiteksteissä tai ohjeistuksissa. Tuntuu vähän oudolta tuo 5db siihen nähden että raja-arvot on kuitenkin 3db:n välein???


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 29 Huhtikuu 2012, 07:28:07
No laitetaan lisää ihmettelyn aihetta:

-valmistusvuosi 2000
-maahantuontikatsastus Jenkeistä tuonnin jälkeen 2011. Katsastuksessa vuosimalliksi muuttui 2002, viimeisimmän omistajan vaihdoksen takia.
-laitteessa remmiahdin ja pyörään valmistetut aftermarket-putket tuodessa
-katsastuksessa todistukset: dynokäyrä, äänet, nopeusmittari, jarrut
-hyväksytty ilman valituksia
-väite äänen testaajalta: Nousee 106db max.-rajaksi, koska tehot nostettu?!?!?

Saattaa olla kyllä aika lähellä tuota 106:tta.

Ongelmana, että en ole nähnyt testipapereita, koska mennyt suoraan leimakonttorille ja kun kävin kyselemässä leimakonttorilta,
niin ei voi tulostaa/näyttää, koska viranomaistietoja ja "digitoitu".

Trafiin pyysi ottamaan yhteyttä, ei vielä tullut soitettua, koska uskon tulevan liikaa skeidaa sieltä päin ja itse joutuu polttamaan hihat...

Otteessa lukee pakoputkien vaihto ja putkien merkki, mutta ei muita tietoja.

Eli, jos tien päällä tulee kinaa, niin näkevätkö tiedot siellä vai ottavatko varmuudeksi kilvet?

Myöskään en tiedä maksimikierroksia, koska dynopaperi ainoastaan viranomaisilla...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 29 Huhtikuu 2012, 13:21:08
...Ja onko mittaustuloksessa tosiaan 5db toleranssi ylöspäin, silloinhan mulla vois olla 111db mittaustulos...

Viiden dB:n liukuma koskaa ainoastaan tyyppihyväksyttyjä jotka mitataan rungossa olevan kilven perusteella, ei näitä 103/106 rajoja.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: ma^ko - 29 Huhtikuu 2012, 23:15:07
Mitkähän on alkupään evon maksimitehon kierrokset?

Ennen '86 5200rpm, '86 eteenpäin 5000rpm, jotkin '90-luvun mallit 4900rpm.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 02 Toukokuu 2012, 11:48:19
Polliisin suusta kuultuna:

-1992 jälkeen tyyppikilven mukaan +/- 5db... että näin.

Ei satu kylläkään olemaan mullakaan tyyppikilvessä mitään meteleistä...

Hienot on ohjeet.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 02 Toukokuu 2012, 12:45:21
Ohjeista kaikki aina puhuvat... kantsiskohan lukaista ihan aluksi, mitä laissa lukee? Käsittääkseni polliisinkin tulisi noudattaa toiminnassaan ensisijaisesti lakia.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 03 Toukokuu 2012, 10:08:09
Ohjeista kaikki aina puhuvat... kantsiskohan lukaista ihan aluksi, mitä laissa lukee? Käsittääkseni polliisinkin tulisi noudattaa toiminnassaan ensisijaisesti lakia.

Väitti Sisäasiainministeriöltä tulleen tälläisen ohjeen...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Toukokuu 2012, 10:13:01
Ministeriön ohje ei kumoa sitä, mitä lukee laissa...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 03 Toukokuu 2012, 18:34:50
Ministeriön ohje ei kumoa sitä, mitä lukee laissa...

Juu, ei kumoa.

Ottaa vaan aivoon, jos tuollaisilla "ohjeilla" viedään kilvet ja leimalla leimataan
koko pyörä uusiksi...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Kuvaja - 03 Toukokuu 2012, 19:39:33
Tuolla toisaallakin foorumissa kaivattiin ohjeita, mutta kysympä minäkin. Muistaako joku onko jossain foorumin uumenissa ohjeita kuinka toimia ratsiaan joutuessa? Eli jos vaikuttaa siltä, että kilpiä ryhdytään irrottelemaan, kuinka turvata selusta? Pitääkö ottaa kuvia/muita tallenteita/nimä ylös/jotain muuta? Muistelisin, että jossain asiaa sivuttiin...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Toukokuu 2012, 21:46:18
Jos polliisi tahtoo ne kilvet viedä, niin sehän vie ne. Ei siinä auta rutina, että "luin MMAF:n taululta ettei niin sais tehdä..."

However, jos kokee tulleensa kohdelluksi lainvastaisella tavalla, poliisin toimenpiteet voi jälkikäteen saattaa tuomioistuinkäsittelyyn. Sakkoa vastustetaan, jolloin käynnistyy esitutkinta. Sen tulos päätyy syyttäjälle ja sitä kautta käräjäoikeuteen, ellei käsittely pääty sakotetun eduksi jo esitutkinta- tai syyteharkintavaiheessa. Myös kilpien viennistä voi valittaa. Tuomioistuinkäsittelyä varten on eduksi, jos väitteensä pystyy esimerkiksi kuvamateriaalin avulla näyttämään toteen.

