MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: reppu - 24 Lokakuu 2013, 18:07:13



Otsikko: Tps anturin vaihto
Kirjoitti: reppu - 24 Lokakuu 2013, 18:07:13
Tarve olis vaihtaa kyseinen anturi mutta,
Onko mahdollista korvata lineaarinen
Ei lineaarisella anturilla??


Otsikko: Vs: Tps anturin vaihto
Kirjoitti: Santtu - 24 Lokakuu 2013, 18:34:03
Tarve olis vaihtaa kyseinen anturi mutta,
Onko mahdollista korvata lineaarinen
Ei lineaarisella anturilla??

Ehkä. Riippuu mikä ruiskun ohjaussysteemi sulla on käytössä ja tukeeko se tätä. Jos kyseessä on ns. valmistajan 'black box' johon et pääse kiinni niin tarvitset paitsi samantyyyppisen niin myös vastaavilla vastusarvoilla olevan TPS:n.

Muille lukijoille: TPS = Throttle Position Sensor eli kaasuläpän asentotunnistin, ruiskupyörien sähköhitekkiä.

Motomatti kirjoitteli taannoin jäsenkirjeessä aiheesta: http://www.mmaf.fi/documents/Jasenkirje_01_13.pdf


Otsikko: Vs: Tps anturin vaihto
Kirjoitti: reppu - 24 Lokakuu 2013, 19:03:28
Ok, kiitos.
Molempia ohjaa kyllä samanlaine ecu?
Ainut ero taitaa olla kartassa, koska erilaisista
Moottoreista kyse.


Otsikko: Vs: Tps anturin vaihto
Kirjoitti: motomatti - 25 Lokakuu 2013, 11:37:03
Jos on vapaa pääsy moottorinohjauksen muokkaamiseen, kuten useimmissa eurooppalaisissa merkeissä, voi ajatella että voisi vaihtaa ristiin ja tehdä korjauksen sytytys ja ruiskutuskarttoihin. Mutta turhaa sinänsä jos samanlainen tai samanlaisilla arvoilla varustettu TPS on saatavilla. Epälineaariset anturit ovat useimmiten merkkikohtaisia ja niissä on merkittäviä eroavaisuuksia eri merkkien välillä ja usein törkeä hinta. Lineaarisia antureita taasen saa pikkurahallakin autotarvikeliikkeestä alkaen 25€/kpl.

Lainaus
Molempia ohjaa kyllä samanlaine ecu?

Tätä lausetta en ihan tajunnut. Onko kyse kahdesta samanlaisesta pyörästä joista toiseen haluat vaihtaa TPS:n?
Pyörämerkitä tai mallista riippumatta niissä voi olla identtinen ECU mutta sisälmykset eli moottorinohjaustiedostot voivat olla hyvinkin erilaiset. Esimerkiksi Ducati ja Guzzi käyttävät identtisia ECUja mutta toiminnot ovat aivan erilaisia. Ohjelmointijuttuja.

Omia löpinöitä asiasta lisää: http://www.motomatti.fi/2012/10/kaasulapan-asennon-tunnistin.html

ECU = Electronic Control Unit eli sähköinen ohjausyksikkö joka nykypyörissä hallinnoi moottorin ohella myös ajonhallintaan liittyviä seikkoja.


Otsikko: Vs: Tps anturin vaihto
Kirjoitti: reppu - 25 Lokakuu 2013, 14:05:22
Joo, homma auennut sen verran, että
Pitäis löytää ei lineaarinen säädettävä tps.
Joka pohjasta katsottuna aukeaa myötäpäivään?


Otsikko: Vs: Tps anturin vaihto
Kirjoitti: motomatti - 25 Lokakuu 2013, 21:43:34
Nyt tietysti alko kiinnostamaan että mikä pyörä ja mikä ECU?

Japanian pyöristä en mitään tiedä mutta ensimmäinen epälineaarinen joka tulee mieleen, ja lähes edullinen TPS, on H-D:n PF4C.
Noissa epälineaarisissakin on merkittäviaä eroja: käyrän taitekohdan jännitteellinen sijainti kiertokulmaan nähden ja käyrän "nousukulma" eli jännitteen ja kiertokulman suhde ennen ja jälkeen taitekohdan.

Pitääkö TPS:n olla säädettävä vai kiinteä? Millä menetelmällä TPS "paritetaan" ECUn kanssa?

Antamillasi tiedoilla en toistaiseksi kykene merkittäviin arvioihin sopivasta palikasta.