Otsikko: moottorin vaihto? Kirjoitti: reppu - 19 Marraskuu 2007, 21:04:56 terve,yritin etsiä aihetta,mutta olen vaihtamassa -94vm pyörään 100cc isomman moottorin..sen verran tilavuus saa kasvaa??eikö?pyörän merkki on kawa ja uusi kone on suzuki n.10v uudempi?onko väliä?? minkä laisia ongelmia tiedossa konttorilla?kiitos..
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: rautis - 21 Marraskuu 2007, 09:27:56 Artikkelin lopusta löytyy moottorin vaihtoa koskeva linkki AKE:N ohjeeseen. Riippuu mistä tilavuus kasvaa ton 100cc ja mitä papereita käytössä, kuinka onnistuu.
http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.msg544#msg544 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.msg544#msg544) edit:unenpuutteesta seuraavat näppäinerehdykset Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Santtu - 21 Marraskuu 2007, 09:34:18 Kysy konttorilta? Ongelmia ei tule jos prosentit riittää (alla laskurin linkki), kone menee suoraan vanhoihin kiinnikkeisiin, autoveron moottorin kokoon perustuva porras ei ylity ja teho ei kasva liikaa.
Uusien koneenkiinnikkeiden hitsausten tarkastamisesta kannattaa keskustella konttorin kanssa ennen kuin aloittaa hommat. Yleensä karsastaja haluaa hitsauksesta kirjallisen työselostuksen sekä mahdollisuuden katsoa saumat ennen kittaamista. Autoveroa maksetaan portaissa joiden perusteena on moottorin koko. Jos koneen tilavus nousee tällaisen portaan yli pitää maksaa vanhan pienemmän ja nyt uuden suuremman kuutioluokan autoveron erotus. Tehon kasvulle käytetään autojen 20% rajaa (tälle toivomme muutosta & tarkennusta). Tässä on yleensä tulkittu niin, että tehon kasvu lasketaan mallisarjan tehokkaimmasta pyörästä. Mallisarjalla viitataan yleensä yhdistelmään alusta, jarrut, runko ja kone. Mahtuuko tuo uuden koneen teho näihin rajoihin? Jos mahtuu niin homma on sillä selvä. Jos ei mahdu niin en tässä edes yritä selvittää kuviota. Aiheesta paljon lisää: Milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa? (14.5.2007) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0) sekä MMAF:n oma prosenttilaskuri (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=58.0) Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Hemuli - 21 Marraskuu 2007, 10:22:52 En vastannut tähän aikaisemmin koska jäi mietityttämään tuo vuosimalli. Eikös kaikkien 1991 ja sitä uudempien pyörien moottoria koskevista muutoksista pitäisi hankkia päästötodistus mitä ei tänä päivänä saa mistään?
Ja eihän sitä moottoria ole pakko kiinnittää hitsaamalla paikoilleen, jos vaan tilaa on niin voihan alkuperäisiin kiinnikkeisiin rakentaa uudelle koneelle sopivat adapterilevyt, näinhän moottori on kiinni esim. Sporterissa. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Santtu - 21 Marraskuu 2007, 10:31:52 En vastannut tähän aikaisemmin koska jäi mietityttämään tuo vuosimalli. Eikös kaikkien 1991 ja sitä uudempien pyörien moottoria koskevista muutoksista pitäisi hankkia päästötodistus mitä ei tänä päivänä saa mistään? Joo totta. Muta eihän ne päästöt muutu mihinkään jos kone (ja kaasarit ja rökärit) vaihdetaan rungosta toiseen --> koneen pitää olla rungon kanssa yhtä vanhasta tai uudemmasta pelistä peräisin. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 21 Marraskuu 2007, 10:35:38 Joo totta. Muta eihän ne päästöt muutu mihinkään jos kone (ja kaasarit ja rökärit) vaihdetaan rungosta toiseen --> koneen pitää olla rungon kanssa yhtä vanhasta tai uudemmasta pelistä peräisin. *saivartelu alkaa* Voivat ne päästöt muuttuakin. Testi kun on syklitesti, jossa lopputulokseen vaikuttavat mm. kokonaismassa ja välitykset. *saivartelu loppuu* Joka tapauksessa muutos päästöissä on niin marginaalinen, ettei sillä ole minkään asian kanssa mitään merkitystä. Meillä vaan tykätään säätää kaikenlaisia mittauksia pakollisiksi kaikenlaisissa tapauksissa, koska mittaaminen on insinöörin mielestä kivaa. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Hemuli - 21 Marraskuu 2007, 11:39:42 Niin, enhän toki väittänytkään että ne muuttuisivat. Mutta miten katsastusmies voi tietää että samanikäisen erimerkkisen pyörän moottori täyttää voimassa olevat päästömääräykset kun se asennetaan toisen pyörän runkoon? Kysehän ei siis ole maalaisjärjestä vaan siitä mitä asetuksissa lukee.