Kannellakin poliisin toimista voi, poliisin esimiehelle, eduskunnan oikeusasiamiehelle tai oikeuskanslerille. Kantelu tosin ei yleensä johda kuin korkeintaan huomautukseen.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Kuvaja - 03 Toukokuu 2012, 22:43:50
Se on poliisin (mieli)valta hieno asia....
Joo, siis just sitä meinasin, että mitä olisi tarpeellista tilanteessa dokumentoida.
Tarkoitus on jatkossakin ajaa kilvellisellä pyörällä. Mutta tympishän se jos kilvet viedään vittuilleessa ja takasin saa kun näyttää luottokorttia konttorilla. Pyörässä ei sinällään ole vikaa mikä kilvet veis. Ulkonäkö (pyörän ja ohjastajan) vain.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Natking - 04 Toukokuu 2012, 00:06:41
Jos oikeen muistaisin niin sakosta valittaminen, tai tarkemmin sanottuna se mahdollinen oikeudenkaynti on ilmaista  :o
Kaveri suoritti moisen operaation kun pratkagyy sakotti rodin etukilven huonosta nakyvyydesta. Kilpi oli ritilamaskin takana. Nakyvyytta kyseinen maski ei haitannut, minka myonsi toinen poliisi kenelle kaytiin ilmoitus jattamassa vaarasta sakotuksesta.
Homma meni oikeuteen ja sakko kumottiin, oikeuden mukaan moisesta rikkunmuksesta olisi kuulunut selvita huomautuksella.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hessu - 04 Toukokuu 2012, 07:33:09
Se rosiksessa notkuminen tulee vaan aika kalliiksi töissä käyvälle. Aikoinaan sakon kiistin. Sen seurauksena puolivuotta myöhemmin olin SYYTETTYNÄ rosiksessa arkipäivänä klo 9. Kaikki päivän tapaukset kutsutaan yhdeksäksi paikalle. Sinä päivänä mun juttua ei ehditty käsittelee. Eli seuraavana aamuna uudestaan. Olin oikeassa. Voitin, vai voitinko? Kaksi päivää rokulia duunista tuli yhtä kalliksi kuin se sakko olisi ollut. Sitä skoudea joka oli väärässä, ei siellä näkynyt. Kandee laskea kannattaako valittaa.

Eli ei tämäkään järjestelmä ole tehty palvelemaan niitä jotka sen maksaa. Eli työssä käyvää veronmaksajaa, vaan sitä sluiba jengii, joilla on aikaa notkua päivisin missä hyvänsä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 04 Toukokuu 2012, 13:17:10
Jos nyt noita lakipykäliä tulkitsen oikein, niin niiden mukaan ohiajotesti kumoaa paikallaan mittauksen tuloksen?

Eli ymmärtääkseni jos mopon mölyt on staattisessa testissä esim 110db, mutta läpäisee ohiajotestin, niin konttorilla merkataan otteeseen sallitut staattisen testin db 110?
Jolloin tuota on käytettävä ohjeisarvona tienvarsimittauksessa?

Ongelma on lähinnä löytää konttorit joissa ohiajotestejä pystytään suorittamaan.

Kysyin tutulta katsastusviranomaiselta heidän ohjeistuksen joka on sama 3m tyhjää ympärillä, 50cm ja 45 astetta.
Käytännössä ei toimi kuitenkaan, olivat testanneet n. 10m päässä rakennuksesta, ja melut selkeästi yli rajojen, vertailutesti esteettömällä isolla pihalla tuotti 12db(?!) pienemmän tuloksen ja kirkkaasti sallitun rajan sisään.

Omassa mopossa putket osoittaa maata kohti.
Sen verran ylös, että pääsee vielä mittaamaan, mutta kyllähän tuo kaikuu varmaan lisämeteliä maan kautta, puhumattakaan kuinka paljon tienvarsimittauksessa käytetyt paikat vääristää.
Näyttivät lohjalla mittaavan pari päivää sitten bussipysäkillä..



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Choppers_Forever - 04 Toukokuu 2012, 13:43:51
Mittaa mitä mittaa, oon kypsä koko aiheeseen...


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Toukokuu 2012, 14:29:57
Jos nyt noita lakipykäliä tulkitsen oikein, niin niiden mukaan ohiajotesti kumoaa paikallaan mittauksen tuloksen?

Eli ymmärtääkseni jos mopon mölyt on staattisessa testissä esim 110db, mutta läpäisee ohiajotestin, niin konttorilla merkataan otteeseen sallitut staattisen testin db 110?
Jolloin tuota on käytettävä ohjeisarvona tienvarsimittauksessa?

Juuri näin.

Tuo konttorin höpinä on outoa. Oon näitä mittaillu jonkin verran, eikä se 10 metrin päässä oleva talo vaikuta tulokseen tuon taivaallista. Staattisessa mittauksessa mittari on niin lähellä äänilähdettä, ettei taustameluilla ja metrien päässä olevilla akustisilla esteillä ole suurta vaikutusta tuloksiin. Sen sijaan oikeilla mittauskierroksilla on, hyvinkin suuri vaikutus.

