Otsikko: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: rautis - 08 Toukokuu 2008, 08:57:43 Näin ollen esimerkiksi hehkulankapolttimon korvaaminen ledipolttimolla on yleensä kiellettyä. Oisko tollasesta ledihässäkästä jossain kuvaa ja vastaavasta normaalipolttimolla. Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: Santtu - 08 Toukokuu 2008, 09:16:10 Oisko tollasesta ledihässäkästä jossain kuvaa ja vastaavasta normaalipolttimolla. Ledipolttimot menee tavallisen kantaan ja niitä on usein vaikea havaita avaamatta itse valoa. Polttimoita: http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=EMG-48-67746 http://www.storm-motor.fi/shop/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=EMG-48-67745 Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: rautis - 08 Toukokuu 2008, 09:26:33 Onko noi kuten joulukuusen valot, että kun on yksi ledi rikki koko hässäkkä ei toimi, vai voiko valoteho vähentyä vain osittain?
t. nimim. vain vaivoin sähkökursseista selvinnyt Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: Santtu - 08 Toukokuu 2008, 11:06:53 Yleensä sammuu koko lamppu. Ainakin ne pari kappaletta mitä mulla on ollu. Kestää kuitenkin XXX paremmin kuin hehkulamppu joita voi mennä vuodessa monta kappaletta. Tässä täytyy siis valita usein pimeänä olevan valon ja lainmukaisuuden väliltä. Käytännössä tähänhän ei kiinnitetä huomiota tai koko eroa on hankala huomata, paitsi jos yksi tietty virkamies sattuu tien päällä kohdalle.
Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: rautis - 08 Toukokuu 2008, 11:52:45 Puhe on siis tässä vilkuista. Niiden osalta vaatimuksien lieventäminen ei näyttäisi direktiivien ja e-sääntöjen tasosta muuttuvan eli jos vastaavat ledit halogeenien sijaan erikseen sallittaisiin se täyttäisi myös (merkintää lukuunottamatta) pääosin vilkuilta direktiivissä vaadittavat vaatimukset. Vilkkujen ulkokuorelle ja valon hajonnalle kun ei ole vastaavia vaatimuksia kuin ajovalaisimille, joiden direktiivinmukaisuutta taas ei voi silmämääräisesti arvioida.
Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: Hemuli - 08 Toukokuu 2008, 12:19:05 Harvalla taitaa olla halogeenit vilkuissa, yleensä käytetään ihan tavallisia hehkulankapolttimoita. Näistä yleisin lienee 21w versio. Monissa customvilkuissa käytetään 5w polttimoita jotka eivät rehellisesti sanottuna näy mihinkään - silti niitä on esim. Kellermanin e-hyväksytyissä vilkuissa. Itse laitoin 20w halogeenit oman pyöräni takavilkkuihin ja valoteho oli suorastaan häikäisevä verrattuna vastaaviin hehkulankaversioihin - eikä ko. vilkuissa ollut edes e-hyväksyttyjä linssejä. Samassa laitteessa on e-hyväksytyt ledivilkut edessä ja niidenkin valoteho peittoaa alkuperäiset tuikut mennen tullen.
Kuten Santtu mainitsi, hehkulankapolttimot eivät kestä moottoripyöräkäytössä kovinkaan pitkään. Tästä on omakohtaista kokemusta kun olen joutunut vaihtamaan rouvan pyörän takavalopolttimoa tämän tästä. Yksi polttimo kesti viidenkymmen metrin matkan, muut sadasta kolmeensataan kilometriä. Tämän päivän lediteknologialla saadaan aikaiseksi valo joka on jopa kirkkaampi kuin vastaava hehkulankapolttimo. Ongelmaksi muodostuu valotehon toteaminen, tyydytäänkö käyttämään silmämääräistä testiä jossa ledivalon rinnalle laitetaan 21w hehkulankapolttimolla varustettu vilkku ja verrataan niiden tehoa toisiinsa? Tuosta ledipolttimoiden kytkennästä, yleensä diodit on ryhmittäin rinnankytkettyä mallia mikä puolestaan tarkoittaa että vaikka yksi ledi pimahtaisikin niin muut jatkavat palamistaan siitä huolimatta. Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: Santtu - 08 Toukokuu 2008, 12:49:21 ...toinen ongelma on valon hajonnassa sieltä vilkkukotelosta. Jos vilkku ja heijastinpinta on suunniteltu ympärisäteilevälle hehkulankapolttimolle niin ledilamppu antaa väärän valokuvion. Toisaalta, vilkkujen valokuviosta ei ole säädetty juuri mitään joten tämä lienee pykälähifistelyä vailla merkitystä niin kauan, kuin näkyvyysvaatimukset täyttyvät. Samat kommentit takavalolle.
