Otsikko: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Santtu - 29 Elokuu 2007, 12:37:24 VTT suoritaa AKE:n toimeksiannosta melunmittausta Keimolan nesteellä (pohjoiseen päin menevällä puolella) tiistaina 4.9.2007 kello 18:00 eteenpäin. Mittaustuloksia käsitellään anonyymisti, kuljettajien taikka pyörien yksilöintitietoja ei kerätä. Kuljettaja saa toki tietää mittaustuloksen. Jos sataa kaatamalla, mittausta ei voida tehdä. Sitten katsotaan toinen päivämäärä.
Koko juttu: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=202.0 Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Syyskuu 2007, 15:29:36 Kohta se on... 8)
Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Santtu - 04 Syyskuu 2007, 18:21:39 Melunmittaus etenee hyvin. Suurkiitos kaikille paikalletulijoille!
Kuva (c) Waaralan Wintteri. Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: rautis - 05 Syyskuu 2007, 08:35:10 105-127 dbA:n tuloksia? Oliko yhdessäkään EU-kilpeä ja vertailuarvoa? Odotamme mielenkiinnolla VTT:n johtopäätöksiä. Tätä vasten ei liene kutenkaan sattumaa, että paikallaan mitattava testimenettely pohjautuu muihin kuin amerikkalaisille merkeille tehtyihin testauksiin. ACEM saanut lobattua "hyvät" testit ;D. Tosin ei noi amerikkalaisten omat valvontamenetelmät kauheasti objektiivisuudellaan vakuuta (60 metrin päästä ei saisi moottori kuulua, kenen korva, mikä sää jne). Kiitos kuitenkin talkoolaisille sivusta seuranneenkin puolesta . Mutu on aina mutua ja sen voittaa huonokin tieto.
Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Hemuli - 05 Syyskuu 2007, 08:37:46 Ei se nyt niin tieteellistä toimintaa ollut Keimolassa, siteeraan tähän Wintterin kirjoitusta toiselta foorumilta:
Lainaus käyttäjältä: Wintteri Mölyt on mitattu. Alustavia tuloksia ja analyyssia... Mitatut pyörät tuottivat kyseisellä mittaustavalla lukemia välillä 105 - 127 dB(A). Hiljaisimmatkin tuon 105. Kuulostaa paljolta? Asialle on pari selitystä. Siis sen ohella, että suurimmassa osassa mitatuista oli mökäputket kiinni... Ensinnäkin mittaus pitäisi tehdä siten, että koneessa on 1/2 maksimikierroksista. Jos muistan oikein, evolaisen (Big Twinin) maksimikierrosluku vakiona on 5200 rpm, eli mittauksen aikana pitäisi olla 2600 rpm. Koska kierroslukumittaria ei yleensä ole, tempaistiin korvakuulolta, järjestelmällisesti liian kovilla kierroksilla, mikä näkyy tuloksissa. 500 kierrosta lisää merkitsee helposti myös 5-10 dB(A) lisää. Yhdessä mitatuista pyöristä oli rundikello, minkä perusteella tämä epätieteellinen johtopäätös saatettiin tehdä. Toiseksi mittaustapa "syrjii" harvakäyntisiä koneita, joissa sylinteritilavuus on suuri. Desibelit ovat äänenpainetta. Harvakäyntisessä koneessa pakosykäyksiä tulee harvoin, mutta kerralla tulee enemmän kamaa. Tuhatkuutioisessa rivinelosessa yhden sylinterin tilavuus on 250 ksm, Big Twinissä 670 ksm. Tämä näkyy myös tuloksissa. Ohiajotestissä erot tasoittuvat. Johtopäätöksiä? No, ensinnäkään mittausta ei voi lain tarpeisiin tehdä, ellei ole tarkkaa tietoa kierrosluvusta. Toiseksi tällä mittaustavalla pitäisi säätää raja-arvot eri tavoin erilaisille moottoreille, muuten ei yhdenvertaisuus toteudu. Vaikeaksi menee... Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 Syyskuu 2007, 09:04:04 Juu, kovaääniseltä näyttää. Osittain onkin sitä, mutta ainakin vanhemmat ohiajotestin hyväksytysti (alle 86 dB(A)) suorittaneet Harliskat tuottavat tuossa paikallaan tehtävässä mittauksessa 105-110 dB(A). Näin ollen raja-arvojenkin pitäisi asettua niin korkealle, että siitä menevät läpi kaikki sellaiset pyörät, jotka menevät läpi myös ohiajotestistä. Teimme pikku vertauksen erosta ohiajotestin ja staattisen testin tulosten välillä. Erotus oli yli 20 dB(A).
