Otsikko: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Rezi - 19 Lokakuu 2007, 21:03:02 Tämä aihe on varmaan koluttu jo sataan kertaan, mutto tsekataan tämän päivän tilanne..
Eli pitääkö nykysäännösten mukaan takarenkaan halkaisijan olla eturengasta pienempi? Suunnitelmissa on käyttä takana 20 tuumaista 280/40 Avon rengasta ja edessä kapeaa 21 tuumaista. Etupyörä on väkisinkin halkaisijaltaan muutaman sentin takanakkia pienempi. Prätkä olis tarkoitus muutoskatsastaa niillä renkailla, joilla sitten ajetaankin. Kaikkihan sen tietää, että monissa vakiopyörissä etunakki on pienempi, mutta miten tällaisen yksittäisen custompyörän kanssa käy katsastuksessa? -Rezi- Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Hemuli - 20 Lokakuu 2007, 09:32:27 Ennemminkin ovat puuttuneet siihen, että renkaan halkaisija ei saa ylittyä 51 mm alkuperäisestä. Ja tämä rajahan menee kolisten rikki tuon takarenkaan kanssa.
Jos nyt olet kerran laittamassa noin extremeä takavannetta niin miksi ei sitten samalla eteen 120/70x23? Kaksykkönen voi näyttää vähän siltä että kaikki rahat meni takavanteeseen eikä etupäätä ollut varaa enää muuttaa ;) ... Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Rezi - 20 Lokakuu 2007, 17:03:58 Avonin 23 tuumainen eturengas on kokoa 130/60. Sehän kyllä on halkaisijaltaan tuota takanakkia isompi, mutta turhan leveä. Ja 23 tuumaiseen etupyörään ei taida kovin helpolla lokaria löytyä. Takalokarin löytämisessä ei liene ongelmia. 18 tuumaiseen 280 nakkiin tehty takalokari kyllä istuu 20 tuumaisen vastaavaan. Ainaskin Woodoometallin nettisivuilta voi näin päätellä.
Kustannuksista puhuttaessa ei 20 tuumainen takanakki juuri 18 tuumaisesta kalliimpi ole. Mynetmot.com myy 20 tuumaista 280/40 Avonia 225 eurolla. Vanteesta joutuu vähän 18 tuumaista enemmän pulittamaan. Ehkä on viisainta mennä lakki kourassa katsastajan puheille ennenkuin pistää rahansa likoon... -Rezi- Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Hemuli - 20 Lokakuu 2007, 22:38:36 Etulokari? Mikä se on? ;D
Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Rezi - 21 Lokakuu 2007, 15:58:12 Etulokari on laite, joka jäykistää keulan, tekee sateella ajamisesta mukavaa ja joka oikein muotoiltuna on myös kaunis. ;)
Tosi harvoin tosin tyylikästä etulokaria näkee... ::) Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Hemuli - 21 Lokakuu 2007, 18:40:18 Okei okei... Tunnustaudun etulokarin kannattajaksi heti kun pyörällä ajetaan muutenkin kuin aurinkoisina kesäpäivinä taajama-alueella ;D ...
21" etulokarin muuttaminen 23" säteelle ei ole iso homma jos lokarintekijällä on stretcher-työkalu. Etulokari ei ole läheskään niin syvä kuin takalokari yleensä on niin sen säteen muuttaminen on tekijämieheltä alta tunnin keikka. Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: jjh - 21 Lokakuu 2007, 20:47:43 Etulokari on laite, joka jäykistää keulan, tekee sateella ajamisesta mukavaa ja joka oikein muotoiltuna on myös kaunis. ;) Tosi harvoin tosin tyylikästä etulokaria näkee... ::) kuinka paljon loksu jäykistää (osittain) keulaa? Itsellä siis ei tietoa, mutta joidenkin mopojen loksu on muovia. Jotenkin epäilyttää ajatus muovilokasuojien keulanjäykistäjänä... no joku todistaa miten asia on niin minäkin ymmärrän sen. Komppaan ajatusta sateella ajamisesta ja oikein muotoiltuna antaa pikantin maun kokonaisuuteen! Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Hemuli - 21 Lokakuu 2007, 22:29:00 Kun puhutaan lokarista keulanjäykistäjänä, ei puhuta pyöristä joissa lokari on muovia ;D ...
Jos laitetaan sellainen minimi chopperikeula (vähintään +20") niin pienikin poikittaistuki riittää tasaamaan keulan kiertosuuntaisen elämisen. Otsikko: Vs: Rengaskokorajoitukset Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 22 Lokakuu 2007, 09:28:35 Kun puhutaan lokarista keulanjäykistäjänä, ei puhuta pyöristä joissa lokari on muovia ;D ... Jos laitetaan sellainen minimi chopperikeula (vähintään +20") niin pienikin poikittaistuki riittää tasaamaan keulan kiertosuuntaisen elämisen. Tarkentaisin, että minimichopperikeula on vähintään + 25, mieluummin enemmän. :P |