Otsikko: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: tumo - 12 Toukokuu 2008, 20:56:48 Monessa pyörässä kun sattuu olemaan suuret äänierot toisissa korkeammat toisissa matalammat, niin millä näihin voi vaikuttaa. Toki pyörien lähtökohdissa on jo eroja. Putken materiaalilla ja pituudella kenties on jotain osaa, mutta miten pystyy esim. poistamaan korkeita ääniä ja kaivaa se matala pörinä esiin? Jos lähtee vaikka ihan suorista putkista liikkeelle, niin miten noita ääniä voi muokata ilman että sinne sisälle tarvinee tunkea yhtään mitään täytteitä? ???
Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hemuli - 12 Toukokuu 2008, 21:29:12 ...miten noita ääniä voi muokata ilman että sinne sisälle tarvinee tunkea yhtään mitään täytteitä? ??? Suorista putkista harvoin saa asiallista ääntä aikaiseksi. Vielä jos kyse on jostain muusta kuin pitkäiskuisesta yksi- tai kaksisylinterisestä vehkeestä niin aina karmeammaksi menee. Tuossa naapurissa asui aikoinaan joku jamppa jonka mielestä 250cc Virago oli melkein hoodee kun siihen laittoi suorat putket - voi ristus sitä pärinää ja pauketta. Yksi konsti on putken seinämävahvuuden kasvattaminen ja materiaalivalinta. Ohut rosteriputki pitää varmaan karmeimman mökän kaikista vaihtoehdoista, runsashiilinen vähintään kahden millin seinämällä oleva teräsputki taas pehmeimmän. Toisaalta pienikin määrä vaimenninvillaa auttaa tasaamaan juuri niitä korkeita ääniä pois, pöntön sisään vaan suora reikäpellistä tehty putki ja villaa tiukkaan ympärille. Hyvä kikka villojen laitossa on vetää paketti tiukaksi muovisella pakkausteipillä, huilu liukuu putken sisään nätisti ja saat maksimimäärän villaa vaimentimeen. Sitten haistelet pari päivää palaneen muovin käryä kunnes jäljelle jää pelkkä villa. Joskus jääräpäinen vaimenninkammo alkaa vaikuttamaan jo skitsofrenialta ;D ... Kai mä olen tulossa vanhaksi kun omissa pyörissä pyritään mahdollisimman hiljaiseen lopputulokseen ::) ... Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Jukka Toukonen - 13 Toukokuu 2008, 15:04:37 Ja kun parhaan tehon saamiseksi täytyy pakopuolen vastapaine virittää imupuolen mukaiseksi.
Minkähänlainen täytyisi imupuolen olla, että suorat röörit olisi optimi? Pelkkä kiihdytystötterö ilman minkäänlaisia filtteröintejä???? Ja minkähänlaiset suuttimet ja neulat (ja mihin slotiin) tulisi silloin valita???? Ihan vaan mielenkiinnosta... tehokkaampi ja hieman hiljaisempi on oma valintani. Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hemuli - 13 Toukokuu 2008, 18:06:26 ...Minkähänlainen täytyisi imupuolen olla, että suorat röörit olisi optimi? ... Kysymys kuuluisi olla - mikä on tavoiteltava käyttökierrosalue joilla suorat putket toimivat parhaalla mahdollisella tavalla? Kyllähän imupuolen saa säädettyä suoria putkia vastaavaksi mutta paras teho/vääntöalue niillä tuppaa olemaan siellä kierrosalueen viimeisellä viidenneksellä ja alapää on sitten yhtä prötäämistä ja köhimistä. Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 13 Toukokuu 2008, 19:49:26 Prötääminen ja köhiminen on jees. ;D
Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: leesseri - 13 Toukokuu 2008, 20:05:44 heti alkuun kiroan "hapokkaan/rst putken",sillä se,jos mikä on äänen"pilaaja"...todella mukavaa hitsata,helppo kiilloittaa,mutta se saa tavallisen harrikan kuullostamaan kuplavolkkarilta(terveisiä hakaliin)...paras "saundi" lähtee mustasta putkesta,jonka seinämäpaksuus on vähintään 2milliä(kuten hemuli kirjoitti),mutta tolkku matkassa,sillä 110kg pakoputki ei välttämättä ole tarkoituksenmukaisin...sitten päästään "noitatohtorien" ja "noitatohtorittarien" maailmaan,eli putkiston pituus...putki joka on 40cm pitkä ja sylkee tulta ajaessa,ei välttämättä ole hyvä,mutta ei sekään 3metrinen,lähinnä Sibelius monumentiltä näyttävä hässäkkä...nämä kilpa-autojen/pyörien tekiät puhuvat aina pakokaasujen "värähtelystä" ja "resonoimisesta",etenkin konepyörähenkilöt kaksitahtimoottoreiden yhteydessä,joissa pitää saada aikaiseksi pakoputkessa voimakas virtaus ulospäin,että saadaan sylinteriin suurempi määrä ilma/polttoaine seosta...nelitahtimoottori ei ole noin nögönuka,mutta sielläkin pitää muistaa tuo "värähtely",sillä vapaastihengittavissä moottoreissa pitää "värähtelyn"edetä,ettei lämmöt nouse ja aiheuta taasen ongelmia...entä tuo ns.vastapaine,kaikki moottorithan ei sitä kaipaa,saati kestä ja taas toiset ei toimi ilman sitä ollenkaan..nyt liikutaan jo sellaisissa sfääreissä,että minua hirvittää,mutta kansanomaisesti sanottuna pakokaasu jäähtyy matkalla sylinteristä ulos ja tätä jäähtymistä voidaan hallita pakoputkella,joka taas vaikuttaa pakokaasun värähtelyyn,joka taas vaikuttaa tehoon...voisin paasata tästä koko illan,mutta huomenna täytyy lähteä töihin...
Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hessu - 14 Toukokuu 2008, 06:50:26 Hyvä konsti, mutta vähän työläs, jos äänet on tärkein asia, on laskea puristuksia ja vaihtaa ns. löysempi nokka. Tähän kuuluis varmaan niitä hymiöitä.
Mutta vaikutus on iso. Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hemuli - 14 Toukokuu 2008, 08:23:08 No jos tälle linjalle lähdetään niin ehdottomasti paras kapistus äänen vaimentamiseen on pakokaasuahdin ;D ;D ;D - tämä ei sitten ollut vitsi, ahdin vaimentaa ääntä niin paljon että sen perään ei normaalisti tarvitse juuri vaimentimia laittaa.
Eikä tarvitse ainakaan tehon alentumista kiroilla niinkuin tuossa Hessun tavassa... Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hessu - 14 Toukokuu 2008, 08:31:12 Niin onkin. Ei muistunu mieleen. Kylhän noi ihan oikeet äänenvaimentimetkin jotain auttaa...
Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: JST-FXR85 - 14 Toukokuu 2008, 09:35:05 Mielenkiintoinen aihe. Elokuvaäänittäjänä huoneakustiikan parissa puuhastelleena olen itsekin miettinyt tätä moottoripyörän äänenvaimennuksen problematiikkaa ja hyvän "soundin" käsitettä. Putkien materiaaleista ja pituuksista en juurikaan uskalla mitään sanoa, mutta äänenvaimentimen osalta asia on teoriassa aika yksinkertainen; enemmän on vähemmän. Toisin sanoen pitempi ja paksumpi pönttö, joka on täynnä villaa on yleisesti ottaen hiljaisempi. Lisäksi villan koostumuksella, massalla ja paksuudella voidaan vaikuttaa korkeampien taajuuksien absortoitumiseen. Raskas, paksu ja tiivisrakenteinen villa vaimentaa paremmin korkeita taajuuksia, kuin ohut ja harva lasikuitumatto. Olenkin joskus pohtinut esim. saunan hormien ympärille kiedottavan tulenkestävän villan käyttömahdollisuuksia änkkäreissä - ohuin matto on kait kuitenkin 5cm, joten ei kyllä mahdu ainakaan mun Supertrappiin.