Ja joo, tuo käräjillä käyminen on raskas ja yleensä tavalla tai toisella myös kallis tie. Ikävä kyllä, myös kytät tietävät tämän. Ellei kukaan vie selkeitä väärinkäytöksiä käräjille, kytätkin helposti katsovat tekevänsä ihan oikein.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Natking - 05 Toukokuu 2012, 06:15:31
Noinhan se menee kuten Hessu sano, notkut karajilla paivan/pari ja ''voitat'' jutun.
Sakko hylataan ja jatketaan elamaa, paitsi saa jus havisit parin pavan palkan!!!!

Ja jos nyt oon ymmartany oikein, Saban mainitsema etukateen tehty hyvaksytty ohiajotesti kumoo kaiken paksan!
Paitsi etta gyy edelleen ottaa korva tuntumalla+vaarilla mittauksilla sulta laput poijes satamatiella ja muohastyt huomisesta saksan laivasta kun seisot konttorilla oottamassa papereita takasin vaarin mitattujen testien takia!!
 


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Natking - 05 Toukokuu 2012, 06:17:18
Sori, siis Seban piti mun sanoa!!  :-[



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Natking - 05 Toukokuu 2012, 06:18:41
Sori, siis Seban piti mun sanoa!!  :-[


Ja pari muutaki kirjainta puuttu etellisista jutuista!


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 05 Toukokuu 2012, 18:05:08
Juuri näin.

Tuo konttorin höpinä on outoa. Oon näitä mittaillu jonkin verran, eikä se 10 metrin päässä oleva talo vaikuta tulokseen tuon taivaallista. Staattisessa mittauksessa mittari on niin lähellä äänilähdettä, ettei taustameluilla ja metrien päässä olevilla akustisilla esteillä ole suurta vaikutusta tuloksiin. Sen sijaan oikeilla mittauskierroksilla on, hyvinkin suuri vaikutus.

Ja joo, tuo käräjillä käyminen on raskas ja yleensä tavalla tai toisella myös kallis tie. Ikävä kyllä, myös kytät tietävät tämän. Ellei kukaan vie selkeitä väärinkäytöksiä käräjille, kytätkin helposti katsovat tekevänsä ihan oikein.

Mie en mittää tiijä, toistan vaan mitä inssinörtit kertoi.

Onko tietoa mitkä asemat pk-seudulla suorittavat ohiajomittauksia?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 05 Toukokuu 2012, 22:26:41
Melkoisia eroja on konttorilla saatu noin kaukana olevasta heijasteesta. Tänään oltiin T-Bonen kanssa mittailemassa ääniä eräässä pyöräalan liikkeen järjestämässä tapahtumassa - yhtä pyörää kun mitattiin niin en ensin huomannut että omistaja olikin hiipinyt T-Bonen viereen kurkkimaan mittaria kun itse hääräsin kierroslukumittarin ja kaasukahvan kanssa. Suurikokoinen ukko seisoi suoraan pakoputken takana. Pyysin häntä siirtymään pykälien vaatiman kolmen metrin päähän ja uusimme mittauksen. Oli siinä kuitenkin eroa - kokonainen yksi desibeli.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 06 Toukokuu 2012, 08:00:11
Melkoisia eroja on konttorilla saatu noin kaukana olevasta heijasteesta. Tänään oltiin T-Bonen kanssa mittailemassa ääniä eräässä pyöräalan liikkeen järjestämässä tapahtumassa - yhtä pyörää kun mitattiin niin en ensin huomannut että omistaja olikin hiipinyt T-Bonen viereen kurkkimaan mittaria kun itse hääräsin kierroslukumittarin ja kaasukahvan kanssa. Suurikokoinen ukko seisoi suoraan pakoputken takana. Pyysin häntä siirtymään pykälien vaatiman kolmen metrin päähän ja uusimme mittauksen. Oli siinä kuitenkin eroa - kokonainen yksi desibeli.

Lienee hieman liioitellut tuota 10m etäisyyttä, mutta 12 db eron väittivät mitanneet 2 eri laillisella mittauksella.

Pitänee joka tapauksessa alkaa rakentamaan jotain pelle peloton virityksiä omaan putkistoon, kun huilujakaan ei sinne saa ellei katko putkia.

Kuinka paljon huilut vaimentaa suurinpiirtein?

Mittasivat eilen kaverilta 117db ja sallittu on 106.
Vaimentaako huiluilla 11db vai pitääkö vielä alkaa uusia putkia suunnittelemaan?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 06 Toukokuu 2012, 12:20:21
Mittasivat eilen kaverilta 117db...

Siis ketkä mittasivat tällaisen lukeman, mistä pyörästä ja millä putkilla? Oikeilla mittauskierroksilla me ei olla saatu tollasia lukemia mistään vehkeestä, vaikka eilenkin tuli muutama aika pahuksen kovaääninen härveli mitattua.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 06 Toukokuu 2012, 17:53:12
Siis ketkä mittasivat tällaisen lukeman, mistä pyörästä ja millä putkilla? Oikeilla mittauskierroksilla me ei olla saatu tollasia lukemia mistään vehkeestä, vaikka eilenkin tuli muutama aika pahuksen kovaääninen härveli mitattua.

Fxr oli peli ja ihan konttorin mittarilla.
Huilut sisään ja tänään uusi testi ja 98db.