Mielelläänhän sitä kysyjälle vastaisi että vaihda vaan, ei siitä mitään hankaluuksia seuraa. Mutta AKE:n tarpeeksi kyykyttämä katsastusmies on niin varuillaan että voi vaatia todistuksia. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: reppu - 21 Marraskuu 2007, 19:42:33 ok.kiitos vastauksista..katsastusmies sanoi,että maahantuojalta on saatava pari jossa lukee,että runko kestää uuden koneen (20%)tehokkaamman.soitin maahan tuojalle ja se sanoi saman tien,että semmosta paperia ei heiltä saa..joten ajatus "laillisesta" koneen vaihdosta tyssäs siihen?...kö.? oli siis tarkoitus vaihtaa 1000-1100 vanha kone on tullut tiensä päähän..
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Hemuli - 21 Marraskuu 2007, 23:47:49 Eikös pyörissä pädekään samat prosentit kuin autoissa? Eli jos seuraavat rajat eivät ylity - kun verrataan mallisarjan suurimpaan ja tehokkampaan moottoriin - niin koko homma pitäisi (noita päästöjä lukuunottamatta) olla pelkän muutoskatsastuksen arvoinen asia ilman mitään lisätodistuksia maahantuojalta:
Teho +20% Tilavuus +25% Paino +10% Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: MECH - 24 Marraskuu 2007, 12:36:41 ok.kiitos vastauksista..katsastusmies sanoi,että maahantuojalta on saatava pari jossa lukee,että runko kestää uuden koneen (20%)tehokkaamman.soitin maahan tuojalle ja se sanoi saman tien,että semmosta paperia ei heiltä saa..joten ajatus "laillisesta" koneen vaihdosta tyssäs siihen?...kö.? oli siis tarkoitus vaihtaa 1000-1100 vanha kone on tullut tiensä päähän.. Ei ole mitään tarvetta vaatia todistuksia maahantuojalta. Katsastusmiestä vain ei kiinnosta/tiedä asiasta. Tuo max +20% tehoa -sääntö soveltuu myös prätkiin samalla tavalla kuin autoihin eli ainoat todistukset joita voidaan vaatia on kiinnikkeiden lujuuslaskelmat ja hitsaustodistus jossa selviää hitsausmenetelmät. Vaatimukset ovat katsastusmieskohtaiset ja joskus riittää silmämääräinen toteamus (itse tehty linkuston osani oli noin 30% jykevämpi kuin originaali). AKE:n ohjeistus vähäpäästöisiin (vm.91->) autoihin (moottoripyöriin ei ole vastaavaa): Vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustettu henkilöauto (rekisteröintitodistuksessa lukee vähäpäästöinen tai kolmitoimikatalysaattori) Autoon saa vaihtaa mallisarjaan kuuluvan, muutoksen kohteena olevaa autoa päästövaatimuksiltaan vastaavaan autoon tarkoitetun moottorin kaikkine päästöihin vaikuttavine rakenteineen ja laitteineen. Käyttövoiman muutoksesta huolimatta auton tulee säilyä vähäpäästöisenä. Tämän lisäksi autoon saa vaihtaa myös muunlaisen kuin mallisarjaan kuuluvan moottorin, mikäli moottori on tarkoitettu autoon, joka täyttää muutoksen kohteena olevaa autoa koskevat tai myöhemmät päästövaatimukset. Esimerkki 3. Vuonna 1990 käyttöönotetun auton, jonka rekisteritiedoissa on merkintä vähäpäästöisyydestä, moottori vaihdetaan samaan mallisarjaan kuuluvaan isompaan moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavineen apulaitteineen. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan: - selvitys, josta ilmenee että moottori apulaitteineen on peräisin saman mallisarjan vähäpäästöisestä autosta, jolloin päästövaatimusten katsotaan täyttyvän, tai - valmistajan- tai sen edustajan todistus - ja mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista. Esimerkki 4. Vuonna 1998 käyttöönotetun auton moottori vaihdetaan sellaiseen moottoriin kaikkine pakokaasupäästöihin vaikuttavine apulaitteineen, joka on peräisin kokonaan toisen merkkisestä autosta. Selvitykseksi pakokaasupäästöistä vaaditaan: - valmistajan tai sen edustajan todistus pakokaasupäästöistä, että auto josta ”uusi vaihdettava” moottori on peräisin, täyttää Euro 2 -pakokaasupäästönormin