MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: uneasy - 07 Huhtikuu 2008, 16:28:41



Otsikko: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: uneasy - 07 Huhtikuu 2008, 16:28:41
Moro

Tampereen K1:llä alkoivat muutoskatsastuksen yhteydessä vaatia todistuksia vaihdettujen osien alkuperästä.

Miten tälläisen kanssa menetellä kun suurin osa osista käyttyinä hankittua eli ei ole kuitteja.
Esim. käytetty 21" vanne, kaverilta ostettu uusi jenkeistä uitettu risukeula etc..

Voiko katsastuksen keskeyttää ko asemalla ja vaihtaa asemaa?

Alkoivat jo höpistä rungon hitsausten röntgenistäkin....




Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 07 Huhtikuu 2008, 17:11:22
Joo, hommahan alkoi suorastaan lupaavasti: Klo 14 oli varattu aika muutoskatsastukselle, mutta sisään päästiin vasta klo 14.40 kun kukaan ei sitä halunnut noteerata. Parin kitkerän kommentin ja yleisen vittuuntumisen säestämänä sit löyty yks ukko. (Kävipä siinä jo joku virkailija ja pomomieskin sanomassa äijille kahvitupaan, että sillä klo 14:n asiakkaalla palaa kohta tuolla päre.) Ja kun löyty yks ukko, niin löytypä vielä pari lisäks siihen viereen viisastelemaan. Joka isäntä ihan yhtä pihalla. Sanoisivat saatana suoraan, jos ei ammattitaito ja rahkeet riitä. Kaveri kysyi ohimennen, että onko niillä usein muutoskatsastuksia vanhoihin moottoripyöriin, ni ukko tokas: "Onneks ei, ja toivottavasti ei tulekaan." No, ainakaan meidän tallilta ei tule.

Ehkäpä huippuna kommentti: "En kyllä ymmärrä miks tällaisia rakennetaan, eikä kyllä ymmärrä poliisikaan."

Kun sitten kommentoin kaverille inssin kuullen, että `ei tässä liikenneturvallisuus tunnu paljon kiinnostavan, vaan tässähän katotaan miten paljon mä oon näitä osia varastanu`, niin sitten rupes inssi edes vähän pehmenemään ja käyttäytymään jollakin lailla ihmisiksi.

Elikkä katsastus jäi kesken, kun ukot lukee varmaan hikipäässä illalla lakipykäliä ja tutkivat valokuvia. Huomenna uhkaili ilmoittavansa et miten kävi, joten katsastuksen keskeytys lienee myöhäistä?

Tähän mennessä olen aina autoni ja muut katsastanu kyseisellä asemalla, mutta varmaan arvaatte vieläkö katsastan? Perkele.

P.S. Back to the 80`s.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 Huhtikuu 2008, 17:26:24
Olis kiva, kun voitaisiin ylläpitää jonkinlaista luetteloa ammattitaitoisista konttoreista... ::)

Katsastuksen keskeyttämistä voi käsittääkseni pyytää, mutta siitä jää merkintä tietokantaan, ja katsastus pitää suorittaa loppuun ennen kuin laitteella saa ajaa. Muistaakseni vieläpä samalla konttorilla, jossa se aloitettiinkin, mistä seuraa, että tässä tapauksessa käytettävissä on vain huonoja vaihtoehtoja. Jatkossa tietenkin moista konttoria pitää välttää kuin ruttoa konsanaan.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 07 Huhtikuu 2008, 17:50:15
Entäs mites se osien alkuperiä käsittelevä lista minkä ne tyrkkäs kouraan heti kättelyssä täytettäväksi? Siis jos mulla on jostain Teivon swapista parin promillen kännissä herätteenä vuonna 6 ostettu etuvanne niin mistä perkeleestä mä siihen muka jotain myyjän tietoja ja kuitteja kaivan? Moniko on swappikaupoilla kuitteja tarjonnu? Tai kyselly?

