MMAF Forum

Keskustelut => Pykälät ja vaatimukset => Aiheen aloitti: uneasy - 12 Toukokuu 2008, 07:15:53



Otsikko: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: uneasy - 12 Toukokuu 2008, 07:15:53
Huomenta arvon tietäjät.

Miten on tarvitaanko nykyään eu alueelta tuodusta pyörästä vm-94 melu- ja päästötodistusta rekisteröintikatsastusta varten? Semmoista olivat kuulemma konttorilla kyselleet.


Henkka


Otsikko: Vs: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: Hemuli - 12 Toukokuu 2008, 07:51:08
Jos on alkuperäiset putket, kaasari ja ilmanputsari niin ei tarvitse. Vastaavuustodistuksen sen sijaan tarvitsee, sen saa maahantuojalta "pientä" korvausta vastaan.



Otsikko: Vs: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: Santtu - 12 Toukokuu 2008, 08:43:15
...ja sitä vaatimustenmukaisuustodistustakaan ei tarvita jos pyörästä löytyy jo valmiiksi valmistajan kilpi jossa on ne maagiset e-numerot (Vaatimustenmukaisuustodistukset osittain historiaan (21.11.2006) (http://www.mmaf.fi/arkisto2006.html#9948)). Sensijaan jos peli on modifioitu ja siinä ei ole alkuperäiset rökärit kiinni niin todistuksen saamisen kanssa on hankaluuksia. Tässä kannattanee kääntyä kanssaharrastajien puoleen alkuperäisputkien hankkimiseksi katsastusta varten.


Otsikko: Vs: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: race-ace - 01 Kesäkuu 2008, 17:54:46
Mitäs merkintöjä niistä putkista pitäisi löytyä katsastuksessa eri vuosi malleittain.
Tarvike putketkiin voivat olla hiljaisia mutta niissä ei välttämättä
ole minkään valtakunnan merkintöjä. Onkos setä sininen tienvarsi
tarkistuksissa etsinyt putkista merkintöjä.


-AnA-


Otsikko: Vs: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: rautis - 02 Kesäkuu 2008, 16:11:42
Etpä ihan helppoa itse asiassa kysykään. Vastaukseen ainoa selvä päivämäärä on, että 1.1.2009 alkaen saa myydä ja asentaa kattivehkeisiin vain e- tai E-merkittyjä putkia. Siihen asti kohtelu on ollut erilaista, sekä päästörajojen osalta (kts. hyväksyntävaatimukset excel-taulukosta (http://www.ake.fi/pdf/MPjaL5ver1_2.xls)) että sen mukaan onko putki alkuperäisosa, alkuperäisvaraosa vai pelkkä varaosa ;D . Logiikka kun meni aiemmin siten, että jos tehdas tuotti sekä ensiasennusputkia, että samoja varaosamarkkinoille, niin kumpiakaan ei tarvinnut merkata vaikka osille hyväksyntä olikin (koska ajoneuvolle oli koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä ja merkintä sen mukaan). Sen sijaan tehdas joka tuotti pelkkiä varaosaputkia joutui merkkaamaan kaikki putkensa. No reiluahan tämä ei ollut sillä merkkaaminen maksaa, mutta ensi vuoden alusta asti myös alkuperäisvaraosien valmistajia rasitetaan tällä "menetetyllä hintakilpailuedulla". Eli hyväksyntävaatimus on eri asia kuin putkeen merkattu hyväksyntänumero. Varaosaputkien paketeissa sen sijaan hyväksyntäpaprut on ollut mukana kaiken aikaa. Mutta tosiaan en usko, että tien päälläkään näistä kauhean hyvin ollaan selvillä, kun jo säännökset on snadisti epäselvät. Liikkeelle pääsee siis kuitenkin vm-kohtaisista vaatimuksista tuosta excel-taulukosta, jonka alavalikoissa vuosittaiset vaatimustasot päästölle ja melulle.


Otsikko: Vs: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 03 Kesäkuu 2008, 08:06:29
Säännökset ovat "snadisti" epäselviä... ;D

Tällä hetkellä pakoputkessa ei ole pakko olla yhtään mitään merkintää, oli se alkuperäinen tai muutettu. Muutoskatsastuksessa pitää kuitenkin esittää selvitys vaatimustenmukaisuudesta, mikä onnistuu parhaiten (tai paremminkin ainoastaan) e-merkinnällä ja sitä vastaavalla paperilappusella.

Mitä tapahtuu 1.1.2009, onkin sitten paljon vaikeampi kysymys.

Setä sininen on kiskaissut kilvet irti mm. pakoputken e-merkinnän puuttumisen johdosta (kyseessä laite vm. 1995 :o). Tämä toimenpide ja sen perustelu on luonnollisesti laiton, mutta sakon voi kyllä kirjoittaa jo siksi, ettei laitetta ole muutoskatsastettu.


Otsikko: Vs: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: jp73 - 03 Kesäkuu 2008, 13:07:44
Joskus kysyin AKEsta pakoputken/vaimentajan vaihdosta ja E-merkinnästä. Jos pyörä ei ole EU-tyyppihyväksytty (kuten Suzuki Savage) niin putkesta ei tarvitse löytyä E-merkintää. Vanhemmassa, ei EU-tyyppihyväksytyssä pyörässä riittää teknisen vastaavuuden toteaminen, käytännössä tämä tarkoittaa melun mittausta. Tietääkö sinivuokot tien päällä mitkä pyörät on EU-tyyppihyväksyttyjä tai -hyväksymättömiä?


Otsikko: Vs: Päästö- ja mökätodistus eu-tuonti ?
Kirjoitti: rautis - 03 Kesäkuu 2008, 13:21:22
Pyörästä, joka on Eu-tyyppihyväksytty kokonaisena ajoneuvona löytyy valmistajan kilpi ja eu-hyväksyntänumero tyyppiä *e1* jne.. Ongelma on vain siinä, ettei täysin originaalista pakoputkestakaan erikseen välttämättä sitä eu-merkintäleimaa löydy, vaikka vaatimustaso täyttyykin ja ajoneuvo on ihan vaatimuksia vastaava, josta siis se kilven eu-hyväksyntä kertoo. Mutta pelkän merkinnän puutteen vuoksi en usko, että siniset sedätkään lappuja kirjoittavat, vaan yleensä kuulostelevat myös korvalla, onko putkea rukattu tai mikäli kyseessä on selvästi varaosaputki, eikä merkintää ole otteella, on kyse siis myös muutoskatsastamattomalla ajoneuvon ajosta. Ulkonäöllisesti uusimmissa vehkeissä, joissa on tiukimmat melu-ja päästövaatimukset, edellytetyt putket eroavat jo niin selvästi katulaittomista, joten vanhemmilla pyörillä erehdyksen mahdollisuuksia on enemmän, varsinkin kun myös säännökset ovat hajanaisemmat..