tai - Tutkimuslaitoksen pakokaasupäästömittaus ja - mahdollisesti selvitys pakokaasupäästöihin vaikuttavista apulaitteista. Vähäpäästöisen tai kolmitoimikatalysaattorilla varustetun auton päästöihin vaikuttavia rakenteita tai laitteita saa 5 §:ssä mainituin ehdoin vaihtaa ainoastaan auton valmistajan tai asianomaisen viranomaisen hyväksymiin rakenteisiin tai laitteisiin. Tällöinkin muutoksen kohteena olevaa autoa koskevien (tai myöhempien) päästövaatimusten tulee täyttyä. Auton moottoria saa kuitenkin muuttaa sylinterihalkaisijaa tai iskunpituutta suurentamalla, kuitenkin siten, että iskutilavuus suurenee korkeintaan 10 %. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 24 Marraskuu 2007, 12:48:56 Semmonen pikkujuttu vain, että tuo AKE:n ohje koskee autoja ja perustuu autoja koskevaan lainsäädäntöön. Prätkille vastaavaa lakia ei ole olemassakaan.
Tilanne on toisin sanoen erittäin epäselvä, mutta koetetaan järkätä siihenkin muutos. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Hemuli - 24 Marraskuu 2007, 12:54:27 ...ainoat todistukset joita voidaan vaatia on kiinnikkeiden lujuuslaskelmat ja hitsaustodistus jossa selviää hitsausmenetelmät.... Missä laissa vaaditaan lujuuslaskelmia? Käsittääkseni ainoastaan SELVITYS käytetyistä hitsausmenetelmistä ja -lisäaineista on ainoa mikä mainitaan laissa. Eikä sekään ole vaatimus vaan "pyydetään tarvittaessa" josta on tänä päivänä tullut pakko. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: reppu - 28 Maaliskuu 2008, 10:42:03 no niin..se siitä`"laillisesta"pyörästa.katastusmiehen mukaan mahdoton saada papereihin-useampi konttori sanonut näin.nyt kun ei sitä papereihin saa,niin vaatiiko remmiahdin päästö todistuksen?toiminta kuitenkin eri kuin pako.ahtimella??kumma juttu toi konen vaihto.uusi kone varmasti vähäpäästöisempi,10v.uudempi luulis jotain kehitystä tapahtuneen?moottori kuitenkin on jo kerran läpäissyt eu:vaatimukset.+ kevyempi.jos tehort rajoittaa +20% niin ekö sen nyt v....u pitäis riittää...
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Hemuli - 28 Maaliskuu 2008, 12:28:17 Tuon ikäisessä pyörässä kaikki päästöihin vaikuttavat muutokset vaativat mittauksen.
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: akrapu - 08 Toukokuu 2008, 10:09:28 Tervehdys.
Tarvitsisin apuja "pykälänikkareilta". Tilanne on se, että -50-luvun HD:hen on vaihdettu evo-kone. Tästä on asianmukaiset dokumentit. Mitenkäs prosenttien käy, jos laitteeseen vaihdetaan takaisin pannun kone, jonka valmistenumero ei luonnollisestikaan ole se alkuperäinen, joka laitteessa ja papereissa joskus on ollut. - AKr Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Santtu - 08 Toukokuu 2008, 11:09:36 Tarvitsisin apuja "pykälänikkareilta". Tilanne on se, että -50-luvun HD:hen on vaihdettu evo-kone. Tästä on asianmukaiset dokumentit. Mitenkäs prosenttien käy, jos laitteeseen vaihdetaan takaisin pannun kone, jonka valmistenumero ei luonnollisestikaan ole se alkuperäinen, joka laitteessa ja papereissa joskus on ollut. Prosentteja ei tule takaisin mutta ei niitä kulukaan, koneestahan on jo otettu prosentit. Ongelmaksi voi muodostua uuden ja wanhan %-taulukon eroavaisuudet, jos muutos on tehty vanhan taulukon mukaan ja prossat on rajalla. Ne prosentithan merkitään nykyisen taulukon mukaisen laskutoimituksen pohjalta. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: monni - 10 Toukokuu 2008, 21:03:51 Eikös se ole niin että kerran vaihetusta osasta ei pauku enää prossat, nehän on jo menny kerran :-\
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: reppu - 02 Heinäkuu 2008, 11:24:21 entäs jos vaihtaa pyörään vanhemman myllyn? esim. vm-90. päästömittausta ei tällöin tarvita. kö??