Aika huikea pudotus, ja sounditkin muuttui muhkeammiksi kun terävä säkätys katosi.

Putket jotkut tarvikemallit, lyhyet ja suorat.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 06 Toukokuu 2012, 20:09:43
Aika erikoisia lukemia, täytyy sanoa. Oman kokemukseni perusteella epäilen kumpaakin lukemaa.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 06 Toukokuu 2012, 20:28:44
Aika erikoisia lukemia, täytyy sanoa. Oman kokemukseni perusteella epäilen kumpaakin lukemaa.

En tiiä, en ollut paikalla ite.
Sama virallinen mittari, samassa paikassa mitattu saman katsastusinsinöörin toimesta eilen ja tänään.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: AAS - 06 Toukokuu 2012, 20:37:27
En tiiä, en ollut paikalla ite.
Sama virallinen mittari, samassa paikassa mitattu saman katsastusinsinöörin toimesta eilen ja tänään.

Iso on ero, mutta en epäile. Tutkittiin juuri db-mittarin tuottamaa käyrää, kun ihmeteltiin yhden laitteen isoa lukemaa. Käyrästöstä löyty yksi helvetillinen piikki joka tuli kun kaasun käänsi kiinni. Uskoisin että jos juuri tuollaisesta piikistä pääsee huilulla eroon, eli se vaimentaa putkeen ampumisen tuottaman taajuuden pois.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 06 Toukokuu 2012, 20:45:10
Iso on ero, mutta en epäile. Tutkittiin juuri db-mittarin tuottamaa käyrää, kun ihmeteltiin yhden laitteen isoa lukemaa. Käyrästöstä löyty yksi helvetillinen piikki joka tuli kun kaasun käänsi kiinni. Uskoisin että jos juuri tuollaisesta piikistä pääsee huilulla eroon, eli se vaimentaa putkeen ampumisen tuottaman taajuuden pois.

Eikös noissa mittauksissa ole juuri tarkoitus että kaasu käännetään nopeasti pois?

Kyllä se julman terävä-ääninen vekotin oli, mutta tuo suuri pudotus kyllä kummastuttaa, mutta tuskin montaa päivää tarvii odottaa että poliisit tarkistusmittaa tuloksen :)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 06 Toukokuu 2012, 21:08:00
Iso on ero, mutta en epäile. Tutkittiin juuri db-mittarin tuottamaa käyrää, kun ihmeteltiin yhden laitteen isoa lukemaa. Käyrästöstä löyty yksi helvetillinen piikki joka tuli kun kaasun käänsi kiinni. Uskoisin että jos juuri tuollaisesta piikistä pääsee huilulla eroon, eli se vaimentaa putkeen ampumisen tuottaman taajuuden pois.

Joo, tää vois kyllä selittää asiaa. Tai siis, ampuu se putkeen niillä huiluillakin jos on ampuakseen, mutta huilu leikkaa.

Saa olla tosin silti aika tehokas huilu, jos lyhyistä drag-tyyppisistä piipuista saa alta sadan desibelin tuloksen. Kyllä ne yleensä on siinä 105-110 dB(A) korvilla, vaikka on jonkinlaista huiluakin sisällä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 06 Toukokuu 2012, 22:50:24
Joo, tää vois kyllä selittää asiaa. Tai siis, ampuu se putkeen niillä huiluillakin jos on ampuakseen, mutta huilu leikkaa.

Saa olla tosin silti aika tehokas huilu, jos lyhyistä drag-tyyppisistä piipuista saa alta sadan desibelin tuloksen. Kyllä ne yleensä on siinä 105-110 dB(A) korvilla, vaikka on jonkinlaista huiluakin sisällä.

Kokeili kuulemma vähän ylikierroksillakin ja alta 99 jäi?
Mutta kuitenkin luulisi että jää polliisimittauksissakin alta 106.

Huilut oli jostain toisista putkista irti leikatut mallit, ei mitään tietoa mitkä.

Kai se on haettava itsekin huomenna jotkut että tässä tohtii ajella.
Ottaa vaan päähän kun pitää leikata putkia jotta saa ne asennettua.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Röpöttäjä - 07 Toukokuu 2012, 07:49:40
Ettei totuus unohtuisi kaijusta ja esteiden vaikutuksista äänen etenemiseen melua mittaillessa. Voipi äkkiä 3db nousta tuo meluarvo jos este on sopivan matkan päässä mittauspisteestä. http://koti.welho.com/slemmett/tieto/akustiikka.htm (http://koti.welho.com/slemmett/tieto/akustiikka.htm)
http://users.metropolia.fi/~laakj/Perusteoria/Akustiikkaa.pdf (http://users.metropolia.fi/~laakj/Perusteoria/Akustiikkaa.pdf)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 07 Toukokuu 2012, 14:24:21
Millä Seban tapauksessa todennettiin kierrokset? Yhdyn T-Bonen väittämään mittaustuloksien virheellisyydestä - lauantaina mitattiin niin järkyttävää meteliä pitäneitä härveleitä että oksat pois eikä niistäkään tullut maksimissaan kuin 113 dB. Oikeilla kierroksilla mitattuna. Kun kunnolla antaa runtua niin vakioputkistakin saa 110 dB.

