MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: uneasy - 21 Elokuu 2007, 09:42:23



Otsikko: peurasen muistio
Kirjoitti: uneasy - 21 Elokuu 2007, 09:42:23
Moro löytyy mistään sitä AKE:n Peurasen muistiota jossa todetaan 15cm etujätön olevan ok.

Henkka


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Elokuu 2007, 14:13:20
Peurasen muistiota? Ei kai semmoista olekaan. MMAF:n muistio kyllä on, Santtu tai joku kaivakoot linkin.

Ei noilla muistioilla toisaalta mitään merkitystä ole niin kauan, kun laki on mitä on. Muutettujen kohdalla mennään siis kopterilain 5-10 sentin rajoissa.

Omavalmisteita kopterilaki ei koske, joten lain puolesta jättö saa olla vaikka metrin.


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: Santtu - 21 Elokuu 2007, 14:56:26
Peurasen muistiota? Ei kai semmoista olekaan.

...ja jos on se kiinnostaa meitäkin todella paljon. Olisko Sami suoraan täällä kuulolla? Samii...?

MMAF:n muistio kyllä on, Santtu tai joku kaivakoot linkin.

Tässä wanha uutinen uusiksi: http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9982
Lainaus
Kopterilain muutoksista esitys (2.2.2006)

SMOTOn vero- ja ajoneuvorakenneprojekti laati esityksen ajodynamiikan ja ohjausgeometrian yksityiskohdista. Esitys annettiin ajoneuvojen prosenttilainsäädännön uudistamistyöryhmälle (APU) helmikuun alussa, juuri MP-näyttelyn alla. Myös MMAF on ollut hyvin aktiivisesti mukana kyseisen esityksen valmistelussa.

Ehdotuksessa esitetään kopterilain säätävän raja-arvot etujätölle, etujousituksen toimintasuunnalle, kallistus- ja maavaralle sekä jarrumuutoksille. Samalla ehdotetaan, että akselivälin pituuden sekä haarukan kulman muutosrajat, rengaskokojen suhteet ja enimmäismuutokset sekä muutamat muut rakentamisen rajoitteet poistettaisiin kokonaan.

APU:n edustajat pitivät esitystä kattavana ja onnistuneena. Työryhmä oli monelta osin samaa mieltä säädöksen muutostarpeista ja tulevaisuudessa säädettävistä yksityiskohdista. Pari kysymystä jäi auki painonjakaumasta sekä kallistusvarojen mittaustavasta ja logiikasta. Myös erilaisten muiden muutosten hyväksyntämenettely sekä vaatimustenmukaisuuden osoittaminen aiheuttivat keskustelua.

APU tulee jättämän loppuraporttinsa alkukesästä joten asiaa tullaan kaulimaan ja kääntämään vielä moneen kertaan. Prosenttiasioiden osalta valmisteleva työ on vielä kesken. Jos APU:n työ etenee suunnitellussa aikataulussa tulevat uudet lait ja asetukset prosenttisäännöille, muutosvaatimuksille ja omavalmisteille voimaan vuoden 2007 alkupuolella.

Esitys on ladattavissa osoitteesta http://www.mmaf.fi/documents/Kopterilaki-Ajogeometria101.pdf (715 KB) 
...löytyy sitten uuudellakin hakukoneella


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: uneasy - 21 Elokuu 2007, 15:03:25
Perhana kun muistan itse lukeneeni jonkun tekstin jossa tästäkin oli mainita. Alla pätkä yhdeltä katsastus asemalta saamastani vastauksesta.
"Viranomaisen (Ajoneuvohallintokeskus/Peuranen) kanta etujättöön on, että
alle 15cm etujätöt voidaan muutoksessa hyväksyä."


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Elokuu 2007, 16:02:06
Perhana kun muistan itse lukeneeni jonkun tekstin jossa tästäkin oli mainita. Alla pätkä yhdeltä katsastus asemalta saamastani vastauksesta.
"Viranomaisen (Ajoneuvohallintokeskus/Peuranen) kanta etujättöön on, että
alle 15cm etujätöt voidaan muutoksessa hyväksyä."

No, Sami tuntee kyllä tämän asian teoriapuolen. Hyvä vain, jos Samin kannanotto kelpaa konttorilla, mutta meille asti mitään paperia ei oo tullut...

Itse asiassa vieläkin pitempi jättö saattaa toimia, ollaan emppiirisesti tätäkin hommaa tutkittu, nähkääs. Tosin optimissaan jättö näyttäisi useimmiten olevan siinä 70-80 millin korvilla.


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: Hemuli - 21 Elokuu 2007, 20:19:50
Ja jos ei "peurasen muistiota" löydy niin ainahan voi käydä tulostamassa osoitteesta www.h-d.com uusien Harrikoiden speksejä. Tässä muutama poiminta uusien mallien jätöistä:

883 Sportster 4.60" (117 mm)
Dyna Super Glide 4.50" (114 mm)
Dyna Wide Glide 5.10" (130 mm)
FX-Softail 5" (127 mm)
VRod 4.50" (114 mm)
Road King & Electra 6.20" (157,5 mm) :o

Eli kaikki näistä ovat voimassa olevan lainsäädännön mukaan laittomia mutta silti tuntuvat olevan ajokelpoisia. Tuo matkamallien jättö on jopa yli yllä tiedustellun 150 millin.

Ja eikös Suzuki Intruderissa vasta ollutkin miehekäs jättö? Speksejä kellään?  ;D


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: Santtu - 22 Elokuu 2007, 07:14:43
Ja eikös Suzuki Intruderissa vasta ollutkin miehekäs jättö? Speksejä kellään?  ;D

Tuolta Kopterilain muutosehdotuksesta löytyy referenssi Suzuki VS 1400 GLE 160mm jätöllä. Tiettävästi tehdasvalmisteisten pisin jättö.


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: uneasy - 22 Elokuu 2007, 07:55:26
Moi

Tää on tätä tällä päällä kun ei muisti toimi niin ei toimi eli tuo "Peurasen muistio" oli hieman harhaan johtava mutta kyllä sen jostain luin ja yhdistin Peurasen nimen vielä tähän lausuntoon.

Jätöstä vielä: nyt mulla on springerillä n. +13cm ja tuntuu toimivan todella hyvin ja muistaakseni vanhassa kawassani oli orig. jättö 15-16cm.


Otsikko: Vs: peurasen muistio
Kirjoitti: Hemuli - 22 Elokuu 2007, 08:42:41
Rohkenisinpa sanoa jopa niin että ei liian suuri jättö ole läheskään niin paljon liikenneturvallisuutta vaarantava tekijä (toki jos pysytään maltillisissa rajoissa) kuin liian lyhyt. Olen ajanut pyörällä jossa oli 24 cm etujättö ja ainoa huono puoli siinä oli raskas käsiteltävyys hitaissa vauhdeissa. Toki ko. laitteen keulakulma oli varsin mieto eikä keulallakaan ollut pituutta vakiota enempää - ongelmat voivat korostua kun keulaan lisätään pituutta ja ohjaustangolla pideltävä massa kasvaa.

Tiedossa on myös yksi pyörä, akseliväli noin 190 cm, josta mitattiin jätöksi muistaakseni karvan alta kahdeksan senttiä. Siitä huolimatta laite on varsin kiikkerä ajaa, osasyynä voi olla kapea dragbar-tyylinen stonga. Myöskin etukumi on epätasaisesti kulunut, sen vaikutusta käyttäytymiseen päästäneen tutkimaan vielä tämän syksyn aikana.