Otsikko: rungon jyvitys Kirjoitti: av - 01 Marraskuu 2007, 16:30:46 miten menee nykyisin prosenttien jyvitys rungon suhteen? takarunko on selvä mutta miten se 28% jakautuu muiden pätkien kesken?
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Hemuli - 01 Marraskuu 2007, 18:50:51 Tänä päivänä ei enää viedä prossia samalla tavalla kuin ennen meni 4% per muutos, vaan nykyään runko pysyy täysiprossaisena niin kauan kuin alkuperäinen malli on tunnistettavissa. Eli saat reikata, stretsata tai levittää mielin määrin ilman prosenttipeikon pelkoa. Mutta jos muutat runkoa esim. siten että vaihdat kaksoiskehtorakenteen yksiputkiseksi niin prossat paukkuu.
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Juvakka - 01 Marraskuu 2007, 22:14:06 Onko tässä Hemulin esimerkkitapauksessa joku sääntö prosenttien katoamiseen, vrt 4 % putki, vai mennäänkö karsastajan suorittaman arvonnan pohjalta?
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Hemuli - 01 Marraskuu 2007, 22:33:50 Jos rungon malli muuttuu olennaisesti alkuperäisestä niin se on tosiaan katsurin arvion perusteella tehtävä jyvitys. Lähtökohtaisesti taidetaan mennä kilohinnalla, eli kuinka paljon on alkuperäisen mallista putkea tallessa niin niin paljon prossia tipahtaa. Mitään lakiin kirjattua prosenttimäärää ei ole.
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: av - 05 Marraskuu 2007, 17:22:03 eli koska runkoa tuli muutettua niin etten sitä enää itsekään tunnista niin täytyy varautua runsaaseen prosenttien kulumiseen. jotain kai vaikuttaa se että tietyt osat ovat tunnistettavissa alkuperäiseksi rakenteeksi... hattu kourassa siis konttorille kun se aika koittaa :)
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Hemuli - 05 Marraskuu 2007, 19:58:05 Kyllä sitä runkoa saa aika radikaalisti muokata nykysäännöksillä että siitä prosentteja viedään. Käytännössä täytyy poistaa suuri osa runkoa ja korvata se täysin toisen näköisellä rakenteella. Kuten tuossa yllä kirjoitin:
...saat reikata, stretsata tai levittää mielin määrin ilman prosenttipeikon pelkoa. Mutta jos muutat runkoa esim. siten että vaihdat kaksoiskehtorakenteen yksiputkiseksi niin prossat paukkuu. Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: av - 07 Marraskuu 2007, 18:15:45 no uutta putkea taitaa olla tähän mennessä reilu 4 metriä ja vanhaa vähän vähemmän, mutta prosentit säästetään sitten muualta...
hyvä että edes stretsit ja levitykset saa tehdä vapaasti. Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: kallio - 06 Maaliskuu 2008, 23:09:40 Tänä päivänä ei enää viedä prossia samalla tavalla kuin ennen meni 4% per muutos, vaan nykyään runko pysyy täysiprossaisena niin kauan kuin alkuperäinen malli on tunnistettavissa. Eli saat reikata, stretsata tai levittää mielin määrin ilman prosenttipeikon pelkoa. Mutta jos muutat runkoa esim. siten että vaihdat kaksoiskehtorakenteen yksiputkiseksi niin prossat paukkuu. tuli muutettua tuo softail jäykkäperäiseksi niin miten lasken menetetyt prosentit? etupäätä myös reikattiin, mutta sinnehän ei tullut muuta lisäystä kuin hitasussauma. Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Hemuli - 07 Maaliskuu 2008, 08:33:10 Jäykkäperämuutoksesta menee takahaarukan ja -iskareiden prossat. Ei muuta. Periaatteessa jos käytetään softailin takahaarukkaa siinä jäykistämisessä pitäisi siitäkin saada jotain hyvitystä.
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: kallio - 07 Maaliskuu 2008, 16:50:17 Jäykkäperämuutoksesta menee takahaarukan ja -iskareiden prossat. Ei muuta. Periaatteessa jos käytetään softailin takahaarukkaa siinä jäykistämisessä pitäisi siitäkin saada jotain hyvitystä. Eli kun käytimme alkupeäisen svingin (taka-akselin kiinnitys) valukappaleita, voin päästä pienemmillä prosenteilla. Mutta miten se teoriassa menee kun iskarit poistettiin ja mitään ei laitettu tilalle eli meneekö silloin jotain% ? Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: teemu - 07 Maaliskuu 2008, 19:36:48 prossat menee iskareiska.
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Hemuli - 07 Maaliskuu 2008, 22:41:42 Osan poistaminen rinnastetaan sen vaihtamiseen. Eli prossat menee kuten Teemu jo ehti sanomaan.
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: MotoJussi - 21 Toukokuu 2009, 15:09:28 Osan poistaminen rinnastetaan sen vaihtamiseen. Eli prossat menee kuten Teemu jo ehti sanomaan. Etsin juuri tätä tietoa ja nauraa hekotan täällä itsekseni. Kyllä, voin ruuvata sähkömoottoripyörääni pakoputken muutoskatsastuksen ajaksi. Ihan vittuilun vuoksi. Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Hemuli - 21 Toukokuu 2009, 21:14:39 No joo, kyllähän ääritapauksissa tulee hauskojakin johtopäätöksiä...
Tuosta alkuperäisen kysyjän hommasta joskus mietittiin että kun softailista tekee jäykkäperän niin voisihan ne iskarit jättää sinne rungon alle paikoilleen - olisi ulkomaanelävillä ihmettelemistä ralleissa että näinkö ne suomalaiset pyöriä rakentaa... Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: -ILKKA- - 04 Kesäkuu 2009, 20:50:20 Olisko tuo ihan metrimitalla hoidettu? Prosenteista katoaa samanverran kuin alkuperäisestä rungosta putkea prosentteina. Pikkupätkistä ei lasketa. -ILKKA-
Otsikko: Vs: rungon jyvitys Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 04 Kesäkuu 2009, 22:00:18 Olisko tuo ihan metrimitalla hoidettu? Prosenteista katoaa samanverran kuin alkuperäisestä rungosta putkea prosentteina. Pikkupätkistä ei lasketa. -ILKKA- Itse asiassa uusi säännös on tarkoitettu luettavaksi niin, että putki on putkea, vaikka sitä uusittaisiin pitempikin pätkä. Esimerkiksi jos kaksikehtoista runkoa stretsataan eteen- ja ylöspäin niin, että kehtoputket uusitaan moottorin alakiinnikkeistä lähtien, ei prossia mene yhtään, koska alkuperäinen malli on edelleen tunnistettavissa. Sen sijaan jos kaksikehtoisesta tehdäänkin yksikehtoinen, prossat menevät siltä osin, koska malli muuttuu. Metrimitta on muutosten jyvittämisessä ihan hyvä jyvitystyökalu. Miksi näin? Ensinnäkin on toisinaan vaikeaa osoittaa, mikä osa runkoputkesta on alkuperäistä ja mikä uutta. Toiseksi tarkoitus oli sallia vanhojen runkojen korjaaminen uusimalla putkia laajemminkin. Identiteetin kannalta mitään fataalia ei tämäntyyppisissä muutoksissa tapahdu. |