Alle sadan desibelin äänet on jo sitten todella hiljaiset - kaverin laukkupyörässä on sellaiset pienet tuhinat ja sekin antoi jo 95 dB(a) @ 2600 rpm.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Seba - 07 Toukokuu 2012, 15:01:34
Millä Seban tapauksessa todennettiin kierrokset? Yhdyn T-Bonen väittämään mittaustuloksien virheellisyydestä - lauantaina mitattiin niin järkyttävää meteliä pitäneitä härveleitä että oksat pois eikä niistäkään tullut maksimissaan kuin 113 dB. Oikeilla kierroksilla mitattuna. Kun kunnolla antaa runtua niin vakioputkistakin saa 110 dB.

Alle sadan desibelin äänet on jo sitten todella hiljaiset - kaverin laukkupyörässä on sellaiset pienet tuhinat ja sekin antoi jo 95 dB(a) @ 2600 rpm.

En tiedä mittauskierroksia tai miten on mitattu, mutta sitä 117db en itse epäile, niin raa'at saundit oli kyllä, mutta en kyllä tuohon 98db oikein usko itsekään.

Huilut on melkein "suorat", vain 1 lipare sisällä estämässä ilmaa niin kuulostaa vähän hurjalta laskulta.

Ostin tänään huilut, ja ne on "tukittu" ristiinrastiin niin ettei läpi näe.
Nyt ois kiva kun ois mittari niin voisi suuntaa-antavasti mittailla vaikutusta.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Natking - 07 Toukokuu 2012, 21:10:27
Konttorilla voi ukot laittaa saastemittausharvelin johdon tulpanjohtoon ja kattoa silla kierrosluvun.

Vaan mites se nayttaa jos on dualfire, eli antaa tuplamaaraa kipinaa? Nayttaa tupla kierrokset?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 Toukokuu 2012, 21:45:41
Periaatteessa just noin. Käytännössä voi näyttää vähän mitä sattuu. Luotettavia tulpanjohdosta mittaavia vehkeitä tuntuu olevan hankala löytää - näin kertoi tänään polliisi... ;D


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 07 Toukokuu 2012, 22:12:04
Luotettavia tulpanjohdosta mittaavia vehkeitä tuntuu olevan hankala löytää - näin kertoi tänään polliisi...

Joistain pyöristä voi olla hankala löytää edes sitä tulpanjohtoa, mutta irrottamalla katteet, bensatankki, airbox, sytkäyksikkö ja 50 piuhaa, alkaa tutunnäköisiä kumilakuja näkyä. Toivottavasti poliisi ei sovella purkutöihin samoja menetelmiä kuin vaikkapa kilpien irrottamiseen = voimapihdit ja voimaa.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 16 Toukokuu 2012, 06:38:17
No laitetaan lisää ihmettelyn aihetta:

-valmistusvuosi 2000
-maahantuontikatsastus Jenkeistä tuonnin jälkeen 2011. Katsastuksessa vuosimalliksi muuttui 2002, viimeisimmän omistajan vaihdoksen takia.
-laitteessa remmiahdin ja pyörään valmistetut aftermarket-putket tuodessa
-katsastuksessa todistukset: dynokäyrä, äänet, nopeusmittari, jarrut
-hyväksytty ilman valituksia
-väite äänen testaajalta: Nousee 106db max.-rajaksi, koska tehot nostettu?!?!?

Saattaa olla kyllä aika lähellä tuota 106:tta.

Ongelmana, että en ole nähnyt testipapereita, koska mennyt suoraan leimakonttorille ja kun kävin kyselemässä leimakonttorilta,
niin ei voi tulostaa/näyttää, koska viranomaistietoja ja "digitoitu".

Trafiin pyysi ottamaan yhteyttä, ei vielä tullut soitettua, koska uskon tulevan liikaa skeidaa sieltä päin ja itse joutuu polttamaan hihat...

Otteessa lukee pakoputkien vaihto ja putkien merkki, mutta ei muita tietoja.

Eli, jos tien päällä tulee kinaa, niin näkevätkö tiedot siellä vai ottavatko varmuudeksi kilvet?

Myöskään en tiedä maksimikierroksia, koska dynopaperi ainoastaan viranomaisilla...


Tähän ei löydy mitään kommenttia???


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Toukokuu 2012, 07:22:03
^Sikäli omituinen case tuo, että ei oikein tiedä mitä kommentoisi... ::)

Oikaistaan nyt ainakin tuo, että ei se meluraja virittämisellä mihkään nouse.

Hyvä tietää myös, että kaikki ajoneuvoa koskevat paprut ovat asianosaisjulkisia, joten omistajalle ne on annettava (kopiot) tavalla taikka toisella.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Imohtep - 16 Toukokuu 2012, 14:50:30
^Sikäli omituinen case tuo, että ei oikein tiedä mitä kommentoisi... ::)

Oikaistaan nyt ainakin tuo, että ei se meluraja virittämisellä mihkään nouse.

Hyvä tietää myös, että kaikki ajoneuvoa koskevat paprut ovat asianosaisjulkisia, joten omistajalle ne on annettava (kopiot) tavalla taikka toisella.

