Otsikko: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Rezi - 14 Maaliskuu 2008, 22:16:27 Minkälaista rautaa pitää konepyörän runkoputkeksi valita? Rautalaatuja ja nimityksiä on pilvinpimein ja asiaan vihkimätön on asiasta aika pihalla. Mitä tarkoittaa nimikkeet Kromimobdeeni-putki, hydrauliikkaputki, höyryputki tai vesijohtoputki. On St- ja din-luokituksia...
Kertokaa minkälaista rautaa olisi järkevä käyttää. -Rezi- Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: leesseri - 15 Maaliskuu 2008, 09:16:25 itse teen rungon hydrauliikkaputkesta,koska siinä hinta ja laatu kohtaa minun lompuukkiani miellyttävällä tavalla...jos laitan tähän että,teräsputki EN10216-2/DW2448 materiaali P235GH TC1/st35,8 tuo litannia ei sano tavalliselle kuolevaiselle yhtään mitään,ei ainakaan minulle,mutta selväsanaisesti tuo on tarkkuusvedetty teräsputki,jonka kovuus luokitus on tuo st35,8...sitten lyön vielä itsenikin ällikälle,DIN 2391/C tuo meinaa että putki täyttää din-standardin,eli lähinnä on din-kokoinen(autosoittimet ovat din-kokoa,kuten sähköliittimet,ym,ym)...mutta näin käytännössä homma menee täällä näin...kävelen hydrauliikkaliikkeeseen sisään,sanon reippaasti päivää,odotan vuoroani ja kun pääsen myyjän kanssa juttusille,niin tilaan hydrauliikkaputkea,mustaa,ei sinkkittyä,6metrisen kangen,sopivaa halkaisiaa ja koitan epätoivoisesti tinkiä..tuo kanki maksaa täälläpäin noin 50-70e...ei siinä st/din litannioita tarvita,mutta kukin taplaa tavallaan...näihin muihin putkilaatuihin palatakseni,niin tuo "kromimoly" on helvetin kallista,hitsattava tigillä ja muutenkin haasteellinen työstettävä...toki jos suunnittelee ajavansa 400km/h betoniseinään,niin tuo on oikea valinta...oikea höyryputki on suomeksi "haperoa",ns.valurautaa,koska tuon putken pitää kestää lämpötilavaihteluita liikaa "liikkumatta"...vesijohtoputki on vesijohtoputkea,pehmeää ja yleensä saumallista...saa toki saumattomana,mutta en siitä autoon turvakaaria tekisi...saati mp:n runkoon "kriittisiä"osia...viisaammat korjatkoon asiavirheet,sillä ei näin kukonlaulun aikaan oikein mekaaninen aivo toimi...
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: teemu - 15 Maaliskuu 2008, 15:30:03 no lyhyesti..
se vähän riippuu mitä rungoltaan haluaa. ja tekeekö tyhjästy uuden rungon vai pilkkooko vanhaa. kromimolysta saa siistin kevyen ja vahvan chopperin rungon.tosin ei ilmaiseksi. niin kuin leesseri jo mainitsi niin perus halpa hydrauliikkaputkesta on hyvä tehdä. ylimitoitusta ja lujuutta tulee aika roimasti ja rungosta tulee paljon vahvempi kuin rungolta vaadittaisiin. rungon vois tehdä vielä paljon "huonommastakin" matskusta.esim.jostain tavallisesta hyvästä rautaputkesta. jos olette tarvike runkoja nähneet niin ei niitä kaikki ole mistään saumattomasta huippu putkesta väännetty. itselläni on sellainen tuf hyväksytty tarvike missä osittain esim.perus huonekaluputkea.. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Maaliskuu 2008, 18:00:54 St 35.4 tai vahvempi, helposti hitsattava teräslaatu. Ei tarvitse olla saumatonta, mutta runko on ehkä vähän pöllö paikka tinkiä... ::)