Se on ihan AKE:n osaluettelo-nimellä se lista, enkä ole sellaista aikasemmin nähny enkä kyllä kuullukaan kenellekään sellasta täytettäväks tarjotun.(Sain niitä muutaman mukaan sutattavaksi, sääli kun jäi tallille.) Liekö joku uus käytäntö? Eihän niihin persesilmän kokoisiin sarakkeisiin edes mahdu kovin tyhjentävää selvitystä osien alkuperästä. Hyvä kun saa mopon merkin mahtumaan.
Ja allekirjoituksen kanssa pitää vakuuttaa että annetut tiedot on oikeita. Mitä helvettiä!!? Jos sulla on pokkaa viedä varastetuista osista rakennettu fillari leimalle, niin siinä saattaa olla pokkaa valehdella myös viranomaisille.

Perkele, päivä pilalla. Pitäsköhän lähtee baariin...?


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 07 Huhtikuu 2008, 18:33:45
Mee vaan paariin! :)

Se allekirjoitettava osaluettelo liittyy prosentti-showhun. Asiakkaan velvollisuus on ilmoittaa alkuperäiset ja muutetut osat, joten siksi vaativat allekirjoituksen. Ei sillä sen kummempaa merkitystä ole.

Mitä tulee osien alkuperään, niin siihen voi kirjoittaa esimerkiksi "Ostettu käytettynä, myyjä mustapartainen mies". Ei niistä kuitteja tarvii esittää, Suomessa on aivan laillista ostaa tuntemattomalta tai myydä sellaiselle.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 07 Huhtikuu 2008, 22:03:51
No en sit lähteny baariin. Tarvii varmaan säästellä rahoja, olettaen että ne vetää stetsonista vielä jonkun omavalmisteveron... :o

Kyllä, prosenttitouhuunhan sen pitäisikin liittyä, kun kerta muutoskatsastamassa ollaan. Vaan eipä tämän sankarin mukaan. Ukko ilkes ihan erikseen mainita, että mähän oon voinu vaikka varastaa ne osat. Sen takia kuulemma tarvii täyttää TARKASTI ja PILKULLEEN mistä ne on hankittu. Siinä vaiheessa kun se sano että kuititkin pitäs olla, meinasinkin jo kusta housuuni.

Outoja vivahteita kyseiseen iloiseen tapahtumaan lisäsi se, että esimerkiks ohjausgeometria ynnä muut vähäpätöiset jutut ei tullu edes missään vaiheessa puheeks. Akselivälin käskin itse mitata, kun muuten ei älynny.  Stongasta mahdollisesti löytyviä hitsaussaumoja etsivät kynnellä raaputtaen oikein miehissä. Huhhuh.

Ja toi verohomma muuten tuli myös puheeksi katsastusspedejen toimesta...

Toivottavasti siis KUKAAN Tampereelta, sen paremmin kuin muualtakaan ei vie siihen luolaan romujaan syynäiltäväksi. Siitähän saattaa vaikka joutua linnaan tai ainakin korviaan myöten ureaan.

Eli Wintterille ammattitaitoisten asemien listaan tämä siihen MIINUSmerkin kohdalle. Viereen vielä Kekkosen kuva, niin paksunahkaisempikin ymmärtää. ;D


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Santtu - 07 Huhtikuu 2008, 23:01:17
Toivottavasti siis KUKAAN Tampereelta, sen paremmin kuin muualtakaan ei vie siihen luolaan romujaan syynäiltäväksi.

Huomasitehan muuten, että MMAF:lla on tiski myös täällä: Hot Rod & Rock show - Tampere 2008-04-26 (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=313.0) ...ota laput ja liput mukaan messuille niin voidaan tiskin yli pähkäillä sopivaa taktiikkaa osaamattomien mutta virkaintoisten syynääjien kampittamiseksi. Tähän taktiikkaan yleensä kuuluu aimo pläjäys lakitekstiä sekä teknistä faktaa, sillä se pimeimmänkin korven sokea insinööri taitetaan. Heti paikanpäällä ei välttämättä aina saa oikeita reseptejä mutta ne saadaan sitten kokattua kasaan kun asioista on päästy kunnolla puhumaan, papereiden kanssa.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Hemuli - 08 Huhtikuu 2008, 07:19:55
Onhan noita selvityksiä osien alkuperästä jouduttu kirjoittamaan mutta tähän asti on riittänyt kun siihen laittaa "ostettu käytettynä".

