MMAF Forum

Keskustelut => Tekniikkafoorumi => Aiheen aloitti: turbomursu - 23 Helmikuu 2014, 21:46:01



Otsikko: Re85/flexifuel
Kirjoitti: turbomursu - 23 Helmikuu 2014, 21:46:01
Lueskelin mielenkiinnolla noita ruiskunsäätö ym. artikkeleita, mutta en onnistunut löytämään mitään sen kummempaa pyörän muuttamisesta käymään re85:lla/flexifuelilla. Vinkatkaapas uteliasta oikeaan suuntaan, please.

Onko pyörä pakko ahtaa jos etanolisotkua aikoo käyttää? Onko järkeä lähteä säätämään 80-luvun veekakkosta flexifuelille?


Otsikko: Vs: Re85/flexifuel
Kirjoitti: motomatti - 24 Helmikuu 2014, 22:08:35
Jos hyvän lopputuloksen haluaa niin paras aihio on korkeapuristeinen tai ahdettu nelisylinterinen vesijäähdytetty digitaalisella moottorinohjauksella varustettu rivimoottori.

Itse olen ajellut pari vuotta ilmajäähy V-kakkosella mutta vain lämpimällä säällä homma pelaa kunnolla eli kulutus on sellainen että rahaa jää säästöön. Viime vuonna ahdoin sen mekaanisesti mutta projekti on edelleen kesken eikä ole ihan ykkösprioriteetti tällä hetkellä.


Otsikko: Vs: Re85/flexifuel
Kirjoitti: Arttu - 25 Helmikuu 2014, 13:21:34
Flexifuel taitaa yleensä tarkoitta sitä, että moottori mukautuu enemmän tai vähemmän automaattisesti eri etanolipitoisuuksiin. Eli siis käytännössä voi tankata normaalibensaa, E85:tä tai molempia missä tahansa suhteessa. Tähän sitten käytännössä vaaditaan kohtuullisen fiksu elektroninen moottorinohjaus. Ohjain päättelee etanolimäärän joko erillisellä anturilla tai sitten lambda-anturin tietoja hyväksi käyttäen.

E85-konversio periaatteessa onnistuu kaasarikoneeseenkin. Tosin en ole ihan varma miten hyvin toimivan kokonaisuuden tuollaisesta saisi. Etanoli kun käyttäytyy erityisesti kylmässä sen verran eri tavalla kuin bensa, että kunnollisten säätöjen löytäminen voi olla vähän haastavaa. Mutta tämä nyt oli vaan sellainen sivistynyt arvaus, omakohtaista kokemusta aiheesta ei ole. Samaten kaasarit saattavat olla ruiskutekniikkaa arempia etanolin syövyttäville ja hapettaville vaikutuksille.

Yleensähän näitä viritelmiä puuhaillaan ahdettuihin koneisiin siksi, että niissä hyödyt ovat selkeimmät. Vaparikone kyllä toimii ihan samaan tapaan etanolillakin, mutta niissä hyödyt on yleensä aika pieniä ellei konetta rakenna etanolille ihan sopivasta puristussuhteesta lähtien. Eli jos kone toimii hyvin bensallakin, niin tuskin on varsinaisesti järkeä lähteä muuttamaan sitä E85:lle.  Aikaa, vaivaa ja rahaa palaa, tuloksena kulutus kasvaa ja tankkauspaikat harvenee, toimivuuskin saattaa kärsiä. Mutta jos tuohon haluaa alkaa ihan mielenkiinnosta tjsp, niin mikä ettei, antaa palaa vaan.



Otsikko: Vs: Re85/flexifuel
Kirjoitti: jsantala - 25 Helmikuu 2014, 13:40:20
Näillä veijareilla on kuulemma testissä jo versio, joka osaa haistella etanolipitoisuuden lennossa:

http://eflexfuel.fi

Toki autojuttuja, mutta mahtaisiko tuosta mitenkään saada mp-mallia aikaan?


Otsikko: Vs: Re85/flexifuel
Kirjoitti: Arttu - 28 Helmikuu 2014, 10:21:49
Pitäisi toimia ihan samalla tavalla mp:n koneessakin, kunhan moottorinohjaus on varustettu lambda-anturilla.

Nuo muunnosboksit yleensä vaan ottavat alkuperäiset suuttimien ohjauspulssit sisäänsä ja pitävät suuttimia sopivasti pidempään auki, että syöttömäärä lisääntyy riittävästi. Joissain on sitten vielä lisärikastustoimintoa kylmästartteja varten. Tuo eflexguel:in etanolipitoisuuden haistelu on näköjään tehty niin, että ensiksi purkille opetetaan ruiskutuspulssien pituus bensalla tyhjäkäynnillä. Sitten tankkauksen jälkeen tyhjäkäynnillä käsketään purkki tunnistamaan pitoisuus, mikä ilmeisesti tapahtuu säätämällä ruiskutuspulssin pituutta kunnes alkuperäinen ECU on tyytyväinen lambdalla mittaamaansa seokseen. Pulssien pituuksista voidaan sitten laskea etanolipitoisuus ja sille sopivat skaalauskertoimet.


Otsikko: Vs: Re85/flexifuel
Kirjoitti: turbomursu - 05 Huhtikuu 2014, 18:25:58
Kiitos vastauksista. Taitaa jäädä tuo sitten tekemättä ainakin tähän pyörään, kuten jo vähän arvelinkin.