Kromimolybdeeniputken etuna on, että voi käyttää pienempää seinämävahvuutta, jolloin rungon paino putoaa. Haittana on sitten hitsattavuus ja jälkikäsittelyvaatimukset. Ellet tunne asiaa, älä tee kromimolysta. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hemuli - 15 Maaliskuu 2008, 21:07:27 ...jos olette tarvike runkoja nähneet niin ei niitä kaikki ole mistään saumattomasta huippu putkesta väännetty. itselläni on sellainen tuf hyväksytty tarvike missä osittain esim.perus huonekaluputkea.. Niinhän se on H-D:n alkuperäinenkin putki saumallista, eikä esim. Sportsterissa seinämävahvuus ole kuin about 1,5 mm. Mutta silti se pirulainen on paljon lujempaa tavaraa kuin esim. yleisesti palvottu hydrauliputki. Pointtina tässä on se, että putken lujuudesta ei pysty sanomaa oikeastaan yhtään mitään silmämääräisellä tutkiskelulla. Edellä kehuttu saumaton hydrauliputki on todettu riittäväksi näihin hommiin joten siitä vaan. Se on lisäksi oikein miellyttävää työstää, helppo taivuttaa ja leikata. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Rezi - 17 Maaliskuu 2008, 22:31:46 Kiitos neuvoista. Hieno homma kun saa kunnon neuvoja ja vieläpä ilmaiseksi. Ja ilman taka-ajatuksia, toisin kuin työhönsä kyllästyneiltä rautakauppiailta... Eräskin rautakaupan asiantuntija suositteli tänään meikäläistä käyttämään höyryputkea moottoripyörän runkoon... Halus kai päästä äkkiä eroon "kuluttaja-asiakkaasta" ja päästä palvelemaan yritysasiakkaita.
Onneksi on internetti ja MMAF:n sivut ;D -Rezi- Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: kmov - 04 Lokakuu 2008, 21:13:53 Noniin palataan aiheeseen eli miten voisi selvittää että onko pyörän nykyinen runko jotain hienompaa materiaalia (esim cromimoly, vai mitäseol) Vai ihan tavan rautaa. aikonaan kun 98Suzuki banditin runkoon hitsasin ihan vain kiinnikeitä niin tuntu hirmu vaikeesti tarttuvan kiinni ??? no kaine on kestänyt kun pyörän liikenteessä näin eikä katteet roikkunut.. mutta asiaan eli nyt olis tarkoitus modata tuommosta 80-luvun puolenvälin putkirunkoista Suizsaa vähän rankemmalla kädellä niin olisi kiva tietää että millä tuohon orkis putkeen voi liittää ja mitä?
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: av - 05 Lokakuu 2008, 17:53:08 ei kai suizassakaan mitään "ihme"materiaalia ole. ainakaan 80-luvulla ollut.
itse olen hitsannut tommosia ihan perus niukasti seostetulla tavaralla. ja kyllä siinä on hydrauliikkaputki kiinni pysynyt. on kyllä ainakin joissain suht ohutta se putki niin tulee mieleen että saattaapa olla jotain vahvikkeita seoksessa, tai sitten on vaan heikkoja runkoja :) olen useampaa 80-luvun suzukia tutkaillut ja on hitsitkin tehtaan jäljiltä melkoista sontaa. yksi hitsauskouluttaja naureskeli mulle kerran mun tekemiä hitsejä suskassa, niin jouduin toteamaan että on tehtaan ammattilaisen jäljiltä ko. kohta... Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Kale - 05 Lokakuu 2008, 19:51:31 Sitä tässä minäkin ihmettelen, että mitä TIG-lisäainelankaa (vaikka Elgan valikoimasta) pitäisi käyttää, kun italialaisen crossipyörän runkoa muuntelen hydrauliikkaputkilla ja Fe 37b:stä tehdyillä osilla. Näyttäisi nimittäin tuo crossipyörän runko olevan ainakin kipinöiden ja raaputuksen perusteella olevan jotain seosteista terästä.
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Kale - 09 Lokakuu 2008, 17:56:08 Elgatig 100:lla hitsasin ongelmitta. Sehän käy paitsi seostamattomien myös niukkaseosteisten terästen hitsaamiseen. Selvittämättä jääköön, mitä terästä SWM:n runko on. Tuskin sitä kukaan enää tunteekaan.
