MMAF Forum

Yhdistyksen kanavat => Tapahtumat => Aiheen aloitti: Santtu - 17 Kesäkuu 2008, 08:20:13



Otsikko: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Santtu - 17 Kesäkuu 2008, 08:20:13
Motoristien edunvalvonnan kannalta tärkeä tilaisuus Motoparlamentti on ovella. Se järjestetään heti juhannuksen jälkeen Botniaringillä SMOTO:n ja MMAF:n yhteisvoimin.

Motoparlamentti on tilaisuus, johon kutsutaan moottoripyöräilyyn ja sitä ohjaaviin säännöksiin vaikuttavia päättäjiä yhteisten asioiden äärelle. Tilaisuus ei siis ole julkisesti avoin kaikille halukkaille.

Motoparlamentin jälkeen osa SMOTOn ja MMAF:n edustajista jatkaa yhteydenpitoa päättäjiin eduskunnan moottoripyöräkerhon MP Arkadian kesäretken merkeissä. Edunvalvontaa ei siis unohdeta kesälläkään.


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Santtu - 19 Kesäkuu 2008, 12:44:27
Paikalla on viranomaisten koko kirjo. Keskustelun aiheina ovat varmasti vaijerikaiteet, pikipaikkaukset, katsastusasiat, testausprojekti, tienvarsikyykytykset ja tuhannen muuta asiaan. Onko kentältä palautetta mitä muuta meidän kannattaisi nostaa esiin?


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Hemuli - 19 Kesäkuu 2008, 13:03:18
Katsastusasioista tulee mieleen erityisesti yksittäisten katsastusmiesten ohjeistaminen muuttuvista säännöksistä ja vuosimallikohtaisista määräyksistä.

Tässä on viime vuosina kauhulla seurannut sitä mielivaltaa mikä Suomen konttoreilla vallitsee, pykäliä tulkitaan ihan stetsonimenetelmillä, ja jos ei pystytä tunnustamaan omaa tietämättömyyttään vaaditaan jotain aivan päätöntä - vrt. Jugin tapaus.

Jos harrastaja ei itse ole perillä omaa pyörää koskevasta teknisestä vaatimustasosta, saattaa tietämättömyydestä koitua satojen eurojen lisäkustannukset kun pyörää muutetaan vastaamaan katsastusmiehen näkemystä lain vaatimuksista - usein täysin turhaan.


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Hemuli - 19 Kesäkuu 2008, 13:41:10
AKE:n porukoiden kanssa voisi keskustella tästä rekisterioteuudistuksesta. Vasta jenkeistä tullut FXR:ni kävi juuri konttorilla ja meinasi livahtaa pari perkelettä suupielestä kun näin paperit. Niissä ei lue muuta kuin "vaihdetut osat XX%, alkuperäiset osat XX%" - eikä mitään muuta edes tule - AKE:n tietokannasta kuulemma löytyy kaikki tarvittava tieto esim. poliisin pysäyttäessä tien päällä.

Nythän on kuitenkin niin, että mikäli innokas virkamies minut pysäyttää kesken matkan niin kusessa ollaan. Pyörästä on vaihdettu mm. moottori ja vaihteisto eikä kummankaan tunnistenumeroa löydy otteesta. Rohkenen epäillä, näkyykö niitä datalta ja jaksaako poliisi edes niitä sieltä hakea.

Ja missä on ostajan oikeusturva? Jos tuollaista pyörää lähtee ostamaan eikä tietoa vaihdetuista osista ole tuon enempää niin heikoilla jäillä astellaan. Mistä tiedän että esim. moottorin vaihto on muutoskatsastettu?


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Santtu - 19 Kesäkuu 2008, 14:05:30
Tulee myös mieleen ongelma Palkon kanssa; Poliisi ei sinne saa kirjoitaa suoraan joten 'tien päällä on pienempi vaiva repäistä kilvet irti kuin kirjata ajoneuvotietojärjestelmään ongelma'. Hipsuissa suora lainaus poliisilta.


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: av - 19 Kesäkuu 2008, 14:29:56
liittyen vaatimuksiin jotka koskevat eri vuosimallien pyöriä. itse vierailin edelliseen projektiin liittyen useilla konttoreilla, ja yhdellä suostuivat jopa maksutta kopioimaan minulle oikean ajankohdan vaatimukset katsurin käsikirjasta. niiden sivujen kanssa on turvallisempi olo rakentaa ja mennä katsastamaan (vaikkei se tietenkään niin helppoa ollut...) ja jos olisivat ko. paperit tallella niin varmasti kulkisivat rotsin taskussa tienvarsitarkastuksien varalle.
muutokset sain sentään kirjattua otteeseen kun homma oli selvä.


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Hemuli - 19 Kesäkuu 2008, 15:03:33
Katsastajan käsikirja löytyy kokonaisuudessaan netistä - kahdessa osassa:

Osa 1 (http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_1_%20osa.pdf)

Osa 2 (http://www.pauliylikoski.com/Portti/Rokla/images/Voimaantulo_2_osa.pdf)


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: av - 23 Kesäkuu 2008, 13:27:05
hienoa. nyt en ehdi tarkistaa mutta vielä jos löytyy eri aikakausien tekeleet niin loistavaa. monihan kuitenkin katsastaa jotkut jutut mieluummin vanhemmilla (=vapaammilla) säännöksillä...