Jos inssi väittää osia varastetuksi on todistustaakka hänellä. Eikös tuosta voisi jo nostaa syytteen kunnianloukkauksesta? Itse ottaisin yhteyttä ko. aseman päällikköön ja kysyisin miten heillä hommia hoidetaan.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Huhtikuu 2008, 08:20:23
Hemulia kompaten, byrokratian kultaisen säännön mukaan "paska valuu aina alaspäin". Etsi suurin mahdollinen dirika kyseisestä putkasta ja lausu sille mielipiteesi siitä, miten yritystä on hoidettu. Kyllä se siitä sitten, ehkä. Ellei, niin kuluttajalla on vaihtoehto äänestää jatkossa jaloillaan.

Muuten, vinkki viranomaisille: lakia pitäisi muuttaa niin, että tällaisessa tapauksessa katsastuksen voi suorittaa loppuun jollain toisella konttorilla. Muuten todellista valinnanvapautta ei ole, ja kuluttaja kärsii. Uhka asiakkaan äänestämisestä jaloillaan kesken katsastuksen kenties laittaa edes palvelemaan, vaikka asiantuntemusta silläkään ei taida saada.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Huhtikuu 2008, 08:57:31
Tuli vielä mieleen tosta konttorien osaamisesta, me ollaan joskus viritelty ajatusta asiasta kiinnostuneille katsastusinsinööreille pidettävästä kurssista teemalla "Miten moottoripyörä muutoskatsastetaan". Kyllä, meillä olisi siihen riittävä osaaminen, mutta paukkuja ei ole. On liian paljon tekemistä.

Jos kuitenkin visioidaan, että joskus saisimme mokoman kurssin pidettyä, meillä olisi kenties muutama konttori ympäri maata, joissa homma osattaisiin vähän paremmin. Tiedän, että myös fiksuja inssejä on olemassa, ja asenteen ollessa kohdallaan opilla on suotuisat edellytykset mennä perille. Nämä konttorit voisivat jopa halutessaan mainostaa itseään täällä meidän saitilla, jolloin ei tarvitsisi kuluttajan olla pelkän viidakkorummun varassa, tai peräti täysissä arpajaisissa.

Visiointi on kivaa, mutta siitä tuppaa seuraamaan ikävähkö paluu arkitodellisuuteen ja sorvin ääreen. :-[


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Juvakka - 08 Huhtikuu 2008, 09:34:59
visiointia...
Konttoreillahan on mahdollisuus mainostaa omaa osaamistaan ja asiantuntemustaan liittymällä KANNATUSJÄSENEKSI! Supporttitaulu karsastuskonttorin respassa antaisi kuluttajalle ennakkotietoa arvonnan tuloksesta.
...ja palaan WW:n mainitsemaan arkitodellisuuteen...


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Hemuli - 08 Huhtikuu 2008, 09:42:09
Ja välittömästi kun jotain konttoria mainostetaan "hyvänä" konttorina harrastajien keskuudessa, tekee AKE sinne ratsian koska epäilee laittomuuksia ;D ...



Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 08 Huhtikuu 2008, 09:45:04
Kiitoksia vaan nopeista vastauksista.

Kunnianloukkauksen hämärillä rajamailla varmaankin jo liikuskeltiin. Enpä halunnut niitä vihjailuja kuunnella, ettei mene lopullisesti hermo. Siihen kun tuppaa loppumaan se vähäkin "palvelu". Joten siitä ei sen enempää.

Ajattelin varovaisuuden vuoksi edetä siten, että otan kaikki dokumentit ja tarvittavat sinne messiin, ja mahdolliset valitukset teen vasta sitten kun saan jonkunlaisia päätöksiä tai tietoja sieltäpäin. Oli se sitten hyvä tai huono päätös. Elikkä alkuun tarvii kattella ja kuunnella ettei tule hermopäissään lauottua mitään asiatonta, siitä kun tuskin mitään hyvää seuraa...

Ja varmasti ihan ammattitaitoisia inssejä löytyy, jopa Tampereelta. Yritinkin tentata niitä tutuilta aikaisemmin, mutta vastaukset oli hyvin pitkälti sitä mitä olin itsekin ajatellut; Eli "ei niissä tänä päivänä kai hirveitä eroja ole". Vähänpä tiesin.