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: hannuk - 19 Tammikuu 2009, 14:42:20 Eräskin rautakaupan asiantuntija suositteli tänään meikäläistä käyttämään höyryputkea moottoripyörän runkoon... Niin no, vois sanoa että on tosiaan höyryputkea(?) ja sitten on lisäksi höyryputkea. Jos nyt puhutaan esim. energialaitoksilla olevista höyryputkista, niin ne kun ovat painelaitteen osia, niin eivät kyllä ole mitään valurautaa. Teollisuudessa on toki käytössä useitakin eri laatuja ko. painelaitteisiin, vaan kyllä ne on joka tapauksessa suhteellisen lujia teräksiä (onpa noita CrMo-seoksiakin käytetty). Sitä en sit todellakaan tiedä, että mitä ihmee "höyryputkia" rautakaupat myy, mutta kannattanee ottaa ihan oikeesti selville että mitä tavaraa on ostamassa, sillä usein myyjät tietää ihan yhtä vähän kun täysin asiaa tuntemattomat ostajat ;) Eli, ei kannata ostaa tai olla ostamatta putkea vain siksi, että myyjä puhuu höyryputkesta (tai käyttää jotain muuta vapaamuotoista ilmaisua), vaan kanattaa selvittää mitä se kama on ihan valmistajan mukaan. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: leesseri - 19 Tammikuu 2009, 20:40:26 mustan hydrauliputken saatavuus ollut täällä "maalla",vähän heikoilla kantimilla...tilasin 6m kankia 30mm/3mm seinämällä elokuussa,kun sain edellisen tilaukseni(jonka tilasin huhtikuussa),niin viime viikolla(15.1.09) putket tuli...hassuinta on,että kaupassa on vain yksi välikäsi,koska yksityisasiakkaille ei suomen suurin rautatukkuri myy mittään,mutta silti ihmetyttää...ehkä omavalmisteisien moottoripyörin suuri suosio on tyhjentänyt tukkurin hyllyt ja tehtaiden pinot...tosin putken kpl-hinta oli laskenut 22e elokuusta,eli lamasta on hyötyä,mutta tukkureilla ja kaupoilla on "kovalla rahalla" ostettua "terästä" hyllyt täynnä,esimerkkinä 2mm alumiinilevy,jonka ostin 130:llä eurolla,kun siitä piti maksaa pari vuotta sitten 80e...noh,onneksi taantuma järjesti minulle vapaata rakentelu aikaa,alkaen helmikuun alusta...
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Natking - 20 Tammikuu 2009, 18:07:46 Onniselta saa ainakin lahes mita vaan putkea. 32mm saumaton kun tuntuu olevan hankalaa loytaa niin sielta sai tilattua ja tais viela loytya 2, 2,5, tai 3mm seinamilla.
Tilaa lahinpaan toimipisteeseen ja rautasaha mukaan niin saa putket miniin mahtumaan. P.S. Pitka on pilalla, lyhytta voi jatkaa. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: -Teme- - 02 Helmikuu 2009, 09:04:00 Satuinpa törmäämään Onnisen luettelo-hinnastoon ja poimin siitä oheiset tuotteet listaukseksi, kaikki putket on 6M pätkissä ja hinnat alv0
Koodia: tuotenro Onninen Tuotenimi koko hinta Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Thomas - 02 Helmikuu 2009, 11:31:36 Lainaus Kromimolybdeeniputken etuna on, että voi käyttää pienempää seinämävahvuutta, jolloin rungon paino putoaa. Haittana on sitten hitsattavuus ja jälkikäsittelyvaatimukset. Ellet tunne asiaa, älä tee kromimolysta. Onko tuosta kromimolyn kestävyydestä verrattuna 'tavalliseen' putkeen enempää tietoa? Eli kuinka paljon uskaltaisi seinämävahvuudesta tinkiä että runko vastaisi kestävyydeltä alkuperäistä? Tokihan noita krominoly-laatujakin taitaa olla useampia, mutta lähinnä tuollaista nyrkkisääntöä kaipailisin. Ja olettaisin että painokaan ei putoa aivan 1:1 seinämäpaksuuden suhteessa? Samaten kiinnostaisi tietää kromimoly-runkoputkien ja valukappaleiden hitsattavuudesta - eli onko tehtävissä siten, että liitokset kestävät? Millaisiin haasteisiin hitsattavuuden ja jälkikäsittelyn suhteen tuossa edellä viitattiin (lämpökäsittelyt, lämpökäyttäytyminen..)? Tietenkin homma tulee tehtyä ammattilaisella, mutta suunnitteluvaihe täytyy suorittaa itse, ja rungon keventäminen on yksi päätavoitteista (ja samalla jäykistää ja parantaa 1-kehtoputkisen rungon kestävyyttä).. Toisaalta materiaalia ei olla vielä valittu, mutta projektin laadun huomioon ottaen ylimääräinen kustannus materiaaleissa tai työssä ei saa olla rajoittava tekijä.. Lisäksi kromimoly kiinnostaisi jo HD:n perinteiden vuoksi.. -t- Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Helmikuu 2009, 09:06:32 Kromimolyn kestävyydestä saa tietoa putken valmistajalta tai myyjältä, sille ilmoitetaan lujuus (N/mm2). Sitä voi sitten vertailla "tavalliseen" putkeen - mikä muuten on "tavallisen" putken lujuus?
