MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Khällle - 28 Tammikuu 2008, 13:22:33



Otsikko: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Khällle - 28 Tammikuu 2008, 13:22:33
Eli kiinnostais iän tullessa laittaa kyykystä (mahd. avk:n) faitteri. Prosentti asioista ja katsastuksista en tiedä hölkäsen pöläystä joten kiinnostaisi tietää kaikki mahd. asiasta. ??? ::) Pyörään olisi tulossa fatbar-tanko, putkisto (entä omavalmisteet?!), takahäkki modaus / kokonaan omaa kädenjälkeä? + maski tietenki, mutta miten jollakin projektori valolla tms? (vilkut, takavalo E-hyväk. Ne saa sopivat noilla merkinnöillä. :)) Entä miten menee jos pyörästä tulee 1 paikkainen, tuleeko otteeseen tämä vai voiko esim. katteen muutoksella ja jalkatapeilla tehdä 2 paikkaisen? Järkeä sitten laittaa kiinnikekorvat valmiiksi tapeille, mutta takakate mallia race?

Vaiko jättää vaa tekemättä muutoskatsastukset?  :-\ Mut kertokaa tietävät, ja iso kiitos! :D Uskaltaa sitten miettiä muutoksia kaikessa rauhassa pykälien mukaisesti. ;)

PS. Mopo tulee olemaan vm90-. Tarkemmin en osaa sanoa, mutta tuosta ylös. :)

E: Anteeksi, mutta hakua en jaksa käyttää. Asiat aina eri osioissa ja muutenkin vaikea löytää.. :-[


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Hemuli - 28 Tammikuu 2008, 13:32:21
...PS. Mopo tulee olemaan vm90-. Tarkemmin en osaa sanoa, mutta tuosta ylös. :)...

Aika metkan vuosiluvun heitit... 1990 on nimittäin viimeinen vuosi jolloin ei tarvitse välittää mm. päästömääräyksistä mitään ja niinpä pakoputkiston muutoskatsastaminen onnistuu mikäli melurajat täyttyy. Sitä uudemmissa kun pitäisi täyttää myös päästömääräykset ja niitä kun ei pysty missään mittauttamaan. Eli periaatteessa suurin osa ihmisistä ajelee muutoskatsastamattomilla putkilla.

Muut muutokset ovat sitten helpompia. Paikkaluvun muutos ei vaadi enää tänä päivänä muutoskatsastusta eli jos tuntuu siltä että joskus haluat neitoja kyysätä niin ei muuta kuin asianmukaiset varusteet kiinni ja paanalle.

Prosenttihommia kannattaa tiirailla laskurilla: www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=58.0

Ja täältä saat tietoa vuosimallien mukaisista vaatimuksista: www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls

Tuon viimeisimmän excel-taulukon alareunasta löydät lisäsivuja haluamillesi vuosimalleille.

Etköhän näillä pääse eteenpäin.


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Khällle - 28 Tammikuu 2008, 17:33:35
Jeps. Pitänee tsekata noi. ORG.:in puolella tuumasivat vaa että ku takahäkki on pultattavaa mallia ja valot E-hyväksyttyjä nii leimaan saa.
Ja muut tietenki aattelee tämän viestin järjellä, äänet sun muut myös ok, eikä mikää viritelmä. ;)

Ja kun mulla ei exceliä ole, niin saisko linkkiä mistä ladata? En löytänyt googlella, en kerkiä huolella kattoa.. :-\


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: rautis - 28 Tammikuu 2008, 18:20:32
Jopas pojalla kiirus ;)

Kannattaa vain ladata Excel Viewer 2003 koko excelin sijasta, sillä voi avata ja lukea kaikkia excel tiedostoja, mutta ei tarvitse opiskella sitten enempää ja eipä sitä ilmaiseksi muuta saakaan.
Excel Viewer 2003 - Microsoft (http://www.microsoft.com/downloads/details.aspx?FamilyID=c8378bf4-996c-4569-b547-75edbd03aaf0&displaylang=EN)


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Khällle - 28 Tammikuu 2008, 18:31:40
Ei kiirus mut haluan tietää asiasta. Tyydynkö vain kyykkyyn vai uskaltaako laitella JA ajella sillä ilman sinilakkien pelkoa. ;D


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Hemuli - 28 Tammikuu 2008, 18:53:53
...ja eipä sitä ilmaiseksi muuta saakaan...

