MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Choppers_Forever - 08 Marraskuu 2012, 10:08:55



Otsikko: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Choppers_Forever - 08 Marraskuu 2012, 10:08:55
Moro,

Kaivelin muttei suoraan löytynyt.

Onko jossain määritelty minimi kääntösäteelle? Yliohjautuminen on tappavaa, mutta onko loivuudella joku sääntönsä?

Upottelen toista keulaa ja runko tulee vastaan jossain vaiheessa keulan ollessa kapeampi orkkikseen verrattuna. Eli pitääkö mennä hommaamaan minirälläkkä, jotta pääsee vielä enemmän nirhaamaan stoppareita? Nyt keula kääntyy about 40 astetta.

CF


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 09 Marraskuu 2012, 19:49:16
Ellet oo kopteria sahaamassa, niin ei oo vaatimuksia kääntösäteelle. On noita tehdaspyöriäkin, joissa stonga ei käänny kuin muutaman asteen.


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Choppers_Forever - 09 Marraskuu 2012, 21:39:15
Ellet oo kopteria sahaamassa, niin ei oo vaatimuksia kääntösäteelle. On noita tehdaspyöriäkin, joissa stonga ei käänny kuin muutaman asteen.

Eli springeri tuli normikeulan tilalle. Ja leimaan sen keväällä. Ei käänny niin paljoa kuin normi. Nyt stoppareita hiottu pois 80%. Ja kääntyy siis 35 - 40%. Tämä siis riittää?


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Santtu - 11 Marraskuu 2012, 11:13:56
Pitkäkin pyörä kääntyy hämmästyttävän pienessä tilassa, puikkomiehen käsissä. Hyvä mittari on ajokorttivaatimusten väistörata, toinen on normi 90-asteen kulma 6 metrin kaistalta samanlevyiselle kaistalle. Mutta kuten sanoin, toiselle vaikea mutka on toiselle helppo.


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 11 Marraskuu 2012, 13:58:16
Pitkäkin pyörä kääntyy hämmästyttävän pienessä tilassa, puikkomiehen käsissä. Hyvä mittari on ajokorttivaatimusten väistörata, toinen on normi 90-asteen kulma 6 metrin kaistalta samanlevyiselle kaistalle. Mutta kuten sanoin, toiselle vaikea mutka on toiselle helppo.

Ööh, ajokorttivaatimusten radasta ei taida kopterilla selvitä. Kopterien kääntymiskokeessa kaistan leveys on 2,5 metriä, siitä selviää aika pitkälläkin pyörällä, kunhan stonga kääntyy tarpeeksi.

CF on hyvä ja junttaa vaan sen risun paikoilleen!


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Santtu - 11 Marraskuu 2012, 14:56:30
Mikä aivopieru multa taas... Oonk mää selvinpäin niinkuin luulen?


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Choppers_Forever - 12 Marraskuu 2012, 13:20:18
Ööh, ajokorttivaatimusten radasta ei taida kopterilla selvitä. Kopterien kääntymiskokeessa kaistan leveys on 2,5 metriä, siitä selviää aika pitkälläkin pyörällä, kunhan stonga kääntyy tarpeeksi.

CF on hyvä ja junttaa vaan sen risun paikoilleen!

Tässä :)

(http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash3/12786_10151233392934558_2124701022_n.jpg)

Hyvä siitä tulee :)


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: jussi - 12 Marraskuu 2012, 15:24:46
Keulan kääntyvyydellä on sellainen yllättävä merkitys, että jos se sattuu toppareihin liian aikaisin, niin hitaassa vauhdissa saattaa olla vastassa keikahdus. Sen olisi ihyvä kääntyä niin paljon, että hitaassa käännöksessä kaikki kääntösäde ei ole käytetty, vaan jos mopo jostain syystä horjahtaa sisäkaarteen puolelle, niin stongaa voi vielä hiukan kääntää tasapainon säilyttämiseksi.  Ajossahan sen ei tarvi montaa astetta kääntyä, ja kai tuon hitaankin selvittää opettelemalla, mutta ote on varmemman tuntuinen kun on varaa korjata.

Vaihdoin aikoinaan orggispituisen uuden keulan ja varmaan kolme metriä pääsin ennen kuin oli peli kyljellään, tuli toppari vastaan aivan liian aikaisin. Rälläkällä siitä selvittiin.


Otsikko: Vs: MP kääntösäde ja keulan kääntökulma
Kirjoitti: Choppers_Forever - 13 Marraskuu 2012, 09:16:58
Juu,

Mulla on tossa toinen mopo mallina.  Rällää joutuu vielä pikkasen näyttämäään. Mutta hjuva siitä tulee.