Nykyään ilmeisesti saa myös sellaisia kromimolybdeenilaatuja, joiden hitsaaminen on helpompaa, eikä valmista runkoa tarvitse enää laittaa uuniin. Jos joku tietää asiasta paremmin, olisin itsekin kiinnostunut kuulemaan kokemuksia! Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Natking - 04 Helmikuu 2009, 03:55:15 Noita kilparunkoja on jonkunverran tullu kromolla laiteltua. Kylla noi putket mita tohon touhuun on tarkoitettu on ihan ''normaaleita'' hitsattavia. Pinta kannattaa hieroa kiiltavaks ennen hitsausta.
Ite kaytan yleensa aina 316L lankaa, jotkut oppaat antaa kromolle ihan mustan langan lisa-aineeks mutta tolla tuntuu menevan jotenkin mukavammin. Kromollehan saa jostain ameriikan kaupoista omaa lankaa mutta ei oo ikina tullu hommattua, kun noi oppaat kerran tommosia nayttivat. Pikkusen se on jaykkaa pokattavaa, tai ei oikeestaa niin pikkusenkaan. :P Tuolta oon sita hommannu: http://www.arigoteknik.se/english.htm Tukholmassa on toi puulaaki, Bromman lentokentalla, Sofia Hogsin tallin takana. Suomesta saa ainakin Tami Branderilta, Virtala Racingista ja Kalle Sarliinilta, mutta ainakin ennen on hinnat ollu niin rajuja etta Ruottista saanu mukavammin samalla kun hakee voita ja sokeria kappelskaarista ;D Koitetaan laittaa liitteeksi kisapuolen taulukkoa noista pukikoon muutoksista, kromo/teras. FHRAn saantokirjasta loytyy lisaselvitusta ja kuvia. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hessu - 04 Helmikuu 2009, 12:07:31 Kromimolyn kestävyydestä saa tietoa putken valmistajalta tai myyjältä, sille ilmoitetaan lujuus (N/mm2). Sitä voi sitten vertailla "tavalliseen" putkeen - mikä muuten on "tavallisen" putken lujuus? Fe 37 teräsputken lujuus on noin 370 n/mm2. Eli poikkileikkauspinta-alalta 1 mm2 (halk. n 1,1mm) teräslanka kestää n.37 kg painon. Tota kolmeseiskaa on käytännössä kaikki saumattomat ja saumalliset putket. Fe 52 hydrauliputkea on olemassa, mutta yrityksistä huolimatta suomesta ei ole vielä löytynyt. Pitäis ostaa rekkalastillinen. CrMo:llä eli nuorrutusteräksillä sama arvo on n. 600 -900 välillä. Riippuu minkälaisessa lämpökäsittelytilassa materiaali on. Eli nyrkkisääntönä voi käyttää tupla lujuutta ja sitä kautta puolta pienempää seinämänvahvuutta. Valittavuutta helpottaa että näillä suomalaisilla kauppialla, noi putket minkä paksuus on prätkän runkohommiin sopivaa, on yleensä vain 1,5 mm seinämänvahvuudella. Mutta eihän asia tietenkään ihan noin yksinkertaisesti mene. Eli järki mukaan. Esim. jossain putkien T-liitoskohdissa kahdee harkita päällelaputtamista tai jos putket on eripaksuisia, niin että ohuempi menee paksumman läpi ja saa hitsattua molemmin puolin paksumpaa putkea, ym. Niin ja jotta asia ei olis niin simppeli, joskus aikaisemmin vaahtosin rungon hitsauksen jälkeisestä jännitystenpoisto hehkutuksesta. Jos sit käyttää rungossa jo nuorrutetussa tilassa olevaa eli jo lämpökäsiteltyä putkea, eli siis noita lujuuden yläpäässä olevia, niin sellasen kun uunittaa, se pehmenee sit tonne matalampaan lujuuteen... ??? Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Motumbo - 08 Heinäkuu 2009, 17:58:50 Neuvokaas aloittelevaa jäykkäperän tekijää. Eli olisi tarkoitus tehdä japskista jäykkäperä fillari ja käytössä on MIG hitsi.