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: rautis - 23 Kesäkuu 2008, 14:01:43
nyt en ehdi tarkistaa mutta vielä jos löytyy eri aikakausien tekeleet niin loistavaa.

Sen verta täytyy viitsiä, että tietää, että vastaus jatkokysymykseesi löytyi juuri ed. mainituista. Uusia vaatimuksia sieltä ei siis löydy. Käsikirjan (2001) jälkeen muuttui koko ajoneuvolainsäädännön rakenne ja 2002 alkaen on päivitykset säädöksiin löydettävissä rakenne- ja varusteasetuksen liitetaulukoista voimaantuloineen. Noiden vanhojen osalta käsikirja on paras olemassaoleva seloste. Tosin vuodesta 1984 alkaen löytyvät myös taulukkomuodossa. Kaikki viittaukseni löytyy Linkit- osiosta. Jos rakentelua aikoo harrastaa enemmänkin niin pykäliin on parempi sukeltaa jossain vaiheessa. Älä anna kalaa, vaan opeta kalastamaan, pätee tässäkin..


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Hemuli - 23 Kesäkuu 2008, 22:30:48
Jos nyt edes viitsit klikata nuo käsikirjat auki niin huomaat että niistä löytyy teknisen vaatimustason määräykset vuodesta 1957 tähän päivään. Eli sieltä voit poimia oman pyöräsi vuosimallin mukaiset vaatimukset ja edetä niiden mukaan.

Välillä joutuu näkemään vähän vaivaakin.


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: av - 24 Kesäkuu 2008, 10:36:41
hyvä hyvä. älkää nyt laiskana pitäkö :)
kyllä noihin asetuksiin täytyy jokaisen rakentelua harrastavan perehtyä, ja itsekin on tullut pykäläviidakossa samoiltua aika lailla.
itse vaan en ole tietokoneen ylin ystävä (joka päivä tappelen töissä näitten hemmetin vehkeitten kanssa) joten itse arvostan paperille painettua versiota jota voi kantaa taskussa. tietysti pääasia on että tietoa löytyy ja osaavat sekä viitseliäät ihmiset sitä meille toimittavat.

kiitos siis kaikesta infosta tähänkin aiheeseen liittyen, ja tärkeintä on että porukan tietomäärä lisääntyy. edelleen täytyy itse tietää jos tahtoo oikeutta saada...



Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: rautis - 24 Kesäkuu 2008, 13:30:12
edelleen täytyy itse tietää jos tahtoo oikeutta saada...
Kyllä se niin vaan on ja ei päde pelkästään mp-rakentelussa. Pätee niin liike-elämässä kuin muillakin elämänalueilla, jos jotain erikoisempaa alaa aikoo haltuun ottaa. Ei mielestäni ole edes veronmaksajan kannalta perusteltua, että siltä varalta joka paikkaa koulutettaisiin triviaalitiedolla, jota ehkä kerran kaksi vuodessa tarvitaan. Tai tehtäisiin jotain läpyskää, jos sivut pitää tulla kotiin asti kääntämään ;D. Katsastustoiminnan puitteita toki on syytä uudelleenarvioida jatkuvasti, mutta kohtuus kaikessa.

Taisi mennä off-topiciksi, mutta harvemmin niistä haittaa on ollut. Joku Jurvalta kuivana selvinnyt voisi palauttaa takaisin aiheeseen..



Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Tuusulan T-Bone - 24 Kesäkuu 2008, 16:40:33
Kuivasta ja selviämisestä en niin tiiä, mutta kotona ollaan Jurvalta. Osallistujia oli eduskunnasta ja monista eri viranomaisista, oppia saatiin puolin ja toisin.

Erityisen suuren hatunnoston arvoisena pidän poliisin taitoja kurvailla Silver Bulletilla vesikelillä. En tiennytkään, mihin kaikkeen chopper taipuu ensikertalaisten käsissä... ;D

Kiitokset kaikille paikallaolijoille, ensi kesänä jatketaan harjoituksia!


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: Santtu - 29 Kesäkuu 2008, 20:24:24
Joku Jurvalta kuivana selvinnyt voisi palauttaa takaisin aiheeseen

Uutinen: http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=507.0


Otsikko: Vs: Motoparlamentti 23.6.2008
Kirjoitti: jty - 03 Heinäkuu 2008, 12:09:54
Täytyy taas erikseen nostaa hattua teille yhdistyksen aktiivit, jotka jaksatte tehdä tätä tärkeätä ja vapaaehtoista työtä meidän kaikkien erinomaisen harrastuksen hyväksi. Tämä siis paitsi tuosta topicinmukaisesta asiasta mutta myös näistä pointtereista faktoihin, kuten tuo katsurin käsikirjasta.