Horsemanille: Supporttitaulu respassa tosiaankin olis kova veto konttorilta.
..Ja takaisin todellisuuteen... :(


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Juupe - 08 Huhtikuu 2008, 11:43:10
AKE:n toimenkuvaan kuuluu katsastustoiminnan valvonta. Asiattoman/ammattitaidottoman kohtelun runtelemaksi joutuneiden harrastajien tulisi säännönmukaisesti viestittää tapahtuneesta (kyseessä olevan kioskin johtoportaan ja kanssaharrastajien ohella) myös AKE:lle. http://www.ake.fi/AKE/Yhteystiedot/

Miksikähän tämä varasteluargumentti tuli vastaan jo toisen kerran tällä viikolla. Onko käynnissä kulissien takainen kampanja varkausepäilyjen lietsomiseksi?

Juupe


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: lapioukko - 09 Huhtikuu 2008, 09:25:08
No huh huh. Itsellä edessä myös muutoskatsastus. Eli talvella tuli asennettua 21" etuvanne(ostettu käytettynä pitkätukkaiselta parrakkaalta mieheltä jolla oli nahkaliivi), keulakulmanmuutos ja sitä kautta akseliväli muutui. Ajattelin kyllä viedä espoon K1:lle koska olen siellä tähän mennessä kaikki perheeen ajoneuvot syynäyttänyt. Jopa amerikannelipyöräiseen sain hyvän kohtelun. Mutta tuskin tämä asia on tosiaan ketjusta(katsastus) kiinni, vaan tosiaan osaamattomista Kekkosen aikaisista ns.insinööreistä... Jos tulee samankaltaisia kommentteja, niin informeeraan kyllä. Ja jos katsastuksessa alkaa vittuilu, niin pyydän lupaa saada videoida tapahtuma...

PS. Auttaiskohan, jos maalais Kekkosen lärvin tankiin? Tyyliin Sleepy Sleepers.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 09 Huhtikuu 2008, 10:16:44
Onko siihen muuten minkäänlaista aikarajaa kuinka kauan ne saa venytellä tätä juttua?
 Sillon maanantaina se lupas ilimootella tiistaina, ja tiistaina kun vein sitä osaluetteloa sinne ni ukko tokas, että ei oo kukaan vielä perehtyny siihen. "Mulla onkin tässä just tunti aikaa.", ja sitä rataa... Ja naamanilmeistä päätellen se ois varmasti karannu takahuoneeseen, jos se ois tarpeeks ajoissa huomannu mut. ...Ihanaa olla asiakkaana kun palvelualttius on tota luokkaa. ...Eikä oo ees pitkä tukka. ;D

Eli arvelin vaan, että millonkohan mulla saa ihan luvan kanssa mennä hermot? ;)


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: uneasy - 09 Huhtikuu 2008, 10:22:18
Jospa tehdään niin että käydään ostamassa täältä kulkupeli http://www.tanksforsale.co.uk/VT55%20Tanks%20for%20sale_page.htm (http://www.tanksforsale.co.uk/VT55%20Tanks%20for%20sale_page.htm) ja mennään katsastamaan se. Voidaan ihan esittelyn vuoksi ajaa muutama kerta rakennukseen sisään uusista oviaukoista.  :)


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 09 Huhtikuu 2008, 10:37:34
Henkka se osaa piristää... :D Kyllähän joka jätkällä oma tankki pitää olla. Yks asiallinen vanhempi äijä sanoi joskus, että "Se, kenellä on kuollessaan eniten romua on voittaja." ;D

Tohon edelliseen piti vielä lisätä, että sen "hylkäyksen"  ??? syyksi kirjattiin se puuttuva osalista, mutta nyt sekin on sinne toimitettu. Ajella kuulemma saan kunhan on konttorin laput messissä, eikä katsastuksen riistohintaa tartte kuulema maksaa uudestaan. ...Enkä kyllä ois maksanukkaan, kun oman taitamattomuuden takia sen hylkäsivät.




Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 09 Huhtikuu 2008, 11:15:38
Nonniin. Voimma unohtaa edelliset. Konttuurilta soitettiin just, ja muutosprossat on 48.

