MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: Tofi - 11 Huhtikuu 2008, 17:29:05



Otsikko: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: Tofi - 11 Huhtikuu 2008, 17:29:05
Terve!
Kävin katsastusasemalla kyselemässä leveämmän takanakin asentamisesta sporaan. Ystävällisesti ilmoittivat että  jos renkaan leveys muuttuu enemmän kuin 105mm tarvitaan poikkeuslupaa akelta. Minä kun luulin että leveydellä ei niin väliä kunhan halkaisija pysyy 51mm päästä alkupeestä.
 Hakemuslomakkeessa pitää perustella syy miksi halutaan erikoislupaa. Syy?.. Rengaskulujen nostaminen, ajo-ominaisuuksien (vähäisen) huonontaminen, ulkonäkö,. Ei vaikuta kovin lupaavalta. Onko muilla kokemuksia?


Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: Hemuli - 11 Huhtikuu 2008, 17:57:10
Mistä näitä katsureita löytyy... Paskaa puhuivat, moottoripyörien renkaiden leventämisestä ei ole olemassa mitään määräyksiä. Ainoastaan halkaisijan muutoksia rajoitetaan 51 milliin alkuperäisestä rengaskoosta. Ja tämäkin koskee siis renkaan nimellishalkaisijaa, ei vannekokoa.

Lainaus AKE:n sivulta:

Lainaus
Pyörien muutokset

Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa läpimitaltaan alkuperäisistä enintään 51 mm poikkeaviksi. Mopon vetävän pyörän halkaisijaa ei kuitenkaan saa muuttaa. Etupyörä ei saa muutoksen jälkeen olla takapyörää pienempi eikä etu- ja takapyörän nimellishalkaisijan ero moottoripyörässä suurempi kuin 102 mm tai mopossa suurempi kuin 76 mm.

Kytkettäessä moottoripyörään sivuvaunu saa moottoripyörään asentaa tarkoituksenmukaiset henkilöautonrenkaat. Kaksipyöräisessä moottoripyörässä saa takana käyttää henkilöautonrengasta ehdolla, että se on kaarreajo-ominaisuuksiltaan riittävä, pyöreäolkainen ja vyörakenteinen.

Moottoripyörän ja mopon pyörät saa vaihtaa vähintään samanpainoiselle ja -tehoiselle ajoneuvolle tarkoitetuiksi, rakenteeltaan ja tyypiltään alkuperäisistä poikkeaviksi edellyttäen, että uusien pyörien yhteydessä käytetään moottoripyörä- tai mopomallin alkuperäisiä tai vaatimukset täyttäviä jarrulaitteita.

Yllä mainitut muutokset edellyttävät moottoripyörälle muutoskatsastusta


Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: Ripa - 11 Huhtikuu 2008, 19:19:11
Mistä pitää hakea poikkeuslupa?
lainaus AKE:n sivuilta
AKElla ei ole toimivaltaa L-luokan ajoneuvojen rakennemuutosten poikkeuslupien myöntämiseksi. :o



Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: Tofi - 11 Huhtikuu 2008, 20:09:38
Kiitos. hetken luulin jo tehneeni uutta metrihaarukkaa turhaan.


Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: av - 24 Huhtikuu 2008, 12:20:47
vai ei ake:lla ole toimivaltaa myöntää prätkille poikkeuslupia?? itse sain just hylätyn katsastuspäätöksen ja poikkeuslupahakemuksen täytettäväksi. mites tää nyt menee???


Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 24 Huhtikuu 2008, 12:42:18
vai ei ake:lla ole toimivaltaa myöntää prätkille poikkeuslupia?? itse sain just hylätyn katsastuspäätöksen ja poikkeuslupahakemuksen täytettäväksi. mites tää nyt menee???

Kopterilaissa ei ole poikkeuslupavaltuutta. Katsuri ei ole ollut tehtäviensä tasalla.


Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: rautis - 24 Huhtikuu 2008, 17:09:58
Rakenneasetuksen mukaan voi antaa poikkeuksen hyväksyntävaatimuksista eli normaalin uuden pyörän vaatimuksista esim. maahantuontitapauksissa, mutta käytännössä yleensä myöntävät vain ennaltailmoittamansa mukaisia poikkeuksia. Jos kopterilakia on sovellettu muutoskatsastuksessa, niin siitä ei poikkeuksia tosiaankaan myönnetä. Kysy AKE:sta kannattaako. Myös hylätty poikkeuslupa maksaa sen 340 (vai mitäs se nykyään maksaa), joten älä ainakaan postittele mitään hakemuksia sen takia ettet tuhlaa rahaa pariin puheluun.