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: rautis - 02 Heinäkuu 2008, 11:27:30 -91 asti käy saman päästötason täyttävä ja siitä eteenpäin uudemmat päästömääräykset täyttävä. Sitten tosi uusiin (06/07->) säädellään jo pakojärjestelmätasolla eli koko systeemi on oltava hyväksytty. Ajoneuvon (ei siis moottorin) eka käyttöönottopäivä määrittelee vaadittavan tason.
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Fe - 09 Heinäkuu 2008, 08:28:29 Oma tilanne seuraava. Omavalmisteeksi katsastettu pyörä missä käyttöönotto -91. Aiemmin rekisterissä -62 rautapäänä, nyt tilalle vaihdettu -89 evosportin kone. Onko tämmöinen muutos mahdollista saada järkevällä tavalla kilpiin? Vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan ja todennäköisesti jonkunlainen todistus -89 ja -91 moottorien eroavaisuuksista/samankaltaisuudesta? Vai onko käytännössä mahdotonta saada pyörä missä on kuitenkin melkein kolmekymmentä vuotta tuoreempi tekniikka, mikä on varmasti vähäpäästöisempi kuin vanha moottori, leimattua? Vai tuleeko tosiaan ongelmaksi kaksi vuotta liian vanha moottori?
Nimim. Meneekö osiksi vai ajoon? Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Santtu - 09 Heinäkuu 2008, 08:50:37 Oma tilanne seuraava. Omavalmisteeksi katsastettu pyörä missä käyttöönotto -91. Aiemmin rekisterissä -62 rautapäänä, nyt tilalle vaihdettu -89 evosportin kone. Onko tämmöinen muutos mahdollista saada järkevällä tavalla kilpiin? Vaatimuksenmukaisuustodistus tarvitaan ja todennäköisesti jonkunlainen todistus -89 ja -91 moottorien eroavaisuuksista/samankaltaisuudesta? Vai onko käytännössä mahdotonta saada pyörä missä on kuitenkin melkein kolmekymmentä vuotta tuoreempi tekniikka, mikä on varmasti vähäpäästöisempi kuin vanha moottori, leimattua? Vai tuleeko tosiaan ongelmaksi kaksi vuotta liian vanha moottori? Nimim. Meneekö osiksi vai ajoon? Jos käyttöönotto on 1991 niin silloin tekninen vaatimustaso määräytyy vuoden 1991 vaatimusten mukaisesti. 1.1.1991 lähtien pitää esim. päästöistä olla todistukset ja prumaskat joita voi olla hankala saada 1989 koneelle, tosin uskoisin että tuota täysin samaa -89 konetta on myyty pitkälle 90-luvulla. Sulla on mielestäni kaksi tietä: Joko selvittelet sille sportin koneelle laput ja liput 1989 ja 1991 eroista tai odottelet ensi kevääseen jolloin http://www.smoto.info/index.php?option=com_content&task=view&id=388&Itemid=39 asiat saadaan (toivottavasti) voimaan ja omavalmisteesi tekniset vaatimukset helpottuvat. T-Bone korjannee detaljit jotka sotkin ;-) Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Hemuli - 09 Heinäkuu 2008, 08:53:00 Kuten jo aikaisemmassa sähköpostikirjeenvaihdossamme sanoin, et pysty saamaan tuolle moottorille sellaista vaatimustenmukaisuustodistusta joka kertoisi sen täyttävän vuoden -91 päästövaatimukset. Santtu lupailee vähän liikoja, -89 ja -91 sportin kone on täysin eri kapistus - eroja löytyy heti ainakin vaihteiden määrässä, kaasuttimessa ja nokka-akseleissa jotka kaikki vaikuttavat päästöihin.