Piti vielä inssiä ohjeistaa puhelimessa esim. siitä että mitkä ovat kehtoputket... Luuli meinaan että oon pidentäny keulaa. :D

Kerronpa tänne vielä lopulliset sekoilut, kunhan oon saanu fyysisesti paperit haltuun ja juossut helevetin kauas...


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Hemuli - 09 Huhtikuu 2008, 11:40:18
Onko muutosprosentti mielestäsi oikein jos sitä vertaa tuohon uuteen prossataulukkoon joka löytyy "linkit"-osiosta tältä samalta sivulta?

Ihan vaan sen takia kysyn että sitten kun tekstit on otteessa ja olet sen hyväksynyt, on vaikeampi saada muutosta siihen. 48% on jo todella paljon.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 09 Huhtikuu 2008, 11:59:42
Joo kyllä ne oikein on. Olen meinaan sitä MMAF:n prossataulukkoa kytänny silmämuna kovana pitkään ja monta kertaa, ettei vaan lipsahda yli. Se "apurunko"-kohta on ollut oikeestaan ainoa epäselvä kohta, jotta mitäköhän se nyt sitten käytännössä meinaa. Ottivat meinaan siitäkin sen muistaakseni 2 %.

P.S. 48 % on paljon, mutta mopokin on sen näköinen. ;D


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Hemuli - 09 Huhtikuu 2008, 12:44:57
Apurunko tarkoittaa käytännössä kyykkypyörien rungon takaosaa joka pultataan varsinaiseen runkoon kiinni. HD:ssa sellaista ei ole ellei siksi lasketa softailin strutseja jotka poikkaistaan peränlevityksen yhteydessä.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 09 Huhtikuu 2008, 12:52:30
No perkele. Jotain tollaista vähän epäilinkin, joten tästä kun kohta lähden hakemaan papereita, pistänkin äijän muuttamaan sen 46 %:n. Hyvä että tuli puheeks, koska äsken puhelimessa en älynny puuttua siihen kohtaan ollenkaan.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 09 Huhtikuu 2008, 16:04:21
Jeah. Paperit hallussa, mutta se apurungosta lähtevä 2% jäi saamatta takaisin. AKE oli kuulemma ohjeistanu jyvittämään sen niin, että se menee siitä emäputkesta. ???

Voi olla huutava vääryys, mutta enempää en ruvennu vänkäämään, kun melkein kaikki osat on nyt jo kertaalleen vaihdettu, ja homma siltä osin hyvällä mallilla. Tappelen sit joskus jos on aihetta.

Pääsimpähän siitä putkasta eroon ilman sen suurempia ylläreitä vaikka olin jo aivan varma että kusessa ollaan, ja syvällä.

...Nyt vois hyvillämielin lähtee sinne baariin... ;D



Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 09 Huhtikuu 2008, 16:07:16
Paariin vaan juu, mutta apurungolla ja emäputkella ei ole mitään tekemistä keskenään. Täytyypäs ehtiessään tutkia tämäkin asia, epäilen kuitenkin, ettei se perustu AKE:n ohjeeseen vaan katsastajan mitäänmistääntietämättömyyteen.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 09 Huhtikuu 2008, 16:10:54
Sama epäilys kytee täälläkin, etenkin kun on saanut asioida sen elävän kysymysmerkin kanssa ihan kasvokkain...


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Huhtikuu 2008, 12:27:41
AKE:n miesten kanssa äskettäin jutelleena epäilimme, että katsuri ei aivan ymmärtänyt, mistä on kyse... ::)

Selvennykseksi totean tässä, että apurungolla Harliskassa tarkoitetaan ns. strutseja, kuten Hemuli jo totesikin. Emäputkella voidaan tarkoittaa rungon yläputkea tai ohjauslaakeriputkea, mutta kummassakaan tapauksessa emäputkella ei ole mitään tekemistä apurungon kanssa.

Jos kysyjän pyörässä oli apurunko, joka on poistettu, prosentit voi siitä ottaa. Jos taas apurunkoa ei ole koskaan ollutkaan, pitäisi sen osalta saada 2 % takaisin. Näillä eväillä voi käydä konttorilla vielä kertaalleen. Elleivät usko, mun kautta saa privaviestillä lisää toimintaohjeita.