Rakenneasetus 1250/2002:
23 §
Ajoneuvohallintokeskukselta haettavat ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevat poikkeukset
1. Ajoneuvohallintokeskus voi erityisestä syystä:

a) myöntää määräaikaisen vain Suomessa voimassa olevan poikkeuksen ajoneuvotyypille, yksittäiselle ajoneuvolle, järjestelmälle, osalle ja erilliselle tekniselle yksikölle, jolle ei vielä ole myönnetty tässä asetuksessa vaadittua hyväksyntää, jos ajoneuvotyyppi, ajoneuvo, järjestelmä osa tai tekninen yksikkö on testattu Suomessa tai muussa ETA-valtiossa ja täyttää hyväksynnän edellytyksenä olevat vaatimukset;

b) hyväksyä vähintään neljä vuotta ennen rekisteröintiä maahan tuodun rekisteröimättömän ajoneuvon, jota ei ole käytetty, otettavaksi käyttöön maahantuontiajankohtana voimassa olleiden vaatimusten mukaisesti;

c) uudistaa määräajaksi taikka määrätylle henkilölle tai yhteisölle myönnetyn poikkeuksen uudeksi määräajaksi taikka toiselle henkilölle tai yhteisölle.

2. Ajoneuvohallintokeskus voi erityisestä syystä, jos poikkeus ei vaaranna liikenneturvallisuutta eikä vääristä kilpailua, myöntää yksittäiselle ajoneuvolle poikkeuksen tässä asetuksessa säädetyistä ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevista vaatimuksista.

3. Ajoneuvohallintokeskus voi erityisestä syystä myöntää joko yksittäiselle tai useammalle nopeuskilpailussa käytettävälle L-luokan ajoneuvolle, jonka moottoria nopeuskilpailusääntöjen mukaan saa virittää, ajoneuvoa kilpailussa käytettäessä sekä matkalla kilpailuun tai katsastukseen voimassa olevan määräaikaisen poikkeuksen tässä asetuksessa säädetyistä ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevista vaatimuksista.

4. Ajoneuvohallintokeskus voi myöntää tässä asetuksessa säädetyistä ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevista vaatimuksista poikkeavan tyyppihyväksynnän vammaisen kuljettajan tai matkustajan käyttöön tarkoitetun ajoneuvon vammaisen erityistarpeisiin varustetuille järjestelmille, osille ja erillisille teknisille yksiköille.



Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: Santtu - 25 Huhtikuu 2008, 09:50:52
Lainaus käyttäjältä: http://www.finlex.fi/linkit/ajansd/20021250
Rakenneasetus 1250/2002: 23 § Ajoneuvohallintokeskukselta haettavat ajoneuvon rakennetta ja varusteita koskevat poikkeukset

Kun tätä asetusta aikoinaan kirjoitettiin niin tärväsimme lausuntoon aika paljon aikaa ja aivosoluja. Tavoite oli, että asetus sallisi myös yksittäiskappaleena tehdyt muutokset silloin, kuin niistä ei ole vaaraa liikenneturvalisuudelle tai haittaa ympäristölle. Tämä mielestäni saatiin myös hyvin mukaan tuohon asetustekstiin sekä asetuksen perustelulöpinöihin.

Sensijaan AKE:n tekemä linjaveto ei mielestäni ole tämän ajatuksen tai asetuksen hengen mukainen. Koterilaki on alemman tason säädös kuin tämä asetus ja mielestäni mikään ei estä AKE:a esim. poikkeusluvalla hyväksymästä vaikka 3m akselivälin pelejä.


Otsikko: Vs: Aken poikkeusluvasta
Kirjoitti: rautis - 25 Huhtikuu 2008, 10:30:37
Poikkeuslupa-automaateista on pyritty järjestelmällisesti luopumaan eli jos tietyillä edellytyksillä poikkeusluvan saa, niin silloin se on syytä jo kirjata vakiintuneena käytäntönä suoraan säädöksiin. Akselivälistä poikkeaminen on vähäisessä määrin sallitua suoraan konttorilla selvistysten perusteella ja tuossakin tapauksessa olisi outoa, että konttorin asiantuntemus (näkee pyörän) ei riittäisi poikkeamaan, mutta paperilla ja vähällä rahalla joku voisi tehdä siitä luvallista ???.

AKE:n poikkeuslupalinja on mielestäni johdonmukainen ja perusteluina vaaditaan aina jokin erityinen syy. Systeemin ainoa ongelma on, että paine ohjautuu väärille luukuille. Ongelma tiedostettu ja työjonossa numerolla #472.