Onhan tämä toki täysin nurinkurinen tilanne - tietysti herää kysymys että miten se rautapää on aikanaan saatu katsastettua -91:nä? Sinänsä -91 päästövaatimukset eivät ole niin tiukat etteikö -89 moottori niitä läpäisisi. Ongelma vaan on siinä että direktiivin mukaisia (kalliita) päästömittauksia ei pystytä tekemään tällä hetkellä Suomessa. Jos Santun mainitsemassa APU2-loppuraportissa esitetty vaihtoehtoinen mittaustapa hyväksytään lakikirjaan niin sittenhän tuo swappi ei ole enää mikään ongelma - ei muuta kuin pyörä konttorille ja anturi putkeen. Mutta tämä on mahdollista aikaisintaan 2009 toisella vuosipuoliskolla. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Fe - 09 Heinäkuu 2008, 12:54:37 Pyörä on joskus muinoin AKE:n toimesta muutettu omavalmisteeksi pitkällisen prosessin jälkeen ja oikeuttakin siitä on käyty. Pyörä on tuotu ja katsastettu vuonna 91 rautapäänä ja myöhemmin 95 prosenttikatsastusten yhteydessä siitä on väännetty omavalmiste. Tarina on pitkä ja monivaiheinen, joten tässä pääkohdat. Toivoa sopii, että tähän asiaan saadaan helpotusta...
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Teppo - 15 Elokuu 2008, 15:27:36 Terse vaan kaikille!
Liitetään tähän vielä tällainen alottelija Q ? Eli Vaihdoin moottorin 750>900 vm 99>98, kuinka hr.katsastaja tietää moottorin hieroglyfeistä, että kyseessä on uudempi moottori? vai joudunko turvautumaan maahantuojaan jotta saan jonninlaisen tyyppipaperin ko.koneelle? Ilmeisesti pyörän muille varusteille riittää kun näytän omistajan opasta jossa todetaan mm jarrujen isompi koko ym.Kö? Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Teppo - 09 Joulukuu 2008, 21:29:59 Kokeillaan vielä...
Kun vaihdan vm99 moottorin saman mallisarjan tehokkaimpaan vm98 koneeseen, tarviiko päästöjä mittauttaa? tuo vaihdettu vanhempi konekkin on ollut samassa mallisarjassa suomessa tyyppihyväksytty. Teppo P.s Pitäis ala-asteella aapisessakin olla jo tätä byrokieltä, kun ei mopojakaan voi ropata ilman Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Santtu - 12 Joulukuu 2008, 12:50:25 Kun vaihdan vm99 moottorin saman mallisarjan tehokkaimpaan vm98 koneeseen, tarviiko päästöjä mittauttaa? tuo vaihdettu vanhempi konekkin on ollut samassa mallisarjassa suomessa tyyppihyväksytty. Mitäs ne sanoivat konttorilla??? Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Teppo - 13 Joulukuu 2008, 19:01:38 Toinen sanoi että tarviis, toinen ei. Mutta liekö tietämättömyyttä, jompi kumpi.
Tämä siis "auttavassa" puhelimessa, joten ei pysty edes viemään suopeammalle inssille. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Santtu - 14 Joulukuu 2008, 19:59:42 Mun mielestä päästöjä ei tarvitse mittauttaa, koska tuolle alkuperäiselle koneelle löytyy vaatimustenmukaisuus vanhasta luovuttaja-ajoneuvosta. Muistaakseni 98-99 välissä ei tullut muutoksia vaatimustenmukaisuuteen joten samat säännöt toimivat. Mutta menee hiukan harmaalle alueelle, en tähän ole törmännyt. Mitä sanoo Waarallinen Swintteri?
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Choppers_Forever - 16 Joulukuu 2008, 09:51:47 Moi,
Mitä jos 89 motoon laittaa vastaavan -91 koneen? Kyse Honda CBR :stä. Tänx... Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Joulukuu 2008, 12:19:20 Ei päästöongelmia, koska 1989 ei ollut päästövaatimuksiakaan.
Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Choppers_Forever - 16 Joulukuu 2008, 14:48:20 Eli periaatteessa ( vai ihan käytännössä ) voin laittaa vaikka 09:n koneen tuohon 89:iin??? Ilman ressiä ja menee jopa ilman mittauksia leimasta...?
CF Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Santtu - 16 Joulukuu 2008, 18:52:28 Eli periaatteessa ( vai ihan käytännössä ) voin laittaa vaikka 09:n koneen tuohon 89:iin??? Ilman ressiä ja menee jopa ilman mittauksia leimasta...? Onhan noiden päästömääräysten lisäksi huomioon otettavaa prosenteissa, tehojen muutoksissa (nostamisessa 20% raja mallisarjan tehokkaimmasta) ja omistussuhteiden varmistamisessa. Otsikko: Vs: moottorin vaihto? Kirjoitti: Choppers_Forever - 17 Joulukuu 2008, 15:35:40 Toki toki... nyt kyse päästöistä
CF |