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 10 Huhtikuu 2008, 13:04:56
Kyllä se runko on, ja on aina ollut ihan normi wishbone-raami mistä muutoksien yhteydessä vaihdettiin emäputki stretsailujen ja reikkailujen lomassa. Ainoat muutokset koko rungossa on; Moottorin yläkiinnike, jo mainittu emäputki, yläputki, jatketut kehtoputket ja se putkenpätkä mikä yhdistää yläputken ja kehtoputket, mikä lie onkaan se oikealta nimitykseltään. Muuten on joka kiinnike ja putki alkuperäisellä paikallaan, sivuvaunun kiinnikkeitä myöten.

Tarvii laittaa vakavaan harkintaan jotta vieläkö sinne viittii lähtee narisemaan. On meinaan sellasta tervanjuontia se niitten kanssa asioiminen... >:(


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Santtu - 10 Huhtikuu 2008, 14:01:18
Kyllä se runko on, ja on aina ollut ihan normi wishbone-raami mistä muutoksien yhteydessä vaihdettiin emäputki stretsailujen ja reikkailujen lomassa. Ainoat muutokset koko rungossa on; Moottorin yläkiinnike, jo mainittu emäputki, yläputki, jatketut kehtoputket ja se putkenpätkä mikä yhdistää yläputken ja kehtoputket, mikä lie onkaan se oikealta nimitykseltään. Muuten on joka kiinnike ja putki alkuperäisellä paikallaan, sivuvaunun kiinnikkeitä myöten.

Pakko kysyä: Onko sulta otettu runkomuutoksista jotain prosentteja? Runkohan on tunnistetavissa??

Lainaus käyttäjältä: http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9958
Asetusehdotus uusista prosenteista (27.9.2006)

<clip>
Myös runkomuutoksista tulee asetukseen oma säännöksensä, jonka mukaan runkomuutokset eivät pienennä kanta-ajoneuvon osuutta, jos rungon alkuperäinen rakenne ja muoto ovat muutosten jälkeenkin tunnistettavissa. Säännös on tarkoitettu sovellettavaksi rungon stretsaamiseen ja takahaarukan levittämiseen. Rungon rakenne ja muoto ovat tällaisten muutosten jälkeenkin tunnistettavissa.
<clip>


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Juvakka - 10 Huhtikuu 2008, 14:56:49
Miusta tuntuu, että kyseinen katsuri katuu kohta ammatinvalintaansa. ;D


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 10 Huhtikuu 2008, 15:59:49
Joo, eli siis sen "apurunko" nimikkeen verran napsivat prosentteja, eli 2% jäi sille tielleen. Mun laskujen mukaan piti tulla 46%, mutta AKE:n kanssa keskusteltuaan päättivät jyvittää sen mun emäputken vaihdon.

(Aikaisemmin en tosin ollu ihan kartalla, että mitä tää "apurunko" mahtaa tarkoittaa. Arvelin sitten että meinas mitä meinas, prossat jää silti vielä laillisen puolelle.)


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 10 Huhtikuu 2008, 20:49:51
Mä oon välillä tän terminologian kanssa omilla poluillani, mutta jos tarkoitat emäputkella ohjauslaakeriputkea, niin sitä ei ole jyvitetty prosenttitaulukkoon. Yhdessä taulukon kehitysversiossa sille oli omat prossat (2 %), mutta lopullisesta laista jyvitys poistettiin sillä perusteella, että ohjauslaakeriputkella ja ohjauslaakeriputkella ei käytännössä ole tunnistettavuuteen vaikuttavaa eroa. Harva katsuri osaa sanoa, millainen ohjauslaakeriputki esimerkiksi Uralissa on alun pitäen ollut. AKE ei tietääkseni ole ohjeistanut napsimaan prossia sellaisista osista, joita ei ole lakiin kirjoitetussa taulukossa jyvitetty.

Joten jos hermo kestää, niin konttorille vaan ja tärkeät 2 prossaa kotiin!


Otsikko: Vs: Miten menetellä muutoskat..
Kirjoitti: seikka - 11 Huhtikuu 2008, 11:25:40
Ohjauslaakeriputkea nimenomaan tarkoitin. Ja siitä nimenomaan napsi prosentit, kun ei vissiin muuta enää keksiny.