Joten millaista putkea kannattaa käyttää. Olen täältä lueskellut että saumaton hydrauliputki olisi hyvä vaihtoehto mutta kysymys kuuluu että minkä paksuista putkea ja minkä paksuinen seinämä. Jos saisin vähän neuvoja Kiitos etukäteen. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hemuli - 10 Heinäkuu 2009, 11:38:32 Kannattaa ensin ottaa selvää mitä materiaalia se alkuperäinen runko on - jos on yhtään tuoreempi pyörä niin on suuri mahdollisuus että se on kromimolyä joka vaatii ainakin vähän erilaista lisäainetta ja joissain tapauksissa jopa lämpökäsittelyn hitsauksen jälkeen. Hyvä indikaattori on putken seinämävahvuus, jos on jotain pari milliä tai paksumpaa niin todennäköisesti on ihan tavallista terästä.
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Motumbo - 10 Heinäkuu 2009, 12:39:57 Pyörä on tosiaan 72 vuoden cb honda
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Rezi - 14 Heinäkuu 2009, 20:46:09 Harrastajakommentti... asiantuntijat korjatkaa, jos kirjoitan aivan potaskaa:
Mittaa CB:n kehtoputken paksuus ja valitse jotakuinkin samanpaksuinen hydrauliikkaputki riittävällä seinämävahvuudella. Riittävä lienee vähintään 2mm. Itse rakentelin japskia (tonninelisatanen Intruder) ja käytin runkohommiin ulkohalkaisijaltaan 30mm ja seinämävahvuudeltaan 3mm hydrauliikkaputkea. Intikan orkkisrunko on ulkohalkaisijaltaan 30-32 millistä ja seinämävahvuudeltaan 2mm. Ulkonäkömielessä uusi takarunko olisi hyvä olla eturungon kanssa jotakuinkin samanpaksuista putkea. Tuo 30 millinen lienee CB:hen liian paksua... Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: metalman - 15 Helmikuu 2010, 14:21:34 Olen harkinnut käyttäväni rungon materiaalina haponkestävää teräsputkea.
Eihän tässä pitäisi olla ongelmaa muutos katsastuksen suhteen jos rungon identiteetti ei muutu? Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 15 Helmikuu 2010, 22:35:33 En ole hitsaamisen asiantuntija, mutta laki sanoo näin:
Lainaus 2. Runkomuutoksissa on käytettävä tarkoitukseen soveltuvia ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltaisia materiaaleja tai kyseiseen ajoneuvoon soveltuvia ruuviliitoksella kiinnitettäviä valmisosia. Hitsattaessa on käytettävä rungon perusaineelle soveltuvia hitsauslisäaineita ja hitsaustapaa. Runkorakenteen sekä kiinnikkeiden ja korvakkeiden liitosten on oltava rakenteeltaan lujia ja huomioitava kasvaneet rasitukset. Hitsaussaumat on varauduttava tarvittaessa esittämään tarkastettaviksi viimeistelemättöminä. Onkos se haponkestävä ominaisuuksiltaan alkuperäisen kaltainen materiaali? Kai sen jollain yliseostetulla lisäaineella saa liimattua kiinni... Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hessu - 16 Helmikuu 2010, 07:32:54 Siis meinaatko tehdä kokonaan rungon haponkestävästä, vai muuttaa vanhaa runkoa? Ja mistä haponkestävästä?