Toinen juttu tuossa on tosiaan tuo kierrosluku. 500 kierrosta lisää merkitsee helposti myös 10 dB(A) lisää. Ellei kierroslukua voida luotettavasti todentaa, mittaustulosta ei voida hyödyntää valvonnan tarpeisiin. Joukossa ei tainnut olla ensimmäistäkään täysin vakioputkilla varustettua kapinetta. Metelin osalta alkuperäistä vastaavia putkistoja oli kuitenkin jokunen. Buellin tyyppikilvessä luki 96 dB(A). Ei mene läpi siitä. Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: rautis - 05 Syyskuu 2007, 11:05:45 Tätä vasten Brittien 99 dbA:n raja yksittäishyväksynnöille ei tunnu enää rakentelijan taivaalta ::). Mutta katsotaan nyt se Gauss, kun näyttää toi käyrän loppupää karkaavan kohti nousevan auringon maata.. Tais mennä Keimolassa väeltä kahvit kurkkuun kun kaupungin parhaat saundit saapu soitimelle ;D ;D
Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Hemuli - 05 Syyskuu 2007, 11:33:19 ...Tais mennä Keimolassa väeltä kahvit kurkkuun kun kaupungin parhaat saundit saapu soitimelle ;D ;D Niinhän sitä luulisi mutta aukealla paikalla ei 126dB:kään kuulu kovin pitkälle. Yllättävää, mutta totta. Sellaiset pyörät joita olen tottunut pitämään kovaäänisinä (esim. Wintteri) eivät kuulostaneet juuri miltään parinkymmenen metrin päästä kuultuna. Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 05 Syyskuu 2007, 11:38:22 Ei multa ainakaan kahvit kurkkuun menny, päinvastoin, herkkä sävelkorvani nautti täysin siemauksin! 8)
Harliskan putkiin saa tunkea aika paljon tavaraa ennen kuin 99 dB(A) alittuu tuolla mittaustavalla. Tuon rajan alle meneviä tarvikeputkia ei juuri markkinoilla ole. Itse voi toki jotain villoja tarviketorviin tunkea, mutta aika kaukana ollaan silti. Wokkipannuissa 99 dB(A) ei sensijaan ole lainkaan mahdoton. Syy tähän mainitaan aikaisemmassa viestissä. Se, että staattinen mittaustapa syrjii yksiä ja suosii toisia rakenteita, pitää ymmärtää, sisäistää ja ottaa huomioon, jos säädöspohjalle jotain tehdään. Syrjintävaikutus ei rajoitu vain Harliskoihin, myös esimerkiksi supermototyyppiset yksipyttyiset kärsivät tästä mittaustavasta samalla tavoin. Myös kierrosluvun toteaminen on tavalla tai toisella ratkaistava, muuten käyttökelpoisia tuloksia ei staattisella mittauksella saada. Aivan erityisesti mielessä kannattaa pitää se, että liian tiukaksi kiristettyjä rajoja ei noudateta, kuten nyt on asia. Gaussin käyrä on ihan ok mittapuu, jos leikkuri vedetään riittävän lähelle itää. Muussa tapauksessa homma jatkuu entisellään, tosin sakkotulomomentti budjetissa hieman kasvaa. :-\ Ja perskules Hemuli, nyt lähti huilut orkesteriin! ;D Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: Santtu - 05 Syyskuu 2007, 11:56:06 B-foorumista löytynyttä (http://www.bomber.fi/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=38896): Moottoriradoilla on omat melurajansa eri aktiviteeteille ja kellonajoille. Moottoriliitto on tehnyt omat ohjeensa mittaukselle:
Lainaus käyttäjältä: http://www.moottoriliitto.fi/saanto/urheilusnnst_20062007.pdf 016.3.1 Mittausmenettely Mikrofoni on sijoitettava 50 cm:n etäisyydelle 45 –asteen kulmassa äänenvaimentimen ulostuloaukosta ensisijaisesti vaakatasoon, kuitenkin vähintään 20 cm maanpinnasta. Moottorikelkoille 100 cm:n etäisyydelle 90-asteen kulmassa. Melunmittauksen aikana voidaan käyttää vähintään 30 cm: mittaista jatkojohtoa tulpanjohdossa. Sen toisessa päässä on tulpan kytkentähattua vastaava liitin ja toisessa päässä vastukseton tulpanhattu. Tämä siksi, että tulpanjohdosta kierrosluvun mittaavan laitteen käyttö olisi helppoa. Mikäli ajokin sytytysjärjestelmän tekniset ratkaisut estävät edellä mainitun menettelyn, on kierrosluku mitattava muilla tavoin, esimerkiksi värähtelyyn