Otsikko: Silver Bullet - Peli tulille! Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 31 Joulukuu 2007, 16:49:18 Peli tulille!
Aurinkoisena syyskuisena lauantaina herrat Tanninen, Koskivirta, Hurri ja Höglund lähtivät pitkähkölle ajolenkille Tampereen ja Turun suuntaan. Kalustoon kuului Silver Bulletin ohella toinenkin omavalmisteinen pitkäkahveli, MMAF:n hallituksen jäsen Welo Koskivirran rakentama ”Welo II, HH Police Special”. Matkalla pysähdyttiin tapaamaan herra Moorea, jonka ilme oheisissa kuvissa puhuu omaa kieltään tapaamisen tunnelmasta. Jupi tahtookin tässä välittää kiitoksensa herra Moorelle tarkasta työstä ohjausgeometrialaskelmissa. Silver Bullet käyttäytyy juuri niin kuin on suunniteltukin. Jupin omin sanoin: - Huomasin heti ensimmäisten "pikku" koeajojen aikana hakiessani säätöjä kohdalleen, että Silver Bullet on todella helppo ja kevyt käsitellä. Kun pääsin sitten ns. isolle tielle, ei pyörä tuottanut pettymystä sielläkään. Nopeuden noustessa moottoritietasolle pyörä on erittäin suuntavakaa ja edelleen helppo ja rauhallinen käsitellä. Tekniikka voimansiirtoineen on hiljainen, tarkka vaihteiden osalta, ja rullaa kevyesti myös moottorijarrutuksessa. Nimenomaan tästä syystä valitsin ensimmäistä kertaa toisiovetoon hihnan, jotta kuluneiden ketjujen aiheuttama "rytkytys" jäisi pois. Mahtava kokemus, mahtava reissupyörä, syyskuinen ajolenkkimme oli paras palkinto kaiken tämän vaivannäön jälkeen! Antaa taas voimia jatkoon, sillä työtä projektissa on vielä jäljellä valtavasti. Kiitos myös kaikille muille, jotka ovat myötävaikuttaneet projektin valmistumiseen tälle tasolle. Jatkamme yhteistyötä, ja jonain päivänä saavutamme yhteisen toivotun päämäärämme. Siitä on meidän kaikkien rakentelijoiden Suomessa hyvä jatkaa. Kaukopartiomiehen tunnustus Allekirjoittanut on jo muutaman vuoden toiminut eräänlaisena kaukopartiomiehenä chopper-harrastajien taistelussa viranomaisten mielivaltaa vastaan. Pitkäkeulaisia moottoripyöriä on tullut puolustettua aina eduskuntaa myöten. Minun on kuitenkin tunnustettava, että ennen syyskuuta en ollut koskaan itse ajanut pitkäkeulaista moottoripyörää. Olin vain luottanut siihen näkemääni tosiasiaan, että pitkäkeuloilla ajetaan yleisesti liikenteessä – liikenneturvallisuustilastojen valossa vieläpä suhteellisen vähin onnettomuuksin. Toisaalta olin kuullut aiheesta paljon ystäviltäni, jotka ovat itse pitkäkeuloja rakentaneet ja ajaneet ja joiden puheisiin niin ikään luotan. Nyt on sitten tämäkin asia poissa päiväjärjestyksestä. Sain tilaisuuden koeajaa sekä Silver Bulletin että HH Police Specialin. Mitä tulee siirtymiseen suhteellisen vakiokuntoisista pyöristä choppereihin, mistään pehmeästä laskusta ei voida puhua. Bulletin akseliväli on noin 235 senttiä ja Police Specialin 230. Keulakulmaa on molemmissa pyörissä riittävästi, noin 60 astetta. Jäykkäperäisiäkin vielä. Ja hetimiten minun piti ajamani Bulletilla pienehköä mutkatietä. On myönnettävä, että hypätessäni satulaan minua hieman jännitti. Jännitys laukesi noin kilometrin ajon jälkeen. Silver Bullet toimii kerrassaan loistavasti. Pienessäkin vauhdissa ajodynamiikka alkaa toimia, kuten olimme laskeskelleet. Eturengas tuntuu vetävän pyörää perässään ja risukeula ottaa tienpinnan epätasaisuudet erittäin pehmeästi vastaan. Missään vaiheessa en edes huomannut ajatella, että takajousitusta ei ole. Mutkaan taittaminen sujuu monella eri tavalla kuljettajan mieltymysten mukaan. Painonsiirto, kallistaminen, vastaohjaus, kaikki onnistuu. Hallintalaitteiden käyttö on vaivatonta ja moottori voimansiirtoineen toimii moitteettomasti. Jarrut ovat paremmat kuin omassa Softailissani. Mitään värinöitä, wobblauksia tai muita ajoa haittaavia tekijöitä en havainnut. Jotain kertonee sekin, että nopeusmittarin puuttuessa kuvittelin ajavani mutkatietä varsin rauhallisesti, 50-60 kilometrin tuntinopeutta. Ajon päätteeksi kysäisin nopeutta edessäni autolla ajaneelta Jupilta, ja sain kuulla ajaneeni keskimäärin 80 kilometrin tuntinopeudella, suorilla kovempaa. HH Police Specialilla ajoin taajamaolosuhteissa, mutkatiellä ja moottoritiellä. Kokeilin erilaisia tapoja selviytyä 90 asteen risteyksistä, äkkinäisiä jarrutuksia ja montaa muuta asiaa. Kaikki onnistui ongelmitta. Eri tavalla, kuin omalla pyörälläni, mutta ongelmitta. Mitä opin? No ensinnäkin sen, että jos joku vielä väittää minulle, että chopperilla ei voi ajaa, syytän siekailematta häntä valehtelemisesta. Toiseksi se viimeinenkin epätietoisuus chopperin ajettavuudesta ja tieliikennekelpoisuudesta katosi alitajunnastani kerralla, mistä on varmasti etua tulevissa taisteluissa viranomaisia vastaan. Kolmanneksi sain vahvistuksen ajatuksilleni siitä, että empiirinen kokemus on lopultakin se, mikä pitää asettaa ratkaisevalle sijalle päätöksenteossa kopterilain kehittämisestä ja pyörien hyväksymisestä liikenteeseen. Olemme tehneet paljon erilaisia tutkimuksia ja laskelmia, joilla on ilman muuta oma hyödyllinen arvonsa paitsi viranomaisille, myös harrastajakunnalle itselleen. Silti vasta koeajo kertoo, toimiiko kokonaisuus vai ei. Ja lopuksi, chopperilla ajaminen oli vähävaraiselle tutkijalle lähes sietämättömän kivaa. Pelkään, että tästä ei ole paluuta. Siitä, mitä tuleman pitää
Kirjoitamme tutkimuksistamme ja Silver Bulletin edistymisestä Kopteri-lehteen vielä useita artikkeleja sitä mukaa, kun saamme jotain valmiiksi. Siihen saakka toivotamme kaikille lukijoillemme antoisaa ja työntäyteistä rakentelukautta! Teksti: Teemu S. Lindfors, kuvat: Timo Hurri MMAF ry:n hallitus Otsikko: Vs: Silver Bullet - Peli tulille! Kirjoitti: MMAF Puheenjohtaja - 31 Joulukuu 2007, 16:49:40
|