Mut jos tarkotus on yhdistää "mustaa rautaa" ja jotain happosta, ei hyvä. Se hitsausliitos yhdistymiskohdassa ei oo kovin kestävä. Hyvin ne hitsaantuu, mutta ei se tarkota, että sauma on kestävä. Samoin kun haponkestävää hitsaa niin että sauma palaa läpi niin kuin kuuluu, juuripuoli jää huonoksi ja huokoiseksi jos ei johda suojakaasua putken sisään. Eli homma on astetta haastavampaa. En nää mitään syytä, miks pitäis ainakaan muutostöitä tehdä haponkestävästä. Paitsi että sattuu olee duunin hyllyssä ja se on huono syy! Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: metalman - 16 Helmikuu 2010, 09:26:14 Koko runko oli ajatuksena tehdä ko. materiaalista.
Juurikaasua ajattelin käyttää hitsatessa ja tigillä saumat luonnollisesti. Oikeilla lisäaineilla pitäisi kyllä nuo eripariliitoksetkin onnistua? tätä ongelmaa tosin ei tule jos koko runko on samaa ainetta. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hessu - 16 Helmikuu 2010, 11:59:11 No eikös se identiteetti siinä rungossa sillon muutu. Sehän on ihan eri runko kun alkuperäinen.
Mut mä en näistä prossahommista paljon tiedä. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: metalman - 16 Helmikuu 2010, 13:27:23 Jos rungon muoto pysyy suunnilleen samana niin eihän se identiteetti silloin muutu vai?
Eihän periaatteessa silloin voisi esim kolaroituun/ruostuneeseen runkoonkaan uutta putkea vaihtaa? Hieman sekavia on kyllä tulkita nämä pykälät katsastus konttorillakaan eivät vielä suostuneet ottamaan kantaa kun vuodenvaihteessa oli pykälät taas muuttuneet.. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hessu - 16 Helmikuu 2010, 14:16:17 Eiköhän T-bone paa kohta faktat pöytään, mutta kyllä mä oon kuvitellu, että rungon vaihtosta seuraa prossien menetys.
Ja jos uuden lain kirjainta luetaan, niin omavalmisteenkin rungon voi "ehkä ?" duunaa seostamattomasta saumattomasta teräsputkesta. Sitä ei kyllä esim. AISI316 haponkestäväteräs oo. Tai mistä kamasta nyt sen meinaatkin tehdä. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 16 Helmikuu 2010, 15:01:34 Faktoista tiiä, mutta laki edellyttää ainakin osittain alkuperäistä matskua:
Lainaus ...alkuperäisen auton tai nelipyörän korikehikon tai korin varusteiden taikka moottoripyörän tai kolmipyörän rungon uudelleenmuotoilu käyttämällä ainakin osittain alkuperäisestä osasta peräisin olevaa materiaalia ei pienennä kanta-ajoneuvon osuutta edellyttäen, että osan alkuperäinen malli ja rakenne ovat muutoksen jälkeen tunnistettavissa. Tarvittaessa alkuperäisen osan rakenteesta ja mallista on esitettävä luotettava selvitys. Toisin sanoen aivan koko runkoa ei voi itse tehdä ilman että rungon identiteetti menee. Kuinka paljon on "ainakin osittain"? Siitä päättää viime kädessä konttori. Tuo ilmaisu viittaa kuitenkin siihen, että kovin paljon alkuperäistä ei tarvitse olla. Muuten, miksi runko pitäisi tehdä haponkestävästä? Ihan oon vaan utelias... Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: teemu - 16 Helmikuu 2010, 15:23:45 Jos rungon muoto pysyy suunnilleen samana niin eihän se identiteetti silloin muutu vai? Eihän periaatteessa silloin voisi esim kolaroituun/ruostuneeseen runkoonkaan uutta putkea vaihtaa? Hieman sekavia on kyllä tulkita nämä pykälät katsastus konttorillakaan eivät vielä suostuneet ottamaan kantaa kun vuodenvaihteessa oli pykälät taas muuttuneet.. joo hieman sekavia on noi uudet pykälät. juttelin just lahden messuilla tovin katsurin kanssa tosta rungon identiteetistä... rungosta ei saa otta prossia jos olet muuttanut runkoa siten,että alkuperäinen malli on tunnistettavissa. tarkoittaa sitä,että runkoa saa levittää,kaventaa,nostaa,lyhentää,reikata jne.tietyin edellytyksin. eli jos vaikka vaihdat kehtoputket ja yläputken pari tuuma pidemmiksi niin ,että alkuperäinen malli säilyy prossia ei viedä. jos taas teet saman muutoksen vaihtaen kehtoputket yhdeksi putkeksi ei alkuperäinen malli ole enää tunnistettavissa ja prossia paukkuu. rungolla ei ole enää ollenkaan identiteetiä jos siinä ei ole senttiäkään orggis runkoa. rungosta menee prossat jos se valmistetaan kokonaan itse tai vaihdetaan toiseen. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: teemu - 16 Helmikuu 2010, 15:29:49 tollasessa harleyn rungossa pitää olla vähintään ne koneen ja lootaan kiinnikket ja rungon alaputket orggista.