Väitteen tueksi esitän, että teoriassahan huoneakustiikassa puheäänen taajuksien vaimentamiseen kaikuisassa huoneessa riittää ohuempikin matto ja verhot, mutta musiikin bassotaajuuksien vaimentamiseksi tarvitaan jo huomattavasti paksumpia materiaaleja ( jopa metri ), tai tilan puutteessa erikoisempia ratkaisuja kuten resonaattorilevyjä. Vaimennettavan taajuuden aallonpituus ja sen hallinta on homman juju. HD:ssa kun haluttaisiin eroon juuri korkeammista taajuuksista, on se melko vaikeaa äänenvaimentimen pienen tilavuuden vuoksi. Ducateissakin ( joissa on mielestäni murea soundi ) on vakiona paljon suuremmat pöntöt. Voisin kuvitella, että myös änkkärin sisäputken reikien koolla ja muodolla olisi jotain merkitystä äänen vaimenemiseen. Pakovastuksen lisääntyminen pienentämällä änkkärin ulostuloaukkoa, kammioimalla äänenvaimennin, tai pakokaasujen kierrättäminen "mutkien kautta" äänenvaimentimen sisällä on tehokas vaimennuskonsti, mutta kuten mainittua, moottorin toiminnan kannalta etenkin korkeilla kierroksilla epätoivottavaa pakokaasujen poistumisnopeuden hidastuessa. Pakovastuksesta ja sen määrästä löytyy tietoa ainakin Supertrapin kotisivuilta. Pakoputken putken halkaisijan, sekä pituuden vaikutuksista moottorin toimivuuteen löytyy lisäksi hyvin jäsenneltyä tietoa ja laskukaavoja "V-twin tuner´s handbook, vol. 2:sta" - suunnattu kuitenkin ehkä enemmän drag race -porukoille. Olisi mielenkiintoista, jos asiaa voisi lähestyä käytännön kokeiden kautta joku asian teoriapuolta oikeasti ymmärtävä TKK:n akustiikanlaboratorion ukkeli. Tutkittaisiin mitkä taajuudet koetaan HD:n tavoiteltavan soundin kannalta kiusallisimmiksi ja kuinka niitä voitaisiin vaimentaa. Tosin en tiedä, miten laki suhtautuu edes vanhoissa pyörissä omavalmisteisiin pönttöihin - uusissa nyt ei luonnollisestikaan hyväksytä ilman E-merkintöjä... ps. Miksi ihmeessä ruohonleikkureissa ei ole tehokkaampaa äänenvaimennusta? Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: rautis - 14 Toukokuu 2008, 10:46:01 ..ohuin matto on kait kuitenkin 5cm, joten ei kyllä mahdu ainakaan mun Supertrappiin. Löytyy sentin paksuista taipuisaa palolevyä, jota käytetään mm. hormin ja seinän välissä. Lainaus ps. Miksi ihmeessä ruohonleikkureissa ei ole tehokkaampaa äänenvaimennusta? Ruohonleikkureiden ympäristödirektiiveissä (+muut "non road machinery") on vasta päästy käsiksi päästöihin. Alunperin melu on myyntimiesten keksintö ja samaa sovelletaan imureissa. Mitä enemmän ääntä sen tehokkaammalta kuulostaa.. kunnes päästään oikeasti laadukkaisiin/hinnakkaisiin vehkeisiin, joissa menee toisinpäin.. Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hemuli - 14 Toukokuu 2008, 12:04:01 ...HD:ssa kun haluttaisiin eroon juuri korkeammista taajuuksista... ...Pakovastuksen lisääntyminen pienentämällä änkkärin ulostuloaukkoa, kammioimalla äänenvaimennin, tai pakokaasujen kierrättäminen "mutkien kautta" äänenvaimentimen sisällä on tehokas vaimennuskonsti, mutta kuten mainittua, moottorin toiminnan kannalta etenkin korkeilla kierroksilla epätoivottavaa pakokaasujen poistumisnopeuden hidastuessa.... Teoria on aina mielenkiintoista mutta menee helposti knoppitiedon viskelyksi. Käytännön kokemukset ovat osoittaneet että HD:n vaimentimissa toimii parhaiten täysin suora, esteetön reikäputki jonka ympärille kiedotaan vaimenninvillaa. Reikäkokona toimii hyvin joku 2-4 mm. Erilaisten kammioiden ym. lisääminen vaikuttaa yleensä negatiivisesti äänenmuodostukseen, siitä tulee helposti sellaista "lätkytystä". Tuo reikäputki yhdessä villan kanssa leikkaa korkeammat taajuudet ja tuloksena on pehmeä murina joku kahvaa käännettäessä muuttuu maskuliiniseksi karjunnaksi ;D ... Lisää vaimennusta tietysti saadaan jos ääniä ohjataan erilaisilla läpillä tai prässäyksillä villan sekaan mutta näillä on taas tehon kannalta negatiivinen vaikutus. Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 14 Toukokuu 2008, 13:40:39 ...tuloksena on pehmeä murina joku kahvaa käännettäessä muuttuu maskuliiniseksi karjunnaksi ... Mr Hemulin ilmaisun rikkaus alkaa olla jo nautinnollisella tasolla! :) Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: JST-FXR85 - 14 Toukokuu 2008, 18:56:30 Höh...knoppitietoa tai ei, mutta ajatuksena olikin varsin suppealla teoriapohjalla pohdiskella miten pakoputken "soundiin" ylipäänsä voisi erilaisilla äänenvaimentimilla tai putkilla vaikuttaa. Se kai oli alkuperäisen kysymyksen tarkoituskin :-\
Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hessu - 15 Toukokuu 2008, 06:40:36 ps. Miksi ihmeessä ruohonleikkureissa ei ole tehokkaampaa äänenvaimennusta? Mulla on. Alko vituttaa se pörinä. Tein samanlaisen änkkärin kun mun pyörässä. Eli just noin kun Hemuli selitti. Kyllähän hiljeni. Hyöty oli aika vähäinen. Pitää lättäpää moottori sellasta kilinää ja terä huminaa, että loppujen lopuks työntäjälle kokonaismeteli ei paljon vähentyny. Naapuria varmaan jeesas enemmän, kun sinne kuuluu vaan se pakoääni. Oonkin funtsinu, että tekis naapurille sellasen kans. Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hemuli - 15 Toukokuu 2008, 07:40:55 Saahan sitä teoriaa tässä pyöritellä, en ole missään tapauksessa sitä vastaan. On vaan jokunen änkkärimalli tullut nähtyä ja koettua ja tässäkin tapauksessa yksinkertainen on osoittautunut parhaaksi.
En ole oikein ikinä ymmärtänyt noiden etu- tai takakammioiden vaikutusta ääneen, tuntuu vaan että ne lisäävät terävyyttä. Pakoaukon supistaminen kartiomaisella "tötteröllä" kyllä vaimentaa ääntä mutta tekee siitä enempi "poksauttelevan" - kartiolla voisi kuvitella olevan myös kaasujen liikettä kiihdyttävä vaikutus, ainakin jos sellaisen rakentaisi vaimentimen keskelle niin että putki laajenisi sen jälkeen ennen pakoaukkoa. Näin se toimisi samaan tapaan kuin sylinterikannen imukanava. Supistetun osan pituudella on suuri merkitys lopputulokseen. Tämä kaikki tietysti kumoutuu jos käykin ilmi että pakokaasun inertia ei riitä vauhdin kiihdyttämiseen kanavaa sopivasti supistamalla. Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Tuomo - 18 Toukokuu 2008, 20:10:57 Jossain takavuosien easyriders-numerossa oli tarina kaverista, joka lähti etsimään sitä "täydellistä pakoääntä". Opiskeli paljon, kokeili kaikki eri kombinaatiot (halkaisija, pituus, käyrien tiukkuus jne jne). Oli pitkiä aikoja häveyksissä, mut kun nähtiin niin väitti että äänet parantuneet mutta että vielä pitää testata sen ja sen jutun vaikutus. Habitus luonnllisesti muuttunut "hullu professori" -tyyppiseksi. Erään pidemmän session jälkeen kuitenkin päästiin tavoiteeseen ja äänet täydelliset. Mutta äänet olivat niin hyvät että ne olivat harmoniassa ympäröivän maailmankaikkeuden synkronipisteen kanssa. Toisinsanoen tyypin HD oli muuttunut aikakoneeksi! Kuitenkaan asiantuntemus ei ollut vielä tasolla että olisivat pystyneet kontrolloimaan mihin aikakauteen "matkat" suuntauivat. Eli olkaapa varovaisia kun rassaatte niitä mopojanne.
Otsikko: Vs: pakoputkien äänten muokkaaminen Kirjoitti: Hemuli - 18 Toukokuu 2008, 20:49:43 Noista kammioista vielä...
Kerran olin paikalla kun heput keksivät että jättämällä vaimenninosan perään kammiotila ennen varsinaista pakoaukkoa saataisiin muhkeampi ääni. Siinä sitä sitten kuunneltiin ja ei oikein tiedetty mitä olla mieltä kunnes joku otti pätkän putkea joka oli halkaisijaltaan juuri sopiva vaimentimen sisään - tällä putkella sitten "ohitettiin" kammio ja kas, ääni muuttui paljon pehmeämmäksi. Saman tien kun putki otettiin pois vaimentimesta niin terävyys palasi. |