Otsikko: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: TimppaX - 30 Toukokuu 2008, 20:28:38 Vanhaa ruohonleikkuria korjaillessa, "asiantuntijan" jäljiltä, alkoi kiusaamaan ajatus siitä, onko miten sallittua muuttaa pyörän hallintalaitteita, eli lähinnä kytkin ja kaasu omille polkimilleen, kuten on autossa (=sivaripyörä, ei ole tarvetta saada töppösiä maahan) Joudun joka tapauksessa näyttämään mopoa konttorilla, kun moottori ja käyttövoima vaihtuvat, eli kerjäänkö vain ikävyyksiä, jos hieman parantelen alkuperäistä konstruktiota? Automaatti(variaattori)vaihteistosta ei sitten tässä vaiheessa puhuta mitään, vielä. Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: av - 31 Toukokuu 2008, 13:42:38 kytkimen muokkaamisesta jalkakäyttöiseksi tuli konttorilla vain maininta (ohoh!). pitää olla kuitenkin vasemmalla jalalla käytettävä. kaasu voi olla toinen juttu...
Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: TimppaX - 31 Toukokuu 2008, 14:30:35 hmm en siis ole idean kanssa yksin.
Miten muokkasit kytkimen pedaalille? Ennakkoon en uskalla hirveämmin konttorilta kysellä, on sen verran mielenkiintoisia muutoksia menossa. Lakitekstissä ei mielestäni puhuta hallintalaitteiden toimintatavoista. Eli onko oltava käsi- tai jalkakäyttö. Mainitaan, että pitää olla tarkoituksenmukaiset (=eli turvalliset?) Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: leesseri - 31 Toukokuu 2008, 15:52:02 käsittääkseni ei saa muutella mitenkään...laki estää jalkakytkimen ja käsivaihteen laittamisen jälkikäteen,eli pitää olla tehtaalla lähtenyt moisena ja paperit vuodelta ennen sotia...en vaa saa päähäni sitä pykälää,joka tämän estää...olikohan jotkut ecu säädökset tai jotain...
Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: av - 03 Kesäkuu 2008, 12:41:25 itse toteutin muutoksen vuoden 1984 fillariin, jalkakytkin on vaijerikäyttöinen niinkuin oli käsiversiokin. vivut rakentelin jotka sopivasti vaijeria nyhtää. ehkä vähän on-off mutta kaikkeen tottuu jos hengissä pysyy?
sen ajan lakiteksteissä on maininta siitä että jos pyörässä on jalkakytkin, sen tulee olla vasemmalla jalalla käytettävä. ilmeisesti jottei tule tottumattomalle äkkijarrutuksia... omalla kohdalla ainakin katsurilla oli muita juttuja sormella osoiteltavaksi niin jäi kytkin aika vähälle huomiolle. Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: rautis - 03 Kesäkuu 2008, 13:10:03 Hallintalaitteiden hyväksyntävaatimus on tullut voimaan 14.6.1999, mutta voimassaolevayksittäishyväksyntä/muutoskatsastusvaatimuksena on vastaavuus direktiivin/E-säännön yleisiin vaatimuksiin eli seuraavilla kriteereillä onnistuu uudempiinkin (poimittu suoraan E-säännöstä, joten hiukan tankeroista):
6. ERITYISVAATIMUKSET
Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: TimppaX - 03 Kesäkuu 2008, 14:32:05 No onpas tekstiä...
Elikkäs tuon nojalla saan viritellä kytkimen ja vaihteiston toimimaan siten, että vaihdevipua painaessa myös kytkin toimii. Tai mitä sitä rakentamaan. ko paketti on olemassa: Dneprin vaihdelootassa se on jo ihan tehtaan varusteena. Mutta että sähköpuolen kytkimien kiertosuunta on oikein määrätty. Ja polttoainehanan kanssa. No hyvä tietää. Joka tapauksessa. Kiitos Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: serious-sam - 09 Kesäkuu 2008, 14:50:52 Mites tuo laki sitten suhtautuu noihin kytkin ja jarruvipuihin? Tarviiko niissä olla ne pallot päissä vai saako nuo kahvat lyhentää, jos hioo päätä nätiksi ja pyöreiksi? En äkkiseltään löytänyt mitään mainintaa ainakaan, että pallot pitää olla.
Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: Hemuli - 09 Kesäkuu 2008, 15:06:44 Pitää olla pallot. Jos katsot suurempien tarvikevalmistajien kahvoja niin niissäkin on sellaiset.
