Hesari uutisoi eilen poliisin pieleen menneestä autohankinnasta. Hankittuja autoja ei saatu täyttämään Euroopan ja Suomen teknisiä vaatimuksia (HS: Karhu-ryhmän panssariajoneuvot käyttökelvottomia – hankinta tutkintaan (14.3.2013) (http://"http://www.hs.fi/kotimaa/Karhu-ryhm%C3%A4n+panssariajoneuvot+k%C3%A4ytt%C3%B6kelvottomia++hankinta+tutkintaan+/a1363231314147")).
Ajoneuvoharrastajan kasvoille nousee tässä vaiheessa ensin vahingoniloinen hymy. Saman ongelman kanssa on painittu vuosikausia satojen harrastajien toimesta. Usein vaatimuksenmukaisuuden osoittaminen on yhdestä A4-lapusta kiinni, pahimmillaan ajoneuvo täyttäisi tekniset vaatimukset, mutta mistään ei saa paperia jolla sen voisi todistaa. Harrastajan pitää myydä peli takaisin ulkomaille, usein suurehkolla tappiolla.
Poliisi ajoi tässä tapauksessa aivan samaan miinaan. Hankitut ajoneuvot ovat varmaankin turvallisia ja suhteellisen vähäpäästöisiä, eikä niistä koituisi vakavaa vaaraa liikenteelle tai ympäristölle. Mutta ne on valmistettu ja muunnettu toisen maanosan hiukan erilaisia, mutta vastaavia teknisiä vaatimuksia vastaan. Siitä on pumaskat ja leimat, mutta se ei kelpaa täällä pohjolassa.
On erinomainen asia, että tässä ei annettu poliisille jotain erillis-erikois-lupaa rekisteröidä ajoneuvot papereiden merkinnöistä huolimatta. Miksi poliisi olisi saanut tällaisen luvan, mutta kotimainen ajoneuvojen ammatinharjoittaja tai harrastaja ei?
Vahingoniloinen hymy hyytyy kuitenkin pian ja muuttuu voimattomaksu, turhautuneeksi ja surulliseksi virnistykseksi. Pykälänikkarien speksausvimma on ehtinyt kovin kauaksi maalaisjärjen piiristä. Niin kauaksi, että edes poliisi jonka pitäisi valvoa lainmukaisuuta tien päällä ei itse pysy pykälistön kyydissä, vaan tekee vahingossa yli 300000 € kuprun. | (http://3.bp.blogspot.com/-7NAZtEKfjgQ/UULixEXFSNI/AAAAAAAADEU/d1u9Z8fd2RM/s1600/PykalaMiinakentta.png) |