Otsikko: Loppuuko rakentelu vuosimalliin 2016? Kirjoitti: squid - 13 Huhtikuu 2013, 10:55:46 Viime vuoden lopussa hyväksytyssä, vuonna 2016 voimaan tulevassa uudessa L-luokkien (siis myös moottoripyörien) tyyppihyväksyntäasetuksessa päänvaivaa aiheuttaa monikin seikka, mutta erityisen epäselvästi asetukseen oli kirjoitettu markkinavalvontaa koskeva osuus. Siinä muun muassa sen tarkemmin yksilöimättä ilmoitettiin, että muita kuin tyyppihyväksyttyjä osia tai komponentteja ei tyyppihyväksyttyihin ajoneuvoihin saa jatkossa olla markkinoilla, mikä olisi käytännössä pahimmillaan voinut tarkoittaa loppua prätkänrakentelulle.
Nyt Brysselistä kajahtaa taas uuden asetuksen muodossa. Tällä kertaa meidän puolestamme ajattelevat keskittyvät nimenomaan tyyppihyväksyntään ja markkinavalvontaan. Nyt tarjolla on muun mukavan lisäksi lista tyyppihyväksynnällä valvottavista osista ja komponenteista. Vaikka pahimmat pelot jäävät toteutumatta, ei silti rakentelijan kannalta liian hyvältä näytä. 1.1.2016 jälkeen tyyppihyväksynnän alaisia osia ja komponentteja ovat mm. jarrut, peilit, istuimet, äänimerkinantolaitteet, suurimmat tehon tai nopeuden rajoittimet, OBD-laitteet, matkustajan kädensijat ja jalkatapit sekä kilpiteline - täydellinen listaus luokkaa L3e koskien alla. Jos siis vaikkapa pyörän töötti porsii, ei jatkossa saa hakea tarvikekaupasta uutta tilalle. Sen sijaan on ostettava marmoritiskiltä asetuksen mukainen töötti, jotta liikenneturvallisuus ei vain vaarantuisi. Rakentelijan kannalta EU:n säätämisvimma on vähintäänkin murheellista, sillä mitä enemmän hyväksyntiä vaaditaan, sitä vähemmän rakentelulle ja erityisesti todelliselle käsityölle jätetään tilaa. Varmasti markkinoille saadaan hyväksyttyjä peilejä ja kilpitelineitä, mutta sillä ei kovin pitkälle pötkitä. On murheellista, että päättäjät tuntuvat sovittavan motoristeja samaan muottiin, sillä niin monelle olennainen osa harrastusta on nimenomaan rakentelu ja oman pyöränsä personointi. Käytännössähän tämä tarkoittaa sitä, että uuden tyyppihyväksyntäsäännön pyöriä ei paljon tarvitse muunnella, ainakaan laillisesti. Teoriassa rakentelu toki onnistuu, sillä tyyppihyväksytystä pyörästä saa kansallisin säännöin rakentaa ns. muunnellun moottoripyörän, jolloin koko pyörän tyyppihyväksynnän voimassaolo lakkaa, eli osienkaan ei tarvitse olla hyväksyttyjä. Kun kuitenkin yleisessä tiedossa on TraFin täydellinen haluttomuus poiketa Brysselin säännöksistä milliäkään, ovat tyyppihyväksynnästä poikkeavat moottoripyörät todellakin vaarassa jäädä teorian tasolle. Onneksi vanhaa kalustoa on Suomenniemi pullollaan. Huomioon kannattaa ottaa myös aiemmin esille nostamamme pointti siitä, että pian käsissämme on kahdet osamarkkinat - toiset hyväksytyille osille, toiset hyväksymättömille. Hyväksymättömiä osiahan saa toki tuoda EU:n alueelle ja myydä esimerkiksi kilpakäyttöön. Kuka osien myyntiä ja käyttöä valvoo ja millä resursseilla? Vaikka, kuten olemme aiemmin todenneet, ei muutoksia ole tehokasta valvoa määräaikaiskatsastuksin, herää pieni pelko siitä, että ehkä tässä on se viimeinen naula katsastusarkkuun. Kuka tästäkin asetuksesta hyötyy? Jälleen perusteina on tuttu kaksikko, (liikenne)turvallisuus ja ympäristönsuojelu. Jokainen voi tosiaan itsekseen miettiä, kuinka paljon aiheutuu vaaraa vaikkapa siitä hyväksymättömästä äänimerkinantolaitteesta. Olisivat Brysselin perhanat edes rehellisiä ja suoraan sanoisivat, että säädämme tällaisen asetuksen, jotta suurien moottoripyörä- ja osavalmistajien edut eivät pääse vaarantumaan…
Otsikko: Vs: Loppuuko rakentelu vuosimalliin 2016? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Huhtikuu 2013, 13:18:27 Täältä puuttuvat perseennäyttö- ja oksennushymiöt.
Otsikko: Vs: Loppuuko rakentelu vuosimalliin 2016? Kirjoitti: jsantala - 13 Huhtikuu 2013, 19:10:05 Markkinoilla ei tällähetkellä valitettavasti ole E-hyväksyttyjä em. hymiöitä
Otsikko: Vs: Loppuuko rakentelu vuosimalliin 2016? Kirjoitti: Juupe - 14 Huhtikuu 2013, 19:35:23 Kyllä, jokaikisen tämän tason direktiivin sanelee suurteollisuus. Brysselin Saatanan Isoa Lainsäädäntövipua vääntää määrättömän ahne vivun varteen liimautunut businesslobby, joka tarvitsee keppihevosen toisensa jälkeen tarjotakseen markkinoille uutta myytävää. Mieluiten myydään sitä, mikä on lainsäädännöllä määritetty ainoaksi markkinoille kelpaavaksi tavaraksi, ja kappas vain, sitä sattuu saamaan juuri meidän hyllystä. Liikenneturvallisuus ja ympäristö kelpaa oivallisesti keppihevoseksi vielä pitkälle seuraavien sesonkien katalogiin. Ja se tuuman paksua sikaria imevä teollisuusläski nauraa ihra vahingonilosta tutisten, kun se tietää, että tavallinen persu kiroaa tästä kaikesta, ei sitä irstasta teollisuusläskiä, vaan viherhippiä ja kukkahattutätiä. Jos joku luulee, että viherhippi ja kukkahattutäti, olipa sitten ituetujärjestön jäsen tai kukkahattuviraston virkamies, päästetään oikeasti säätämään EU:n kokoisen talousliiton saatikka maailmankaupan sääntöjä, on hän todellakin realiteettitarkistuksen tarpeessa.
Niin, persiestä ne on tuommoiset direktiivit. Jopa persiemmästä kuin hymiöt. Otsikko: Vs: Loppuuko rakentelu vuosimalliin 2016? Kirjoitti: Röpöttäjä - 06 Toukokuu 2013, 12:07:18 Kukkaan ostais MätBoy:n multa pois, ei taija tulla päivää että sen omavalmisteen saapi kilpiin suomessa suomalaisin testein ilman ulkomailla käyntiä.
Otsikko: Vs: Loppuuko rakentelu vuosimalliin 2016? Kirjoitti: reservoir - 13 Toukokuu 2013, 23:09:14 Kumma kun huudellaan innovaatioden perään,sitten perään keksitään lakeja tasapäistämiseen.
Kyllä näitä asioita hoitaa aika yksikertaiset ihmiset. Vai sekoittaako ahneus puhtaan järjenjuoksun... |