No nyt vastasi Trafista, että sähköisesti asiakirjoja saa>hinnastossa näyttäisi olevan á 13,00€, joten hintaa papereille tulisi about 65,00€ tasan...

Olikos se katsastus sen 75,00€? Jossain puhuttiin, että tarkastuskatsastus olisi 158€...

Luulisi, että noi pitää ensin tutkia ennen kuin kilpiä alkaa repimään, oli syy melkein mikä vaan?



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: theCrow - 22 Toukokuu 2012, 09:34:16
Onko nyt niin, että 23.6.2003 rekisteröityyn Kawan ZX-6R:ään ei saa millään konstilla luvallisesti asentaa Yoshimuran TRS USA Slip-Onia (ilmeisesti E-hyväksyntää ei kyseisellä putkella ole)?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Santtu - 22 Toukokuu 2012, 10:11:01
Onko nyt niin, että 23.6.2003 rekisteröityyn Kawan ZX-6R:ään ei saa millään konstilla luvallisesti asentaa Yoshimuran TRS USA Slip-Onia (ilmeisesti E-hyväksyntää ei kyseisellä putkella ole)?

Kolme huomioitavaa asiaa: Teho, päästöt ja meteli. Käsittääkseni vain valmistajan edustaja osaa sanoa onko pyörä Euro1 vai Euro2- tason hyväksytty (näiden osalta tehorajoitukset menee eri polkua). Samalla kannattaa kysyä onko pyörässä katalysaattoria vai ei, sekin johtaa eri päätöspolkuun.

Lainaus käyttäjältä: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1186.0
Tyyppihyväksyntä tuli täysimääräisesti voimaan 17.6.2003.
...
Tyyppihyväksytyn moottoripyörän äänenvaimentimen tulee olla tyyppihyväksytty ja e-merkitty (paitsi siinä tapauksessa, jossa tarvikevaimentimen hyväksyntä on myönnetty ennen e-merkintäpakon voimaantuloa).


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: motomatti - 22 Toukokuu 2012, 20:59:53
Joku joka osaisi voisi tehdä kaavion tästä meluasiasta josta olisi helppo seurata oman pyörän "polkua". Koska asiaan tuntuu vaikuttavan valmistusvuosi, ensirekisteröintipäivämäärä, tyyppihyväksyntä ja kymmenen muutakin asiaa niin minä en ainakaan ole pysynyt kärryillä vaikka oletan että omaan paremmat perustiedot asiasta kuin perusmotoristi.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Toukokuu 2012, 21:12:40
Ei sielä mitään ihmeellisiä polkuja tarvita. Pään raapimista on vain aikavälillä 1999-2004 käyttöönotetuissa, niistä kun ei aina tiiä ovatko Euro 1 vai Euro 2 päästötasoa. Jos jossain putkenmutkassa loistaa läsnäolollaan katalysaattori, todennäköisesti kyseessä on Euro 2-tason peli.

Kaikki vanhemmat menee paikallaan mittauksessa muutoskatsastuksessa ja kaikissa Euro 2-tasoisissa taikka uudemmissa kelpaa vain e-hyväksytty kama.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Kkallioj - 24 Toukokuu 2012, 00:03:36
Iski hämmennys. Pyörä on ennen kesäkuuta -99 rekisteröity ylivuotinen -98. Tyyppikilvessä ei ole e-stanssia eikä mitään meluarvoa tai kierroksia. Rungossa on kuitenkin tarra e1. Vaatiiko tämä nyt sitten e-merkityn putken? Entä, jos tarra vahingossa pestessä irtoaa ja katoaa?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Turoq - 24 Toukokuu 2012, 05:51:24
Ei vaadi hyväksyntää vaimentimelle. Muutoskatsastus ja mittaukset konttorilla riittää. Muutenkin vaimentimen merkinnät hankalia, kun niistä ei suoraan näe mihin laitteeseen ne on tarkoitettu ja lisäksi kun hyväksynnän merkintäpakko on tullut myöhemmin kuin vaatimus hyväksytystä osasta.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Choppers_Forever - 24 Toukokuu 2012, 16:11:17
Taitaa olla, että tähän huusholliin ei enään koskaan tule 2000 - luvun kakspyöräsiä... :D

nim. 2 x 1997 omistaja :)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: topinpoika - 25 Toukokuu 2012, 07:36:48
Jos joku vielä vastaisi jotta olenko ymmärtänyt oikein: Oma pyörä vm 1978 jotenka vaimentimena voi olla vaikka sinkkiämpäri kunhan alittaa 106db -- Kuutioita pyörässä täydet 400.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 25 Toukokuu 2012, 13:49:15
Juuri näin.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Choppers_Forever - 25 Toukokuu 2012, 14:24:02
Jos joku vielä vastaisi jotta olenko ymmärtänyt oikein: Oma pyörä vm 1978 jotenka vaimentimena voi olla vaikka sinkkiämpäri kunhan alittaa 106db -- Kuutioita pyörässä täydet 400.