Jaa ei vai? Mikäs OpenOffice (http://download.openoffice.org/) sitten on?


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Santtu - 28 Tammikuu 2008, 19:36:57
Prossataulu pelkkana tekstina http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9958


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: rautis - 29 Tammikuu 2008, 10:46:31
Jaa ei vai? Mikäs OpenOffice (http://download.openoffice.org/) sitten on?

Ei ainakaan Microsoftin Excel TM

Ja Khällelle: Kunhan ajo-oikeus riittää niin saahan sitä laitella pelkovapaastikin.


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Khällle - 11 Helmikuu 2008, 22:03:10
Ei ainakaan Microsoftin Excel TM

Ja Khällelle: Kunhan ajo-oikeus riittää niin saahan sitä laitella pelkovapaastikin.

No ajattelimpahan vaan mitä pykälät sanoo, tietoa tästä kun ei ole.. Nyt tiiän et uskaltaa tehä vapaasti, varsinki ku tähtään alle '91 mopoihin. ;)
Tuosta edellä mainitusta voi olla montaa mieltä... ;D


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: kuusto - 26 Maaliskuu 2008, 20:17:30
Miten nämä prosentit menee ja mitä varsinaisesti tarkoittaa? Laskin laskimella, että jos tekisin mieleiseni muutokset pyörään niin prosenteiksi tulisi Wanha 31% ja Uusi 17%. Ja vielä, että mitä pitäisi ottaa huomioon katsastusta ajatellen jos vaihtaisi tankin ja muuttaisi vanhaa takahäkkiä(apurunko?)?   :-\


Otsikko: Vs: Kyykky -> faitteriksi muutoskatsastus asiaa..
Kirjoitti: Santtu - 26 Maaliskuu 2008, 23:43:12
MMAF dokumentti Milloin moottoripyörä pitäisi muutoskatsastaa (14.5.2007) (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=133.0) vastaa otsikkonsa mukaisesti kysymykseen tarvitseeko suunnittelemiesi muutosten perusteella ylipäätään katsastusta. Asiaa on mahdoton arvioida ao. tiedoilla.

Miten nämä prosentit menee ja mitä varsinaisesti tarkoittaa? Laskin laskimella, että jos tekisin mieleiseni muutokset pyörään niin prosenteiksi tulisi Wanha 31% ja Uusi 17%. Ja vielä, että mitä pitäisi ottaa huomioon katsastusta ajatellen jos vaihtaisi tankin ja muuttaisi vanhaa takahäkkiä(apurunko?)?   :-\

Ajoneuvo säilyttää identiteettinsä jos muutoksia on alle puolet (siis max. 49,999...%). Identiteetti määrää teknisen vaatimustason ja esim. autovero on maksettu yhdelle identiteetille. Jos siis muutat '87 Honsumahaasi vaikka 45% edestä se pysyy '87 mallisena Honsumahana ja esim. tekninen vaatimustaso määräytyy vuoden 1987 vaatimusten mukaan. Sensijaan jos muutat kyseistä peliä 50% edestä (tai enemmän) se muuttuukin omavalmisteeksi jonka pitää täyttää tämän päivän tekniset vaatimukset (lähes mahdotonta 1987´vm:lle). Ja koska se on omavalmiste siitä pitää maksaa autovero, ALV, testaukset (=valtion rakentelupalkinto). Boonuksena saat itse keksiä rekisteritietoihin merkittävän merkin ja mallinnimen.