perustuvalla mekaanisella laitteella. Jollei moottoripyörässä tai –kelkassa ole vapaavaihdetta, se on sijoitettava telineelle siten, että pyörä pääsee vapaasti pyörimään. Moottorikelkka on sijoitettava metrin korkeudella maasta sijaitsevalle tasolle, voimansiirto telalle on poistettava käytöstä. Kuomujen on oltava paikoillaan. Melunmittauksen aikana ajaja on moottoripyörän tai –kelkan päällä normaalissa ajoasennossa. Mittaajan ja ajajan lisäksi tapahtuman välittömässä läheisyydessä ei saa sijaita muita henkilöitä. Mittauksessa ajaja nostaa tasaisesti kierroksia kunnes ajokille määrätty kierrosluku saavutetaan. Sillä hetkellä mittarin lukema kirjataan. Mittaus suoritetaan jokaisesta äänenvaimentimen ulostuloaukosta. Mittauspaikalla taustamelu 5 metrin säteellä ei saa ylittää 80 dB/A. Mittauspaikan tulee olla mahdollisimman avoin. Mikäli mittauksen toteuttaminen vaatii aikataulujärjestelyjä, siitä on ilmoitettava etukäteen lisämääräyksessä. Jos mitattavia moottoripyöriä / -kelkkoja on paljon, olisi järjestettävä useampi säännöt täyttävä mittauspaikka ja riittävästi välineistöä. Ensisijaisesti on käytettävä hyväksyttyjä mittavälineitä. Sellaisia voi saada käyttöön esim. katsastusasemilta. Mikäli kohdan 016.3.6 mukaista mittalaitetta ei ole, on mittaus suoritettava muilla välineillä. Sellainen voi olla esim. desibelimittarilla varustettu matkapuhelin. Tällöin sallitaan +1dBA säännön melurajoihin. Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: rautis - 05 Syyskuu 2007, 12:13:18 Ei multa ainakaan kahvit kurkkuun menny, päinvastoin, herkkä sävelkorvani nautti täysin siemauksin! 8) Tuskin tarkoitinkaan kuulovaurioisia kuskeja itseään ;DLainaus Se, että staattinen mittaustapa syrjii yksiä ja suosii toisia rakenteita, pitää ymmärtää, sisäistää ja ottaa huomioon, jos säädöspohjalle jotain tehdään. Syrjintävaikutus ei rajoitu vain Harliskoihin, myös esimerkiksi supermototyyppiset yksipyttyiset kärsivät tästä mittaustavasta samalla tavoin. Myös kierrosluvun toteaminen on tavalla tai toisella ratkaistava, muuten käyttökelpoisia tuloksia ei staattisella mittauksella saada. Aivan erityisesti mielessä kannattaa pitää se, että liian tiukaksi kiristettyjä rajoja ei noudateta, kuten nyt on asia. Tätä pitää pohtia. Se että rakenteen johdosta meteliä tulee katkonaisesti kovaa, ei tarkoita samaa kuin että keskimäärin meteli mielletään kohtuulliseksi. Se kun on juuri se hetkellisen metelin korkein taso, joka rikkoo ärsytyskynnystä. Joten johtopäätös, että hädäristä tulee enemmän meteliä on myös osittain oikea.. Se on myös ikävää jos Gaussin käyrän itäpäässä on vain tietyntyyppisiä pyöriä, jotka muutoin eivät taasen ole mikään iso riski liikenteessä noin turvallisuusmielessä. Alustavat tulokset selittävät kuitenkin hyvin myös miksi valtaosa Ruotsissa katsastuksessa hylätyistä on HD-merkkisiä ja melu on yleisin hylkäyssyy..Lainaus Ja perskules Hemuli, nyt lähti huilut orkesteriin! ;D Johan sunkin pyörä rankattiin kategoriaan södet pikkupäryttimet ;DOtsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: tossu - 05 Syyskuu 2007, 15:53:24 Muutamia kuvia mittauspaikalta ...
Otsikko: Tässä pari kuvaa VTT:n melunmittauksista Keimolan Nesteellä 4.9.2007 Kirjoitti: Fxsts03 - 09 Syyskuu 2007, 00:24:00 Tässä pari kuvaa mölymittauksista:
(http://lh4.google.com/timo.konttinen/RuMgZJtQyNI/AAAAAAAAAR4/tnQzvqSgqaY/Noise1Small.jpg?imgmax=512) (http://lh6.google.com/timo.konttinen/RuMgZptQyOI/AAAAAAAAASA/-N2woZj1IG8/Noise2Small.jpg?imgmax=512) T. Timo Konttinen Otsikko: Vs: VTT:n melunmittaus Keimolan Nesteellä 4.9.2007 kello 18:00 Kirjoitti: tossu - 09 Syyskuu 2007, 14:10:37 Vajaan 4 min. pituinen "videokooste":
http://www.youtube.com/watch?v=8YgIbb2Ubig |