Ja mulle tulee ihan yllätyksenä, että muihin kuin ajovaloihin olisi ylipäätään saatavana halogeeneja. Kuka ehtii ensimmäisenä tekeen vilkut ja jarruvalon kaasupurkauslampuilla? Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: rautis - 08 Toukokuu 2008, 13:22:34 Tuosta ledipolttimoiden kytkennästä, yleensä diodit on ryhmittäin rinnankytkettyä mallia mikä puolestaan tarkoittaa että vaikka yksi ledi pimahtaisikin niin muut jatkavat palamistaan siitä huolimatta. Ja jos valoteho vain pienenee, ilmoittaako vilkun tunnusvalo esim. nopeammalla sykkeellä siitä, että valossa on jotain vialla? Näillä edellytyksillä autoissa näytettäisiin hyväksyvän ledejä h:lla alkavien valonlähteiden sijaan, siis vilkuissa. Ihmettelen miksi samaa ei ole voitu kirjata mp-direktiiviin suoraan? Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: Santtu - 08 Toukokuu 2008, 13:40:38 Ihmettelen miksi samaa ei ole voitu kirjata mp-direktiiviin suoraan? Tää ei ole kuulunut virkapään toimenkuvaan. Siis järjen käyttö. Tai siellä on eri heput tekemässä kotiloiden ja oikeiden ajoneuvojen papruja ja tekemisen paljouden edessä hommat ns. hankaloituu...?Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: rautis - 08 Toukokuu 2008, 14:13:43 No kun se nimenomaan on niin, että on valopäät tekemässä valosäännöksiä ja jarrupäät jarrusäädöksiä jne. niin että luulisi niiden olevan synkronoitu jotenkin tai sitten sille on joku syy, miksi näin ei ole tehty ja sen syyn minä haluaisin tietää. On siis vähintään yhtä tärkeää säädöksiä tehtäessä kirjata ylös mitä ei ole ajateltu sallia kuin se mitä on ajateltu sallia, ainakin perusteluihin, jotta myös jälkeenpäin voidaan arvioida perustelujen ajanmukaisuutta..
Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: Hemuli - 08 Toukokuu 2008, 20:07:08 Autopuolellahan lediteknologia on valovuosia edellä mp-harrastajien räpellyksiä. Katsokaapa joskus uusin volkkareiden takavaloja - niissä ei ole enää kuin ledit, ja vilkku tulee tyylikkäästi esiin punaisen taka/jarruvalon keskeltä. Onpa kuulemani mukaan joissain (saksalaisissa?) premium-luokan autoissa kokeiltu ledejä jopa ajovaloissa.
Santun mainitsemalla heijastinpinnalla ei ole mitään tekemistä ledien kanssa koska se sijaitsee valonlähteen takana. Hehkulankapolttimo pystyy käyttämään sen hyödykseen mutta ledi antaa valoa ainoastaan eteenpäin. Linssin kuviolla saattaa olla jotain merkitystä, olen huomannut että joillain konstruktioilla ledivalon teho häipyy saman tien kun tullaan auringonvaloon. Sisällä hämärässä ei kestä päin katsoa mutta ulkona ei sitten näykään enää mitään. Vai mitä Santtu? Muistat varmaan PimpGliden takavalon viime Joutsan reissulla. Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 08 Toukokuu 2008, 22:08:57 Kaikissa hyväksytyissäkään vilkuissa ei ole varsinaista heijastinpintaa ollenkaan. Esimerkiksi itselläni on sellaiset kiinni nyt. Tällöin linssi ja polttimo määräävät, miten vilkku näkyy.
Joissain tarvikevilkuissa on hyväksyntä sekä hehkulankapolttimolle että ledille. Ei ledejä sinänsä ole motskariosastolta kielletty nykyisissäkään hyväksyntämääräyksissä, useimmiten vilkuille ei nyt vain ole viitsitty hakea sellaista hyväksyntää, joka kattaisi myös ledit. Santtu hei, vilkuille ei ole olemassa mitään säädettyä "valokuviota"... ;) Otsikko: Vs: Vilkuista jorinaa Kirjoitti: rautis - 09 Toukokuu 2008, 09:09:24 Valonjakauman vakiotaulukko vilkuille löytyy sivulta 63 direktiivi 97/24. Voitte jatkaa hifistelyä keskenänne ;)
|