Otsikko: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Jessica - 12 Kesäkuu 2013, 20:33:07 Eli löytyisi 1974 käyttöönotettu omavalmiste pyörä jossa ei ole muutosprosentteja ja se on kunnolla tsopattu (pitkää keulaa ja jäykkäperää), että alkuperäisestä merkistä/mallista mitään tietoa. Tuutin kone löytyy. (papereissalukeee iskutilavuutena 736 ja suurin nettoteho 50kw ja tehomassa 0,182kw/kg)
Tässä aloin miettimään että eikös siihen voi heittää ihan minkä tahansa moottorin ilman sen suurempia ihmeellisyyksiä ? Tai ainakin vaihtaa toiseen samanlaiseen? (vai pitääkö siinäkin olla vuosiluvut samaa kuin nykyisessä koneessa? vm ~69) Tai oikeastaan muuttaa koko roskan jos vaan runkonumero pysyy samana? (jos nyt ihan hakoteillä olen) Miten tälläistä valvotaan? Lyhyesti, mitä kaikkea voi muuttaa ilman että joku (poliisi) siitä voi sanoa mitään? :) (En kyllä pyörääni ole muuttamassa mutta ihan kiinnostuksesta, maksimissaan moottoria vaihtaisin jos tulee tarve) Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 12 Kesäkuu 2013, 20:35:09 Omavalmisteen alkuperäinen malli on omavalmiste. Prossat lasketaan ihan normaaliin tapaan siitä kuosista, jossa se on omavalmisteeksi joskus katsastettu.
Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Jessica - 13 Kesäkuu 2013, 18:48:35 Mutta mistä kukaan näkee jos siihen vaihtaa samanlaisen koneen? Vaikka vähän eri vuosimallia. :)
Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: nieppi - 13 Kesäkuu 2013, 19:21:46 Mutta mistä kukaan näkee jos siihen vaihtaa samanlaisen koneen? Vaikka vähän eri vuosimallia. :) Moottorin numerostaOtsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Kesäkuu 2013, 20:17:55 Mutta mistä kukaan näkee jos siihen vaihtaa samanlaisen koneen? Niin, kone (tai tarkemmin sanottuna lohko) taitaa olla H-D:n papruillakin varustetuissa vanhoissa pyörissä se ainoa osa, josta pystyy toteamaan, onko se vaihdettu. Tää on tätä prosenttilainsäädännön ihmeellisyyttä. Jos vaihdettu osa on samanlainen kuin alkuperäinen, mutta sitä ei ole tehtaalla yksilöity numerolla, kuka sen sanoo, onko se vaihdettu vai ei? Pussihousujen metsälöydöistä iso osa on tarkalleen ottaen lainvastaisessa kondiksessa kilvissä, mutta harva sen todistaa. Pussihousujen vehkeet eivät toisaalta ketään tunnu edes kiinnostavan. Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Jessica - 13 Kesäkuu 2013, 20:33:37 Moottorin numerosta Mutta mun pyörän papereissa ei lue mun moottorin numeroa niin sittenhän sitä ei voi siis valvoa mitenkään? Runkonumero näkyy papereissa vain :) Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Kesäkuu 2013, 22:06:00 Otteella ei nykyään lue muutenkaan enää juuri mitään. Sen koneen numero voi silti olla tietokannassa tai jossain muussa paperissa, joka katsastuksessa on vaadittu.
Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Santtu - 14 Kesäkuu 2013, 08:30:09 Mutta mun pyörän papereissa ei lue mun moottorin numeroa niin sittenhän sitä ei voi siis valvoa mitenkään? Runkonumero näkyy papereissa vain :) Kuten T-Bone tuossa sanoi, rekisteritiedoissa on yleensä paljon muutakin kuin mitä siinä otteessa lukee. Kannataa kysäistä TraFi:n ajoneuvotietojärjestelmästä kaikki historiatiedot ja paperit tällaisesta laitteesta ennen kuin alottaa suurempaa remppaa. Siellä on myös arkisto josta voi kaivella vanhoja paperiversioita, kaikkea ei ehkä edes ole sähköisenä. Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Natking - 18 Kesäkuu 2013, 15:39:06 Mutta eihan tuossa nyt pitaisi ongelmaa olla koneen vaihdossa muutenkaan, tollanen omavalmistehan on 0% pyora kun se on katsastettu.
Kone vaihtoon, ja mikali se pysyy teho/tilavuus/paino maaraysten sisalla siihen ei tarvita erillista lupaa, niin otteeseen tulee merkinta koneen vaihdosta ja prossat merkitaan otteeseen. Right??? Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 Kesäkuu 2013, 22:20:17 Right!
Otsikko: Vs: Omavalmisteen muokkaaminen Kirjoitti: Jessica - 09 Heinäkuu 2013, 20:32:08 Ei löytynyt mistään papereista koneen numeroa joten surutta tuli vaihdettua toiseen samanlaiseen (parisenvuotta uudempaan) koneeseen, kun vanha kone leikkasi kiinni... Vanhaa korjaillessa!
Tarkoitus kuitenkin saada vanha kone takaisin paikalleen, mutta ajamaankin ois kova juttu päästä siinä ohella! (okei jossakin jenkki papereissa oli kyllä koneenkin numero mutta suomen papereista sitä ei löytynyt, niin epäilen että poliisi ei tätä ala etsimään :D) |