:)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: topinpoika - 29 Toukokuu 2012, 09:12:28
Sivuaa vähän aihetta mutta menköön. Ainakin stadissa melurysäksi on muodostumassa itäväylä itäkeskuksesta mellunmäen suuntaan.Ovat olleet useamman kerran kysesellä välillä ämyreidensä kanssa, ja sillähän ei ole tietenkään mitään tekemistä sen kanssa että tuolla välillä sijaitsee kaksi tallia jonka jäsenet ratsastaa ameeriikkalaasilla pyörillä... :P


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Hemuli - 30 Toukokuu 2012, 10:12:43
Tuskin kerhojen sijainnilla merkitystä on, muutenhan ne pörräis mittareidensa kanssa ympäri Tattarisuota jatkuvalla syötöllä... Edelleenkään ei ole tullut faktaa varsinaisista meluratsioista, sakoista tai kilpien viennistä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: topinpoika - 30 Toukokuu 2012, 12:05:01
Tuskin kerhojen sijainnilla merkitystä on, muutenhan ne pörräis mittareidensa kanssa ympäri Tattarisuota jatkuvalla syötöllä... Edelleenkään ei ole tullut faktaa varsinaisista meluratsioista, sakoista tai kilpien viennistä.
Voit olla oikeassa, itse olen ollut sen verran monta kertaa tekemisissä poliisin kanssa että kyynisyys iskee heti kun heistä puhutaan. Kerran mut pysäytettiin tatuointien takia ja kyselttin yhteyksistä sinne sun tänne. :)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: MS0art1 - 01 Kesäkuu 2012, 14:51:58
Luulisi Suomen poliisilla olevan parempaakin tekemista, kun nopeasti ohi menevän motoristin pyörän äänistä, mitkä häipyvät kesäiltaan melko nopeasti. Tässä on kysymys yhteen harrastus ryhmään kohdistuvasta ajojahdista, laitetaan resusseja sellaiseen, mikä ei aiheuta mitään vaaraa liikenteessä. Vaan päin vastoin jos jotain kuuluu, niin voivat sokeat autoilijat huomata risteyksissa ja olla ajamatta moottopyöräilijän eteen. Aiheuttaen näin turhia moottoripyöräilijöiden kuolemia. Paljon suurempi melu haitta on siitä, jos joku pörrää sunnuntai illalla pihaansa 30 vuotta vanhalla ruohonleikkurilla, mistä myöskin puuttuu häiriönpoistaja. Naapuristossa ei kukaan voi bensan katkussa istua ulkona, televisiosta ei näy kuin lumisadetta, radiosta kuluu pelkkää rätinää ja kännykät ovat mykkiä, joka suuntaan 100 metrin alueella. Kaikenlaiset huijarit saa kyllä mellastaa, siihen ei ole poliisilla kyllä minkäänlaisia resusseja.
47 vuosi moottopyrän päällä, tähän asti niistä äänistä on ollut nautinto, mutta nyt se pitää kiireesti verottaa, jos ei muuten niin ainakin sakottaa tästä nautinnosta. Ei nyky Suomessa saa nauttia kun rikkaat.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: ma^ko - 03 Kesäkuu 2012, 22:19:37
Satunnaisia muutaman pyörän meluratsauksia myös Länsimäentien koirapuiston kohdalla ja Rajakylän pitsakioskin(ja koirapuiston) kohdalla. Viimeks avauduin vallesmanneille ku Länsimäentiellä mittasivat pari faitteria, et svittuuks pitää tulla koirapuiston luo niit kaasutteleen, gyyt näytti hieman noloilta. Muutaman kerran olen kyseistä aktiviteettia seurannut koiria ulkoiluttaessa, ainoastaan mopoista olen kolmasti nähnyt kilpeä poistettavan.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Rapa - 16 Kesäkuu 2012, 11:51:44
Mitenkäs toimitaan tilanteessa, jossa pyörään ei valmisteta e-hyväksyttyjä putkia niin silloin varmaan ainoa vaihtoehto on vakioputki? Tyyppikilvessä seisoo 87dB, joten rajojen sisään ei todennäköisesti tulla pääsemään edes vakioputkella. Miten tuossa tilanteessa menetellään? Kilvet lähtee vakioputkellakin?


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: TEKE - 17 Kesäkuu 2012, 18:25:18
Mitenkäs toimitaan tilanteessa, jossa pyörään ei valmisteta e-hyväksyttyjä putkia niin silloin varmaan ainoa vaihtoehto on vakioputki? Tyyppikilvessä seisoo 87dB, joten rajojen sisään ei todennäköisesti tulla pääsemään edes vakioputkella. Miten tuossa tilanteessa menetellään? Kilvet lähtee vakioputkellakin?

 Veikkaan että kannattaa lukea koko topikki läpi.Jos eip ole e-hyväksytty vakioputki niin kyseessä varmaankin hieman vanhempi peli? ( vanhempi kuin 2003...kö?)
ja niille on shit ihan omat desipelinsä vaik putkessa lukee mitä.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Rapa - 18 Kesäkuu 2012, 00:34:45
Veikkaan että kannattaa lukea koko topikki läpi.Jos eip ole e-hyväksytty vakioputki niin kyseessä varmaankin hieman vanhempi peli? ( vanhempi kuin 2003...kö?)
ja niille on shit ihan omat desipelinsä vaik putkessa lukee mitä.