jos ne menee vaihtamaan niin eihän alkuperää voida enään mitenkään tunnistaa. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: metalman - 16 Helmikuu 2010, 15:46:38 Miksi ei tekisi haponkestävästä hieman lujempaa ja hyvä korroosionkestävyys..
Ehkä opinnäytetyön väsään kouluun samalla tästä rungon teosta niin siinä pitää olla jotain uutta verrattuna vanhaan rakenteeseen. Ilmeisesti joutuu jättään jotain vanhasta rakenteesta jäljelle eiköhän tuo selviä kun vaivautuvat palvelemaan tuolla konttorilla.. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hemuli - 16 Helmikuu 2010, 23:02:24 Olen tätä keskustelua nyt pari päivää seurannut ja vaikuttaa siltä että metallimies ei oikein ymmärrä mitä tuolla runkomuutokset sallivalla pykälällä on ajettu takaa. Sillä on haluttu turvata pyörän prosenttikanta jos ALKUPERÄISTÄ runkoa muutetaan. Ei että tekemällä/vaihtamalla samankaltaisen rungon saisi sen menemään läpi alkuperäisenä.
Eli jos teet kokonaan uuden rungon niin tee ihan minkänäköinen tahansa, prossat siitä menee joka tapauksessa. Ei nyt taas aleta keksimään uusia takaportteja ja kiertomahdollisuuksia kun kerrankin meillä on suhteellisen toimivat pykälät. Mites muuten toi hapokas runkomateriaalina? Ainakin ohuemmasta levystä tehdyissä komponenteissa on sen murtumaherkkyys ollut ongelma. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Hessu - 17 Helmikuu 2010, 07:58:09 Joo oon jo pari kertaa yrittänyt kysyä että mistä haponkestävästä on kyse. Ei noi perusrosterit ja haponkestävät ainakaan lujempia oo. Päinvastoin. Niinkuin oon moneen kertaan todennut. Se että sitä on vittumainen työstää, ei tarkoita että olis lujempaa. Se johtuu ihan muista ominaisuuksista.
Ootko muuten tehny rosterista rautarakennehommia joskus? Niillä on sellainen todella ärsyttävä ominaisuus, että vetelevät lämmöstä (hitsatessa) helvetisti. Jos koko rungon tekee rosterista, saa varautua melkoiseen oikomiseen. Tee vaan se opinnäytetyö, mutta älä laita sitä runko motskariin. Sit muutaman vuoden kun teet metallihommia, mielellään työkses, palaa uudestaan prätkän rungon pariin. Suomen teillä liikkuu ihan liikaa runkoja, mitä on ite duunattu ja muutettu, kun on sattunut olee hitsauskone käsillä ja luultu osaavansa. Älä vedä hernettä nenään. Nöyryyttä ja kantapään kautta oppimista... Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: av - 17 Helmikuu 2010, 22:08:29 ...ja suomen teillä liikkuvista itse rakennelluista pyöristä merkittävä osa myös kestää ajamisen rasitukset :)
eli vaikka tietty perusosaaminen vaaditaan, niin ei se runkojen muokkaaminen mitään avaruusteknologiaa ole. katsotaanpa vaikka niitä tehtaan hitsejä. ja tämä kommentti Ei tarkoita että suosittelen rungon tekoa haponkestävästä putkesta noin niinkuin harjoitustyönä ;D Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: metalman - 18 Helmikuu 2010, 09:37:54 Saattaapi olla että prosentit rungosta menee ja sitten on lähellä että menee yli 50..näkee tarkemmin kun saa konttorilta jotain kommenttia!