Mutta - jos nyt katkot kahvat ja hiot päät näteiksi niin mikä on todennäköisyys että niistä jossain tulee sanomista? Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: rautis - 09 Kesäkuu 2008, 18:27:31 Tarviiko niissä olla ne pallot päissä vai saako nuo kahvat lyhentää, jos hioo päätä nätiksi ja pyöreiksi? En äkkiseltään löytänyt mitään mainintaa ainakaan, että pallot pitää olla. Ulkonevista osista niin lyhyesti kuin nyt nainen voi asian ilmaista:http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=159.0 Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: serious-sam - 09 Kesäkuu 2008, 18:28:43 No se todennäköisyys on sitä luokkaa, että kaverilta lähti kilvet pyörästä... oli siitä puuttunut peilit ja etuvilkut eivät poliisien mukaan näkyneet sivulle. Samalla olivat tosiaan sanoneet myös nuo kahvat. Kiinnostaisi löytää vaan se lakipykälä missä tuo sanotaan.
Edit: siihenhän se vastaus tuli samaan aikaan. Kiittää ja kumartaa! :) Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: TimppaX - 09 Kesäkuu 2008, 18:44:43 Ajoneuvoissa ei saa olla esiintyöntyviä teräviä osia tai ulokkeita opastettiin aikoinaan autokoulussa lakitekstiä opetettaessa. Koskee nokkakoristeista ovenkahvojen ja puskurien kautta antenneihin jne jne palikoihin. Ja auttaahan se kahvanpään pallukka myös otteenpitoa? Mistä juohtuikin mieleen, että kenen on vastuu, jos liikkeessä myytävänä olevassa pyörässä on tuunausosat tmv vastoin lakia ja se myydään asiakkaalle? Kävin ohimennen katsastamassa käytettyjä ja pisti parista vehkeestä silmään selkeästi aivan liian pienet peilit ja taatusti väärinasennetut vilkut. Voi olla vaikeaa selittää ostostaan, jos sattuu olemaan ihan heti nurkalla ratsia menossa. Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: teemu - 10 Kesäkuu 2008, 16:49:44 Pitää olla pallot. Jos katsot suurempien tarvikevalmistajien kahvoja niin niissäkin on sellaiset. Mutta - jos nyt katkot kahvat ja hiot päät näteiksi niin mikä on todennäköisyys että niistä jossain tulee sanomista? noista palloista vielä! suurin osa siisteistä kliineistä kahvoista on tehty ilman noita palloja.! tarvikeluetteloja kun selailee niin on paljon kahvoja joista pallot puuttuu... itse pidän pallottomia hienompina kuin pallollisia. ja olen omaan rojektiin sellasia siistejä pallottomia kahvoja ajatellut. eikö niitä tosiaan saa laittaa? onko kyseistä pykälästä tingitty koskaan? enkä tarkoita mitään vaarallisia kahvoja vaan hienoja vaan. kaikki tietää ketkä enemmän kahvoja nähneet,ettei kaikki pallottamat ole vaarallisia... Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: rautis - 10 Kesäkuu 2008, 17:57:00 Näin sanoo siis edellisen linkkini mukaan direktiivi, jonka yleisiä vaatimuksia tulee noudattaa. Erikseen "pallukoita" ei tarvitse, jos koko vipu mahtuu pyöreän määritelmään. Tulkinnat tekee sitten tarkemmin konttori tai poliisi.
Kytkin- ja jarruvipujen päiden on oltava havaittavasti pyöreät ja niiden kaarevuussäteen tulee olla vähintään 7 mm. Kyseisten vipujen ulkoreunojen kaarevuussäteen on oltava vähintään 2 mm. Mitat tarkastetaan vipujen ollessa vapaa-asennossa. Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: Santtu - 11 Kesäkuu 2008, 06:59:10 eikö niitä tosiaan saa laittaa? Kahvojen pallopykälähän ei voi koskea sellaisia pyöriä, jotka on otettu käyttöön ennen ko. pykälän voimaantuloa. Ja sitäkin ennen on kielletty 'terävät ulokkeet'. En nyt jaksa kaivella kaikkia mahdollisia päivämääriä kun en tiedä mitä rajaa tässä etsitään <vink (http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=479.0)> Vaikka se kahvan pää ei nyt täyttäisi aivan tarkasti pykälän märitelmää niin tuskin siitä sanomista tulee jos se ei paista silmään varsinaisena pistimen teränä. Otsikko: Vs: Hallintalaitteiden muutoksista Kirjoitti: teemu - 11 Kesäkuu 2008, 14:14:22 Vaikka se kahvan pää ei nyt täyttäisi aivan tarkasti pykälän märitelmää niin tuskin siitä sanomista tulee jos se ei paista silmään varsinaisena pistimen teränä. sitä minäkin,että kait tossa joku järki on tulkitsemisessakin. pitää keskustella konttorin sedän kanssa ennen kahvojen ostoa. niin se vm. unohtu mainita. toivottavasti 2009 ;D |