Kyllä se on tullut kahlattua. Vuoden 2005 peli on kyseessä ja nyt kun tsekkasin niin vakioputkessa tosiaan on e-hyväksyntä, mutta after market putkista sitä ei löydy yhdestäkään. Ei oikein toimi vakioputkella kun on hieman piristelty vehje kyseessä niin se on pois laskuista. Pienen pieni toivon pilkahdus saattoi löytyä Sil Moton putkista, mutta katsotaan vastaako ne Saksan maalta ollenkaan.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: TEKE - 18 Kesäkuu 2012, 11:03:02

 Onnea putkien metsästykseen


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: hakki - 10 Heinäkuu 2012, 12:32:16
Sorry, mut putosin kärryltä...
Pyörän otteessa E1*92/61*00117, rungossa on kirjoitettu muotoon e1*92/61*00117.
Pyörä on vuosimalliltaan 2001, ensirekisteröinti 2002 italiassa, maahantuotu suomeen 2008.

Määrääkö ko. e-litania äänen? Eli rungossa 94dB (+5dB) 2750r. Vai meneekö 103dB mukaan?

Ainoat 'ohjet' mitä olen löytänyt on esimerkkinä e4*2002/24*0142 (hyväksyntä vuosi neljällä numerolla), lisäksi on maininta "muut merkinnät, kuten vanhoja E-sääntöjä koskevat merkinnät voi tässä kohtaa jättää huomioimatta." (lähde Kopteri Nr:105)

Olen omassa työssäni loistava, mut tässä asiassa täysin dorka  ::)


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: stressman - 20 Heinäkuu 2012, 22:34:11
Olisi pieni ongelma tarvikevaimentimeen liittyen. Ostin omaan pyörääni E-hyväksytyn vaimentimen (GPR). Melutaso nousi aika selvästi: mökämittaus antoi alkuperäisellä lukemat 87 dB (sama kuin valmistajan kilven lukema) ja nyt tällä uudella, pyörään hyväksytyllä vaimentimella 96.
Putkessa on kaikki killerit paikoillaan, hyväksyntäleimat kyljessä ja leimatut paperit tuli kaupan päälle.
Onko tuon suhteen mitään tehtävissä, jos ja kun ratsiassa menee lukemat pitkäksi? Ei oikein viitsisi satamäärin lisää euroja polttaa, koska en koe syyllistyneeni mihinkään rikokseen, vaan ainoastaan ostin pyörään tehdyn, E-hyväksytyn vaimentimen.


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 23 Heinäkuu 2012, 21:23:30
^Tuo on visainen kysymys. Valmistaja sinänsä vastaa tuotteistaan, mutta mahdollisiin sakkoihin asti en usko valmistajan vastuun ulottuvan. Kuluttajan näkökulmasta sulla on todennäköisesti oikeus kaupan purkuun.

Vaatimustenvastainen tuo putki ilmeisesti on, joten hyväksyntäsysteemi kusee jossain kohtaa. Mikä ei sinänsä ole yllättävää, tyyppihyväksynnässä tapahtuu kusetusta yleisemminkin.



Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: jussi - 07 Tammikuu 2013, 10:03:03
Pieni uutispläjäys vanhaan aiheeseen. "Poliisi mittasi melun väärin, ei syytettä."

http://www.ess.fi/?article=398491


Otsikko: Vs: Mukana metelissä!
Kirjoitti: Santtu - 08 Tammikuu 2013, 09:30:48
Laitetaan koko juttu siltä varalta, että linkki menee joskus rikki:
Lainaus käyttäjältä: http://www.ess.fi/?article=398491
Päijät-Häme
Poliisi mittasi melun väärin, ei syytettä
7.1.2013 6:30 - päivitetty 8:57

Syyttäjä päätti jättää nostamatta syytteen ajoneuvorikkomuksesta nuorta miestä vastaan. Syyttäjä perusteli ratkaisuaan sillä, että poliisi oli mitannut kiistanalaisen moottoripyörän käyntimelun väärin Lahdessa.

Moottoripyörään oli asennettu muutoskatsastuksen vaativa pakoputki. Poliisi mittasi sen käyntimeluksi 91 db, kun suurin sallittu melu on 84 db.

Asetuksen mukaan käyntimelu on mitattava moottorin käydessä nopeudella, joka vastaa puolta moottorin suurimman tehon pyörintänopeudesta. Nopeus tulee määrittää ajoneuvon kierroslukumittarilla tai erillisellä laitteella, jos mittaria ei ole.

Kun moottoripyörässä ei ollut ollut kierroslukumittaria, poliisi oli vain arvioinut moottorin pyörintänopeuden.

Syyttäjä huomautti, että poliisin olisi tullut käyttää erillistä laitetta. Väärän mittaustavan vuoksi pyörän äänitasosta ei ollut luotettavaa näyttöä.

Moottoripyörä oli sitä paitsi hyväksytty mittausta seuraavana päivänä valvontakatsastuksessa.


Jutusta ei selviä olisiko pyörässä pitänyt olla e-hyväksytty putki vai ei. Rivien välistä veikkaan kyseessä olleen vanheman pyörän jossa e-merkejä ei kaivata.