Ei mene palkokasvit kovin helposti nenään ;D ymmärrän kyllä pelkonne että joku osaamaton menee tietämättään tekeen kamikaze runkoisen masiinan ja vaarantaa itsensä ja muut tiellä liikkujat sillä, ja jos jotain sattuisi niin sehän olisi hyvä syy tiukentaa pykäliä täten haitaten muiden harrastamista... Tästä ei kuitenkaan ole kyse metalli alalla olen jo tovin ollut töissä että voin sanoa jo jotakin osaavani ja opiskelenkin vain viikonloppuisin työnohessa ;) perus ainetta ei vielä ole täysin päätetty riippuu että mitä nyt on firman kautta saatavilla. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 18 Helmikuu 2010, 22:09:54 Olen antanut kertoa itselleni, että rosteria ja haponkestävää on olemassa sellaisiakin laatuja, jotka toimisivat prätkän rungossa. Mistä niitä saa, paljonko maksavat ja mitä vaativat hitsarilta - siitä en tiedä mitn.
Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: metalman - 18 Helmikuu 2010, 23:00:58 Yhtenä tavoitteena on tuossa opinnäytetyössäni tutkia juurikin rosterin soveltuvuuta chopperin rungossa.
Nykyään rosteria käytetään koko ajan laajemmin teollisuúdessa ja sen ulkopuolella joten miksei chopperin rungossakin.. Outokummun sivuilla on supermoto jonka runko on tehty duplex tyyppisestä rosterista. http://www.outokumpu.com/Pages/CaseStudyPage____43617.aspx (http://www.outokumpu.com/Pages/CaseStudyPage____43617.aspx) Chopperissa voisi käydä kyllä hieman halvemmatkin laadut en usko että heikompi rakenne tulee mitä jos tuohon 70-luvulla tehdyn rungon materiaaliin vertaa.. Rosterin hitsauksessa ei sinänsä ole suuria eroja normaaliin mustaan kun huomioi isomman lämpölaajenemiskertoimen ja juurikaasu on hyvä olla putkessa ettei pääse hapettuun juuren puolelta. Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: teppo hovattala - 02 Huhtikuu 2010, 09:41:35 Moi
Tarkoituksenani olis rakentaa swingi, jostain kevyestä ja kestävästä. T45 putkea ei täällä ole vielä mainittukkaan? Toki varmasti jollain on siitä kokemusta. Lähinnä tuo olis ns. varmempi kuin 4130, koska ei vaadi minkäänlaista lämpökäsittelyä. Sekä erittäin kestävä. Mitenköhän tuota seosta voi hitsata normi teräskseen, ns. patarautaan. Tämä kiinnostaa siksi, jos innostuisi parantelemaan nykyistä runkoakin. Osaako joku kertoa hankinta paikkaa? T Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: JK1 - 03 Huhtikuu 2010, 07:34:02 ... Tuolla kromimolyn hitsauksesta:Lähinnä tuo olis ns. varmempi kuin 4130, koska ei vaadi minkäänlaista lämpökäsittelyä. ... T http://www.millerwelds.com/resources/articles/Best-Practices-for-GTA-Welding-of-4130-Chrome-Moly-Tubing/ (http://www.millerwelds.com/resources/articles/Best-Practices-for-GTA-Welding-of-4130-Chrome-Moly-Tubing/) Lainaus Welds made on tubing 1/8-inch or thinner do not require pre-heating or post-weld stress relief, yet they will have sufficient penetration as long operators follow the general rule of the thumb by using 1 amp per 0.001 in. of metal thickness. J Otsikko: Vs: Mitä rautaa konepyörän runkoon Kirjoitti: teppo hovattala - 04 Huhtikuu 2010, 08:19:15 Näinhän joillain sivuilla kerrotaan, mutta mutta
mikähän sitten on ohut putki. Juuri se varmuus olisi BST-4T45 putken pointti. |